Inloggen
ELMA - ID 2002


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1931
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1500 Z GRON 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data


Scheepsbouwer: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1931-06-09
Delivery Date: 1931-10-05
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5227 Type T (240x360)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 167.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 87.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10000 Cubic Feet
 
Length 2: 32.79 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.06 Meters Breadth, extreme
Draught: 2.04 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-06-1984
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Verbouwd en andere motor ingebouwd DAF diesel 165 rpk, in gebruik als kraan- en overslagschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1931-10-05 ELMA
Manager: Cornelis Adrianus Muller, Puttershoek, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Adrianus Muller, Puttershoek, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Puttershoek / Netherlands
Callsign: NPRH
Additional info: 1934 call sign PDXG

Date/Name Ship 1941-00-00 14 J 04
Manager: Deutsche Kriegsmarine, Germany
Eigenaar: Deutsche Kriegsmarine, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Germany

Date/Name Ship 1942-00-00 H1 04
Manager: Deutsche Kriegsmarine, Germany
Eigenaar: Deutsche Kriegsmarine, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Germany

Date/Name Ship 1945-00-00 ELMA
Manager: Cornelis Adrianus Muller, Puttershoek, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Adrianus Muller, Puttershoek, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Puttershoek / Netherlands
Callsign: PDXG

Ship Events Data

1931-00-00: Door de werf voor eigen rekening gebouwd, evenals zusterschip 'Helios'.
1931-08-20: Liggende te Wirdum, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoek van Cornelus Adrianus Muller, schipper te Puttershoek, van brandmerk 1500 Z GRON 1931 voorzien door inbeiteling op het achterschip achterkant achterroef stuurboordzijde.
1931-08-24: Eerste meting te Wirdum. Meetnummer: G3302N. Werf: A. Apol, Wirdum. Lengte: 34 m 05 cm, breedte: 6 m 07 cm, waterverplaatsing: 235,935 ton. Eigenaar: C.A. Muller, domicilie: Puttershoek.
1931-10-07: NvhN 07-10-1931: Gisteren heeft met goed gevolg op de Eems te Delfzijl proefgestoomd het nieuwe motorschip „ELMA", gebouwd onder toezicht van de Scheepvaart-Inspectie op de werf van den heer A Apol te Wirdum (Gr.) voor rekening van kapt. C. Mulder te Puttershoek. Het schip heeft 236 ton laadvermogen en heeft afmetingen van 34.05 X 6.07 X 2.15 M. De voortstuwing geschiedt door middel van een twee-tact Brons-motor van 100 pk., terwijl aan dek een motordeklier met een 7 p.k. Lister motor is opgesteld. Het schip, dat aan alle eischen voldeed, werd na de proefvaart zeer ten genoegen overgenomen.
De Maasbode 09-10-1931: Op de Eems vond Dinsdag de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. „Elma". Dit schip, gebouwd onder toezicht van de Scheepvaart Inspectie op de werf van den heer A. Apol te Wirdum (Gr.) voor rekening van kapt. C. Mulder te Puttershoek, is groot 236 ton. Het heeft afmetingen van 34.05X6.07X2.15 M. en is voorzien van een 100 P.K. twee-tact Bronsmotor.
1935-09-30: Het Vaderland 30-09-1935: Het wrak bij de Vliehors. De herkomst onbekend. Het rljksbelonningsvaartulg van Terschelling heeft gisteren een nader onderzoek ingesteld naar het wrak, dat verleden week na den storm ter hoogte van de Vliehors is gerapporteerd. Ook dit onderzoek heeft niet tot positieve resultaten geleid. Nog kan niet met zekerheid worden vastgesteld tot welk soort schip de mast en tuigage, die boven water steken, behooren. Sommige deelen van het tuig, waaronder gaffel en giek en een stuk zeil, konden worden geborgen. Eerst was men de meening toegedaan, dat het wrakdeelen, waren van een Nederlandsen of Duitsch motorkust- vaartuig. Kapitein C. Muller van het motorschip Elma, dat hier voor slecht weer in de haven ligt verklaart echter pertinent dat dit niet zoo is. Ook is het geen tuigage van een Duitschen kustvaarder, doch vermoedelijk van een Scandinavisch schoenertje. Zekerheld hieromtrent heeft men echter nog steeds niet.
1940-00-00: Was tijdens de 2e wereldoorlog in bezet gebied. In 12.1942 door de Duitse Marine gevorderd en gevaren als H.I. 04.
1951-11-09: Leeuwarder courant 09-11-1951: Bericht van stranding in Stortemelk bleek onjuist.
De reddingboot „Brandaris" en de Doeksen-sleper „Holland" zijn gistermiddag van Terschelling uitgevaren op een melding van het motorschip „Elma", dat in het Stortemelk (tussen Terschelling en Vlieland) een scheepje aan de grond zou zitten. Beide boten hebben anderhalf uur gezocht, doch geen spoor van een gestrand schip gevonden.
1952-04-25: Trouw 25-04-1952: De schipper en de eerste stuurman van het Nederlandse schip „Elma" zijn in Kalmar (Zweden) gearresteerd in verband met de vechtpartij tussen leden van de bemanning en de Zweedse politie.
De Telegraaf 05-05-1952: Twee Nederlanders in Zweden veroordeeld. Stockholm 3 Mei. — In Zweden zijn Vrijdag de kapitein en de eerste stuurman van het Nederlandse m.s. „Elma" (uit Puttershoek), S. L. en F. A. van B. veroordeeld tot twee maanden dwangarbeid. Zij waren schuldig bevonden aan het mishandelen van drie Zweedse politiemannen na een feestje aan boord van hun te Kalmar (Zuid-Zweden) liggende schip. Zij zullen de straf onmiddellijk moeten ondergaan en aangenomen wordt. dat uit Nederland een andere kapitein en eerste stuurman zullen worden gezonden om het schip naar Nederland over te brengen.
NvhN 05-05-1952: Nederlandse zeelieden in Zweden veroordeeld. De Politierechter in de Zuid-Zweedse stad Kalmar veroordeelde vorige week twee Nederlandse zeelieden tot twee maanden gevangenisstraf en een boete van 400 kronen wegens handtastelijk optreden tegen twee politiemannen. De zeelieden, kapitein S. Lassche en eerste stuurman F. Becker van het Nederlandse vrachtschip Elma werden schuldig bevonden twee politiemannen uit Kalmar vier weken geleden te hebben aangevallen. De twee Zweden moesten naar het ziekenhuis worden gebracht. Het gevecht begon toen een vrouw uit Kalmar weigerde het schip te verlaten met haar echtgenoot na een feestje aan boord, aldus United Press. De Elma ligt sedert het incident hier nog steeds in de haven. Twee Nederlanders zullen uit Nederland overkomen om het schip naar zijn thuishaven te brengen. De twee veroordeelde Nederlanders zullen hun gevangenisstraf onmiddellijk beginnen uit te zitten.
1956-07-18: Final Fate:
Naar de binnenvaart. Brandmerk: 3439 B GRON 1956. Het brandmerk wordt op 10.09.1956 liggende te Puttershoek ingebeiteld op het achterschip aan BB zijde in achterkant roef 1.00 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.25 m. uit dek. Ze meet dan 249.634 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Rotterdam Nr. R21695N d.d. 24.01.1956. Opm. De door de bewaarder vermelde oude merken 1500 Z GRON 1931 zijn vernietigd. Op 06.06.1975 "Ambulant" van B.V. K. van der Noord, Krimpen aan de IJssel. 05.04.1977 "Ambulant" van Tekela Frederika Grietje van der Noord, Harderwijk. 1980 opgelegd te Beneden Leeuwen. 30.06.1983 "Actief" van Overslagbedrijf Pieter Kooiman Jr. Cocksdorp, Texel. Het schip wordt dan omschreven als: een motorvrachtschip, hebbende 1 dek, 1 laadruim, 1 vooronder, achterop salonroef omgericht voor logies, laad- en loskraan, stuurhut en machinekamer waarin een 2 cyl. 2 tact 100 PK App. Bronsmotor waardoor het schip wordt voortbewogen. Motornr. 5227 aangebracht op de voorste cylinder aan B.B. zijde. Gebouwd in Wirdum in het jaar 1931.
2014-10-10: Voor € 81.675,-- verkocht aan Renatus Gerardus Zuidgeest te Amsterdam. Koper verklaarde dat de naam van het gekochte is gewijzigd in "Aqua Libre", zodat de nieuwe omschrijving luidt: het stalen motorvrachtschip "Aqua Libre", zijnde een motorvrachtschip, met een verplaatsing van negentig, negenhonderd achtenzeventig/duizendste kubieke meter (90,978 m3); bouwplaats Wirdum, bouwjaar negentienhonderd éénendertig; hebbende één dek, één vooronder, achterop salonroef ingericht voor logies, stuurhut en machinekamer met daarvoor een laad- en loskraan; het schip wordt voortgestuwd door een motor van het merk DAF type DK 1160 M, motornummer F 25822 aangebracht rechts op het motorblok en met een vermogen van circa éénhonderdachtenzestig Paardenkracht (168 PK); schip en toebehoren zijn teboekgesteld onder nummer 3439 B GRON 1956.
2015-08-23: Lag naamloos bij CMS Gebr. Los Scheepsbouw in Leeuwarden voor restauratie.
2018-12-00: De "Aqua Libre" (in 2015 omgebouwd tot een luxe woonschip) ligt eind 2018 in de Oude Houthaven, op 10 min. lopen van het centrum van Amsterdam. Het is o.a. in gebruik als Bed & Breakfast heeft 2 slaapkamers, een badkamer, eigen opgang en terras met wijds uitzicht over het IJ.

Afbeeldingen


Omschrijving: ELMA, nog met zeilen
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ELMA
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Van links naar rechts ELMA, PRO PATRIA, HORIZON, IMMANUEL en ANNEGIENA
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: AMBULANT
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Groot, Harry de

Omschrijving: AMBULANT
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Groot, Harry de

Omschrijving: ACTIEF, 03-09-1991.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ACTIEF, 23-08-2015 te Leeuwarden.
Collectie: Gernaat, Ben Th.
Vervaardiger: Gernaat, B. Th. (Ben)