Inloggen
GUIANA - ID 2607


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1883-10-08 / 1890-01-22 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Launch Date: 1866-00-00
Delivery Date: 1866-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 352.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-10-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: GUIANA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Craandijk, P.H.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1883-10-08, uitreiking zb51-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-00-00 ZANZIBAR
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1883-10-08 GUIANA
Manager: Pieter Hendrik Craandijk, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Pieter Hendrik Craandijk, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NVHL

Ship Events Data

1885-03-00: Sprang a leak
Londen, 10 maart 1885. Het Nederlandse schip GUIANA, kapt. Wijtsma, van Suriname naar Amsterdam is lek te St. Thomas binnengelopen.
1887-03-25: Damaged
Londen, 25 maart 1887. Het Nederlandse schip GUIANA, kapt. Wijtsma, van Belize naar Goole, is heden Falmouth gepasseerd met verlies van verschansing, enige zeilen en beschadigde kajuit.
1888-03-19: Stranded
Newhaven, 19 maart 1888. Het barkschip GUIANA, kapt. Raad, van Suriname naar Amsterdam met cederhout, heeft bij Pitt, bij Hastings, op strand gezeten. Het kwam met asistentie van de kustwachters vlot en werd door de sleepboot INDIA hier binnengesleept. De gezagvoerder is ziek. Er werd geen accoord gemaakt.
1890-01-22: Final Fate: Stranded

Amsterdam, 27 januari 1890. Het schip (opm: houten bark) GUIANA, kapt. S.J. Gerdes, van Fernambuck naar Mossoró (Brazilië), is op de baar van Mossoró (opm: 04 56 Z 37 09 W) gestrand. Het volk is gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.K.Wijtsma als gezagvoerder gedurende:

*   1884 t/m 1887 van de bark “Guyana” ex Zanzibar, gebouwd in 1866 te Reiherstieg, 352 ton o.m., varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Wijtsma, K.K.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Herman Jan Raad werd geboren te Groningen op 19 november 1838 als zoon van Oomke Jans Raad en Harmanna Harmannus Spelde.

Hij trouwde op 17 oktober 1866 te Amsterdam als zeeman met Anna Stuart, geboren te Amsterdam op 07 juni 1840 op de Palmgracht als dochter van Christiaan Stuart, kleermaker, en Willemina Agnete Wildeman. Zij overleed op de Brediusweg 6 te Bussum op 17 februari 1914 om 08.00 uur in de namiddag als weduwe van Harmanus Jan Raad.

Herman Jan overleed te Amsterdam op 01 november 1910. In de overlijdensakte is als zijn beroep opgegeven: “nachtportier”.

 

In de Bevolkingsregisters van Amsterdam staan de volgende meldingen:

BR.1874/75 onder 511/94 in de Vinkenstraat Buurtweg 5, Buurt UU

Herman Jan, hoofd van het gezin, geboren 19 november 1838 te Groningen, Nederlands Hervormd, ingeschreven op 17 oktober 1866, van beroep zeeman, getrouwd op 17 oktober 1866 te Amsterdam

Anna Stuart, echtgenote, geboren 07 juni 1840 te Amsterdam, Nederlands Hervormd.

Als kinderen Harmanna, Leucina, Willemina Agneta en Hendrica. (geen geboortedata genoteerd)

Het gezin vertrok in september 1879. Zie deel 55 f (?)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.J.Raad was met vlagnummer 32 in de periode 1876 t/m 1886 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

H.J.Raad was gezagvoerder gedurende:

*         1877 t/m 1880 van de schoenerbrik “Zeemanshoop”, op 24 maart 1863 op de werf “Koning William” van A. de Hoog & Co te Amsterdam van stapel gelopen, 193 ton, varend voor J.W.Holzmann te Amsterdam.

“17 mei 1880 te Petit Trou (St.Domingo) gestrand en wrak.”. Rubriek uit de vaart geraakte schepen in Sweys:

           “S.Thomas (per tel). 20 april 1880. Het Nederlandsche schip “ZEEMANSHOOP”, kapitein Raad, is te Petit Frou gestrand en zal vermoedelijk totaal weg zijn.” (Hoedemaker);

*         1888 van de bark “Guyana” ex Zanzibar, gebouwd in 1866 bij E.Dreyer te Reiherstieg, 352 ton, varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam;

*         1891 van de schoenerbrik “Rust & Werk”, ex Hendrik Jan, ex M.Stewart, gebouwd in 1871 bij J.M.Stewart op Pr. Edw.Island, 216 ton, varend voor van Tubbergen & Daam te Amsterdam. Het schip is op 29 december 1891 gestrand bij Zandvoort en als wrak verkocht (Bouma).

                  De ramp werd behandeld door de Raad van Tucht voor de Koopvaardij op verzoek van de assuradeuren en kapitein Raad werd schulding bevonden aan de stranding. Hem werd zijn bevoegdheid om als schipper op een Nederlands koopvaardijschip te varen voor een periode van 3 maanden afgenomen. (zie tijdschrift “De Zee” Jg 1892, p.209-214).

 

Overige bijzonderheden

De ramp met de “Rust en Werk”werd behandeld door de Raad van Tucht voor de Koopvaardij op verzoek van de assuradeuren. Het schip verliet op 27 oktober 1891 de rede van Paramaribo met een lading cederhout en cocosnoten met bestemming Amsterdam. Het schip verkeerde in goede, zeewaardige staat. Op 27 december werd Dungeness bereikt waar geprobeerd werd een loods naar IJmuiden te charteren, hetgeen niet lukte. De reis werd voortgezet en gekoerst naar IJmuiden. Ondanks frekwent loden stootte het schip op de hoogte van Zandvoort. Het lukte niet om los te komen, mede vanwege zwaar weer. Een deel van de equipage werd door een reddingboot van boord gehaald en drie man, met daarbij de kapitein, bleven aan boord om te trachten met behulp van een sleepboot het schip te redden. Toe dit niet lukte en het schip vol water kwam te staan werden ook zij van boord gehaald.

De Raad oordeelde dat de kapitein te veel risico had genomen zonder loods te varen en ook bij het frekwent loden waren fouten gemaakt. Het eindoordeel was dat hij door zijn schuld de stranding had veroorzaakt en veroordeelde hem tot intrekking van de bevoegdheid om gedurende drie maanden het gezagvoerderschap van een Nederlands koopvaardijschip uit te oefenen. Tevens moest hij de kosten van de behandeling, groot f 27,15, betalen.

(Ontleend aan het tijdschrift “De Zee”, Jg 1892, pp.209-214).

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Raad, Herman Jan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.J.Gerdes als gezagvoerder gedurende:

*    1889 t/m 1890 van de bark “Guyana” ex Zanzibar, gebouwd in 1866 te Reiherstieg, 352 ton o.m., varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam. Op de baar van Mossoro (Brazilië) gestrand.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant in de rubriek Scheepstijdingen dd 29 januari 1890 staat het bericht:

“Amsterdam  Het Ned. schip Guiana, kapt. S.J.Gerdes van Fernambuco n. Mossoro, is op de baar van Mossoro gestrand; volk gered.”

 

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Gerdes, S.J.
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1888-09-28
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: GUIANA
Schipper: Gerdes, S.
Scheepstype: bark
Grootte: 352

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten