Inloggen
KRALENDIJK - ID 3537


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1941
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Merill Stevens, Miami (Fla.), U.S.A.
Launch Date: 1941-00-00
Delivery Date: 1941-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Cooper-Bessemer Corporation Inc., Grove City (Pa.), U.S.A.
Power: 270
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Cooper Type (x)
 
Gross Tonnage: 195.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 161.00 Net tonnage
Deadweight: 139.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.38 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.70 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.60 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1941-00-00 KRALENDIJK
Manager: Joseph Hart & Sons, Bonaire (N.A.), Netherlands Antilles
Eigenaar: Joseph Hart & Sons, Bonaire (N.A.), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Bonaire (N.A.) / Netherlands Antilles
Callsign: PJEL

Ship Events Data

1948-10-02: Final Fate:
Het vrachtschip ms. 'Kralendijk' (1941) van Jos Hart & Sons uit Willemstad, op weg van Curaçao naar St. Kitts, raakt lek en zinkt op 25 mijl ten noordnoordoosten van Bonaire.
Algemeen Dagblad 09-10-1948: Cur. zeevaartuig: „KRALENDIJK” vergaan. Het op Curaçao bekende motorzeeschip „Kralendijk", 158 ton metende, is op 27 mijl afstand ten noorden van Bonaire Zaterdag (2 October) in de ochtend omstreeks 3 uur vergaan. Er bevonden zich aan boord als passagiers: 4 vrouwen, 6 kinderen en een man. De bemanning bestond uit 11 man. Alle opvarenden werden gered. Aan boord van het schip was een vrouw, die kort voor het ongeval aan een kind het levenslicht gaf. Er wordt verteld, dat het schip reeds bij vertrek enigszins lek was. Trouwens van de „Kralendijk", die de dienst onderhield tussen Curaçao en de Bovenwindse eilanden, was het bekend dat zij op zee nogal nukken had en eerlijk gezegd, zeewaardig zag zij er niet uit. Volgens berichten is de Kralendijk om 3 uur 's nachts gekraakt en ontstond er in de machinekamer een lek. Men had getracht het water te weren, doch dit mocht ook niet baten. Ook zelfs niet het overboord werpen van een deel der lading. Gelukkig dat er geen mensenlevens te betreuren zijn, doch er wordt nu om een strengere controle gevraagd van de vaartuigen, die passagiers vervoeren. Het was daarvoor ook meer dan tijd.