Inloggen
EMMA - ID 2029


Kroniekberichten

Datum 01 februari 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 januari. Door de heer Aug. Kopcke alhier is in Hamburg aangekocht het eerste klasse schip FRIEDRICH, in 1887 nieuw gekoperd, geclassificeerd door Veritas. Het zal onder de naam EMMA gevoerd worden door kapt. Schall en vertrekt van Hamburg naar Newcastle in ballast om kolen te laden voor Bandjermassin en Macassar.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 juli. Vrachten stil. Bevracht werd het Nederlandse stoomschip PRINS ALEXANDER koffie NLG 80, tabak NLG 60, huiden NLG 95, thee NLG 55 per last naar Amsterdam, en stoomschip BROMO koffie NLG 80, huiden NLG 90, indigo NLG 120, thee NLG 55 per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH III, THORBECKE VI, TJERIMAI, EMMA, en ANNA ALEIDA.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juli. Vrachten. De stemming der markt was gedurende de gehele vorige week zeer kalm en werd er niets hoegenaamd afgedaan. Sedert de laatste dagen is hierin enige verbetering te bespeuren en kwam een afdoening tot vorige notering tot stand. Naar Holland ging niets om, wel werden verschillende pogingen in het werk gesteld om een passend vaartuig op stuk aan te leggen, maar moest dit plan weer worden opgegeven, uit gebrek aan zware lading, zomede omdat de in uitzicht gestelde vermeerdering der stoomvaart door de nieuw opgerichte Maatschappij Holland de mogelijkheid om licht goed tot redelijke vracht machtig te worden, vermindert. Er bestaat momenteel enige vraag naar scheepsruimte voor het vervoer van zout van Sumanap naar Priaman, Tjilitjap of de noordkust van Java, en zijn reeds onderhandelingen met een hier nog onbevracht liggend Hollands vaartuig gevoerd, die echter nog niet tot een resultaat hebben geleid. De vraag naar het Kanaal is verbeterd. Een handig schip werd opgenomen tot Sh.32/6 voor droge suiker en zijn tot diezelfde koers nog een paar dergelijke schepen dadelijk te plaatsen. Naar Amerika ging niets om, wel werden verschillende malen onderhandelingen gevoerd over een suikervracht naar New York of Boston, te laden in de Oosthoek, doch kon men, wegens te lage biedingen aan de ene en te hoge eisen aan de andere zijde, niet tot afdoeningen geraken; voor een schip van 800 tot 1.000 ton zou vermoedelijk Sh.31/3 te bedingen zijn. Naar scheepsruimte voor Australië wordt nog steeds gezocht, zowel naar Auckland als naar Melbourne, en zou waarschijnlijk een bevredigend cijfer zijn te bedingen. Van de thans disponibele schepen is er totnogtoe geen enkele geneigd die kant uit te gaan. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlandse THORBECKE VI en ANNA ALEIDA à Sh.32/6 suiker naar het kanaal v.o.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse NOACH III, TJERIMAI, EMMA, BATAVIER.

Afbeelding
Datum 18 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 juli. Vrachten. Er was weinig vraag naar scheepsruimte. Het Nederlandse stoomschip KONINGIN EMMA bedong voor koffie NLG 80, tabak NLG 60, huiden NLG 95, thee NLG 55, tin NLG 30 per last naar Amsterdam. Het stoomschip GELDERLAND koffie NLG 80, tabak NLG 60, huiden NLG 95, indigo NLG 120, en tin NLG 25 per last naar Rotterdam. Het Nederlandse schip THORBECKE V moet de gouvernements Menado-koffie-oogst, circa 5.000 pikols, laden tot NLG 50 per last naar Amsterdam. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH IIII, TJERIMAI, EMMA en BATAVIER.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 juli. Vrachten. Sedert het laatste bericht van 7 dezer was de vraag naar scheepsruimte onbeduidend en zijn de vooruitzichten voor zeilschepen er niet op verbeterd. In Europa gecharterde stoomschepen zullen het grootste gedeelte der eerste suikers medenemen en de vraag naar zeilschepen zal niet belangrijk toenemen voordat de belading dezer boten geheel of nagenoeg geheel is afgelopen. De disponibele tonnenmaat bleef nagenoeg onveranderd.
Naar Nederland is een schip, nu op weg naar Amboina, opgenomen voor de Gouv. Menado koffieoogst, geschat op omstreeks 7.400 picols, tegen NLG 50,- per last, terwijl een ander Nederlands vaartuig is gecharterd voor een volle lading rijst van hier en Indramayoe tot geheime vracht. Naar het Kanaal v.o. kwamen geen afdoeningen tot stand; de vraag naar scheepsruimte was van weinig belang. Een handig scheepje is opgenomen voor Coprah van Padang naar Lissabon v.o. tot Sh.50/- per ton, terwijl naar een ander schip voor hetzelfde doel wordt omgezien. Naar Amerika wordt nog steeds scheepsruimte gezocht, maar de aangeboden vrachtcijfers blijven zo laag, dat geen der hier disponibele schepen genegen is daarvoor af te sluiten. Naar Australië wordt zowel met bestemming naar Melbourne als Auckland Sh.22/6 geboden, doch kwamen geen afdoeningen tot stand.
De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands NOACH III rijst van Batavia en Indramayoe tot geheime vracht, naar Nederland: st. BANTAM NLG 40,- voor rijst per last, NLG 15,- voor kinabast per kubieke meter, NLG 36,- rotting en Sh.55/- coprah per ton, naar Holland en Genua; AMICITIA Sh.32/6 suiker naar Kanaal v.o.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse TJERIMAI, EMMA, BATAVIER, AMICITIA, OOSTENBURG.

Afbeelding
Datum 01 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 juli. Vrachten zijn minder vast bij beperkte vraag en een steeds toenemend aanbod aan scheepsruimte. De laatste afsluitingen zijn: Nederlandse stomer BURGEMEESTER DEN TEX, koffie NLG 80,-, huiden NLG 95,-, tin NLG 30,-, thee en rijst NLG 50,- per last naar Amsterdam; stomer BATAVIA, koffie NLG 80,-, huiden NLG 95,-, indigo NLG 120,- per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse TJERIMAI, EMMA, ANNA ALEIDA, BATAVIER, AMICITIA, OOSTENBURG, CONCORDIA, THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Het schip EMMA, kapt. Schall, is bevracht van Macassar naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 23 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 22 maart. Volgens een door ons ontvangen telegram uit Londen is het Nederlandse barkschip EMMA, kapt. Schall, van Amsterdam naar Shields om kolen te laden voor Soerabaja, gisteren te Staithes in de Runswick Bay (opm:Oostkust van Engeland; psn 54º35’ NB 00º48’ WL) totaal verongelukt. De equipage werd gered. (opm: zie NRC 240389)

Afbeelding
Datum 24 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 23 maart. Volgens telegram uit Whitby is het Nederlandse barkschip EMMA, kapt. Schall, dat te Staithes gestrand is, uit elkander geslagen. Verschillende zaken spoelen aan land. (opm: zie NRC 230389)

Afbeelding
Datum 29 maart 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 25 maart. Door kapt. C. Schall, gezagvoerder van het bij Whitby gestrande barkschip EMMA, worden de volgende bijzonderheden medegedeeld.
Nadat wij op 19 dezer met mooi weer en ZZO wind IJmuiden verlieten, zetten wij koers naar de Engelse kust en kregen de volgende ochtend Flamborough Head in gezicht. Tegen 1 uur ´s middags kwam er een sleepboot uit Shields. Wij maakten accoord om voor GBP 15 de EMMA naar Shields te slepen en meenden nog diezelfde avond daar aan te komen. Des avonds tegen 7 uur draaide de wind naar het Noorden en het woei toen zo hard, dat wij besloten het schip in East-Hartlepool binnen te brengen. Het was intussen geheel dik van sneeuw en regen geworden. Door het zware stampen van het schip brak de sleeptros, een nieuwe 11 duims hennepkabel, en wij verloren de sleepboot uit het gezicht. Ons bleef niets anders over dan te trachten vrij van de wal te komen. Tot dat einde zetten wij zoveel zeil bij als het schip dragen kon, doch het gelukte ons niet het schip Noordwaarts te brengen. Toen niets meer hielp en wij de branding al dicht voor ons hadden, liet ik het schip recht voor de wind houden om het zo hoog als mogelijk was, op te laten lopen om tenminste ons leven te kunnen bergen. Het was ongeveer 11½ uur ´s nachts toen het op de klippen stiet en de zee erover heen brak. Op lijfsbehoud bedacht zetten wij zo spoedig mogelijk de boten overboord, daar ieder ogenblik verwacht kon worden dat de brekende zee alles aan dek zou verbrijzelen of wegslaan. Het schip kwam gelukkig wat dwars in zee te liggen en helde naar de landzijde over, zodat wij de boten over boord konden brengen. Wij waren maar twee scheepslengten van de wal en hadden in lij van het schip iets stiller water. Ik was met 6 man in de ene boot, de eerste stuurman met de overige equipage in de andere. Mijn boot sloeg, toen wij een weinig van het schip verwijderd waren, door een zware zee om en zonk. Wij werden allen met de zee op de klippen geworpen, ik tot drie keer, doch ten laatste kwamen wij gelukkig allen aan land. De eerste sturman met de andere boot kwam iets beter aan wal. Wij kwamen, allen min of meer gewond, dicht bij een boerenhuis aan de kust. De mensen namen ons vriendelijk op en gaven ons zoveel mogelijk droge klederen en voedsel. Door Lloyds agent is een accoord gemaakt met bergers voor 1/2 der waarde van al hetgeen aandrijft of opgevist wordt. Ik blijf zelf te Whitby totdat alles zoveel mogelijk geborgen en verkocht zal zijn.

Afbeelding