Inloggen
HOLLANDIA - ID 2873


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1880-01-00 / 1886-04-01 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Sunderland
Werfnummer:
Launch Date: 1857-00-00
Delivery Date: 1857-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 486.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1884
Datum agenda: 1884-01-22
Register nr: 0
Scheepsnaam: HOLLANDIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Velden, H. v.d.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1884-01-25, aanvullende verklaring moet nog gestuurd worden74-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1884-01-00 HOLLANDIA
Manager: Firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Ex CAMBRIDGE

Ship Events Data

1880-08-05: Collision
Gistermiddag werd een Urker visschuit, die 3 mijl uit de wal, Kijkduin ZO, aan de kor lag, door het schip HOLLANDIA, kapt. Van der Velde, voor IJmuiden bestemd, overzeild. De visschuit bekwam belangrijke schade, ook aan de netten en kwam niet dan met grote moeite het Nieuwediep binnen.
1885-03-09: Collision
Barbados, 17 maart 1885. Het barkschip HOLLANDIA, kapt. Guyt, kwam de 9e maart op het binnenlopen dezer haven op de reis van Suriname naar Amsterdam, in aanvaring met het barkschip WANDERING CHIEF. Beide schepen leden schade aan de romp, rondhouten en tuig, en de HOLLANDIA verloor een anker en een ketting. De schade aan de WANDERING CHIEF beloopt ongeveer 85 Engelse ponden en heeft drie dagen oponthoud veroorzaakt. De HOLLANDIA is nu bezig te repareren. De kosten worden op 150 Engelse ponden begroot.
1886-03-05: Sprang a leak
New York, 13 maart 1886. Het Nederlandse schip HOLLANDIA, van Brunswick naar Liverpool, is 5 dezer lek en met schade aan zeilen te Bermuda binnen gelopen na zware stormen te hebben doorstaan, en zal belangrijke reparaties moeten ondergaan
1886-04-01: Final Fate: Abandoned

Bermuda, 1 april 1886. Het Nederlandse barkschip HOLLANDIA, kapt. Guijt, van Brunswick naar Liverpool, hier met schade binnen, zal geabandonneerd worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.v/d Velden als gezagvoerder van/in:

*   1875 t/m 1876 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Het schip werd in 1876 te Kaapstad afgekeurd;

*   1878 van de brik “Plutus” ex Willem Jacobus, ex Suzanna, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 212 ton o.m., varend voor Craandijk & Derckesen te Amsterdam;

*   1880 t/m 1882 van de bark “Hollandia” ex Cambridge, gebouwd in 1857 te Sunderland, 486 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*   1884 van de bark “Hollandia” ex Cambridge, gebouwd in 1857 te Sunderland, 486 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Velden, H. v/d

Familiegegevens en opleiding

Teunis Cornelisz Guyt werd te Katwijk geboren op 26 mei 1836 als zoon van Cornelis Cornelisz Guyt en Teunisje Pietersd. Zuyderduyn. Hij trouwde in 1857 te Katwijk met Jaapje Dirksd. van der Plas en in 1863 met Cornelia Jansd. van Duijvenbode. Hij overleed in november 1890 op zee.

Hij was in 1874 gezagvoerder van de “Phoenix”, van 1885-1887 van de “Hollandia” (varend op West-Indië) en in 1888 op de bark “Czaar Peter”. “Is als kapitein van de bark Czaar Peter, met zijn zoon als 1e stm. gebleven in de november storm van 1890”.

De publicatie bevat een fotot van Teunis Cornelisz054

 

De schepen van de kapitein

Bouma vermeldt T.Guyt Cz als gezagvoerder gedurende:

*    1874 op de sloep “Phoenix” ex-Maria, gebouwd in 1849 te Husum, 64 ton o.m., varend voor A.F.Schröder” te Amsterdam. Het schip strandde in 1874 op de Engelse kust en geraakte wrak;

*    1885 t/m 1886 op de bark “Hollandia” ex Cambridge, gebouwd in 1857 te Sunderland, 486 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam. Het schip werd in 1886 “te Bermuda geabandoneerd”;

*    1887 van de bark “Hollandia” ex Kaffir, gebouwd in 1874 te Salisbury, 382 ton o.m., varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam;

*    1888 t/m 1889 op de bark “Czaar Peter” ex Blaney Brothers; gebouwd in 1865, 309 ton o.m., varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam

*    1890 t/m 1891 op dezelfde bark, maar dan varend voor Gebr. Sebbelee te Amsterdam. Het schip werd vermist tussen Sunderland en Stettin in 1891.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Guyt, Teunis Cornelisz

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten