Inloggen
MINERVA - ID 4312


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-05-21 / 1898-12-27

Identification Data

Bouwjaar: 1868
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Westcott, Barnstaple, Great Britain
Werfnummer:
Launch Date: 1868-11-00
Delivery Date: 1869-01-06
Technical Data

Net Tonnage: 497.54 Net tonnage
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1896
Type: Remeasurement
Omschrijving: hermeten, nu 497,54 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-05-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: MINERVA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Albers, J.G.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door consul te Flensburg1896-05-23, uitreiking68-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1868-00-00 RED CROSS KNIGHT
Manager: James Edwards Burgess, Swansea, Great Britain
Eigenaar: James Edwards Burgess, Swansea, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Swansea / Great Britain
Callsign: KDQR
Additional info: O.No. 60633, registered 6 January 1869

Date/Name Ship 1889-00-00 RED CROSS KNIGHT
Manager: George Shaddick, Swansea, Great Britain
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Swansea / Great Britain
Callsign: KDQR
Additional info: (Geo. Shaddick was manager; owners onbekend)

Date/Name Ship 1892-00-00 SØRIDDEREN
Manager: H.D. Prest, Dragør, Denmark
Eigenaar: C. Palm, Dragør, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1896-05-21 MINERVA
Manager: J.G. Albers, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.G. Albers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMDL

Ship Events Data

1896-05-21: Sale/Verkoop
Delfzijl, 21 Mei 1896. Het te Flensburg liggende Deense barkschip „Söriddern” is door den heer J.G. Albers te Groningen gekocht en verdoopt in Minerva. Het schip, dat gevoerd zal worden door kapitein B. Ohlsen, is in 1868 gebouwd.
1897-12-27: Stranded
Nadat de MINERVA onder kapt. B. Ohlsen van Bo'ness was vertrokken met ca. 50 ton steenkolen naar Methil belandde het schip op 27 december 1897 in een zeer zware west-zuid-wester storm, windkracht 10. Om 03.15 uur die middag van 27 december strandde het schip op 13 mijl ten oosten van Leven, Fifeshire (noord van Methil) De 10 opvarenden kwamen veilig aan land .Het schip was op weg naar Methil om bij te laden met bestemming naar Emden.
1898-07-27: Collision
Helsingfors, 27 juli 1898. Het hier van Delfzijl aangekomen Nederlandse barkschip MINERVA, kapt. B. Ohlsen, is aangevaren door de van Riga komende schoenerbrik GOLGOTHA, en bekwam diverse schades aan stuurboord. De door de GOLGOTHA te betalen schadevergoeding werd in der minne geregeld.
1898-12-27: Final Fate: Stranded

Op reis van Bo'ness naar Methil is de Nederlandse bark MINERVA, kapt. B. Ohlsen, op 27 december 1898 nabij Methil gestrand. De opvarenden zijn gered. In januari 1899 is het schip verkocht in de positie, waarin het op strand lag. (opm: waarschijnlijk ter plaatse gesloopt)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Bart Ohlsen werd geboren te Delfzijl op 25 juli 1856 als zoon van Hans Erichs Ohlsen en Jacoba Blokmeer.

Hij trouwde te Appingedam op 10 februari 1887 met Derkje Karsten, geboren te Appingedam dd. 20 maart 1856 als dochter van Klaas Thomas Karsten en Willemina Gerritsen. Zij overleed (als Derkje Karsen) te Groninger op 18 september 1918, 62 jaar

Bart overleed op 15 januari 1916 aan boord van de motorschoener “Zeemeeuw, 59 jaar.

Advertentie. Dagblad niet bekend.

“Heden ontvingen wij het treurig bericht, dat onze lieve Man en Vader BART OHLSEN, kapitein van de Nederl. motorboot “Zeemeeuw”, op reis van Rotterdam naar Grimsby (Engeland) plotseling is overleden, in den ouderdom van ruim 59 jaar.

DELFZIJL 19 Jan. 1916

Wed. B.OHLSEN en kinderen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.Ohlsen was effectief lid van het zeemanscollege  “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 78 in de periode 1891 t/m 1914 (1916?).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.Ohlsen als gezagvoerder gedurende:

*    1887 t/m 1889 van de brik “Hendrika Rolina” ex Penguin, gebouwd in 1855 te Sunderland, 353 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl;

*    1890 t/m 1892 van hetzelfde schip maar nu varend voor M.C.Rozenbeek te Termunterzijl. Het schip voer in 1893 voor kapitein/eigenaar J.Kremer te Appingedam en was herdoopt in “Martha”;

*    1892 van de bark “Esempio”, gebouwd in 1869 te “Voltri”, 431 ton o.m., varend voor J.Albers te Groningen. Het schip werd verkocht naar Santos;

*    1893 t/m 1895 van de bark “Minerva”, ex Harry Bailey, gebouwd in 1874 te Hopewel NE, 705 ton o.m., varend voor J.Albers te Groningen. Het schip werd in 1895 verkocht naar Zweden;

*    1897 t/m 1898 van de bark “Minerva” ex Søridderen, gebouwd in 1868 te Barnstaple, 497 ton o.m., varend voor J.G.Albers te Groningen. Het schip is in 1898 bij Methil gestrand en verkocht;

*    1900 en later van de brik “Bernardus” ex Michael Treschow, gebouwd in 1855 te Larvik, 196 ton o.m., varend voor B.Evers te Delfzijl.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1870-35, 24 maart 1870, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Eenje Everts de Boer, 33 jaar uit Delfzijl, kok Bart Ohlsen, 13 jaar uit Delfzijl en 2 matrozen;

Monsterrol 1871-26, 16 maart 1871, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Rense Harkema, 26 jaar uit Delfzijl, kok B. Ohlsen, 14 jaar uit Delfzijl, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-19, 03 maart 1873, schoener “Betje Pronk”, kapitein Johannes Pieters Vos, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Smit, 43 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos Bart Ohlsen, 16 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1877-37, 10 maart 1877, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 21 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-51, 26 maart 1878, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 21 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1881-114, 16 september 1881, brik “Hinderika Roelina”, kapitein Jan Medok, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 25 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-49, 31 maart 1882, brik “Hinderika Roelina”, kapitein Jan Medok, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 25 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1883-6, 24 februari 1883, brik “Henderika Roelina”, kapitein Jan Medok, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 26 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-78, 05 augustus 1884, brik “Hendrika Roelina”, kapitein Jan Medok, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 28 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-20, 17 maart 1885, bark “Hamanda”, kapitein Jacob Waterborg, 30 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1886-9, 26 maart 1886, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Hutting, 41 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-89, 27 september 1886, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Ohlsen, 21 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-43, 02 april 1887, brik “Hendrika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Ohlsen, 21 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-72, 23 juli 1887, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Ohlsen, 22 jaar uit Delfzijl en 6 matrozen;

Monsterrol 1887-107, 13 oktober 1887, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Ohlsen, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-111, 22 november 1887, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Is de enige naam op de monsterrol;

Monsterrol 1888-12, 15 maart 1888, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 44 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-66, 20 juli 1888, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 31 jaar uit Delfzijl, Voorts stuurman Remmert van Linge, 44 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-112b, 27 november 1888, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmert van Linge, 44 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 3 matrozen, lichtmatroos, kapiteinsvrouw Derktje Karssen, 32 jaar uit Delfzijl, kapiteinszoon Hans Erich Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl;

Monsterrol 1889-98, 07 augustus 1889, brik “Henderika Rolina”, kapiteinn Bart Ohlsen, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmert van Linge, 46 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1890-24, 18 maart 1890, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmert van Linge, 46 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-75, 17 juli 1890, brik “Henderika Rolina”, kapitein Bart Ohlsen, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Elle Onne Smidt, 23 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1891-63, 04 juli 1891, bark “Esempio”, kapitein Bart Ohlsen, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Kornelius Molema, 56 jaar uit Nieuwe Pekela, bootsman, kok, 4 matrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1896-61, 19 mei 1896, bark “Sovideren” (“Minerva”?), kapitein Bart Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Hutting, 54 jaar uit Delfzijl en een bootsman;

Monsterrol 1897-69, 24 juli 1897, bark “Minerva”, kapitein Bart Ohlsen, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Geert Hutting, 55 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Hillebrand Boompaal, 21 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 3 matrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1898-22, 06 maart 1898, bark “Minerva”, kapitein Bart Ohlsen, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Henderikus Slinger, 35 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-60, 13 juli 1898, bark “Minerva”, kapitein Bart Ohlsen, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Henderikus Slinger, 35 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1898-86, 07 oktober 1898, bark “Minerva”, kapitein Bart Ohlsen, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Henderikus Slinger, 35 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker,  kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-1, 01 februari 1900, brik “Bernardus”, kapitein Bart Ohlsen, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.Wortel, 34 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1900-26, 21 maart 1900, brik “Bernardus”, kapitein B.Ohlsen, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1900-43, 30 april 1900, brik “Bernardus”, kapitein B.Ohlsen, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Buitendam, 32 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1900-62, 23 juli 1900, brik “Bernardus”, kapitein B.Ohlsen, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.L.Kumelin, 23 jaar uit Marieldamn (Finland), kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een passagier;

Monsterrol 1901-8, 08 maart 1901, brik “Bernardus”, kapitein B.Ohlsen, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.P.Smits, 24 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1901-58, 10 augustus 1901, brik “Bernardus”, kapitein B.Ohlsen, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.P.Smits, 24 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1902-33d, 24 juni 1902, bark “Minerva”, kapitein Bart Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1902-46, 06 augustus 1902, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman B.Ohlsen, 46 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1903-53b, 28 december 1903, brik “Bernardus”, kapitein B.Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1904-19e, 04 april 1904, bark “Minerva”, kapitein Bart Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. De enige vermelding op de monsterrol;

Samenvatting van de monsterrollen
  1. Bart wordt in de monsterrollen ook aangeduid met de initiaal B.
  2. Er zijn in totaal 38 monsterrollen met de naam van Bart Ohlsen op de website van het Noordelijk scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig van het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1870 t/m 1904 met als leeftijden 13 t/m 48. Volgens de Burgerlijke Standgegevens zou hij aan boord van de schoener “Zeemeeuw” zijn overleden in 1916 toen hij 59 jaar was. Hij zou dan een zeemansloopbaan hebben gehad van 46 jaar, een respectabele periode.
  4. Als woonplaats is in alle monsterrollen Delfzijl opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:
  • 1870-1871 kok op de kof “Nooitgedacht”, kapt Hans E.Ohlsen 13-14 jaar
  • 1873 lichtmatroos op de schoener “Betje Pronk, kapt. Johannes P.Vos           16 jaar
  • 1877-1878 stuurman op de kof “Nooitgedacht”, kapt. Hans E.Ohlsen 21 jaar
  • 1881-1885 stuurman op de brik “Hinderika Roelina”, kapt. Jan Medok 25-28 jaar
  • 1886-1890 kapitein op de brik“Henderika Rolina” 29-33 jaar
  • 1891 kapitein op de bark “Esempio”                                                                       34 jaar
  • 1896-1898 kapitein op de bark “Minerva” 39-42 jaar
  • 1900-1901 kapitein op de brik “Bernardus” 43-45 jaar
  • 1902 kapitein op de bark “Minerva”                                                                       46 jaar
  • 1902 stuurman op de bark “Annette Jantine”, kapt. L.Smit                                46 jaar
  • 1903 kapitein op de brik “Bernardus”                                                                     47 jaar
  • 1904 kapitein op de bark “Minerva”                                                                       48 jaar
  1. De brik “Hendrika Rolina” wordt ook vermeld met als eerste naam Henderika en Hinderika . En de tweede naam als “Roelina”.

      In de laatste jaren is kapitein Ohlsen kennelijk toezichhouder geweest op zowel de “Bernardus” als de “Minerva” zonder dat deze schepen daadwerkelijk uit zijn gevaren

      Er zijn een onderbrekingen in de monsterrollen van 1873-1877 en 1891-1896. Hij zal toen vanuit andere havens dan Delfzijl hebben gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn nagezien.

 

Overige bijzonderheden

B.Ohlsen was in 1892 gezagvoerder op de bark “Esempio”, gebouwd in 1869, groot 431 ton n.m. Hij voer voor rederJ.Albers te Groningen. In 1892 lag het schip in de haven van Santos, Brazilië, waar toen een hevige epidemie van gele koorts heerste. De kapitein leed eveneens aan deze ziekte maar sterkte later weer wat aan048.

 

Provinciale Groninger Courant 27 februari 1893114

Amsterdam, 24 februari. Het te Rotterdam aangekochte schip HARRY BAILEY, thans MINERVA genaamd, zal bevaren worden door kapitein B. Ohlsen.

 

Provinciale Groninger Courant 10 december 1894114

Groningen, 8 december. Volgens heden ontvangen telegram is in de Nieuwe Waterweg binnengekomen het Nederlandse schip MINERVA, kapt. B. Ohlsen. Alles wel aan boord.

NRC 02 augustus 1898114

Helsingfors, 27 juli. Het hier van Delfzijl aangekomen Nederlandse barkschip MINERVA, kapt. Ohlsen, werd aangevaren door de van Riga komende schoenerbrik GOLGOTHA, en bekwam diverse schades aan stuurboord. De door de GOLGOTHA te betalen schadevergoeding werd in der minne geregeld.

 

Provinciale Groninger Courant 10 oktober 1898114

Delfzijl, 10 oktober. Sedert een paar dagen liggen hier ter lossing vier zeilschepen met het inhebbende hout. …..Gisterenmorgen vertrok van hier naar de Oostzee het schip MINERVA, kapitein B. Ohlsen, ten einde nog een lading hout naar hier te vervoeren……

 

Provinciale Groninger Courant 18 januari 1899114

Delfzijl, 16 januari. Het Nederlandse schip MINERVA, kapt. B. Ohlson (opm:: Ohlsen), op 27 december bij Methil gestrand, is verkocht in de positie, waarin het lag.

 

Dagblad Scheepvaart 30 januari 1900114

De Noorse schoener MICHAEL TRESCHOW, liggende te Drammen, is op 29 januari aangekocht door B. Evers te Delfzijl. Het schip zal worden herdoopt in BERNARDUS (kapitein B. Ohlsen).

 

Dagblad Scheepvaart 18 november 1901114

De Nederlandse brik BERNARDUS, kapitein B. Ohlsen, is gisteren gestrand op de westkust van het eiland Oesel, in de Mustelhambaai op reis van Gefle naar Groningen met een lading hout. De bemanning is met de scheepsboot geland op de kust. Het schip is wrak. Een deel van de lading kan vermoedelijk worden geborgen.

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Ohlsen, Bart

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1896-05-19
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: SOVIDEREN
Schipper: Ohlsen, Bart
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1896

WIN 220596
Delfzijl, 18 mei. Door de heer J. Albers te Groningen is dezer dagen te Flensburg (Duitschland) aangekocht een barkschip, groot 474 registertonnen. Het zal bevaren worden door kapt. B. Ohlsen, vroeger gezagvoerder van het barkschip MINERVA.
DT 201196
IJmuiden, 18 november. Binnengekomen MINERVA, B. Ohlsen van Gefle.

1897

DT 280797
Delfzijl, 26 juli. Uitgezeild MINERVA, B. Ohlsen naar Sundswall.
DT 250997
Delfzijl, 23 september. Voorgaats MINERVA, B. Ohlsen van Sundswall.

1898

DT 120398
Delfzijl, 10 maart. Uitgezeild MINERVA, B. Ohlsen naar Grangemouth.
DT 190798
Delfzijl, 16 juli. Vertrokken MINERVA, B. Ohlsen naar Helsingfors, gesleept door de sleepboot MARTIN POPELAU.
NRC 020898
Helsingfors, 27 juli. Het hier van Delfzijl aangekomen Nederlandse barkschip MINERVA, kapt. B. Ohlsen, werd aangevaren door de van Riga komende schoenerbrik GOLGOTHA, en bekwam diverse schades aan stuurboord. De door de GOLGOTHA te betalen schadevergoeding werd in der minne geregeld.
PGC 281298
Londen, 27 december. De Nederlandse bark MINERVA, kapt. B. Ohlsen, van Bo’ness naar Methil, is nabij laatstgenoemde haven gestrand doch zal waarschijnlijk na het bedaren van de storm weder vlotgebracht kunnen worden.

1899

PGC 180199
Delfzijl, 16 januari. Het Nederlandse schip MINERVA, kapt. B. Ohlson (opm:: Ohlsen), op 27 december 1898 bij Methil gestrand, is verkocht in de positie, waarin het lag.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten