Inloggen
HERNODIA - ID 2819


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Huiskens & van Dijk, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 115
Launch Date: 1919-00-00
Delivery Date: 1919-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Huiskens & Van Dijk, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 850
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 17 1/2, 29 & 46-36
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1288.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 746.00 Net tonnage
Deadweight: 2200.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 95000 Cubic Feet
Bale: 91000 Cubic Feet
 
Length 1: 238.50 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 37.20 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 16.00 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-05-00 HERNODIA
Manager: J. de Jong, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij Hernodia, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBFD

Date/Name Ship 1923-00-00 HERNODIA
Manager: H. Hamberg, Harnosand (Hernosand), Sweden
Eigenaar: Rederi A/B 'Herno', Harnosand (Hernosand), Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Harnosand (Hernosand) / Sweden
Callsign: KFHP

Date/Name Ship 1929-03-00 HERNODIA
Manager: Carl H. Witt, Helsingborg, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B 'Patria', Helsingborg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsingborg / Sweden
Callsign: KFHP

Ship Events Data

1920-02-11: AH 110220
De Raad voor de Scheepvaart. De Raad heeft heden een onderzoek ingesteld naar het aan de grond lopen op 4 oktober jl. van het stoomschip HERNODIA op de Prerowbank (bij Darsser Ort). Het schip behoort aan de Scheepvaart Maatschappij ‘Hernodia’ te Rotterdam.
Het onderzoek liep mede over de vraag of het ongeval is te wijten aan de schuld van de gezagvoerder, de heer G.A.L. de Jong.
Deze deelde mee, dat het schip meet netto 745 reg. ton, en bruto 1.287 ton. Het schip was geladen met hout, o.a. was er 12 voet deklast.
Het schip was op weg van Uleaborg naar Kinkslyvn (waarschijnlijk Kings Lynn). De koers was tussen Getze-Vuurschip en de wal. Op 4 oktober namiddag werd het mistig. Het mistsein van Darsser Ort is niet gehoord, waardoor de kapitein zich in de plaats, waar het schip was, had vergist.
Even voor het schip vastliep is nog 7 vaam gepeild. Het kompas had een afwijking van 17° west. Met eigen middelen is het schip vlot gekomen.
1920-02-26: AH 260220
Raad voor de Scheepvaart. Gisteren deed de Raad voor de Scheepvaart uitspraak betreffende het aan de grond lopen van het stoomschip HERNODIA.
De Raad is van oordeel, dat het ongeval is veroorzaakt doordien de kapitein niet voldoende voorzichtig heeft gevaren en straft hem door het uitspreken van een berisping.
1960-00-00: Final Fate:
De HERNODIA is in augustus 1959 voor sloop verkocht aan de Skrot & Avfallsprodukter te Göteborg (Zweden). Het schip werd daar in het eerste kwartaal van 1960 gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Hernodia' 1919 (hier afgebeeld onder de Zweedse vlag)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HERNODIA
Collectie: Besteling, P
Vervaardiger: Onbekend *