Inloggen
MARIS STELLA - ID 2675


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1926-09-01 / 1952-06-24 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1912
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 2478 ZWOLLE 1912
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: C. Appelo & Zonen, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Delivery Date: 1912-07-24
Technical Data

Gross Tonnage: 96.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 81.00 Net tonnage
Deadweight: 145.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 26.86 Meters Registered
Beam: 5.56 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.79 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-10-1930
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd Brt 120 Nrt 79 Dwat 160 Ll 29,05 B 5,56 en voorzien van een motor: 2 tew 3 cil 70 Pk Deutz Type (7 7/8-11 13/16)

Datum 00-11-1943
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Weer naar de binnenvaart maar in maart 1946 weer in de zeevaart. December 1951 verkocht en naar de binnenvaart.

Datum 00-00-1952
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1952 bij de Weerter Scheepsbouwmaatschappij omgebouwd tot zandoverslagschip.

Datum 00-00-1963
Type: Lengthened
Omschrijving: Met 19 meter verlengd.

Ship History Data

Date/Name Ship 1926-09-01 MARIS STELLA
Manager: Johan Bernard Teuben, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johan Bernard Teuben, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PLGK
Additional info: In de zeevaart. Call sign 1934: PFUJ. 1930 Rotterdam.

Date/Name Ship 1951-12-18 MARIS STELLA
Manager: Adrianus Willemszn de Wijs, Eindhoven, Noord-Brabant, Netherlands
Eigenaar: Adrianus Willemszn de Wijs, Eindhoven, Noord-Brabant, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Eindhoven / Netherlands
Callsign: PFUJ

Ship Events Data

1912-07-13: Dagregister deel 14 nummer 517. Vier en twintig Juli 1912. Ik ondergeteekende Fokke de Jong, schipper gedomicilieerd te Workum (Friesland), verklaart te zijn de eenige eigenaar van het overdekte staalijzeren klipperschip genaamd “Harmonie”, groot volgens eigen begrooting honderd en zestig kubieke meter of scheepstonnen, hebbende een dek en een mast gebouwd en thuis behoorende in de Nederlanden en bevaren door den ondergeteekende als Schipper. Getekend te Zwartsluis den 13. Juli 1912. Fokke de Jong. ( In de kantlijn staat bijgeschreven: 2478 en Het getuigschrift van inbranding van nevens vermeld vaartuig afgegeven door den scheepsmeter L. Pronk te Zwartsluis d.d. 27 Juli 1912 is ingeschreven en den 27. naar ’s Hage opgezonden.)
1912-07-24: Opgeleverd als binnenvaartklipper HARMONIE (Fokke de Jong, Workum)
1930-11-04: Op 04.11.1930 liggende te Rotterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 468 Z ZWOLLE 1930
1933-11-00: De Eemsbode 24.11.1933: Gisteren werd te Delfzijl met motorschade binnengesleept ’t motorzeilschip 'MARIS STELLA', kapitein J.B. Teuben. Dit schip kreeg ter hoogte van Langeoog motorschade en kon de reis op eigen kracht niet vervolgen, zodat de sleepboot 'Duitschland I' het schip te Delfzijl binnenbracht.
1934-07-00: De Eemsbode, juli 1934: Bij het pootje baden verdronken. Zaterdag j.l. kwam te Delfzijl binnen het motorzeilschip “MARIS STELLA“ kapitein Teuben. De schipper deelde mee, dat tijdens lossing te Boitzenburg aan de Elbe twee van zijn kinderen aan het pootje baden waren gegaan op plm. ½ uur afstand van het schip. Beide kinderen geraakten daarbij plotseling in een diepte van circa 5 meter. Slechts de een macht het gelukken er uit te komen, doch ´t dertienjarige zusje verdronk jammerlijk. Het was voor de familie Teuben een niet licht te vergeten terugreis.
1940-00-00: In de oorlog gevorderd geweest.
1944-01-11: Op 11.01.1944 liggende te Rotterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 740 B ZWOLLE 1943
1948-05-08: Op 08.05.1948 liggende te Groningen voorzien van een nieuw brandmerk: 759 Z ZWOLLE 1946.
1952-06-24: Final Fate:
Op 24.06.1952 wordt de registratie als zeeschip doorgehaald en wordt ze teboekgesteld met brandmerk 977 B ZWOLLE 1952 als “Arnold” van dezelfde eigenaar. Ze wordt dan omschreven als: een stalen motorschip met 1 dek, 1 mast met hulpmotor, ankerlier, voorzien van een 70-80 PK ruwoliemotor en zelflosinstallatie. Op 22.10.1963 “Kristin” van Adrianus Arnoldus de Wijs, schipper te Weert en met 19 meter verlengd. In 1965 nieuwe hoofdmotor: tew cil 135 PK GM Type G71D16N, motornr. 6A218240(x) Op 06.03.1970 “Hencor” van Cornelis Gerrit van Lopik, schipper te Hardinxveld. Op 08.02.1973 “Mirjam” van Geert van Dijk, schipper te Amsterdam. Op 12.03.1979 "Henwima" van Hendrik Veltman, schipper te Rotterdam. In 2004 te Nieuwegein ingekort tot de oorspronkelijke lengte van 27 meter en in gebruik genomen als woon/recreatie schip. In de staat van 1930. Het staat in 11.2010 nog bij het Kadaster te boek als: Overige beroepsvaartuig, type klipper, lengte 29,58m, breedte 5,59m , diepgang 1,30m, een dek, een vooronder, een ruim, een ingezonken roef op het achterschip, een stuurhut en een machinekamer met een GM type 8V71, nr. 8VA158490, rechts in zijkant motorblok, sterkte 176 Kw. Het schip is eigendom van Hendrik Veltman Jr. (eigenaar van de "Merel V".)

Afbeeldingen


Omschrijving: Maris Stella 1912 tijdens de ombouw bij de Weerter Scheepsbouwmij in de 50e jaren.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Maris Stella 1912
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Opgeleverd als de binnenvaartklipper 'Harmonie'
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Maris Stella 1912
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: In de binnenvaart als 'Arnold'
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: Henwima 1912 ex Maris Stella te Vianen op 11.11.2008
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: In de binnenvaart als 'Henwina' - foto: Harry de Groot
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Groot, Harry de