Inloggen
HEIKA HARMANNA - ID 2736


Kroniekberichten

Datum 17 april 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Delfzijl, 14 april. Van de scheepswerf van den heer G. Lanting alhier werd heden te water gelaten de 2 mast koftjalk HEIKA HARMANNA, plm. 200 reg. tons, gebouwd voor rekening van schipper J. Houwerzijl, alhier.

Afbeelding
Datum 15 juni 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 15 juni. De stalen 2-mast zeiltjalk HEIKA HARMANNA, thans liggende in de binnenhaven, zal na ijzergrond geladen hebbende de eerste zeereis aanvaarden. De tjalk is groot 285 m³, gebouwd op de werf van de heer Lanting te Farmsum, en zal bevaren worden door de eigenaar J. Houwerzijl. Daar de tjalk niet door de kleine sluis kan is zij door het Damsterdiep, de Groeve en het Eemskanaal gevaren om in de buitenhaven te komen alwaar zij thans de lading inneemt.

Afbeelding
Datum 26 juni 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

De nieuwe tweemast koftjalk HEIKA HARMANNA, kapitein Houwerzijl, is heden van Delfzijl vertrokken naar Koningsbergen. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 26 februari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl, 25 februari. Het kofschip HEIKA HARMANNA kapt. J. Houwerzijl, is verkocht aan de stuurman K. Houwerzijl.

Afbeelding
Datum 17 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 16 januari. Volgens telegram uit Kiel is de Nederlandse koftjalk ZEEMEEUW, kapt. Houwerzijl, van Stettin naar Rotterdam bestemd, na gestrand geweest te zijn, lek en met verlies van roer aldaar binnen gelopen. (opm: zie ook NRC 200112)

Afbeelding
Datum 20 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kiel, 18 januari. Bij onderzoek is gebleken, dat het hier binnengesleepte zeilschip ZEEMEEUW, kapt. Houwerzijl, geen bodemschade heeft. Na van een nieuw roer te zijn voorzien, zal de reis naar Amsterdam worden voortgezet. (Zie ons no. van 17 jan.)

Afbeelding
Datum 19 april 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft uitspraak gedaan inzake het omhoog varen en weer vlot komen van de koftjalk ZEEMEEUW, toebehorende aan de schipper C. Hoogerzeil te Delfzijl, op 13 januari jl. bij het Gardenrif.
De Raad wijt het ongeval aan zorgeloze navigatie van de schipper die een noordelijker koers had moeten sturen vanaf het Gjedser vuurschip, dan hij deed. Maar dit niet doende, had hij, die toch wist dat er wellicht met de zeilen gemanoeuvreerd zou moeten worden, tijdig het ijs, dat dit belemmerde, moeten doen verwijderen. Voorts had de schipper niet moeten wachten met halzen tot het te laat was; ook heeft hij nagelaten de gedane lodingen in de kaart te zetten, aldus een ander middel, om zich van zijn standplaats te vergewissen verwaarlozend.

Afbeelding
Datum 31 januari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl, 30 januari. Het koftjalkschip ENERGIE, bevaren door schipper Eeftingh, is verkocht aan K. Houwerzijl, die de koftjalk ZEEMEEUW bevoer. Laatstgemeld vaartuig is door Houwerzijl verkocht aan Hebo Koopman. Koopprijzen onbekend.

Afbeelding