Inloggen
MAHA VAJIRUNHIS - ID 3928


Kroniekberichten

Datum 12 juli 1883
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Over het Atjeh-contract bevat de Straits Times van dezer dagen de volgende bijzonderheden:
De stomers DEVONHURST, KONGSEE, MAHA VAJIRUNHIS en M. MEANATCHY behoorden tot de Atjeh Steamship Co. Ltd., waarin verscheidene deelgenoten in het lopende Atjeh-contract aandeelhouders waren. Deze stomers zijn verkocht en worden overgedaan aan de Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij, niet omdat, zoals beweerd is, de Nederlands-Indische regering bijzondere verplichtende voorwaarden ten opzichte van verscheping in de toekomstige contracten wenste te zien opgenomen, want het werd vrijgelaten in te schrijven onder Nederlandse dan wel vreemde vlag, maar ten gevolge van het verbreken van de vennootschap, die het lopende contract uitvoert, zullende, naar men ons bericht, de heren Katz Brothers van Penang en Singapore, en de heren P. Landberg & Zoon, John Pryce & Co. en J.F. van Leeuwen & Co, van Batavia, daaruit treden met 31 december a.s. De deelgenoten in het nieuwe contract, dezer dagen door de Nederlands-Indische regering gegund voor de jaren 1884, 1885 en 1886, zijn, naar men ons meldt, de heren De Lange & Co., de factory der Nederlandsch-Indische Handelmaatschappij, en de heer G.P. Tolson, welke laatste als agent en gemachtigde te Atjeh zal optreden.

Afbeelding
Datum 04 januari 1888
Krant JB - Javabode

Men deelt ons mede, dat het stoomschip ATJEH (opm: van de Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij), komende van Singapore, met defecte machine te Padang is binnengelopen en dat de MAHA VAJIRUNHIS heden morgen derwaarts vertrokken is om passagiers en lading af te halen.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1903
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Sabang, 1 augustus. Het stoomschip VAN SWOLL is gestrand 14 mijl van de kust van Ehosemawe. Ter plaatse wordt assistentie verleend door het stoomschip MAHA VAJIRUNHIS.

Afbeelding
Datum 31 mei 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Ontleend aan het jaarverslag over 1905 van de N.V.Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam: De hekwielstoomschepen, waarvan de aanbouw in het vorige verslag werd gemeld, kwamen in 1905 gereed. De NEGARA II, oorspronkelijk bestemd om met de NEGARA I de Barito-rivier te bevaren, is gebracht op een nieuwe dienst, volgens contract met de regering geopend op de Kapoeas-rivier en herdoopt in KAPOEAS. In 1906 werden ook de stoomschepen DUYMAER VAN TWIST en PAHUD in dienst gesteld. De stoomschepen MAHA VAJIRUNHIS, GENERAAL PEL en SWAERDECROON werden in 1906 van de hand gedaan. Het totaal der bruto baten is NLG 2.274.692,89 (1904: NLG 1.901.662,44½) Voorgesteld wordt een dividend van 9% (1904: 7%).

Afbeelding
Datum 11 januari 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Verkort verslag van de Nederlandse Rederijen in 1906 (vlootmutaties).
Holland Amerika Lijn: Nieuwgebouwd dubbelschroefstoomschip NIEUW AMSTERDAM (17250 ton), s.s. ROTTERDAM (8139 ton) verkocht. Nieuw stoomschip 23000 ton besteld, in voorjaar 1908 op te leveren.
Stoomvaart Mij Nederland: Nieuwgebouwde mailstomer REMBRANDT 5860 ton
Nieuwgebouwde goederenboot BANDA 4400 ton. Het s.s. PRINSES AMALIA 3495 ton verkocht. Grote goederenboot besteld. Mailstomers VONDEL en GROTIUS nog in aanbouw
s.s. SOEMBAWA werd gebezigd in nieuwe lijn, die in combinatie met de Rotterdamsche Lloyd werd geopend tussen Java en Engels-Indië, waarvoor Lloyd een stoomschip aankocht dat onder de naam BENGALEN (2660 ton) in de vaart kwam.
Ook bracht de Rotterdamsche Lloyd de nieuwe mailstomer RINDJANI (4931 ton) en het in aanbouw zijnde s.s. KAWI en werd het s.s. TABANAN besteld. Om te voorzien in de kosten werd tot een kapitaalsuitbreiding met twee millioen overgegaan.
De Kon. Paketvaart Mij. bracht nieuwgebouwde s.s. DUYMAER van TWIST en PAHUD elk 1806 ton in de vaart, terwijl het s.s. DE GREVE (2892 ton) te water gelaten werd.
Verkocht werden het s.s. GENERAAL PEL (1156 ton), MAHA VAJIRUNHIS (1182 ton) en SWAERDECROON (641 ton), terwijl vier stoomschepen elk ca 2900 ton besteld werden.
De Kon. Nederl. Stoomboot Mij. breidde de vloot aanzienlijk uit. Nieuw in de vaart de s.s. NEPTUNUS, URANUS (elk 1550 brt), ACHILLES en ATLAS (elk 2161 brt). In aanbouw s.s. VULCANUS (2160 brt) VESTA en VENUS (elk 1700 brt). Uitbreiding enerzijds door openen nieuwe lijn op Egypte en Syrië, anderzijds met steeds vermeerderend vervoer op de lijnen van de maatschappij. Het bedrijf is toegetreden tot de Nationale Stoomboot Mij in begin van het jaar, waardoor een einde kwam aan de concurrentie met de Atlas-Linie, en de maatschappij werd opgenomen in een pool van een aantal buitenlandse ondernemingen die de vaart op de Middellandse Zee onderhouden.
De Java-China-Japan Lijn bracht de nieuwgebouwde TJIBODAS (4828 ton) in de vaart en het s.s. TJIKINI (4700 ton) reeds te water.
Het s.s. ORANJE NASSAU (1308 ton) van de Kon. West-Indische Maildienst is vergaan.
Het s.s. ANCHISES van de Nederlandse Stoomvaartmij. Oceaan is verkocht.
P.A. van Es bracht het s.s. AMSTEL in de vaart (1050 ton).
W.S. en J.M. Burger bracht het s.s. MELROSE (1450 ton) in de vaart.
Scheepvaart en Steenkolen Mij bracht het nieuwgebouwde s.s. WESTLAND (1150 ton) in de vaart.
Het s.s. AMSTELSTROOM (788 ton) van de Holl. Stoomboot Mij. en de BATAVIER 1 gingen naar het buitenland.
De Billiton Mij. met BILLITON en KARANG komt niet meer onder de Nederlandse rederijen voor.
Vrachtvaarders:
Door een nieuwe vennootschap onder directie van de heer A.C. Lensen te Terneuzen werd een stoomschip besteld van 1900 ton.
Het s.s. MAUD CASSEL van Wm. H. Müller is vergaan. In plaats hiervan en van het reeds verkochte s.s. SKANDIA werden twee stoomschepen besteld van 5500 ton elk.
Het s.s. ELLEWOUTSDIJK (2229 ton) voor rekening van Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum kwam in de vaart.
Voor Vinke & Co te Amsterdam kwam het s.s. TROMPENBERG (1800 ton) in de vaart (het vorige jaar in aanbouw vermeld onder de naam HILLIGERSBERG)
Holland-Gulf Stoomvaart Mij kocht van Jos. de Poorter het s.s. THEODORA (852 ton). Dezelfde maatschappij bracht het nieuwgebouwde s.s. ALWINA (1150 ton) in de vaart.
Van Nievelt, Goudriaan & Co’s Stoomvaart Mij. heeft het s.s. PHECDA (2500 ton) in aanbouw en gaf voor NLG 180.000 aandelen uit.
De voor Gebr. Van Uden gebouwde MAASHAVEN (2500 ton) werd te water gelaten.
Het s.s. DE RUYTER (1682 ton) van de Stoomvaart Mij ‘Tromp’ is vergaan.
Het s.s. ARUNDO (1698 ton) van Hudig & Veder is verkocht.
Een nieuwe firma op rederijgebied is Joh. Otten & Zoon te Rotterdam, die het s.s. CARL LEHNKERING (2400 ton) bestelde.
Door de Maatschappij Stoomboot ‘Constance Catharina’ te Harlingen werd het s.s. CONSTANCE CATHARINA (1150 ton) besteld. Het schip is reeds te water gelaten.
De firma Erhardt & Dekkers bestelde het s.s. NOORDWIJK (2000 ton).
De Stoomvaart Mij ‘Amstel’ heeft het s.s. AMSTELDAM in aanbouw.

Afbeelding