Inloggen
MARIA - ID 4009


Kroniekberichten

Datum 17 februari 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 februari. Door de firma Jos de Poorter zou aangekocht zijn het stoomschip ROUMANIA (opm: zie NRC 280194), maar door de grote diepgang is dit schip niet geaccepteerd. Aangekocht is nu het stoomschip NAVARINO, gebouwd door Ropner & Co te West Hartlepool. Dit schip is 305 voet lang, 42 voet breed en 21 voet hol en laadt 3650 ton. De machines zijn vervaardigd door Blair & Co te Stockton on Tees en hebben een vermogen van 1150 IPK. Gisteren had de proeftocht plaats, waarbij het stoomschip aan alle vereisten voldaan heeft, waarna met veel plechtigheid het stoomschip herdoopt werd en de naam MARIA ontving, naar de tweede dochter van de reder. Het stoomschip, weinig diepgaand, is voornamelijk bestemd om graan te laden van de Donau. Het zal bevaren worden door kapt. G. Lutz.

Afbeelding
Datum 19 april 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 18 april. Het onlangs door de reder de heer Jos. de Poorter aangekochte nieuwe stoomschip MARIA, kapt. Lutz, is hier van de eerste reis van Porman (opm: Portman, 37º35’ N.B. 0º51’ W.L.) gearriveerd en ligt nu aan boei 17. Na het lossen der uit ongeveer 3500 ton erts bestaande lading zal het aan de kolentip een lading cokes innemen, bestemd voor de Donau.

Afbeelding
Datum 03 mei 1894
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 mei. De uitvoer van Duitse cokes uit Rotterdam wordt gaandeweg groter. Per Nederlands stoomschip MARIA van de heer Jos. de Poorter, heden naar de Donau vertrokken, werden 2000 ton verscheept, die in zeer korte tijd werden ingenomen. Een contract is lopende voor Duitse cokes van hier naar Spanje van tussen 70 en 80 duizend ton. Voor de haven van Rotterdam is dit artikel voor uitvracht van groot belang.

Afbeelding
Datum 15 maart 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 maart. Volgens van de reder ontvangen bericht vertrok het Nederlandse stoomschip MARIA vóór de 13e dezer met een lading graan van Rosario en zal te Buenos Ayres 2000 schapen bijladen. Graan en vee zijn bestemd voor Liverpool.

Afbeelding
Datum 14 juni 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 juni. Het alhier thuisbehorende stoomschip MARIA is in de Bosphorus in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip BERNHARD en heeft enige schade bekomen, die op GBP 200 begroot wordt. De schade zal te Nicolajeff worden gerepareerd.

Afbeelding
Datum 27 juni 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 juni. Volgens particulier telegram uit Pera is het Nederlandse stoomschip MARIA, van Sebastopol naar Antwerpen, in aanvaring geweest in de Bosphorus, met het ten anker liggende Noorse stoomschip ROMSDAL. Aan stuurboordzijde, op de hoogte van ruim no. 2, is enige schade, die tijdelijk moet gerepareerd worden, dewijl het de reis zo niet kon voortzetten, Het maakt geen water. Volgens later ontvangen telegram kon de schade niet gerepareerd worden, zonder dat er enige lading gelost wordt. Ook de ROMSDAL leed schade aan steven en boeg.

Afbeelding
Datum 14 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 13 september. Het Nederlandse stoomschip MARIA, van Amsterdam naar Cardiff, liep in de buitenhaven tegen enige vissersvaartuigen en de vissteiger, waaraan schade werd toegebracht.

Afbeelding
Datum 20 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 19 september. Het Nederlandse stoomschip MARIA, van Cardiff naar Napels, is tijdens dikke mist te Lundy eiland aan de grond gevaren. De voorpiek en het voorruim zitten vol water. Er is assistentie bij het stoomschip, doch het moet lichten om vlot te komen. Voor de veiligheid der equipage bestaat geen gevaar.
Later bericht: Men heeft vergeefs getracht het stoomschip met hoog water af te slepen. Er moeten onmiddellijk maatregelen tot berging worden genomen. De zee is kalm. Men is bezig lading overboord te werpen. (opm: zie volgende berichten)

Afbeelding
Datum 21 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Lundy, 19 september. Het gestrande stoomschip MARIA ligt bijna op dezelfde plaats waar het Franse stoomschip TUNISIE drie jaar geleden gestrand is. De bodem, waar het op zit, bestaat uit grote stenen. Met laag water zit het genoegzaam droog. Het overboord werpen der lading gaat langzaam. Vermoedelijk zijn er gaten in het stoomschip van voor tot achter. Het stoomschip ligt beschut voor winden van Noord rond West tot Zuid

Afbeelding
Datum 21 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 september. Volgens bij de reder ontvangen bericht van de gezagvoerder van de MARIA is de positie van het stoomschip nog dezelfde. Er zijn bergers aan boord gezonden en men is begonnen met het lossen der kolen uit het voorruim. Ook zijn er pompen aan boord gebracht. Indien het weder goed blijft, verwacht men het stoomschip in enige dagen af te brengen.

Afbeelding
Datum 24 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 23 september. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip MARIA, op Lundy-eiland gestrand, van plaats veranderd, waardoor de positie gunstiger is geworden. Het zal vermoedelijk heden of morgen vlot komen, nadat de lekken door duikers dichtgemaakt zijn.
(Later bericht.) Volgens telegram van Lloyds, d.d. Londen 23 dezer, 2 uur 23 minuten namiddag, kan het stoomschip MARIA in de eerste dagen niet van het strand afgebracht worden.

Afbeelding
Datum 24 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 23 september. Volgens bij de reder ontvangen telegram is het op Lundy-eiland gestrande stoomschip MARIA vlot gekomen en weder op een betere plaats aan de grond gezet, waar door een duiker een groot gat in de bodem werd gevonden, dat men heden zal trachten dicht te maken.

Afbeelding
Datum 25 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Lundy-eiland, 23 september 8 uur 25 minuten voormiddag. Het stoomschip MARIA werd hoger op een geschikte plaats op het strand gezet, om beter door een duiker nagezien te kunnen worden; in het grote ruim staat met ieder getij ongeveer 10 à 11 voet water, doch dit komt vermoedelijk uit ruim no. 1; het deel achter de machinekamer schijnt niets geleden te hebben. Door de duiker wordt een gat gerapporteerd van 6 voet lang in het voorruim.
Men verwacht in staat te zijn om tegen dinsdag of woensdag het lek te kunnen dicht maken, waarna het naar Swansea of Cardiff zal worden gesleept om daar te kunnen repareren.

Afbeelding
Datum 25 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 september. Volgens telegram van de gezagvoerder van het op Lundy-eiland aan de grond zittende stoomschip MARIA aan de reder, zal het afbrengen van het stoomschip eerst over een paar dagen kunnen gebeuren, dewijl het nodig zijn zal een kistdam te maken om de lekkage tijdelijk te kunnen voorzien. Het weer is fraai en het stoomschip zit gemakkelijk.

Afbeelding
Datum 26 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Lundy Island, 25 september. Men gaat voort met werkzaamheden tot afbrenging van het stoomschip MARIA. Het weder is voortdurend fraai en gunstig.

Afbeelding
Datum 28 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Lundy Island, 25 september. De Salvage-steamer arriveerde hedenochtend met het benodigde materiaal voor het dichtmaken van het stoomschip MARIA. De werkzaamheden worden met spoed voortgezet. Men gaat nog steeds voort met het lossen van kolen. Vermoedelijk zal het in een paar dagen naar Cardiff kunnen vertrekken.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 september. Volgens telegram aan de reder van de gezagvoerder was hij van mening, dat het stoomschip MARIA heden, maandag namiddag, met hoog water vlot zou gebracht worden en naar een nabijzijnde haven zou kunnen gesleept worden om daar de schade te herstellen.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 30 september. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het op Lundy Island gestrande Nederlandse stoomschip MARIA hedenmiddag te twee uur vlotgekomen en wordt het naar Cardiff gesleept.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 oktober. Volgens telegram van Lloyd’s is het stoomschip MARIA gesleept te Penarth aangekomen.

Afbeelding
Datum 03 oktober 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cardiff, 1 oktober. Het stoomschip MARIA werd te Penarth in het dok gesleept.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cardiff, 3 oktober. Kapt. E. Lukkien, van het Nederlandse stoomschip MARIA, rapporteert de 18e september van Cardiff naar Napels te zijn vertrokken en de 19e te 1 uur voormiddag, door de 1e stuurman te zijn gewaarschuwd dat het dik van mist werd.
Aan dek komende bevond ik dat de koers WZW werd gestuurd. Bijna onmiddellijk nadat ik op de brug kwam liep het schip op de rotsen en bleef zitten. Te 5 uur voormiddag kwam een sleepboot, die te vergeefs trachtte het af te slepen. Het was toen lek in de voorpiek en het voorruim. De 20e kwam een duiker met bergingsmiddelen van Cardiff, en na ongeveer 600 ton lading overboord geworpen te hebben, kwam het 30 september vlot en werd naar Penarth gesleept. De plaats waar het strandde was op de oostkant van Lundy eiland.
Er was vóór de stranding niet gelood. Met de bergers, de heren Mordey, Cenney & Co te Cardiff, werd geen contract gemaakt. Na ontlossing der lading zal het in het droogdok gezet worden om de schade te onderzoeken.

Afbeelding
Datum 08 juni 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 2 juni. Voor de High Court of Justice, Admiralty division, is de zaak behandeld ter bepaling van het loon voor het afbrengen van het Nederlandse stoomschip MARIA, van Cardiff naar Napels bestemd en in de nacht van 18 op 19 september 1895 ten 2 ure op Lundy Island gestrand. Het werd met de grootste moeite vlot gebracht op 30 september. De vordering voor gedane diensten bedroeg GBP 2852.6sh/5 pence. Het bedrag werd bovenmatig hoog bevonden. De zaak werd verdaagd.
Later bericht: Londen, 5 juni. Aan de bergers van het stoomschip MARIA werd gisteren door het Admiraliteitshof de som van GBP 4500 toegekend.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 22 oktober. Het Nederlandse stalen schroefstoomschip MARIA, groot 1834 ton netto, gebouwd in 1894, is door de heer Jos. de Poorter te Rotterdam verkocht naar Zweden.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 28 oktober. Het Nederlandse stoomschip MARIA, dat door de heer Jos. de Poorter naar Zweden werd verkocht, vertrok heden onder de naam ST. ANDREW van Amsterdam naar West Hartlepool.

Afbeelding