Inloggen
NEOPHYTE - ID 4577


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1903-00-00 / 1907-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 983 HAGE 1905
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Meyer & Co.'s Scheepsbouw-Maatschappij N.V., Zaltbommel, Gelderland, Netherlands
Technical Data

Engine Manufacturer: H. Steijaard, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Steyaard Type (x)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 97.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 70.00 Gross tonnage
Deadweight: 165.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.13 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.16 Meters Registered
Depth: 2.78 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.05 Meters Other
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-00-00 NEOPHYTE
Manager: Leendert Muller Azn, Puttershoek, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Leendert Muller Azn, Puttershoek, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Puttershoek / Netherlands
Callsign: PMNB

Ship Events Data

1903-00-00: De naam wordt ook geschreven als "Neophijte"
1906-12-00: NRC 13.12.1906: Bremen, 12 december.
Het met tarwe van de Eider alhier aangekomen Nederlandse motorschip “NEOPHYTE” heeft op de reis naar hier zwaar weer doorstaan, waardoor het meerdere schade beliep. Door de zware storm werden zeilen weggeslagen en door hevige brekers sloeg een luik weg en spoelde de zich aan dek bevindende reddingboot over boord. Doordat het machineruim gedeeltelijk vol water was gelopen, kon de motor niet aangezet worden en bij een poging om ter hoogte van Hoheweg - Leuchtturm te ankeren, brak de ketting. Tot overmaat van ramp werden de noodsignalen noch van die vuurtoren noch door passerende schepen opgemerkt. Nadat dit schip urenlang hulploos had rondgedreven, ging het weder afbuien en kon men met behulp van de inmiddels in gang gezette motor binnenzeilen. Of de lading schade heeft, zal door expertise moeten blijken.
1907-00-00: Final Fate:
In 1907 verkocht naar België. Verder onbekend.