Inloggen
MINERVA - ID 4313


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1893-02-24 / 1895-12-17 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Calhoun, Hopewell, N.B., Canada
Werfnummer:
Launch Date: 1874-00-00
Delivery Date: 1874-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 704.65 Net tonnage
 
Length 1: 152.2 Feet (British) Registered
Beam: 34.3 Feet (British) Registered
Depth: 19.4 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1893
Datum agenda: 1893-03-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: MINERVA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Albers, J.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: ja
1893-03-13, uitreiking64-

Ship History Data

Date/Name Ship 1874-07-24 HARRY BAILEY
Manager: John Leonard, St. John - N.B., Canada
Eigenaar: John Leonard, St. John - N.B., Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John - N.B. / Canada
Callsign: NQMP
Additional info: Off.no. 66968

Date/Name Ship 1878-00-00 HARRY BAILEY
Manager: Lorenzo H. Vaughan, St. John - N.B., Canada
Eigenaar: Lorenzo H. Vaughan, St. John - N.B., Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John - N.B. / Canada
Callsign: NQMP
Additional info: Off.no. 66968

Date/Name Ship 1893-02-24 MINERVA
Manager: J.G. Albers, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.G. Albers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMDL

Date/Name Ship 1895-12-00 ELISABETH
Manager: S.M.L. Björkegren, Simrishamn, Sweden
Eigenaar: S.M.L. Björkegren, Simrishamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Simrishamn / Sweden
Callsign: JGLP

Ship Events Data

1895-12-23: Sold to foreign country
Rotterdam, 17 december. De Nederlandse bark MINERVA, groot 625 ton, gebouwd in 1874, laatst gevoerd door kapt. Ohlsen, thans liggende te Oud Delfshaven, is tot geheime prijs naar Zweden iverkocht
1903-09-30: Final Fate:

Op reis in ballast van Londen naar Sundsvall is de bark ELISABETH op 30 september 1903 gestrand op Kungsholmsund. Na te zijn vlotgebracht was ze het herstel niet meer waard en werd gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Bart Ohlsen werd geboren te Delfzijl op 25 juli 1856 als zoon van Hans Erichs Ohlsen en Jacoba Blokmeer.

Hij trouwde te Appingedam op 10 februari 1887 met Derkje Karsten, geboren te Appingedam dd. 20 maart 1856 als dochter van Klaas Thomas Karsten en Willemina Gerritsen. Zij overleed (als Derkje Karsen) te Groninger op 18 september 1918, 62 jaar

Bart overleed op 15 januari 1916 aan boord van de motorschoener “Zeemeeuw, 59 jaar.

Advertentie. Dagblad niet bekend.

“Heden ontvingen wij het treurig bericht, dat onze lieve Man en Vader BART OHLSEN, kapitein van de Nederl. motorboot “Zeemeeuw”, op reis van Rotterdam naar Grimsby (Engeland) plotseling is overleden, in den ouderdom van ruim 59 jaar.

DELFZIJL 19 Jan. 1916

Wed. B.OHLSEN en kinderen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.Ohlsen was effectief lid van het zeemanscollege  “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 78 in de periode 1891 t/m 1914 (1916?).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.Ohlsen als gezagvoerder gedurende:

*    1887 t/m 1889 van de brik “Hendrika Rolina” ex Penguin, gebouwd in 1855 te Sunderland, 353 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl;

*    1890 t/m 1892 van hetzelfde schip maar nu varend voor M.C.Rozenbeek te Termunterzijl. Het schip voer in 1893 voor kapitein/eigenaar J.Kremer te Appingedam en was herdoopt in “Martha”;

*    1892 van de bark “Esempio”, gebouwd in 1869 te “Voltri”, 431 ton o.m., varend voor J.Albers te Groningen. Het schip werd verkocht naar Santos;

*    1893 t/m 1895 van de bark “Minerva”, ex Harry Bailey, gebouwd in 1874 te Hopewel NE, 705 ton o.m., varend voor J.Albers te Groningen. Het schip werd in 1895 verkocht naar Zweden;

*    1897 t/m 1898 van de bark “Minerva” ex Søridderen, gebouwd in 1868 te Barnstaple, 497 ton o.m., varend voor J.G.Albers te Groningen. Het schip is in 1898 bij Methil gestrand en verkocht;

*    1900 en later van de brik “Bernardus” ex Michael Treschow, gebouwd in 1855 te Larvik, 196 ton o.m., varend voor B.Evers te Delfzijl.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1870-35, 24 maart 1870, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Eenje Everts de Boer, 33 jaar uit Delfzijl, kok Bart Ohlsen, 13 jaar uit Delfzijl en 2 matrozen;

Monsterrol 1871-26, 16 maart 1871, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Rense Harkema, 26 jaar uit Delfzijl, kok B. Ohlsen, 14 jaar uit Delfzijl, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-19, 03 maart 1873, schoener “Betje Pronk”, kapitein Johannes Pieters Vos, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Smit, 43 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos Bart Ohlsen, 16 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1877-37, 10 maart 1877, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 21 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-51, 26 maart 1878, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 21 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1881-114, 16 september 1881, brik “Hinderika Roelina”, kapitein Jan Medok, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 25 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-49, 31 maart 1882, brik “Hinderika Roelina”, kapitein Jan Medok, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 25 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1883-6, 24 februari 1883, brik “Henderika Roelina”, kapitein Jan Medok, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 26 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-78, 05 augustus 1884, brik “Hendrika Roelina”, kapitein Jan Medok, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 28 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-20, 17 maart 1885, bark “Hamanda”, kapitein Jacob Waterborg, 30 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1886-9, 26 maart 1886, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Hutting, 41 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-89, 27 september 1886, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Ohlsen, 21 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-43, 02 april 1887, brik “Hendrika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Ohlsen, 21 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-72, 23 juli 1887, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Ohlsen, 22 jaar uit Delfzijl en 6 matrozen;

Monsterrol 1887-107, 13 oktober 1887, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Ohlsen, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-111, 22 november 1887, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Is de enige naam op de monsterrol;

Monsterrol 1888-12, 15 maart 1888, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 44 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-66, 20 juli 1888, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 31 jaar uit Delfzijl, Voorts stuurman Remmert van Linge, 44 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-112b, 27 november 1888, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmert van Linge, 44 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 3 matrozen, lichtmatroos, kapiteinsvrouw Derktje Karssen, 32 jaar uit Delfzijl, kapiteinszoon Hans Erich Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl;

Monsterrol 1889-98, 07 augustus 1889, brik “Henderika Rolina”, kapiteinn Bart Ohlsen, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmert van Linge, 46 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1890-24, 18 maart 1890, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmert van Linge, 46 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-75, 17 juli 1890, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Elle Onne Smidt, 23 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1891-63, 04 juli 1891, bark “Esempio”, kapitein Bart Ohlsen, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Kornelius Molema, 56 jaar uit Nieuwe Pekela, bootsman, kok, 4 matrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1896-61, 19 mei 1896, bark “Sovideren” (“Minerva”?), kapitein Bart Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Hutting, 54 jaar uit Delfzijl en een bootsman;

Monsterrol 1897-69, 24 juli 1897, bark “Minerva”, kapitein Bart Ohlsen, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Geert Hutting, 55 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Hillebrand Boompaal, 21 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 3 matrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1898-22, 06 maart 1898, bark “Minerva”, kapitein Bart Ohlsen, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Henderikus Slinger, 35 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-60, 13 juli 1898, bark “Minerva”, kapitein Bart Ohlsen, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Henderikus Slinger, 35 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1898-86, 07 oktober 1898, bark “Minerva”, kapitein Bart Ohlsen, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Henderikus Slinger, 35 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker,  kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-1, 01 februari 1900, brik “Bernardus”, kapitein Bart Ohlsen, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.Wortel, 34 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1900-26, 21 maart 1900, brik “Bernardus”, kapitein B.Ohlsen, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1900-43, 30 april 1900, brik “Bernardus”, kapitein B.Ohlsen, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Buitendam, 32 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1900-62, 23 juli 1900, brik “Bernardus”, kapitein B.Ohlsen, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.L.Kumelin, 23 jaar uit Marieldamn (Finland), kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een passagier;

Monsterrol 1901-8, 08 maart 1901, brik “Bernardus”, kapitein B.Ohlsen, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.P.Smits, 24 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1901-58, 10 augustus 1901, brik “Bernardus”, kapitein B.Ohlsen, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.P.Smits, 24 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1902-33d, 24 juni 1902, bark “Minerva”, kapitein Bart Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1902-46, 06 augustus 1902, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman B.Ohlsen, 46 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1903-53b, 28 december 1903, brik “Bernardus”, kapitein B.Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1904-19e, 04 april 1904, bark “Minerva”, kapitein Bart Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. De enige vermelding op de monsterrol;

Samenvatting van de monsterrollen
  1. Bart wordt in de monsterrollen ook aangeduid met de initiaal B.
  2. Er zijn in totaal 38 monsterrollen met de naam van Bart Ohlsen op de website van het Noordelijk scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig van het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1870 t/m 1904 met als leeftijden 13 t/m 48. Volgens de Burgerlijke Standgegevens zou hij aan boord van de schoener “Zeemeeuw” zijn overleden in 1916 toen hij 59 jaar was. Hij zou dan een zeemansloopbaan hebben gehad van 46 jaar, een respectabele periode.
  4. Als woonplaats is in alle monsterrollen Delfzijl opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:
  • 1870-1871 kok op de kof “Nooitgedacht”, kapt Hans E.Ohlsen 13-14 jaar
  • 1873 lichtmatroos op de schoener “Betje Pronk, kapt. Johannes P.Vos           16 jaar
  • 1877-1878 stuurman op de kof “Nooitgedacht”, kapt. Hans E.Ohlsen 21 jaar
  • 1881-1885 stuurman op de brik “Hinderika Roelina”, kapt. Jan Medok 25-28 jaar
  • 1886-1890 kapitein op de brik“Henderika Rolina” 29-33 jaar
  • 1891 kapitein op de bark “Esempio”                                                                       34 jaar
  • 1896-1898 kapitein op de bark “Minerva” 39-42 jaar
  • 1900-1901 kapitein op de brik “Bernardus” 43-45 jaar
  • 1902 kapitein op de bark “Minerva”                                                                       46 jaar
  • 1902 stuurman op de bark “Annette Jantine”, kapt. L.Smit                                46 jaar
  • 1903 kapitein op de brik “Bernardus”                                                                     47 jaar
  • 1904 kapitein op de bark “Minerva”                                                                       48 jaar
  1. De brik “Hendrika Rolina” wordt ook vermeld met als eerste naam Henderika en Hinderika . En de tweede naam als “Roelina”.

      In de laatste jaren is kapitein Ohlsen kennelijk toezichhouder geweest op zowel de “Bernardus” als de “Minerva” zonder dat deze schepen daadwerkelijk uit zijn gevaren

      Er zijn een onderbrekingen in de monsterrollen van 1873-1877 en 1891-1896. Hij zal toen vanuit andere havens dan Delfzijl hebben gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn nagezien.

 

Overige bijzonderheden

B.Ohlsen was in 1892 gezagvoerder op de bark “Esempio”, gebouwd in 1869, groot 431 ton n.m. Hij voer voor rederJ.Albers te Groningen. In 1892 lag het schip in de haven van Santos, Brazilië, waar toen een hevige epidemie van gele koorts heerste. De kapitein leed eveneens aan deze ziekte maar sterkte later weer wat aan048.

 

Provinciale Groninger Courant 27 februari 1893114

Amsterdam, 24 februari. Het te Rotterdam aangekochte schip HARRY BAILEY, thans MINERVA genaamd, zal bevaren worden door kapitein B. Ohlsen.

 

Provinciale Groninger Courant 10 december 1894114

Groningen, 8 december. Volgens heden ontvangen telegram is in de Nieuwe Waterweg binnengekomen het Nederlandse schip MINERVA, kapt. B. Ohlsen. Alles wel aan boord.

NRC 02 augustus 1898114

Helsingfors, 27 juli. Het hier van Delfzijl aangekomen Nederlandse barkschip MINERVA, kapt. Ohlsen, werd aangevaren door de van Riga komende schoenerbrik GOLGOTHA, en bekwam diverse schades aan stuurboord. De door de GOLGOTHA te betalen schadevergoeding werd in der minne geregeld.

 

Provinciale Groninger Courant 10 oktober 1898114

Delfzijl, 10 oktober. Sedert een paar dagen liggen hier ter lossing vier zeilschepen met het inhebbende hout. …..Gisterenmorgen vertrok van hier naar de Oostzee het schip MINERVA, kapitein B. Ohlsen, ten einde nog een lading hout naar hier te vervoeren……

 

Provinciale Groninger Courant 18 januari 1899114

Delfzijl, 16 januari. Het Nederlandse schip MINERVA, kapt. B. Ohlson (opm:: Ohlsen), op 27 december bij Methil gestrand, is verkocht in de positie, waarin het lag.

 

Dagblad Scheepvaart 30 januari 1900114

De Noorse schoener MICHAEL TRESCHOW, liggende te Drammen, is op 29 januari aangekocht door B. Evers te Delfzijl. Het schip zal worden herdoopt in BERNARDUS (kapitein B. Ohlsen).

 

Dagblad Scheepvaart 18 november 1901114

De Nederlandse brik BERNARDUS, kapitein B. Ohlsen, is gisteren gestrand op de westkust van het eiland Oesel, in de Mustelhambaai op reis van Gefle naar Groningen met een lading hout. De bemanning is met de scheepsboot geland op de kust. Het schip is wrak. Een deel van de lading kan vermoedelijk worden geborgen.

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Ohlsen, Bart

Algemene informatie

1893

PGC 270293
Amsterdam, 24 februari. Het te Rotterdam aangekochte schip HARRY BAILEY, thans

MINERVA genaamd, zal bevaren worden door kapitein B. Ohlsen.
ST 030493
Nieuwe Waterweg, 31 maart. Uitgezeild MINERVA, B. Ohlsen naar Brunswick.
ST 170593
Brunswick, 13mei. Aangekomen MINERVA, B. Ohlsen van Rotterdam.
RN 110793
Cargalijst Rotterdam. MINERVA, B. Ohlsen van Brunswick met hout. Wambersie en Zoon. Nassaukade.
ST 211093
Brunswick, 8 oktober/ Aangekomen MINERVA, B. Ohlsen van Rotterdam.
 

1894

NVD 070594
Brunswick, 4 mei. Aangekomen MINERVA, B. Ohlsen van Harburg.
RN 180994
Rotterdam, 17 september. Het Nederlandse schip MINERVA, kapt. B. Ohlsen is bevracht van Pensacola naar hier.
PGC 101294
Groningen, 8 december. Volgens heden ontvangen telegram is in de Nieuwe Waterweg binnengekomen het Nederlandse schip MINERVA, kapt. B. Ohlsen. Alles wel aan boord.

1895

RN 010695
Gepraaid: 28 mei, 1 uur 15 min. nam., op 6 mijl ten westen van Eddystone, Nederlandsch barkschip (PMDI) MINERVA, kapt. Ohlsen, van Brunswick naar Rotterdam. Verzocht gerapporteerd te worden, alles wel.
NVD 160995
Brunswick, 4 september. Uitgeklaard MINERVA, B. Ohlsen naar Rotterdam.
DT 051195
Nieuwe Waterweg, 3 november. Binnengekomen MINERVA, B. Ohlsen van Brunswick.
PGC 231295
Rotterdam, 17 december. De Nederlandse bark MINERVA, groot 625 ton, gebouwd in 1874, laatst gevoerd door kapt. Ohlsen, thans liggende te Oud Delfshaven, is tot geheime prijs naar Zweden verkocht.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten