|
Batavia, 21 juli. Vrachten. Sedert het laatste bericht van 7 dezer was de vraag naar scheepsruimte onbeduidend en zijn de vooruitzichten voor zeilschepen er niet op verbeterd. In Europa gecharterde stoomschepen zullen het grootste gedeelte der eerste suikers medenemen en de vraag naar zeilschepen zal niet belangrijk toenemen voordat de belading dezer boten geheel of nagenoeg geheel is afgelopen. De disponibele tonnenmaat bleef nagenoeg onveranderd. Naar Nederland is een schip, nu op weg naar Amboina, opgenomen voor de Gouv. Menado koffieoogst, geschat op omstreeks 7.400 picols, tegen NLG 50,- per last, terwijl een ander Nederlands vaartuig is gecharterd voor een volle lading rijst van hier en Indramayoe tot geheime vracht. Naar het Kanaal v.o. kwamen geen afdoeningen tot stand; de vraag naar scheepsruimte was van weinig belang. Een handig scheepje is opgenomen voor Coprah van Padang naar Lissabon v.o. tot Sh.50/- per ton, terwijl naar een ander schip voor hetzelfde doel wordt omgezien. Naar Amerika wordt nog steeds scheepsruimte gezocht, maar de aangeboden vrachtcijfers blijven zo laag, dat geen der hier disponibele schepen genegen is daarvoor af te sluiten. Naar Australië wordt zowel met bestemming naar Melbourne als Auckland Sh.22/6 geboden, doch kwamen geen afdoeningen tot stand. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands NOACH III rijst van Batavia en Indramayoe tot geheime vracht, naar Nederland: st. BANTAM NLG 40,- voor rijst per last, NLG 15,- voor kinabast per kubieke meter, NLG 36,- rotting en Sh.55/- coprah per ton, naar Holland en Genua; AMICITIA Sh.32/6 suiker naar Kanaal v.o. Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse TJERIMAI, EMMA, BATAVIER, AMICITIA, OOSTENBURG.
|