Inloggen
JOHANNA GEERTRUIDA - ID 3270


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1888-10-31 / 1891-10-26 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Built abroad
Launch Date: 1864-00-00
Delivery Date: 1864-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 322.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1888
Datum agenda: 1888-12-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: JOHANNA GEERTRUIDA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Nanninga, D.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1888-12-08, uitvoering59-

Ship History Data

Date/Name Ship 1888-10-31 JOHANNA GEERTRUIDA
Manager: Dirk Nanninga Czn., Winneweer, Netherlands
Eigenaar: Dirk Nanninga Czn., Winneweer, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winneweer / Netherlands
Additional info: Ex. NORHAM

Ship Events Data

1888-10-31: Sale/Verkoop
Advertentie. Verkoop bij executie. Ten verzoeke van de Handelsvennootschap onder de firma P. Thomsen & Co., kooplieden en expediteurs, gevestigd en kantoor houdende te Rotterdam, ten deze domicilie gekozen hebbende ten kantore van Mrs. Trostorff & Dutilh, advocaten, procureurs en dispacheurs aan de Wijnhaven nummer 13 te Rotterdam, terwijl mr. Christian Corneille Dutilh, procureur bij de Arrondissements Rechtbank te Rotterdam en aldaar wonende, als zodanig voor haar occupeert, en ten laste van John Haws, reder, wonende te Liverpool, eigenaar van na te melden schip, zal worden overgegaan tot de verkoop bij gerechtelijke uitwinning aan de meestbiedende of hoogst afmijnende van het Engels barkschip NORHAM, liggende in de Spoorweghaven te Rotterdam (Fijenoord), gebouwd in 1864 te Southwick, County Durham, groot 310,32 registerton of 878, 20 kubieke meters met al deszelfs staand en lopend want, ankers, zeilen, kettingen, touwen en verdere toebehoren ingevolge inventaris, gevoerd geweest door kapt. George Henry Askew. De toewijzing van het voormelde vaartuig zal plaats hebben op woensdag de 31e oktober 1800 acht en tachtig, des voormiddags ten elf uur, ter terechtzitting van de Arrondissements Rechtbank voornoemd. De memorie van lasten is gedeponeerd ter griffie van meergemelde rechtbank en afschrift daarvan ligt ter visie ten kantore van genoemde mrs. Trostorff & Dutilh, bij wie nadere inlichtingen te bekomen zijn. Mr. C.C. Dutilh, procureur.
(opm: de NORHAM werd gekocht door D. Nanninga te Winneweer en kwam als JOHANNA GEERTRUIDA onder Nederlandse vlag)
1891-10-26: Final Fate: Wrecked

Kingston (Jamaica), 3 november. Het barkschip JOHANNA GEERTRUIDA, kapt. H. Kayzer, beladen met verfhout te Annottobaai (Noordkust van Jamaica), zou op 26 oktober naar zee vertrekken, toen het des avonds door hevige wind en zee op drift geraakte en aan de grond dreef. Het schip zal wrak worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harko Kaijzer werd geboren op 13 augustus 1855 te Delfzijl als zoon van Willem Kaijzer en Susanna Folchers.

Hij trouwde te Delfzijl als scheepskapitein op 19 januari 1887 met Martje Bolhuis, geboren 27 december 1862 te Farmsum/Delfzijl als dochter van de koopman Hindrik Bolhuis en Grietje Boukema. Martje overleed te Groningen op 15 mei 1945, 82 jaar.

Harko overleed te Delfzijl op 08 april 1902, 46 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Kayzer/Kaijser was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 74 in de periode 1889 t/m 1890 en met vlagnummer 80 in de periode 1890 t/m 1902.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Kapitein H.Kayzer was van 1893 t/m 1898 gezagvoerder op de bark "Winneweer" (ex-President Mabire), gebouwd in 1868 te Quebec, Canada, groot 638 ton o.m., varend voor reder C.Nanninga Cz te Winneweer (c.15 km ten ZZW van Delfzijl). Het schip werd in 1898 te Egersund, Noorwegen afgekeurd.

Derk Brouwer monsterde op 16 maart 1893 te Delfzijl als 2e stuurman aan voor een reis naar Engeland. Hij vermeldt deze reis niet in zijn "Herinneringen"048.

 

Bouma025 vermeldt H.Kayzer als gezagvoerder gedurende:

*    1886 van de brik “Nimrod”, gebouwd in 1863, bouwplaats niet vermeld, 267 ton o.m., varend voor D.Nanninga Cz te Winneweer. Het schip werd in 1886 te Kopenhagen afgekeurd en verkocht;

*    1887 t/m 1889 van de bark “Gerredina Wilhelmina” ex Henricus Gerardus, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 382 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum.

*    1891 van de bark “Johanna Geertruida” ex Norham, gebouwd in 1864 te Southwick, 322 ton o.m., varend voor D.Nanninga Cz te Winneweer. Het schip is in 1891 op Jamaica gestrand en wrak geraakt;

*    1893 t/m 1898 van de bark “Winneweer”, gebouwd in 1868 te Quebec, 638 ton o.m., varend voor D.Nanninga Cz te Winneweer. Het schip werd in 1898 te Egersund afgekeurd.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1873-26, 04 maart 1873, galjoot “Albertha Romeling”, kapitein Jan Wiers(e)ma. Voorts stuurman Jacob S.E. de Vries, 31 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen en de kok Harko Kaijzer, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1874-43, 17 maart 1874, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Pieters Brouwer, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Jans Vos, 39 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 2 matrozen, de lichtmatroos Harko Kaijzer, 18 jaar uit Delfzijl, kajuitwachter en een scheepsjongen;

Monsterrol 1874-72, 21 mei 1874, bark “Carolina”, kapitein Lieuwe Cornelis Cupido, 28 jaar uit Terschelling. Voorts 1ste stuurman Cornelis Sjoerdsz Schaap, 44 jaar van Terschelling, 2de stuurman Reltje Ruige, 27 jaar van Terschelling, kok, 4 matrozen en de lichtmatroos Harko Kaijzer, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1874-104, 24 juli 1874, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en de lichtmatroos Harko Kaijzer, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1875-5, 19 februari 1875, bark “Eugenio”, kapitein Justo Diez, 36 jaar uit Barcelona. Voorts 10 matrozen waaronder Harko Kaijzer, 19 jaar uit Delfzijl en een tolk;

Monsterrol 1877-71, 14 april 1877, kof “Alida”, kapitein Freerk Kuiper, 27 jaar uit Appingedam. Voorts matroos Harko Kaijzer, 22 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-149, 21 november 1878, brik “Aurora”, kapitein Jacob van Buuren, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Cornelis van Wattum, 50 jaar uit Delfijl, bootsman, 2 koks, 4 matrozen waaronder Harko Kaijzer, 23 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-83, 02 juli 1879, brik “Aurora”, kapitein Jacob van Buuren, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts bootsman Harko Kaijzer, 23 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-140, 16 december 1881, brik “Jacoba Vos”, kapitein David Geltes, 47 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Smit, 49 jaar uit Appingedam, 2de stuurman Harko Kaijzer, 26 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1881-105, 12 september 1881, brik “Aurora”, kapitein R.J. de Weerd, 40 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts 1ste stuurman Harko Kaijzer, 26 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman J.Borgman, 22 jaar uit Amsterdam, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1882-110, 02 augustus 1882, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harko Kaijzer, 27 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1883-13, 03 maart 1883, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Harko Kaijzer, 27 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk de Jonge, 28 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok en 5 matrozen;

Monsterrol 1883-37, 30 maart 1883, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Harko Kaijzer, 27 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk de Jonge, zeilmaker, kok, 5 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-104, 16 april 1884, brik “Jan en Antoon”, kapitein Klaas G.Mulder, 29 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Harko Kaijzer, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-46, 21 september 1883, schoener “Anna”, kapitein Klaas G.Mulder, 29 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Harko Kaijzer, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-50, 10 juni 1885, brik “Nimrod”, kapitein Harko Kaijzer, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 30 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-86, 05 september 1885, brik “Nimrod”, kapitein Harko Kaijzer, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 30 jaar uit Appingedam, kok, bootsman, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-18, 02 april 1886, brik “Advena”, kapitein Jan Albers, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harko Kaijzer, 30 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-83, 18 september 1886, schoener “Auburn”, kapitein Harko Kaijzer, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Louw Cupido, 40 jaar uit Amsterdam, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-16, 03 maart 1887, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 32 jaar uit Appingedam, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-80, 11 augustus 1887, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en dekjongen;

Monsterrol 1887-103, 30 september 1887, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 32 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1888-15, 27 maart 1888, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 28 jaar uit Appingedam, timmerman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-52, 07 juli 1888, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 47 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1888-87, 12 september 1888, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 48 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1888-114, 10 december 1888, bark “Johanna Geertruida”, kapitein Harko Kaijzer, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Cornelis van Wattum, 61 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Elle Onno Smidt, 22 jaar uit Bierum, zeilmaker, kok, 2 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw Martje Bolhuis, 26 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1889-6, 26 januari 1889, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1889-84b. 15 juli 1889, schoener “Johanna Geertruida”, kapitein Harko Kaijzer, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Gijsbert Smit, 25 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 2 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw Martje Bolhuis, 27 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1890-55, 29 april 1890, schoener “Johanna Geertruida”, kapitein Harko Kaijzer, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Homan, 31 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1890-58, 01 mei 1890, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-11, 24 februari 1891, schoener “Johanna Geertruida”, kapitein Harko Kaijzer, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Nieboer, 35 jaar uit Farmsum, matroos/zeilmaker, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-77, 16 augustus 1892, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Marten Borg, 28 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Jan Alsema, 41 jaar uit Delfzijl, kok, timmerman, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-82, 03 augustus 1892, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Geen andere namen op de rol;

Monsterrol 1893-10, 04 februari 1893, schoener “Johanna Geertruida”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-16, 11 maart 1893, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Dirk Drewes, 29 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk Brouwer, 27 jaar uit Farmsum, timmerman, kok,  5 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Martje Bolhuis, 30 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1895-9, 10 maart 1895, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-32, 02 april 1895, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk Boerema, 25 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, timmerman, zeilmaker, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen, stuurmansleerling en de kapiteinsvrouw Martje Bolhuis, 32 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol; 1896-35, 23 maart 1896, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Tjietse van der Gaast, 44 jaar uit Harlingen, bootsman, kok, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Martje Bolhuis, 33 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1897-13, 15 maart 1897, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Roelf Jager, 23 jaar uit Leermens, 2de stuurman Klaas Thomas Smith, 19 jaar uit Appingeddam, kok, 4 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Martje Bolhuis, 34 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1897-31, 31 maart 1897, bark “Winneweeer”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1897-95, 22 november 1897, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1898-6, 03 februari 1898, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1899-60, bark, “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1900-22, 12 maart 1900, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1903-1a, geen datum vermeld, bark “Winnenweer”, kapitein H.Kaijzer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Er zijn in totaal 45 monsterrollen op naam van Harko Kaijzer op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen en alle uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  2. De monsterrollen zijn gedateerd van 1873 t/m 1903 met als leeftijden 17 t/m 47 jaar. De zeemanscarriére heeft dus minstens 30 jaar geduurd.
  3. Als woonplaats is altijd Delfzijl opgegeven.

4    Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1873                kok op de galjoot “Albertha Romeling”, kapt. Jan Wiersma                                        17 jaar

      *    1874                lichtmatroos op de brik “Jan en Jacob”, kapt. E.P.Brouwer                                          18 jaar

      *    1874                lichtmatroos op de bark “Carolina”, kapt. L.C.Cupido                                                  18 jaar

      *    1874                lichtmatroos op de schoener “Anton en Jacob”, kapt. J.A.Smaal                                 18 jaar

      *    1875                matroos op de bark “Eugenio”, kapt. J.Diez                                                                    19 jaar

      *    1877                matroos op de kof “Alida”. kapt. F.Kuiper                                                                      22 jaar

      *    1878                matroos op de brik “Aurora”, kapt. J. van Buuren                                                          23 jaar

      *    1879                bootsman op de brik “Aurora”, kapt. J. van Buuren                                                       23 jaar

      *    1881                2de stuurman op de brik “Jacoba Vos”, kapt. D.Geltes                                                   26 jaar

      *    1881                1ste stuurman op de brik “Aurora”, kapt. R.J. de Weerd                                                 26 jaar

      *    1882                stuurman op de schoener “Anna”, kapt. B.Gosselaar                                                    27 jaar

      *    1883                1ste stuurman op de bark “San Francisco”, kapt. A.Arkema                                          27 jaar

      *    1883                stuurman op de brik Jan en Antoon, kapt. K.G.Mulder                                                  28 jaar

      *    1884                stuurman op de schoener “Anna”, kapt. K.G.Mulder                                                     28 jaar

      *    1885                kapitein op de brik “Nimrod”                                                                                             29 jaar

      *    1886                stuurman op de brik “Advena”, kapt. J.Albers                                                                30 jaar

      *    1886                kapitein op de schoener “Auburn”                                                                                    31 jaar

      *    1887-1888      kapitein op de schoener “Gerredina Wilhelmina”                                                           31-33 jaar

      *    1888                kapitein op de bark “Johanna Geertruida”                                                                       33 jaar

      *    1889                kapitein op de schoener “Gerredina Wilhelmina                                                             33 jaar

      *    1889-1890      kapitein op de schoener “Johanna Geertruida”                                                               33-34 jaar

      *    1890                kapitein op de schoener Gerredina Wilhelmina”                                                             34 jaar

      *    1891                kapitein op de scchoener “Johanna Geertruida”                                                             35 jaar

      *    1892                kapitein op de bark “Winneweer”                                                                                      36 jaar

      *    1893                kapitein op de schoener “Johanna Geertruida”                                                               37 jaar

      *    1893-1903      kapitein op de bark “Winneweer”                                                                                     37-47 jaar

5    In de kapiteinsperiode 1887 en later is kapitein Kaijzer een aantal keer van schip gewisseld. Het betrof dan  perioden met maar een heel kleine bemanning, die meestal duiden op een periode van toezicht op een niet varend schip.

      Een aantal reizen nam de kapitein Kaijzer zijn vrouw mee

 

Overige bijzonderheden

Berend Kip uit Delfzijl, geboren in 1882, vertelt hoe hij eind 90er jaren naar Amsterdam ging om aan te monsteren. “Toen ik met m’n plunjezak over de schouder aan kwam lopen toen dacht ik, nou, een mooi houten schip. “Cokes brengen naar Rusland”, zeiden ze. En zo ging dat.

In die Russische haven wist ik het al, dat het een slecht schip was. Lek, slechte sfeer, weinig geld, vijf gulden per maand’…

“Ako Keizer was kapitein, en toen men tegen hem zei dat bij een dikke bries het schip wel erg zou gaan werken en dus ook meer zou gaan lekken, toen zei hij niks. Ako lulde weinig. Maar het was wel een beste. Jammer dat hij later is gebleven.

De bark heette Winneweer. ’t Schip is van hout, en hout zinkt niet. Als het wrakhout is zinkt het nog niet. Hou je maar vast,’Dat zei Keizer, toen de jongens klaagden.

Van Petersburg gingen we hout laden in Kroonstad. Die lading moest naar Engeland. Daar konden we weer kolen krijgen voor Malmö in Noorwegen.

Het was een hele lange, oplopende zee toen we voor Egersund in Noorwegen kwamen. Na een dikke regenbui kwam er wind.

“Ander weer”, zei Ako, “we krijgen het nog smerig.

Op dat moment hadden we al zeil geminderd. Hij wilde de haven zien binnen te lopen. Het had ook nog gekund. Maar de wind uit het noordoosten ging krimpen en doorhalen van je welste, en toen moesten we van de rotsen wegblijven. We staken zee in.”….

“Nou, er mankeerde nogal wat aan die bark. De flarden zeil en vallen hingen over de verschansing, de hele tuigage was naar de bliksem.

Toen gebeurde er eigenlijk iets heel eigenaardigs. Kijk, wanneer je een rotschip hebt, krijg je rare situaties als het misloopt. De bemanning begint te schelden en te ouwehoeren, dat het toch één keer met dit schip moest misgaan..

En ze gaven in feite Ako de schuld. Hij zei niks. Ik zie hem nog staan, met z’n baard. Hij zei geen woord, en toen er een namiddag plus een hele nacht op de storm was bijgelegen, toen kwamen we als natte ratten naar het achterschip.”

… “We zaten misschien een mijl of tien boven de kust. Op een gegeven moment wordt Ako ineens zo des duivels, hij zegt: “Wát? Wát?  Ik zal jullie allemaal wel aan land zetten, als jullie die kant tenminste uit willen. Niemand deed meer een bek over natuurlijk. Ako spuugde de pruim tabak in z’n hand en kwakte hem op het dek. En verdomd hij gaf het schip over. Dat kon trouwens ook niet anders, want we dreven voor top en takel en maakten slagzij. ’t Was net of de Winneweer in één nacht vijftig jaar ouder was geworden. En Ako ook.”…

“Het laatste half uur hebben we onderling geen gesodemieter meer gehad. We wisten dat het einde naderde.” …

Ik had nooit zo’n grondzee gezien als die ons op de rotsen smeet. En ik heb die bark ook niet eens horen kraken. Ik weet wel dat we ineens muurvast zaten. En dat ze ons er meer door dan levend af gehaald hebben. Ik had toen nauwelijks meer een broek aan m’n kont. En zo kwam ik weer thuis.”

Uit “De voorbije vloot. Verhalen en herinneringen van de laatste echte schippers” door Hylke Speerstra. Olympus 3de druk 2001, 301 pp. De voorgaande belevenissen staan in het hoofdstuk “Jammerbocht”, Berend Kip 1882 uit Delfzijl, p. 176 - 181

Berend Kip werd geboren te Delfzijl op 03 oktober 1882 als zoon van de loods Hendrik Kip en Klazina Ridderbos

Hij trouwde op 24 mei 1907 te Delfzijl als zeeman met Hillechiena Wilhelmina Sprenger, geboren te Heiligerlee als dochter van Ernst Konrad Barthold Sprenger en Wilhelmina Beishuizen.

 

In de Eembode staat onder de rubriek Zeetijdingen het volgende bericht ontleend aam Mast 097-p.27:

“Kroonstad 11 Mei (1898), Kayzer  Winneweer, v. Amsterd., alles wel. Dit is het eerste zeilschip, dat hier dit jaar is gearriveerd.”

 

Provinciale Groninger Courant 04 mei 1897

Winneweer, 3 mei. Het Nederlandse barkschip WINNEWEER, kapt. H. Kaijzer, vertrekt 1 mei van Burnt-Eiland (opm: Burntisland) met steenkolen naar de Oostzee, na te Leith in het droogdok te zijn geweest om de bodem na te zien en ‘t koper te repareren.

 

Provinciale Groninger Courant 12 mei 1898

Winneweer, 11 mei. De heren Nanninga en Zonen ontvangen zojuist een telegram uit Kroonstad, dat de bark WINNEWEER, kapt. H. Kaijzer, heden aldaar arriveerde als eerste zeilschip in dit seizoen.

 

Provinciale Groninger Courant 06 januari 1902

Delfzijl, 4 januari. Het alhier thuishorende brikschip GUSTAVA, eigenaren de reders Van Dijk & Co, is onderhands verkocht aan H. Kaijzer (opm: DS schrijft de naam als Kayzer), alhier, thans rustend zeekapitein. Het vaartuig zal door Kaijzer als gezagvoerder worden bevaren.

 

NRC 01 maart 1903

Advertentie. Dinsdag 10 maart te 19.00 uur zal te Delfzijl publiek worden verkocht de Nederlandse brik GUSTAVA, in 1860 in Duitsland van eikenhout gebouwd, 196 ton netto, laatst bevaren door kapt. C. Borst, ladende 105 standaard hout en 320 ton steenkolen, thans liggende aan de werf van de Gebr. Van de Wetering te Delfshaven. Inmiddels uit de hand te koop, te bevragen bij de scheepsmakelaar A. van Dijk te Delfzijl.

 

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Kaijzer, Harko

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1888-12-10
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JOHANNA GEERTRUIDA
Schipper: Kaijzer, Harko
Scheepstype: bark
Grootte: 310

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten