Inloggen
MASCOTTE - ID 4138


Kroniekberichten

Datum 20 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Leith. De 15e januari is alhier bij de firma Ramage & Ferguson te water gelaten het ijzeren schroefstoomschip MASCOTTE, groot 1.050 ton, gebouwd voor rekening van de heer A.J.F. Burger te Rotterdam, en bestemd voor de vaart tussen Rotterdam en Leith.

Afbeelding
Datum 28 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 april. Volgens een telegram uit Londen is het stoomschip MASCOTTE, van Leith naar Rotterdam, met gebarsten luchtpijpen te Leith uit zee terug gekomen.

Afbeelding
Datum 30 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Leith, 27 juli. De stoomboot MASCOTTE, van Rotterdam, is gisteren hier aangekomen met averij in de luchtpijpen.

Afbeelding
Datum 31 december 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 30 december. Het Engelse stoomschip BENBOW van Rotterdam naar Londen, en boven Maassluis geankerd liggende, werd hedennacht aangevaren door het Nederlandse stoomschip MASCOTTE, van Rotterdam naar Leith, beide bekwamen schade aan de boeg. De BENBOW verloor anker en ketting en vervolgde de reis. De MASCOTTE is teruggestoomd naar Rotterdam om te repareren.

Afbeelding
Datum 01 januari 1886
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 30 december. Het Engelse stoomschip BANBOW, van Rotterdam naar Londen en boven Maassluis geankerd liggende, werd heden nacht aangevaren door het Nederlandse stoomschip MASCOTTE, van Rotterdam naar Leith. Beide bekwamen schade aan de boeg. De BANBOW verloor anker en ketting en vervolgde de reis. De MASCOTTE is teruggstoomd naar Rotterdam om te repareren.

Afbeelding
Datum 24 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 23 oktober. Het stoomschip MASCOTTE, van Leith naar Antwerpen met ijzer, is hedennacht boven Neuzen bij de Margarethapolder aan de grond gevaren. Men is begonnen met lichten. Sleepboten zijn vertrokken ter assistentie.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Terneuzen, 24 oktober. Het stoomschip MASCOTTE, van Leith, is hedennacht na lichting in goede staat afgesleept en is voor Terneuzen geankerd. Het heeft met het getij de reis voortgezet naar Antwerpen.

Afbeelding
Datum 01 november 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leith, 29 oktober. Het stoomschip MASCOTTE, hetwelk bij Terneuzen op het strand heeft gezeten, arriveerde hier van Antwerpen en zal gedokt worden voor onderzoek.

Afbeelding
Datum 18 december 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Vlissingen, 17 december. Door het stoomschip MASCOTTE is in Wielingen de Belgische vissloep HEIJST 41 aangevaren. Twee man zijn verdronken, terwijl drie man aan boord van het stoomschip zijn gered.
Het wrak van de HEIJST 41 drijft hier op de rede en is zeer gevaarlijk voor de scheepvaart.

Afbeelding
Datum 06 november 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 2 november. Het Nederlandse stoomschip MASCOTTE heeft te Leith door aanvaring lichte schade bekomen.

Afbeelding
Datum 01 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 30 november. Het (opm: Nederlandse) stoomschip MASCOTTE, heden ochtend vertrokken, is uit zee teruggekomen met het (opm: Engelse) stoomschip AMSTERDAM, bestemd naar Grangemouth, dat insgelijks heden ochtend vertrok, op sleeptouw. Het heeft de schroef verloren. De AMSTERDAM werd door een sleepboot naar Rotterdam gesleept, en de MASCOTTE vertrok weder direct naar Leith.

Afbeelding
Datum 21 december 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Dierenbescherming.
Aan het uittreksel uit de rapporten van de inspecteurs van de Sophia-Vereeniging tot bescherming van Dieren te Amsterdam over de maand november wordt het volgende ontleend: De aanvoer van paarden uit Engeland voor het abattoir bestemd, bedroeg gedurende dit tijdvak 505 stuks, 310 hiervan arriveerden aan de De Ruyterkade met de stoomschepen MASCOTTE en 180 kwamen aan de Handelskade aan met de stoomschepen AMSTEL- RIJN- EEM- EN ZAANSTROOM, LIBERTY, HEBBLE, WHARFE, AIRE, GALDER en GANNET, terwijl er bij exceptie 15 stuks in de Rietlanden mede uit het stoomschip EEMSTROOM debarkeerden. Het totaal van de sterfgevallen (19) gedurende de reizen was ditmaal bijzonder hoog terwijl nog 12 dieren bij aankomst moesten worden afgemaakt. In hoofdzaak was deze treurige toestand in het leven geroepen door de buitengewoon zware stormen waarmee de schepen te kampen hadden, die op 26 en 27 dezer Engelse havens verlieten; zo bedroegen de vertragingen van de Leith en Goole boten 12 en die van de Hull boten zelfs 36 uren.

Afbeelding
Datum 29 juli 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De Internationale staking aan de havens, te Amsterdam.
Het conflict met de bootwerkers van de Kon. Ned. Stoombootmaatschappij kan als opgelost worden beschouwd. Hedenmorgen althans werden ongeveer 300 werklieden aangenomen, onder wie een aantal ex-contractwerklieden. Naar het bestuur van Recht en Plicht ons verzekerde, is het aan deze maatschappij nog wel niet zoals het zijn moet, doch hebben de bootwerkers maar met de toestand genoegen genomen.
Bij de Kon. Hollandsche Lloyd werkten hedenmorgen 160 man, er zouden nog meer worden aangenomen. Met de lossing van het stoomschip EEMLAND van deze Mij. was nog niet begonnen. Bij de Hollandsche Lloyd zijn de Duitsers vertrokken.
Aangaande de staking van de zeelieden kan worden gemeld, dat zij, wat betreft de Maatschappij Oceaan, zal worden opgeheven. Tijdens de bootwerkersstaking toch werd een motie aangenomen, waarin genoegen genomen werd met een aangeboden verhoging van NLG 6 per maand, en met de toezegging, dat omtrent de andere eisen nader In overleg zou worden getreden. Deze motie heeft toen geen uitwerking gehad; omdat de directie te kennen had gegeven over de bootwerkers niets te zeggen te hebben, daar dit de cargadoors aanging en de zeelieden aan de staking geen einde wilden maken, als ook de bootwerkers niet tegemoet gekomen werd. Nu de bootwerkersstaking echter afgelopen is, is deze motie van kracht geworden.
Officieel is aan de directie nog geen mededeling gedaan van de opheffing van de staking. Wel werd echter hedenmorgen namens de directie aan de Zeemansbond medegedeeld, dat zij zich aan de onlangs gedane toezegging zou houden, zodat te verwachten is, dat een betrekkelijk groot aantal zeelieden spoedig weer zal aanrnonsteren.
Overigens is in de stand van de zeeliedenstaking geen wijziging gekomen. De Zeemansbond staat nog steeds op hetzelfde standpunt; dit is bemiddeling zal gaarne worden aanvaard, doch daar van de reders op een verzoek om bemiddeling geen of een afwijzend antwoord verwacht, zal er hun niet meer om worden gevraagd.
De bemanning van het s.s. EEMLAND van de Kon. Holl. Lloyd, had heden nog niet afgemonsterd, zodat nog niet bekend is, of zij staken. Men verwacht het echter wel. Maandag komt de ZEELANDIA van dezelfde maatschappij binnen.
Gisteravond en heden zijn te Amsterdam aangekomen de volgende stoomschepen: GRANIT van Newcastle, AMSTELSTROOM van Hull, PLOVER van Londen, LEDA van Frederikshaven, EEMLAND van Zuid Amerika, TENTON van Fleetwood, FLORA van Hamburg, THEMIS van de Middellandse Zee. Vertrokken zijn de stoomschepen BETSY ANNA naar Warkworth, MASCOTTE naar Leith en WESTLAND naar Newcastle,
In Engeland. Onze Londense correspondent seint: In hoeverre de stakers van de andere havens in Zuid Wales de regeling te Cardiff zullen aanvaarden, heeft de stakingscommissie te Newport gisteravond besloten de staking voort te zetten totdat zij een eigen regeling verkregen zouden hebben.
De correspondent van de Times te Cardiff seinde gisteravond, dat de kolentremmers te Cardiff en Barry de regeling afgewezen hebben. De correspondent voegt erbij, dat de algemene hervatting van het werk niet voor maandag zal beginnen, maar dat de regeling veelomvattend en bevredigend genoeg is, om het terugtrekken van de extra politie en de soldaten onmiddellijk mogelijk te maken.
De te Londen tot stand gekomen regeling is gisteravond aan het oordeel van een grote vergadering van Londense bootwerkers onderworpen. De leiders van de stakers waren vóór aanneming, ofschoon zij erkenden, dat de regeling niet geheel bevredigde. Crookes verklaarde, dat de Londense bootwerkers daardoor jaarlijks, honderdvijftigduizend pond loon meer zullen ontvangen. De meerderheid van de vergadering stemde voor aanneming van de regeling, maar velen onthielden zich, terwijl anderen luidkeels hun afkeer te kennen gaven.

Afbeelding