Inloggen
HAPPY RIDER - ID 2646


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1976
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7431088
Nat. Official Number: 7542 Z AMST 1976
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Zware ladingschip
Type Dek: Full scantling
Lift Capacity: 2 x160 tons
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij N.V., Arnhem, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 473
Launch Date: 1975-12-20
Delivery Date: 1976-03-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Stork-Werkspoor Diesel B.V., Zwolle, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 18
Power: 2500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 x 9-cyl. SWD-diesels, Type 9 FCHD (240x900), elk 1250 PK bij 900 omw.min (nr. 70193-1 aan SB zijde en 70193-2 aan BB zijde)
Speed in knots: 12
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 1600.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 655.00 Net tonnage
Deadweight: 2766.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Bale: 170000 Cubic Feet
 
Length 1: 81.040 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 79.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.50 Meters Registered
Depth: 9.15 Meters Registered
Draught: 5.55 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1976-03-11 HAPPY RIDER
Manager: Mammoet Shipping B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Amstel Tanker Management B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V.
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PENG

Date/Name Ship 1978-12-13 HAPPY RIDER
Manager: Mammoet Shipping B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartmaatschappij 'De Kromme Waal' B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V.
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PENG

Date/Name Ship 1981-01-00 HAPPY RIDER
Manager: Mammoet Shipping B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: B.V. Sleepdienst en Dekschuitverhuurderij De Zwart, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V.
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PENG

Date/Name Ship 1987-12-08 STORM 3
Manager: Finaval S.p.A., Trieste, Italy
Eigenaar: Finaval S.p.A., Trieste, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Italy

Date/Name Ship 1989-00-00 TORM
Manager: Finaval Offshore S.r.L., Trieste, Italy
Eigenaar: Carrier Heavy Lift S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1990-00-00 HANDY RIDER
Manager: Axone Shipping S.A., Port aux Francais, Kerguelen, Antarctic
Eigenaar: Copropriété 'Handy Rider', Port aux Francais, Kerguelen, Antarctic
Shareholder:
Homeport / Flag: Port aux Francais / Kerguelen, Antarctic

Ship Events Data

1976-03-15: Op 15-03-1976 als "HAPPY RIDER", zijnde een motorvrachtschip, metende 4532.32 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no.17498 d.d. 01.03.1976, liggende te Amsterdam, door C.M.M.J. Bongers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 7542 Z AMST 1976 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in hijstoren van de hekdeur, 0.60 m. uit hekplaat, 6.70 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.
1977-01-21: Algemeen Dagblad 21-01-1977: Het ene schip draagt het andere. Het vrachtschip Happy Rider, speciaal gebouwd voor zeer zware en volumineuze transporten vervoert op haar eerste reis een 220 ton zware motortorpedobootjager van Bremen naar Ecuador. De torpedojager heeft te weinig bunkercapaciteit om de reis zelfstandig te kunnen maken.
1977-12-19: Nederlands dagblad 19-12-1977: Drie passagiersschepen per „mammoet" naar Egypte.
Amsterdam [ANP] - Uit de Amsterdamse haven is vorige week een bijzonder transport vertrokken. Het zijn drie kleine passagiersschepen met een totaal gewicht van ruim 500 ton, die aan boord van het zwaar - transportschip „Happy Rider" van het bedrijf Mammoettransport naar Alexanderië worden vervoerd. De dertig meter lange en 7,5 meter brede schepen zijn bestemd voor de Egyptische Nijl cruise maatschappij Pyramid. De „Ramses 2" en de „Tutankhamoun" werden gebouwd bij de Arnhemse scheepsbouwmaatschappij, de „Queen Cleopatra" liep van stape op de werf Bodewes in Millingen. Met de schepen zullen drietot achtdaagse cruises op de Nijl worden gemaakt, waarbij naar de Aswandam, de tempel van Luxor en andere Egyptische bezienswaardigheden wordt gevaren. Elk schip heeft accomodatie voor ten hoogste zestig passagiers en tien bemanningsleden. Het Verenigd Cargadoors Kantoor in Amsterdam plaatste namens de Egyptische onderneming de opdracht voor de bouw van de schepen. Zij hebben anderhal miljoen per stuk gekost. Als agent van Pyramid hoopt het VCK touroperators voor de cruises op de Nijl te interesseren.
1977-12-20: NRC Handelsblad 20-12-1977: Met het zware ladingschip Happy Rider van Mammoet Transport zijn uit Amsterdam drie passagiersscheepjes
Met het zware ladingschip Happy Rider van Mammoet Transport zijn uit Amsterdam drie passagiersscheepjes van 30 m lengte naar Egypte verscheept. Twee zijn er bij de Arnhemse Scheepsbouwmaatschappij gebouwd; de derde kwam van Bodewes in Millingen. Ze zullen worden gebruikt voor vierdaagse trips op de Nijl. Elk schip heeft accommodatie voor 42 passagiers.
1979-08-10: Trouw 10-08-1979: Vervoer over land en zee. Onderdelen voor een electriciteitscentrale zijn door de KNSM vervoerd van de Zwitserse fabrikant Brown Boveri (bij Zürich) naar de plaats van bestemming in Venezuela. De onderdelen waarbij er één was met een gewicht van 234 ton, werden over land naar Amsterdam gereden door KNSM-dochter Mammoet Transport, die gespecialiseerd is in zwaar vervoer. Voor het zeevervoer naar het Caribisch gebied zorgde het schip Happy Rider van Mammoet Shipping, een andere dochter.
1981-01-00: De Volkskrant 16-01-1981: Schip naar Z..Afrika gebracht. „Reder overtrad wapen-embargo” Van onze correspondent. Rotterdam — De Anti- Apartheidsbeweging Nederland heeft bij het ministerie van Buitenlandse Zaken een klacht ingediend tegen de reder Mammoet Shipping, een dochter van de KNSM-groep in Amsterdam, omdat deze het wapenembargo tegen Zuid- Afrika zou hebben geschonden. Mammoet Shipping heeft in november van het vorig jaar een semi-militair vaartuig vervoerd van Bremerhaven naar Durban (Zuid- Afrika) en heeft daarmee de sanctiewet overtreden, aldus de anti-apartheidsbeweging. Mammoet Shipping gebruikte voor dit transport de vrachtvaarder Happy Rider (4.250 ton) die in Nederland is geregistreerd. De sanctiewet verbiedt behalve de uitvoer van militaire goederen naar Zuid- Afrika ook een dergelijk transport van Nederlanders in het buitenland. Een woordvoerder van KNSM heeft ontkent dat de verscheping een militair karakter heeft gehad. Volgens de papieren ging het om het vervoer van een „zoll- kreuzer": een onderzoeksvaartuig voor de Zuidafrikaanse douane. Het vaartuig is gefabriceerd bij de Westduitse reder Abeking & Rasmussen, die is gespecialiseerd in de bouw van mijnbestrjdingsvaarruigen en snelle patrouilleboten voor de kustwacht. Volgens onderzoeker Sami Faltas van de Anti-Apartheidsbeweging vertoont het vervoerde schip echter grote overeenkomst met het type mijnbestrijdingsvaartuig waarin de Duitse werf is gespecialiseerd. Dat is ook het oordeel van de hoofdredacteur van het Duitse blad Marine Rundschau, dat als eerste een vermelding van het transport heeft opgenomen. Faltas neemt aan dat het schip in Zuid-Afrika door de marine zal worden gebruikt. „Met gaat echter om een puur civiel vaartuig", zo benadrukt een woordvoerder van de KNSM group. „Het schip voerde geen bewapening en geen marine-kleuren. Het was bestemd voor de douane en valt dus niet onder militaire goederen". De KNSM en dochter Mammoet Shipping houden zich strict aan de bepalingen van het wapenembargo, aldus het bedrijf. Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken is het echter niet van belang aan wie in Zuid-Afrika goederen worden geleverd, om vast te stellen of de regels van de sanctiewet zijn overtreden. De wet verbiedt het transport van alle militaire goederen, ongeacht de ontvanger. Of het betrokken vaartuig aan de militaire omschrijving voldoet is volgens het ministerie moeilijk te zeggen. „Dat is afhankelijk van factoren als voortstuwing, waterverplaatsing, motorvermogen en wendbaarheid. Zolang het ministerie daar geen gegevens over heeft kan het daar niet over oordelen". Voorlopig is Buitenlandse Zaken niet van plan om de verscheping en eventuele overtreding van de sanctiewet nader te onderzoeken. „Dat kan'op een later tijdstip misschien wel gebeuren, als de Anti-Apartheidsbeweging met grotere zekerheid kan aantonen dat het om een militair transport is gegaan", aldus een woordvoerder. Controle: Ook wijst Buitenlandse zaken er op dat de Bondsrepubliek de bepalingen van het wapenembargo tegen Zuid-Afrika heeft onderschreven, hoewel ze niet als in Nederland zijn vastgelegd in een sanctiewet. „We moeten er van uitgaan dat de Duitsers zelf een eventuele leverantie zullen controleren", aldus het ministerie.
Of Mammoet Shipping (KNSM) in Nederland juridisch is aan te pakken als mocht blijken dat inderdaad een militair transport is uitgevoerd, is nog de vraag. De sanctiewet is pas na 25 november 1980 in werking getreden. De Happy Rider is op 2 november uit Bremerhaven vertrokken. Het is niet bekend of ze voor de 25e in Durban is aangekomen.

De waarheid 17-01-1981: Nederlands schip vervoert patrouille-boot naar Zuid-Afrika.
Op 2 november 1980 blijkt het Nederlandse vrachtschip „Happy Rider" in het Westduitse Bremerhaven een patrouillevaartuig bestemd voor de regering van Zuid- Afrika aan boord te hebben genomen. De „Happy Rider", eigendom van de Amsterdamse KNSM-dochter Mammoet-transport heeft het patrouillevaartuig — in strijd met het wapenembargo van de Veiligheidsraad — naar de Zuidafrikaanse stad Durban vervoerd. De boot is gebouwd door Abeking & Rasmussen in de West-Duitse plaats Lemwerder, een werf gespecialiseerd in de bouw van mijnenvegers en patrouilleboten.
Het gezaghebbende Westduitse tijdschrift „Marine Rundschau" bericht in zijn nummer van december 1980 over dit transport. Op 2 november 1980 verliet een „patrouille- of douaneboot" Bremerhaven met bestemming Durban, aan boord van het Nederlandse schip voor zware transporten „Happy Rider". Officieel werd de door Abeking en Rasmussen gebouwde boot als onderzoeksvaartuig gedeclareerd", voegt de „Marine Rundschau" er aan toe. Deze week berichtte het IKON-programma Kenmerk over de zaak Desgevraagd, verklaren Mammoet Transport en Abeking en Rasmussen dat het betreffende vaartuig een onderzoeksvaartuig was, bestemd voor civiel gebruik. Zij bevestigen dat de leverantie heeft plaatsgevonden. Onderzoek. De Anti-Apartheidsbeweging Nederland heeft de regering gevraagd een onderzoek in te stellen om de precieze achtergronden van de leverantie te bepalen om na te gaan of de Nederlandse wet is overtreden en hoe in de toekomst wapentransporten naar Zuid-Afrika voorkomen kunnen worden.
1992-06-17: Final Fate:
Tijdens belading van een kraan in Casablanca gekapseisd. Op 13 oktober geborgen en in beschadigde staat opgelegd onder gerechtelijk beslag. Later door de eigenaren geabandonneerd. In het najaar van 1995 werd bekend dat zij zou worden gesloopt nadat ze op 26 september gerechtelijk was verkocht. In 1996 doorverkocht voor de sloop aan Sok Ltd, Aliaga (Turkije). In december gearriveerd.

Afbeeldingen


Omschrijving: HAPPY RIDER
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HAPPY RIDER
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown