Inloggen
EMMA - ID 2030


Kroniekberichten

Datum 15 september 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Geestemünde, 12 september. De stoomtrawler GEORG is naar Nederland verkocht en zal als vrachtboot dienst gaan doen. (opm: de GEORG arriveerde op 15 september van Bremen te Delfzijl en werd later de EMMA)

Afbeelding
Datum 26 november 1908
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 26 november. Het s.s. EMMA, thuisbehorende te Groningen, van Bremen naar Groningen bestemd met een lading stukgoederen, is hier heden door de Duitse sleepboot THOR binnengebracht. Het stoomschip lag op 4 vadem ten anker onmiddellijk aan het strand bij Juist met defecte machine, waar het door de THOR werd aangetroffen.

Afbeelding
Datum 27 november 1908
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 27 november. Het s.s. EMMA hier gister binnengekomen gesleept door de sleepboot THOR is lek. De stoomboot NORDERNEY ligt langszij te pompen en houdt het schip lens. Het ligt nog steeds op orders te wachten.

Afbeelding
Datum 28 november 1908
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 28 november. Het s.s. EMMA is hedenmorgen gesleept door de sleepboot AMELAND naar Groningen vertrokken. De eis van de Duitse sleepboot THOR die de EMMA heeft binnengebracht bedraagt 15000 mark voor schip en lading.

Afbeelding
Datum 01 december 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Emden, 27 november. Voor het te Delfzijl binnenslepen van het Nederlandse s.s. EMMA wordt door de (opm: Duitse) sleepboot THOR 15.000 mark gevorderd. De machinekamer staat vol water en de boten zijn beschadigd.

Afbeelding
Datum 29 december 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bremen, 28 december. In haven no. 1 is het Nederlandse stoomschip EMMA met de sleepboot ILSE in aanvaring geweest, waardoor laatstgenoemd vaartuig in de midscheeps werd getroffen, zwaar beschadigd en lek werd, elf spanten braken en vier platen werden beschadigd, enige stoompijpen zijn lek gesprongen en is de machine een weinig ontzet. De EMMA bleef onbeschadigd.

Afbeelding
Datum 10 juni 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 8 juni. Op het Nederlandse stoomschip EMMA is beslag gelegd.

Afbeelding
Datum 01 september 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Delfzijl, 31 augustus. Het stoomschip EMMA, van Bremen naar Borkum, is bij laatstgenoemd eiland gestrand en daarna in zinkende staat verlaten door de bemanning, welke werd gered en hier aangebracht door de Delfzijlse loodsschoener.

Afbeelding
Datum 28 januari 1910
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Groningen, 27 januari. Door de sleepboot ENGELINA is met verlies van roer heden binnengebracht te Delfzijl het aakschip GOEDE VERWACHTING, kapt. Huizinga, met rogge van Hamburg naar Leeuwarden. Kapitein Huizinga rapporteert aan boord te hebben gehad de bemanning van een Nederlands stoomschip (opm: EMMA), dat op het eiland Juist is gestrand. (opm: zie ook NRC 280110)

Afbeelding
Datum 18 februari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. In zijn gisteravond te Amsterdam gehouden zitting heeft de Raad uitspraak gedaan in zake het ongeval, 23 januari jl. overkomen aan het stoomschip EMMA, op de reis van Delfzijl naar Bremerhaven. Het schip zonk; de bemanning werd door de GOEDE VERWACHTING opgenomen. Uit het verslag van de behandeling van de zaak zij herinnerd, dat omtrent de tijd waarop een stoot gehoord of gevoeld werd, nogal verschillende verklaringen liepen. Het gaf daarom te denken of men al dan niet gebruik gemaakt had van de tijd om het ongeval te verhoeden.
De Raad deed in zijn uitspraak niet zozeer een verwijt aan de kapitein; deze toch had geen diploma voor de stoomvaart. Maar wel aan de machinist. Deze toch zag al dat het schip water maakte en dat het water over de vuurplaten liep. In het waarnemen van zijn plicht is hij dus tekort geschoten met de kapitein niet intijds te waarschuwen. Niet valt met zekerheid uit te maken, waardoor het ongeval is ontstaan; men weet alleen dat het water in de machinekamer drong. Herinnerd werd nog, dat het schip in november 1908 op ongeveer dezelfde hoogte ook aangetroffen was met een ongeval, en dat toen ook water in de machinekamer was gedrongen, maar dat het schip toen geen lek maakte.

Afbeelding