Inloggen
MASTGAT - ID 4142


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-06-00 / 1920-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Onder Nederlandse Vlag tussen:1924-01-00 / 1924-12-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gelder, Scheepswerf van P. & A. van, Deest, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 127
Launch Date: 1917-11-03
Delivery Date: 1918-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Steyaard & Jannette Walen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Steywal Gloeikop, 15 3/8-16 11/16
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 341.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 246.00 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 41.36 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.55 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.63 Meters Depth, moulded
Draught: 3.40 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1926
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 2tew 3cil 150 Pk Deutsche Werke.

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-06-00 MASTGAT
Manager: N.V. Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PLQB

Date/Name Ship 1920-00-00 EUREKA
Manager: William J. McCarthy, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: Argosy Shipping & Coal Company Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain
Additional info: Mogelijk naam al EUREKA LEMAL

Date/Name Ship 1920-00-00 EUREKA LEMAL
Manager: William J. McCarthy, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: R. Ford, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain

Date/Name Ship 1924-01-00 MASTGAT
Manager: N.V. D.C. Mühring's Scheepvaart- & Handel-Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. D.C. Mühring's Scheepvaart- & Handel-Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PLQB
Additional info: Vermoedelijk niet gevaren, direct doorverkocht.

Date/Name Ship 1924-12-00 ELLI CLAUDIUS
Manager: Peter H.J. Kruse, Hamburg, Germany
Eigenaar: Peter H.J. Kruse, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RFCS
Additional info: Aanv. MARTHA DELFS

Date/Name Ship 1926-00-00 KÄTHE JÜRGENSEN
Manager: J.C. Jurgensen, Hamburg, Germany
Eigenaar: J.C. Jurgensen, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RFCS

Date/Name Ship 1936-00-00 KÄTHE JÜRGENSEN
Manager: Adolf Both, Hamburg, Germany
Eigenaar: Adolf Both, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DIJE

Ship Events Data

1921-09-00: NRC 27.09.1921 : Antwerpen, 27 september : Het naar Harwich uitgaande stoomschip 'Antwerp' is op de Schelde tussen Kruisschans en Perel in aanvaring geweest met het Engelse motorschoener 'EUREKA LEMALl'. De boegspriet van de 'EUREKA LEMAL' is weggeslagen. De 'Antwerp' heeft, zonder schade, de reis voortgezet.
1924-01-00: NRC 26.01.1924 : Rotterdam, 26 januari : De Engelse stalen 3 mast motorschoener 'EUREKA LEMAL' (ex 'EUREKA' ex 'MASTGAT'), 350 ton bruto en 264 netto, in 1918 bij P. en A. Van Gelder te Deest gebouwd, van R. Ford te Newcastle, is naar Nederland verkocht en weer in 'MASTGAT' herdoopt.
1924-01-00: Via de scheepshypotheekbank verkocht aan Mühring's Scheepvaart & Handel Maatschappij en weer in 'MASTGAT' herdoopt. Direct doorverkocht, waarschijnlijk zonder de naam 'MASTGAT' te hebben gedragen, aan P. Delfs en daarna aan Johann G. Uffen, Hamburg. Zou de naam 'Martha Delfs' krijgen doch is voor de verdoping en registratie doorverkocht. Overigens zijn er nog vele onduidelijkheden omtrent de historie van dit schip.
1924-03-00: NRC 10.03.1924: Rotterdam, 10 maart: De hier in de haven liggende Nederlandse stalen 3 mast motorschoener 'MASTGAT', 350 ton bruto en 264 netto, in 1918 bij P. en A. Van Gelder te Deest gebouwd , is verkocht aan de heer P. Delfs te Hamburg en in 'Martha Delfs' herdoopt.
1924-12-00: NRC 06.12.1924: Rotterdam, 6 december: De 3 mast motorschoener 'Martha Delfs', 346 ton bruto en 245 netto,van Johann G. Uffen te Hamburg, in 1918 bij P. en A. Van Gelder te Deest gebouwd , is verkocht aan Peter Kruse te Hamburg en in 'Elli Claudius' herdoopt.
1940-05-12: Op reis met een lading pijpaarde en lege vaten van Lübeck bij het Steinriff ter hoogte van Travemünde op een mijn gelopen en verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: Mastgat 1918.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Käthe Jürgensen 1918 ex Elli Claudius ex Mastgat ex Eureka Lemal ex Eureka ex Mastgat.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

AH 061117
Scheepsbouw. Zaterdag jl. (opm: 3 nov.) werd van de werf van de firma P. & A. van Gelder te Deest met goed gevolg te water gelaten de 3-mast motorschoener MASTGAT, in aanbouw voor rekening van de N.V. Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij. De bijzonderheden van het schip zijn: Klasse Bureau Veritas + 1. 3/3 A. 1.1.; afmetingen: Lengte in de laadlijn 38 meter, breedte grootspant 8 meter, zijhoogte midscheeps 3,60 meter; laadvermogen ca. 500 ton, 2-cilinder Kromhout middeldruk ruw-olie motor, 130 pk, bij 240 omwentelingen per minuut. (opm: de doop werd verricht door de burgemeester van Deest).