Inloggen
GEORGE WASHINGTON - ID 2445


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-06-03 / 1902-11-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1860
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: John Currier jr., Newburyport, America
Launch Date: 1860-00-00
Delivery Date: 1860-11-23
Technical Data

Net Tonnage: 1105.17 Net tonnage
 
Length 1: 57.50 Meters Registered
Beam: 11.72 Meters Registered
Depth: 7.29 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1888
Type: Rigging changed
Omschrijving: Onder de Duitse eigenaren, Siedenburg, Wendt & Co., Bremen, is in 1888 de tuigage veranderd en werd het schip een bark.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-06-13
Register nr: 0
Scheepsnaam: GEORGE WASHINGTON
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Tiel, J.A.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: ja
bericht ontvangen van Consul1891-06-15, uitvoering70-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1860-11-23 GLENDOWER
Manager: Boston Groep, Boston (Mass.), America
Eigenaar: Boston Groep, Boston (Mass.), America
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston (Mass.) / America
Additional info: See General information regarding this ship

Date/Name Ship 1862-10-04 GLENDOWER
Manager: Houlder Brothers, London, Great Britain
Eigenaar: Houlder Brothers, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: VBQJ
Additional info: See General information regarding this ship

Date/Name Ship 1875-10-02 GEORGE WASHINGTON
Manager: Siedenburg, Wendt & Co., Bremen, Germany
Eigenaar: Siedenburg, Wendt & Co., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QCVH
Additional info: See General information regarding this ship

Date/Name Ship 1891-06-03 GEORGE WASHINGTON
Manager: Johannes Adam Tiel, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Adam Tiel, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NTBG
Additional info: Aankoopprijs 21.400 mark.

Date/Name Ship 1893-06-26 GEORGE WASHINGTON
Manager: Firma E. J. Bok & Zonen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma E. J. Bok & Zonen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NTGB
Additional info: Aankoopprijs NLG 6.180 in publieke veiling

Ship Events Data

1902-11-00: Final Fate: Missing

November 1902 vermist op de Noordzee tijdens een reis van Methil, Schotland, naar Bremen, Duitsland.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Emerton, Benjamin E.
Overige informatie: Shipname GLENDOWER.

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Duncan, Edward
Overige informatie: See General information regarding this ship.

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Probst, J.J.
Overige informatie: Shipname GEORGE WASHINGTON

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Probst, Johann Daniel jr.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Schaap, R.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Visser, R.K.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1901
Kapitein: Dobbinga, Folkert Hindriks
College: De Herkenning, Schiermonnikoog
Vlagnummer: 11
Overige informatie: Met schip vermist

Afbeeldingen


Omschrijving: De foto van het schilderij is ter beschikking gesteld door Jürgen Landmann, Bochum, Duitsland
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: GEORGE WASHINGTON
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1860 – 1862 Boston groep, Amerika:
Eerste aandeelhouders:
Henry Shoof
John Porter.
Moses Davenport
John F. Stone.
T. & E. Choate.
John Currier jr.
William J. Currier.

1862 - 1875 Houlder Brothers, Londen, Engelend.
De Houlder Brothers, Alfred Houlder en  Edwin Savory Houlder, bezaten gezamenlijk 43/64 part van het schip. Het overige deel, 21/64 part, was persoonlijk eigendom van Alfred Houlder.

Behalve  kapitein Edward Duncan waren er nog drie andere kapiteins, te weten:  Brinsden, Heasman en De Cruchy. Waarschijnlijk waren dit "aflos" kapiteins.

1875 – 1891 Siedenburg, Wendt & Co. Bremen, Duitsland. 2 oktober 1875 aangekocht voor GBP 4.250.
Johann Wendt, Bremen, 1/32 part.
Weduwe van cargodoor Carl Johann Klingenberg, Maria Catharina, geboren Probst, 12/32 part.
Firma Anton Papendieck, Bremen, 2/32 part.
Firma Franz Tecklenborg, Bremen/Bremerhaven, 2/32 part.
Firma J.H. Kunoth Wwe & D. Cannemann, Bremen, 1/32 part.
Koopman Ernst Werner, Bremen, 1/32 part.
Koopman Eduard Ulrichs, Bremen, 2/32 part.
Scheepskapitein Johann Daniel Probst, 8/32 part.
Firma Carl Lange, Johann’s Sohn, Bremerhaven, 2/32 part.
Firma F. Rodenburg, Bremerhaven, 1/32 part.

1891
NRC 080791
Amsterdam, 7 juli. Het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON, groot 1.184 ton, gebouwd in 1860, liggende te Bremerhaven, is aangekocht door de heer J.A. Tiel alhier.
PGC 281091
Delfzijl, 25 oktober. Het Nederlandse schip (opm: bark) GEORGE WASHINGTON, kapitein Schaap, naar Pensacola bestemd, is gister op de Ransel (opm: plaat in de Eems) vastgeraakt, doch door het uitbrengen der ankers zonder assistentie weder vlot geworden en heeft de reis voortgezet.

1892
NRC 030892
Amsterdam, 2 augustus. Het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON, kapt. Schaap, van Kroonstad naar Zaandam, lag 29 juli wegens tegenwind op de rede van Elseneur (opm: Helsingör) geankerd.

1893
Op 10 april 1893 te Amsterdam, brak tijdens het laden van cokes brand uit. De brand veroorzaakte veel schade en het schip werd door assuradeur Duinker & Goedkoop “total loss” verklaard. Rederij E.J. Bok & Zonen kochten daarop het schip. Behalve reders waren ze ook scheepsbouwers en eigenaar van de werf De Zwarte Raaf, aan de Kleine Kattenburgerstraat, te Amsterdam. Daar werd de GEORGE WASHINGTON hersteld om vervolgens weer in de vaart te worden gebracht.

NRC 030693
Advertentie. Publieke verkoping op maandag 26 juni a.s, des namiddags ten 3 ure, in het lokaal De Brakke Grond, van het te Amsterdam liggende Nederlandse barkschip GEORGE WASHINGTON. Breder bij biljetten omschreven en dagelijks te bezichtigen. Nadere informaties bij de makelaar A. Vinke of bij de cargadoors Vinke & Co.
PGC 290693
Amsterdam, 26 juni. Het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON is in veiling verkocht aan de heren E.J. Bok & Zn alhier.

1894
PGC 120994
Kopenhagen, 2 september. Het Nederlandse schip (opm: bark) GEORGE WASHINGTON, kapt. R.K. Visser, op reis van Shields, met een lading kolen naar Kroonstad (opm: Kronsjtadt), ankerde hier gisteren op de buitenrede. Aangezien het schip een diepgang had van 23½ voet, weigerde de Deense loods de verantwoordelijkheid op zich te nemen het door de Drogden te loodsen. Kapitein Visser vroeg toen per draad aan het Zweedse loodswezen eventueel per sleepboot zijn schip te willen loodsen. Hieraan werd voldaan en vertrok het met behulp van een sleepboot door het Zweedse vaarwater op de Oostzijde van het eilandje Saltholm door het z.g. Flinter-einde.

1896
NRC 300896
Kopenhagen, 27 augustus. Het Nederlandse barkschip GEORGE WASHINGTON, van Shields naar Kroonstadt (opm: Kronjstadt), ligt volgens bericht van Drägor bij de banken aan het Zuidereind van Amager ten anker en seint om hulp van een sleepboot.
NRC 300896
Londen, 29 augustus. De bark GEORGE WASHINGTON, kapitein Visser, is met assistentie van een Svitzer steamer vlot. Het heeft geringe schade en heeft de reis voortgezet.
NRC 010996
Kopenhagen, 28 augustus. De Nederlandse bark GEORGE WASHINGTON werd door de bergingsstomer KASTRUP van de ondiepten bij Amager tot voorbij Stevens gesleept. Om bij het lichten van de ankers behulpzaam te zijn werden 4 man van Drägor aangenomen. De bark heeft een steng verloren en bekwam schade aan de marszeilen en het grootzeil.

1898
NRC 201298
Kronstadt, 16 december. De Nederlandse bark GEORGE WASHINGTON, kapt. Visser, van Kotka naar Amsterdam, is 12 dezer ten noorden van Tolbuchin vuurtoren voor anker gekomen, door storm teruggedreven.
PGC 211298
Kroonstad, 16 december. Van boord van het bij Tolbachin lichtschip ten anker gekomen Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON, werd om hulp geseind. Wegens het zware ijs op de rede, waagde zich geen stoomschip om hulp te verlenen.
PGC 221298
Kroonstad, 17 december. Van het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON is heden bij helder weer niets meer te zien. Waarschijnlijk is het schip gisteren tijdens harde Oostelijke wind en mistig weder vrij van het ijs gekomen en heeft de reis voortgezet.
NRC 241298
Amsterdam, 22 december. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is de Nederlandse bark GEORGE WASHINGTON op 8 werst (opm: Russische mijl, ca. 1.067 m.) van Krasnaja (opm: niet getraceerd) door het ijs beschadigd en door de bemanning verlaten, die te Kroonstadt (opm: Kronstjadt) verwacht werd.
NRC 251298
Amsterdam, 24 december. De equipage van het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON is te Kroonstadt aangekomen.

1899
NRC 050199
Kroonstad, 3 januari. Het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON is gisteren met de noord-oosten wind zeewaarts gedreven en loopt gevaar te stranden. Volgens rapporten van de zuidelijke plaatsen is de kust daar ijsvrij.
PGC 110199
Croonstad (opm: Kronsjtadt), 10 januari. Het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON is aan deze zijde van de Seeskaer (opm: het eiland Seesker, thans Seskar [60º01’ N.B. 28º22’ O.L.]), door eilanders bemand, in vlot water geankerd. Door de kapitein zullen onmiddellijk maatregelen genomen worden.
NRC 290199
Kroonstad, 28 januari. De positie van het barkschip GEORGE WASHINGTON is ogenschijnlijk onveranderd. Het is echter onmogelijk het schip te bereiken voordat het ijs sterk genoeg is.

1901
PGC 181001
Reval (opm: Tallinn), 16 oktober. De Nederlandse bark GEORGE WASHINGTON, kapt. F. Dobbinga, is na op het strand te hebben gezeten, van West Hartlepool te Kroonstad lek binnengebracht.
PGC 281001
Reval (opm: Tallinn), 21 oktober. De Nederlandse bark GEORGE WASHINGTON` werd door de bergingstomer NEPTUN vlot gesleept.
PGC 121201
Amsterdam, 11 december. Het Nederlandse barkschip GEORGE WASHINGTON, kapt. F. Dobbinga, zal te Kotka overwinteren. (opm: zie PGC 181001 en 281001)

1903
NRC 040103
Amsterdam, 3 januari. Van het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON, kapt. F. Dobbinga, 22 november (1902) van Methil naar Bremen vertrokken, is sedert niets meer vernomen. Men vermoedt, dat het schip in de Noordzee is vergaan en de uit 16 man bestaande equipage is omgekomen. De bemanning bestond uit de volgende Nederlanders: F. Dobbinga, kapitein, R. Jonker, 1e stuurman, C. Koen, 2e stuurman, H. Duif, kok, J. Mulder, zeilmaker, J. Buitenweg, D. de Boer, F. van Dok, T. Visser, matrozen. De overigen waren vreemdelingen.

  NB. De geraadpleegde stukken varieerden qua afmetingen nogal. Een overzicht:

  Lloyds 1860 Engeland 1862 Duitsland 1876
Netto ton: 1.151 ton. 1.104,06   1.105,17
Lengte: 188,6 voet 191’3” (58,29 m.) 57,50 m.
Breedte: 38,4 voet. 37’6” (11,43 m.) 11,72 m.
Diepte: 23,9 voet. 23’6” (7,16 m) 7,29 m.

 

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Het boekje "DE LAATSTE REIS VAN DE GEORGE WASHINGTON" door Douwe M. Homan. Een uitgave, 2006, van de Cultuur Historische Vereniging 't Heer en Feer, Schiermonnikoog.
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant