Inloggen
MERINA - ID 4245


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1933-11-16 / 1934-06-29 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Nat. Official Number: 5471 Z ROTT 1933
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener
Type Dek: Flush deck
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: H.C. Poulsen, Rudkjøbing, Denmark
Delivery Date: 1918-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: H. Christoffersen, Holeby, Denmark
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Holeby gloeikop, 11 13/16-16 1/2
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 310.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 255.00 Net tonnage
Deadweight: 350.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 40.24 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.83 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.84 Meters Depth, moulded
Draught: 2.95 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1946
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe motor 2tew 2 Cyl. Skandia.

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-12-00 AGATHE
Manager: B. Mancke, Rudkjøbing, Denmark
Eigenaar: A/S Motor-Sejlskibsselskabet 'Agathe', Rudkjøbing, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rudkjøbing / Denmark
Callsign: NWHJ

Date/Name Ship 1919-00-00 AGATHE
Manager: Hans Nielsen, Rudkjøbing, Denmark
Eigenaar: A/S Motor-Sejlskibsselskabet 'Agathe', Rudkjøbing, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rudkjøbing / Denmark
Callsign: NWHJ

Date/Name Ship 1928-00-00 AGATHE
Manager: Johannes Piibemann, Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Johannes Piibemann, Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / Estonia
Callsign: HCGS

Date/Name Ship 1930-00-00 AGATHE
Manager: Johannes Piibemann, Theodor Liimann & Robert Nellberg, Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Johannes Piibemann, Theodor Liimann & Robert Nellberg, Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / Estonia
Callsign: HCGS

Date/Name Ship 1931-00-00 AGATHE
Manager: Th. Wompa, Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Robert Nellberg, Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / Estonia
Callsign: HCGS

Date/Name Ship 1932-00-00 MERINA
Manager: Guernsey Shipping Co. Ltd., Guernsey, Great Britain
Eigenaar: Guernsey Shipping Co. Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain

Date/Name Ship 1933-11-16 MERINA
Manager: Wilhelmus Johannes Hooghuis, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wilhelmus Johannes Hooghuis, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFYP

Date/Name Ship 1934-06-29 AGATHE
Manager: Theodor Liiman, Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Theodor Liiman, Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / Estonia
Callsign: ESTM

Date/Name Ship 1935-12-00 AGATHE
Manager: August & Sigvard Olsson & Co. (march 1944: Wed. Mathilda Olsson, Sigvard Olsson & Co.), Skärhamn, Sweden
Eigenaar: August & Sigvard Olsson & Co. (march 1944: Wed. Mathilda Olsson, Sigvard Olsson & Co.), Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SKXM

Date/Name Ship 1946-04-00 LENA
Manager: J. Theodor Johansson (sinds 1949 J. Theodor Stenevad), Gravarne, Sweden
Eigenaar: J. Theodor Johansson (sinds 1949 J. Theodor Stenevad), Gravarne, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gravarne / Sweden
Callsign: SKXM

Date/Name Ship 1963-00-00 CALCIA
Manager: H.F. Knutsson, Brattefors, Sweden
Eigenaar: Brattefors Kalkbruks A/B, Brattefors, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Brattefors / Sweden
Callsign: SKXM

Ship Events Data

1933-11-16: Het schip wordt op 16-11-1933 bij het Kadaster teboekgesteld als MERINA. Eigenaar: Wilhelmus Johannes Hooghuis, koopman te Rotterdam. (Brandmerk: 5471 Z ROTT 1933, ingebeiteld aan st.b. zijde op het achterschip op 18-12-1933 te Tallinn, door scheepsmeter Gerard Lukk, ten verzoeke van A. Eric, Consulaat de Nederlanden te Tallinn, als bevolmachtigde van de heer W.J. Hooghuis te Rotterdam.) Het wordt als volgt omschreven: Eikenhouten motorschoenerschip, gebouwd te Rudkjöbing (Denemarken) in 1918, hebbende drie masten, een dek, uitlaatschoorsteen, een ruim en twee luiken, voortbew. d/e schroef in bew. gebracht d/e 4 takt. 4 cyl. Dieselmotor van 150 PK. Inhoud van de laadruimte: 310,44 ton, 873,16 m3.
1962-10-00: Verkocht aan Sigward Carlsson, Knippla, doorverkocht aan Kohlsäters Bruk A/B (Herman Hansson), Stockholm en in januari 1963 verkocht aan Brattefors. Het schip was tussen oktober 1962 en januari 1963 opgelegd.
1965-07-00: Final Fate:
Verkocht aan Jan Hemberg, Mariestad (Zw.) en als pleziervaartuig in gebruik, herdoopt in LENA. In de winter van 1966/67, voor anker liggend tussen Torsö (Vänernmeer) en Mariestad, gezonken. Het wrak werd in 1967 gebruikt door de Mariestads Dykarklubb, die het als trainingsschip had gekocht. In 1971 werd het wrak ter plaatse van het zinken met springlading opgeruimd.