Inloggen
HARALD - ID 2650


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Craig, Taylor & Co. Ltd, Stockton-on-Tees, Great Britain
Werfnummer: 103
Launch Date: 1904-04-20
Delivery Date: 1904-05-31
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 870
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 19, 31 & 51-33
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1802.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1149.00 Net tonnage
Deadweight: 2900.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 148000 Cubic Feet
Bale: 138000 Cubic Feet
 
Length 1: 280.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 38.30 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 18.30 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1904-05-31 HARALD
Manager: Van IJsselsteyn & Fils, London, Great Britain
Eigenaar: Harald Steamship Company Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: NVLW

Date/Name Ship 1905-00-00 HARALD
Manager: Firma A.C. Lensen, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Stoomschip Harald, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: NVLW

Date/Name Ship 1912-00-00 HARALD
Manager: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Eigenaar: N.V. Maatschappij Stoomschip Harald, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NVLW

Date/Name Ship 1914-02-00 HARALD
Manager: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Eigenaar: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign: RCLT

Date/Name Ship 1914-09-08 CE
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1918-10-12 HARALD
Manager: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Eigenaar: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign: RCLT

Date/Name Ship 1920-11-18 HARALD
Manager: James Westoll, London, Great Britain
Eigenaar: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1921-00-00 HARALD
Manager: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Eigenaar: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic

Date/Name Ship 1921-10-16 HARALD
Manager: Seereederei Frigga A.G., Hamburg, Germany
Eigenaar: Seereederei Frigga A.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RCLT

Date/Name Ship 1933-01-06 BALTIA
Manager: Orion' Schiffahrtsgesellschaft m.b.H., Rostock, Germany
Eigenaar: Orion' Schiffahrtsgesellschaft m.b.H., Rostock, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany
Callsign: DHKM

Date/Name Ship 1939-05-26 HUGO OLDENDORFF
Manager: Egon Oldendorff, Lübeck, Germany
Eigenaar: Egon Oldendorff, Lübeck, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Lübeck / Germany
Callsign: DHKM

Ship Events Data

1914-09-08: In augustus 1914, bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog te Kronstadt liggend, door Rusland in beslag genomen en op 8 september 1914 in dienst gesteld als transportschip ‘CE’ van de keizerlijke Russische Marine.
1918-10-12: Na de vrede tussen Duitsland en de (inmiddels) Sovjet-Unie werd de HARALD aan Duitsland teruggegeven en op 12 oktober 1918 weer in de vaart gebracht.
1920-08-27: Op 27 augustus 1920 als herstelbetaling aan de geallieerden uitgeleverd en op 18 november 1920 aan Groot-Brittannië overgedragen.
1948-03-16: Final Fate:
De HUGO OLDENDORFF, door ge geallieerden na de capitulatie van Duitsland in beslag genomen, werd op 16 maart 1946 door hen met een lading gasmunitie in het Skagerak tot zinken gebracht. (De HUGO OLDENDORFF lag bij het einde van de oorlog in mei 1945 beschadigd te Lübeck).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Bendert werd geboren op 22 nov. 1861 te Harlingen als z.v. Meidert Benderts Meinsma en Jacoba van der Bos.

Bendert (22) (scheepsgezagvoerder) trouwde op 28 febr. 1884 te Harlingen met Hillegiena Kuiper (24) – geb. te Harlingen – d.v. Albert Jans Kuiper en Hillechien Oldenburger.

Bendert overleed op 08 febr. 1940 te Rotterdam.

Kinderen

- Albert werd geboren op 27 mei 1888 te Harlingen

- Jacoba werd geboren op 16 sept. 1889 te Harlingen

- Hillegiena werd geboren op 11 febr. 1898 te Maassluis

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.M.Meinsma wordt in de ledenlijsten van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg" in de Almanak van Sweijs genoemd in 1884 met vlagnummer 6.034.

Bendert M.Meinsma werd in maart 1884 met vlagnummer 67 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Pedro", boekhouders Fontein & Tjallingii. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Hillechiena Kuiper028-fol.166.

Dit vlagnummer werd eerder gevoerd door zijn vader M.B.Meinsma.

Bendert M.Meinsma was in 1884 met vlagnummer 6 en van 1884-1929 met vlagnummer 67 lid van het College. Hij was  van 1892-1898 tevens commissaris/bestuurslid034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode      type           naam van het schip                                 boekhouder/reder

     H67             1884-1885 sch.brik     Pedro                                                                  Fontein & Tjallingii, Harlingen

                                                te Galström, bij Sundsvall, gestrand en wrak

                           1886-1895 brik            Albertina Amelia (ex Mercurius)          Fontein & Tjallingii, Harlingen

                           1900-1902 sch.ss         Sophia Annet (ex Belair)                        Noord Nederl.Scheepv.Mij., Harlingen

                                                in 1903 op de Noordzee gezonken034

 

Bouma025 vermeldt B.M.Meinsma als gezagvoerder gedurende:

*    1887 t/m 1896 van de brik “Albertina Amelia” ex Mercurius, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

Overige schepen van de kapitein:

*   1907 – 1909  van het s.s. HELENA

*   1909 – 19..  van het s.s. HARALD

*   1911 – 19..  van het s.s. HARALD

*   19.. – 19..  ???

*          19.. – 1924 van het s.s. MAGDALENA 

 

Zie Verslag van de RvdS 1924 – nr. 93 – Verdrinken van inzittende van sloep op 01.05.1924 van het ss MAGDALENA.

 

 

Datum vanaf: 1909
Kapitein: Meinsma, Bendert M.

Familiegegevens en opleiding

Lukas Veldman werd geboren te Termunterzijl-Termunten op 29 oktober 1870 als zoon van de scheepskapitein Jacob Veldman en Nijssien Oosterveld.

Hij trouwde als zeeman op 04 oktober 1893 te Delfzijl met Frouke Smit, geboren te Farmsum op 04 oktober 1866 als dochter van Bene Smit en Albertje Bloema.

Frouke Smit overleed op 13.08.1930 te Rotterdam (63).

Lukas overleed op 10.11.1945 te Amsterdam (75).

 

In het tijdschrift “De Zee” Jg.13, p.200, 1891 staat de uitslag van examens in maart 1890 door de Rijksexamencommissie voor de koopvaardij. Het diploma A als 3de stuurman voor de grote zeilvaart werd toegekend aan L.Veldman. Tevens werd hem het aanvullend diploma voor de grote stoomsvaart toegekend.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Veldman als gezagvoerder gedurende:

*   1899 van de bark “Jan Sybrand” ex Nordsoen, gebouwd in 1863 te Hammelwarden, 304 ton o.m., varend voor P.T.Nijhoff te Farmsum. Het schip werd in 1903 als 3-mastschip gesloopt.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1889-37, 29 maart 1889, brik “Jan & Anton”, kapitein Jan Wekenborg Jz, 64 jaar uit Sappemeer. Voorts stuurman Hendrik Jan Melles, 43 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos Lukas Veldman, 18 jaar uit Termunterzijl;

Monsterrol 1893-17, 13 maart 1893, schoener “G.J.Raij”, kapitein Ludde Smit, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Lukas Veldman, 22 jaar uit Termunterzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Jantje Veldman, 27 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1893-89, 06 oktober 1893, schoener “G.J.Raij”, kapitein Ludde Smit, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Lukas Veldman, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1894-34, 24 maart 1894, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, 23 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Reijn Doeksen, 21 jaar uit Terschelling, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1894-69, 10 juli 1894, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, 23 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Reijn Doeksen, 22 jaar uit Terschelling, kok, zeilmaker, matroos en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-97, 24 september 1894, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, 23 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Reijn Doeksen, 21 jaar uit Terschelling, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1895-20, 23 maart 1895, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, 24 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Reijer Doeksen, 22 jaar uit Terschelling, kok, matroos/zeilmaker, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-101, 19 oktober 1895, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, 24 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Reyer Doeksen, 22 jaar uit Terschelling, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1896-13, 26 februari 1896, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1896-32, 19 maart 1896, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, 25 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan de Vries, 34 jaar uit Schilwolde, kok, matroos/zeilmaker, 3 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-96, 21 september 1896, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Jan de Vries, 35 jaar uit Schilwolde, kok, matroos/zeilmaker, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-96, 21 september 1896, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Jan de Vries, 35 jaar uit Schildwolde, kok, matroos/zeilmaker, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-93, 01 november 1897, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1898-9, 15 februari 1898, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lucas Veldman, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Doornbos, 20 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-49, 07 mei 1898, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Doornbos, 20 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-75, 25 augustus 1898, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Doornbos, 20 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, matroos en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1899-35, 04 april 1899, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lucas Veldman, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 39 jaar uit Appingedam, kok, zeilmaker, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1899-73, 26 juli 1899, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, 28 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos en een dekjongen;

Monsterrol 1900-37, 18 april 1900, schoener “Jan Sybrand”, kapitein L.Veldman, 29 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman H.Smid, 40 jaar uit Appingedam, 2de stuurman H. van Heukelen, 22 jaar uit Oosterwijtwerd, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1901-30, 16 april 1901, schoener “Jan Sybrand”, kapitein L.Veldman, 30 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman H.Smid, 41 jaar uit Appingedam, 2de stuurman P.Drewes, 22 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1901-48, 10 juli 1901, schoener “Jan Sybrand”, kapitein L.Veldman, 30 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman H.Smid, 41 jaar uit Appingedam, 2de stuurman P.Drewes, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en 2 dekjongens;

Monsterrol 1901-65, 30 september 1901, schoener “Jan Sybrand”, kapitein L.Veldman, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman C.Broekema, 59 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1902-2b, 31 januari 1902, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lukas Veldman, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1902-13, 03 april 1901, schoener “Jan Sybrand”, kapitein L.Veldman, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman D.A.Forma, 24 jaar uit Groningen, kok, 4 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1902-48, 12 augustus 1902, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lucas Veldman, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman C.Broekema, 60 jaar uit Oude Pekela, kok, 4 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1903-17c, 26 april 1903, schoener “Jan Sybrand”, kapitein L.Veldman, geen leeftijd vermeld uit Farmsum en kapitein L.Stuit, geen leeftijd vermeld uit Dokkum;

Monsterrol 1904-16b, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lucas Veldman, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Enige naam op de monsterrol;

Monsterrol 1904-46f, 09 juli 1904, schoener “Jan Sybrand”, kapitein L.Veldman, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1904-51z, 13 augustus 1904, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lucas Veldman, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Lukas is in de monsterrollen ook vermeld als Lucas en met de initiaal L.
  2. Er zijn in totaal 29 monsterrollen op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig in het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1899 t/m 1904 met als leeftijden 18 t/m 34 jaar. De zeemanscarriére heeft derhalve ca. 15 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is aanvankelijk Termunterzijl, zijn geboorteplaats, genoemd en na zijn huwelijk steeds Farmsum.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1889               lichtmatroos op de brik Jan & Anton”, kapt. Jan Wekenborg                               18 jaar

       *     1893               stuurman op de schoener “G.J.Raij”, kapt.Ludde Smit                                          22 jaar

       *     1894-1904    kapitein op de schoener “Jan Sybrand”                                                                    23-34 jaar

*   1911 – 191?  van het s.s. HARALD – geb. in 1904

          *   191? – 1916  van het s.s. ZEEAREND – geb. in 1913

Overige bijzonderheden

NRC 31 maart1894114

(Geen plaats of datum) Het Nederlandse schoenerschip TERWISCH zal voortaan genaamd worden AGATHE en bevaren worden door kapt. J. Valom, die dit schip gekocht heeft. De JAN SYBRAND (opm: bark) zal worden bevaren door kapt. Voldman (opm: J. Veldman).

 

Provinciale Groninger Courant 01 augustus 1899114

Delfzijl, 30 juli. De Nederlandse 3-mast schoener JAN SYBRAND, kapt Veldman, met cokes van Papendrecht (opm: bedoeld wordt waarschijnlijk Papenburg) naar Gefle, wegens tegenwind in het Ranselgat (opm: Eems) voor anker liggende, werd hedenochtend 7 uur aangevaren door de naar zee kruisende haringlogger No. 42 uit Emden, waardoor hij kluiverboom, boegspriet en voorsteng brak en averij aan boeg en zeilen bekwam. De postboot DR. VON STEPHAN tussen Emden en Borkum sleepte het schip naar de rede alhier, van waar het met hoog water met behulp van een sleepboot in de haven kwam. De logger heeft de achtermast gebroken en is teruggezeild naar Emden.

 

Provinciale Groninger Courant 11 december 1902114

De Nederlandse 3-mast schoener JAN SYBRAND, laatst gevoerd door kapt. Veldman, is uit de hand tot geheime prijs verkocht aan de Gebr. Pais. Het schip zal gesloopt worden.

 

NRC 15 januari 1903114

Delfzijl, 14 januari. Van hier vertrokkken, gesleept door de sleepboot LUCTOR ET EMERGO, de JAN SIJBRANDT, kapitein Veldman, naar Den Helder, zijnde deze driemastschoener verkocht voor de sloop.

 

 

Datum vanaf: 1911
Kapitein: Veldman, Lukas

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De SS HARALD in de buitenhaven. Briefkaart uit 1907
Collectie: Boer, J.J. de
Vervaardiger: Overbeeke, Abraham van, Terneuzen
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De HARALD, een foto uit de collectie C. Hölscher te Dortmund. Op de achtersteven is de thuishaven Hamburg leesbaar, en ook de schoorsteenkleuren wijzen er op ,dat de foto is genomen in de jaren, dat het schip voor Frigga voer.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

RN 190711
Londen, 17 juli. Het Nederlandse stoomschip HARALD is van St. Petersburg op de Tyne aangekomen met verlies van de grote mast en een gedeelte van de deklast, hebbende met stormweer te kampen gehad. 

NRC 290811
De Raad voor de Scheepvaart heeft heden een onderzoek ingesteld inzake het gedeeltelijk verliezen van de deklast door het stoomschip HARALD, kapt. Lucas Veldman, rederij A.C. Lensen, beiden te Terneuzen.
Blijkens door de kapitein voor de Raad afgelegde verklaring, had hij te St. Petersburg hout met deklast geladen voor Newcastle. Het laden was geschied door Russisch werkvolk. Aan dek waren gegoten ijzeren potten, waarin de stutten konden worden geplaatst. De deklast was achter 12½ en voor 12 voet hoog. Het schip had een certificaat voor de houtvaart.
De 10e juli werd St. Petersburg verlaten; alles was behoorlijk gestuwd. Spoedig nadat men in de Noordzee was gekomen, stak een krachtige wind op, die toenam tot een hoge, moeilijke zee, waardoor het schip veel water overboord kreeg.
De 16e juli kwam in de namiddag een zware zee opzetten, waardoor het schip slagzij maakte aan stuurboord, een deel van de achter lading sloeg weg. Een van de masten knapte af en bleef schuin hangen; een gedeelte van de reling en van de kajuit ging mee overboord. De machine werd onmiddellijk stopgezet om op te klaren. Met de overhangende mast is de Tyne in gevaren.
Verschillende leden van de Raad betwijfelden of de lading en stuwage wel in orde geweest zijn, nu gebleken is, dat ze niet tegen het ruwe weer hebben gekund. Uit de officiële cijfers blijkt, dat de windkracht 7 en niet, gelijk de kapitein opgeeft, 8 of 9 is geweest.
De Raad zal later uitspraak doen. 

NRC 120911
Raad voor de Scheepvaart.
De Raad voor de Scheepvaart heeft heden uitspraak gedaan in de zaak van het stoomschip HARALD van de Maatschappij Stoomschip Harald, gezagvoerder L. Feldmann. (opm.: is kapt. Lucas Veldman).
Van dit stoomschip is op de reis van St. Petersburg naar Grimsby op de Noordzee een gedeelte van de deklast overboord gegaan, waardoor de mast is afgebroken, een gedeelte van de reling vernield en verschillende scheepsbenodigdheden verloren zijn gegaan. Het onderzoek heeft ingevolge de tijdens het onderzoek van de Raad gegeven beschikking ook gelopen over de vraag of het ongeval is te wijten aan een daad of nalatigheid van de kapitein. Het vermoeden van de Raad als zouden het ballasten en stuwage te wensen hebben gelaten, is door het onderzoek niet bevestigd. De Raad heeft geen verklaring kunnen vinden van het feit, dat op 15 en 16 juli het schip zware slagzijde te loevert heeft gemaakt en zichzelf weer opgericht heeft. De schuld hiervan kan daarom niet aan de kapitein worden gegeven, hoewel het voor deze aanbevelingswaardig is gebleken zich meerdere kennis omtrent de inrichting van een schip eigen te maken en maatregelen te nemen, waardoor hij in de toekomst beter kan weten hoe in moeilijke omstandigheden te handelen.