Inloggen
NAJADE - ID 4455


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1922-05-24 / 1944-04-25 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 7468 GRON 1910
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Aak
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Smit, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1907-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 136.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 111.34 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 30.30 Meters Registered
Beam: 6.08 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.02 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 26-06-1928
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Groningen voorzien van een nieuw brandmerk: 769 Z GRON 1928.

Datum 25-04-1944
Type: Remeasurement
Omschrijving: Registratie als zeeschip doorgehaald en krijgt ze brandmerk 2093 B GRON 1944

Ship History Data

Date/Name Ship 1922-05-24 NAJADE
Manager: Willem Schuur, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Schuur, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMJL
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 10.000,--

Ship Events Data

1907-00-00: In 1907 gebouwd als lichterschip "Amicitia". Eigendom van Lammert Bolhuis, 't Zandt. Afmetingen 31.50 x 6.08 m. 240 ton waterverplaatsing. Meetbrief Hz1221N d.d. 20-07-1907.
1910-07-20: Dagregister deel 18, nummer 789. Den twee en twintigsten Juli 1900 en tien. Verkoop en koop van een schip. De ondergeteekende, Lammert Bolhuis, zonder beroep wonende te Delfzijl, verklaart bij dezen te hebben verkocht aan zijn zoon Lubbertus Bolhuis, schipper gedomicilieerd te Delfzijl, die verklaart te hebben gekocht, het stalen lichterschip genaamd “Amicitia”, hebbende een dek en een mast, liggende te Groningen en in den Nederlanden te huisbehoorende, volgens meetbrief afgegeven te Sappemeer den 23 Juli 1907, groot 315.43 kubieke meter of 111.34 tonnen van 2.83 kubieke meter, gebouwd te Sappemeer-Oost bij Jacobus Smit, scheepsbouwer, welk schip nimmer aan eenig kantoor van hypotheken is te boek gesteld met al des(de)zelfs scheepsopgoederen en toebehooren. De verkoopen koop is geschied voor een som van acht duizend gulden. Groningen, 20 Juli 1910. ( In de kantlijn staat bijgeschreven 7468 GRON 1910.)
1918-05-04: Op 04-05-1918 door Lubbertus Bolhuis voor Hfl. 17.000,-- verkocht aan Jan Niestern, scheepsbouwmeester te Delfzijl. Op 28-02-1920 verkoop Jan Niestern de "Amicitia" voor Hfl. 17.000,-- aan Febo Voordewind, als mondelinge lasthebber van Hendrik Voordewind, schipper te Delfzijl. Op 13-04-1920 geeft Hendrik Voordewind bij het Kadaster een verklaring van naamwijziging af. Het naam van het schip zal voortaan "NAJADE" zijn. Op 24-05-1922 verkoopt Hendrik Voordewind de "NAJADE" voor Hfl. 10.000,-- aan Willem Schuur, schipper te Groningen.
1923-04-21: Schuttevaer 21-04-1923: Lek te Delfzijl kwam deze week binnen van Duitsland het sleepschip “NAJADE” kapitein W. Schuur welke bij het binnen lopen der zeesluis aldaar werd lek gestoten. De lading bestaande uit cement moest worden omgestuwd om het lek boven water te krijgen. De “NAJADE” zal worden gerepareerd waarna de reis naar Amsterdam zal worden voortgezet.
1928-06-26: Final Fate:
Op 26.06.1928 als NAJADE, zijnde een zeilschip, groot 385.16 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Willem Schuur, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk: 769 Z GRON 1928 door het branden op 't achterschip in voorkant dorpel ingang roef. (Opm.; Brandmerk 7468 GRON 1910 is verwijderd.) Het wordt dan omschreven als: zeilschip met 1 dek, 1 mast, 1 laadruim, ruimte voor de bemanning in het voorschip en woonroef op het achterschip. Op 07.11.1935 meetbrief R9732N, Rotterdam. Op 25.04.1944 wordt de registratie als zeeschip doorgehaald en krijgt ze brandmerk 2093 B GRON 1944, ze is dan nog eigendom van Willem Schuur, schipper te Groningen. Op 26.04.1944 als NAJADE, zijnde een stalen motorschip, groot 226.027 m3 verplaatsing volgens meetbrief d.d. 07.11.1935 R9732N, liggende te Groningen, door Joh. Verheek, scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 2093 B GRON 1944 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in de achterkant van de roef, 1.22 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit lengteas en 1.14 m. boven dek. (Opm.: De oude merken zijnde 769 Z GRON 1928 zijn verwijderd.) Ze heeft dan een 4 cyl. Deutz dieselmotor van 100 PK. Op 16.05.1958 wordt ze eigendom van Willem Schuur 1/3 , Treintje Mooij 1/3, Klaas Schuur 1/6 en Harmannus Schuur 1/6 deel. Op 03.05.1960 van Klaas Schuur, binnenschipper te Groningen i.g.v.g.g.m. Antje Jacoba Kajuiter. Ze heeft dan een 6 cyl. 180 PK Caterpillar dieselmotor D 337. serienr. 23B436 aangebracht onder aan BB bij koppeling. Op 22.03.1961 meetbrief G10626N. Op 14.01.1972 ’Gerjo” van Gerrit Hukema, schipper te Amsterdam. Ze krijgt in 1986 een nieuwe motor: Scania van 236 PK bij 1800 omw./min. nummer DS 11A6, aangebracht aan s.b. zijde voor op de motor. Op 04.04.2000 van Bernhard Frederik Terschlüsen te Poortugaal, handelend als directeur van de B.V. Fix Holding B.V. te Rotterdam. Het schip wordt omschreven als: Het Nederlandse stalen motorvrachtschip bestemd voor de binnenvaart , genaamd “Gerjo”, nieuwe naam “FIX 19”, gemerkt 2093 B GRON 1944, gebouwd in het jaar 1907 te Sappemeer, hebbende een dek, een laadruim, ruimte voor de bemanning in het voorschip, woonroef op het achterschip, stuurhut en machinekamer voortbewogen door een Scania scheepsdieselmotor type DS 1142, bouwjaar 1986, sterk 296 PK, motonummer 5270089, aangebracht aan stuurboordzijde voor de motor. (Vroeger Scania scheepsdieselmotor, sterk 236 PK, motornr. DS 11 A 6.) Staat in 11.2010 nog zo in het Kadaster te boek.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1922
Kapitein: Voordewind, H.
Overige informatie: 0