Inloggen
MAGELLAN - ID 3921


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-02-27 / 1891-03-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1870
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Brake
Werfnummer:
Launch Date: 1870-00-00
Delivery Date: 1870-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 435.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1889
Datum agenda: 1889-03-06
Register nr: 0
Scheepsnaam: MAGELLAN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Tiel, P.A.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: ja
1889-03-06, uitvoering44-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1889-02-27 MAGELLAN
Manager: P.A. Tiel, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: P.A. Tiel, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1890-07-00: Damaged
Rotterdam, 8 juli 1890. Volgens uit Londen ontvangen telegram arriveerde het schip (opm: bark) MAGELLAN, kapt. J. Kamphuis, van Pisagua te Philadelphia met verlies van verschansingen en schoon dek.
1891-03-12: Final Fate: Foundered, gezonken

Falmouth, 15 maart 1891. Door de Loodskotter No. 13 werd hier geland kapt. R. Schaap en de equipage van het Nederlandse barkschip MAGELLAN, van Newcastle naar Santos. dat op 12 maart om 6 uur des avonds door hen in zinkende staat op 41º49' N.B. en 6º53' W.L. werd verlaten. De equipage werd gered door de Deense schoener ALEXEI, kapitein Hansen, van Messina naar Kopenhagen, met fruit en werd bij de Lizard op de loodskotter overgezet.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Kamphuis als gezagvoerder gedurende:

*    1890 van de bark “Magellan”, gebouwd in 1870 te Brake, 435 ton o.m., varend voor P.A.Tiel te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Magelan onder kapitein J.Kamphuis verliet in 1889 Paranagua en arriveerde op 03 januari 1890 Valparaiso. Het schip werd geregistreerd op 24 februari te Pisagua en op 08 juli te Philadelphia. Op zowel de heen- als de terugreis werd Kaap Hoorn gerond.121

 

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Kamphuis, J.

Familiegegevens en opleiding

Reintje Schaap werd geboren te Groningen op 29 mei 1857 als zoon van Jan Luur(t)s Schaap en Berendtien Jans Bossien.

Hij trouwde te Groningen op 14 januari 1886 met Jantje Baas, geboren te Antwerpen op 07 april 1861 als dochter van Okke Jans Baas (zeeman) en Zwaantje Jans Lever. Zij overleed te Wagenborgen, gemeente Termunten op 27 maart 1916.

Hij trouwde voor de 2e maal te Sappemeer op 09 april 1918 met Trinetje Ploeger, geboren te Woldendorp op 24 oktober 1858 en overleden te Groningen op 24 mei 1925.

Reintje overleed te Groningen op 30 maart 1929.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.Schaap was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Grnoninger Eendracht” met vlagnummer 22 in de periode 1893 t/m 2896 en met vlagnummer 23 in de periode 1910 t/m 1912

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

 

De schepen van de kapitein

Type / crew

Naam / naar

Bj / ton

Werf

kapitein

datum

Eigenaar

Koftjalk

ZES GEBROEDERS

1878 / 90

R. Schaap

1886

 

1886

J.M. Meihuizen & Zn

Wildervank

Verkocht naar Duitsland

Schoener-brik

JANTJE BAAS

Ex-Hannechiena

Ex Lone Star

Bij Bambug Sand gestrand en afgekeurd

1862 / 245

Shelbourne

991Assen1874

R. Schaap

Groningen

1892/1894

 

 

15/03/1894

R. Schaap

Groningen

 

Bi.schip?

ss HERMANN BIEHL

? / brut.150 ton

Groningen

7352Gron1910

?

06/01/1910

R. Schaap

Groningen

 

Reintje Schaap heeft gevaren op:

  • * de koftjalk “Zes Gebroeders”, 1886, varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank. Het schip werd verkocht naar Duitsland;
  • * de schoonerbrik “Jantje Baas”, ex Hannechiena, ex Lone Star, 1892-1894, als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is op 15 maart 1894 bij Bambug Sand gestrand en afgekeurd;
  • * het stoomschip “Herman Biehl”, 1910, als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.092

 

Bouma025 vermeldt R.Schaap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1886 t/m 1890 van de koftjalk “Zes Gebroeders”, gebouwd in 1878 te Wildervank, 68 ton n.m., varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank. Verkocht naar Duitsland en herdoopt tot “Fidus”;
  • * 1891 van de bark “Magellan”, gebouwd in 1870 te Brake, 435 ton o.m., varend voor J.A.Tiel te Amsterdam. Het schip is in 1891gezonken op 47oN/07oW na te zijn verlaten;
  • * 1892 op de bark “George Washington” ex Glendower, gebouwd in 1861 te Newburyport, 1184 ton o.m., varend voor J.A.Tiel te Amsterdam.

Reintje Schaap heeft op 29.9.1892 de schoenerbrik “Hannechiena” gekocht van Heere Roelfs Engelsman, schipper te Gasselternijveen, voor f 100 volgens het Kadaster en f 1900,- volgens Sweys. 088

  • * 1894 van de schbrik “Jantje Baas” ex Hannechiena, ex Lone Star, gebouwd in 1862 te Shelbourne, 245 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is bij Banbugsand gestrand en afgekeurd.

 

Navolgende monsterrollen zijn in het Gemeentearchief van Delfzijl

25 augustus 1882, schoener “Ceres”, kapitein Jurrien Reinders Schuur, stuurman Reintje Schaap, 25 jaar uit Groningen

 

09 maart 1883 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Reintje Schaap, 25 jaar uit Groningen, kok en 4 matrozen.

30 september 1892, schoener “Hannachiena”, kapitein Reinrje Schaap, 35 jaar uit Groningen.

17 februari 1894, schoener “Jantje Baas”, kapitein Reintje Schaap, 36 jaar uit Groningen

 

14 juni 1904, schoner “Regnera”, kapitein D.Speelman, stuurman R.Schaap, 47 jaar uit Groningenl

28 april 1905, schoener “Mathilde”, kapitein Hendrik Vellenga, bootsman R.Schaap, 47 jaar uit Groningen

16 mei 1911, tjalk “Concurrent”, kapitein H.Scholten, stuurman R.Schaap, 53 jaar uit Groningen

 

 

 

Overige bijzonderheden

Op 20 maart 1878 werd namens scheepsbouwers en reeders J.M.Meihuizen en Zoon te Wildervank bij het Groninger kadaster ingeschreven de houten 2-mast koftjalk “Zes Gebroeders” (71,97 BRT). Het schip kende de volgende gezagvoerders: J.Lotgering (1878-1881); J.van der Klei (1882-1884), H.Kwint (1885) en R.Schaap (1886-1890). In 1890 werd het schip verkocht aan een niet nader genoemde Duitse eigenaar en voer onder de naam van “Fidus”. Op 24 april 1897 verscheen in Het Nieuwsblad van het Noorden de advertentie: “Delfzijl, 19 April. De onder Duitsche vlag varende tjalk ”Fidus” is uit de hand verkocht aan den heer R.Groenewold te Farmsum, en zal onder den naam “Sieberdina IV” in de vaart worden gebracht.” 097-p.151.

Op 3 juni 1891 kopen de gebroeders Tiel in Geestemünde voor 21.400,- mark de “George Washington” van de rederij Siedenburg, Wendt & Co te Bremen.

“Op 21 oktober 1891 ligt het schip in Delfzijl en wordt klaargemaakt voor een reis naar Pensacola in Florida om hout te halen. Kapitein is de heer R.Schaap uit Groningen. De heer J.A.Tiel en zijn vrouw H.Tiel-Matthieu gaan ook mee; verder zijn er nog zestien bemanningsleden aan boord, die voornamelijk uit de provincie Groningen komen. Aansluitend worden kolen naar Brazilië vervoerd en dan weer met hout terug naar Europa.”

Een monsterrol uit het Groninger Archief is opgenomen op pp36/37.

Uit: De laatste reis van het zeilschip GEORGE WASHINGTON door Douwe M.Homan. Uitgeverij ‘tHeer en Feer te Schiermonnikoog. 2005, 94 pp.

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Schaap, Reintje

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten