Inloggen
KONING WILLEM III - ID 18261


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1870-08-00 / 1879-10-03 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1870
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: wood, oak, sheathed with zinc
Dekken: 1
Construction Data

De jaartallen zijn globaal te nemen.

Scheepsbouwer: Jelle Jelles Berg, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1870-08-00
Technical Data

Net Tonnage: 188.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 99.00 lasts
 
Length 1: 27.80 Meters Registered
Beam: 6.70 Meters Registered
Depth: 3.69 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1870-08-00 KONING WILLEM III
Manager: Jelle Berg Jzn. (scheepsbouwer), Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jelle Berg Jzn. (scheepsbouwer), Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands

Date/Name Ship 1876-02-22 KONING WILLEM III
Manager: J.W. Muurling, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: J.W. Muurling, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands

Date/Name Ship 1876-07-00 AMELIA
Manager: J.W. Muurling, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: J.W. Muurling, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands

Ship Events Data

1876-02-22: Sold at auction
Advertentie. Publieke Verkoping van een kruis-schoenerschip op dinsdag de 22e februari 1876, des avonds te 6 uur, in ’t hotel Struvé te Sappemeer tegen contante betaling, van het snelzeilend, gezinkt en best onderhouden Nederlands kruis-schoenerschip KONING WILLEM III, groot 188 tonnen, volbouwd in 1870, met al deszelfs opgoed, toebehoren en chronometer, laatst gevoerd door kapt. K.J. Scholtens, geclassificeerd Veritas 3.3. G. 1.1. voor 9 jaren, thans liggende te Antwerpen. Adres aldaar bij de heer scheepsmakelaar Telghuijs. De inventarissen liggen in tijds op de gewone plaatsen ter lezing.
Mr. C. Hartman Busmann, notaris.
1877-10-15: Damaged
Swansea, 15 oktober 1877. Aan boord van het met kolen beladen brikschip AMELIA, kapt. Hoogerwerf, liggende in het South Dock, had een gasontploffing plaats, waardoor belangrijke schade aan het schip werd veroorzaakt.
1879-10-00: Final Fate: Wrecked

Amsterdam, 3 oktober 1879. Blijkens een bij de rederij ontvangen telegram uit Havana, is het Nederlands schip AMELIA (opm: schoener, bouwjaar 1870), kapt. L. Hoogerwerff, verongelukt, doch het volk gered. Genoemd schip vertrok de 8e mei uit Cuxhaven naar Mexico. (opm: gestrand nabij Santa Anna).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.J.Scholtens als gezagvoerder gedurende:

  • * 1871 t/m 1876 van de 2/msch “Koning Willem III”, gebouwd in 1870 te Sappemeer, 188 ton o.m., varend voor J.Berg Jz te Sappemeer. Het schip voer in 1877 voor J.W.Muurling te Vlaardingen en was herdoopt in “Amelia”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Scholtens, K.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

L.Hoogerwerff                                     1869-1870                                    DOURO

                                                                1870-1874                                    ZEUS

                                                                1876-1876                                    KONING WILLEM III

                                                                1876-1879                                    AMELIA

                                                                1883-1883                                    CATHARINA

 

Bouma025 vermeldt L.Hoogerwerff als gezagvoerder gedurende:

*    1870 van de galjoot “Douro” ex Manus, ex Ernst, gebouwd in 1859 te Saterland, 60 ton o.m., varend voor van Hartwegen & den Breems te Vlaardingen;

*    1871 t/m 1874 van de 2/msch “Zeus” ex Jupiter, gebouwd in 1849 te Wismar, 148 ton o.m., varend voor van Harwegen & den Breems te Vlaardingen;

*    1875 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*    1877 t/m 1879 van de 2/m sch. “Amelia” ex Koning Willem III, gebouwd in 1870 te Sappemeer, 188 ton o.m., varend voor J.W.Muurling te Vlaardingen. Het schip is in 1879 op de kust van Mexico verongelukt;

*    1883 van het schroefstoomschip “Tollens”, gebouwd in 1880 te Slikkerveer, 450 ton n.m., varend voor  Lels & van Dam te Rotterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naar Denemarken;

*    1885 van het schroefstoomschip “Burgemeester van Vollenhoven”, gebouwd in Slikkerveer, 215 ton o.m., varend voor de Duinkerksche Stoombootreederij te Rotterdam;

*    1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Engeland;

*    1892 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In september 2002 kreeg ik van mevr. Blokland-Visser uit Papendrecht een “Bewijs van Ontslag” van Daniël Hoogerwerff, opgesteld door de Waterschout van Rotterdam en gedateerd 16 oktober 1887. Hij had onder kapitein L.Hoogerwerff (zijn vader) een reis gemaakt als kajuitjongen naar de Oostzee en was op 07 juni 1887 vertrokken.

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:

Uitgegaan:

“Lissabon 2 Jan. Amelia, L.Hoogerwerff Az, Vlaardingen.”

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Hoogerwerff, Leendert

Algemene informatie

1870

PGC 090870
Groningen, 8 augustus. Het eerste nieuw gebouwde schip, dat hier arriveerde nadat het Schuitendiep weder voor passage opengesteld is en de scheepvaart weder onbekommerd kan plaats hebben, draagt de naam van Z.M. onze geëerbiedigde koning, WILLEM III. Het is een kruisschoenerschip, groot plm. 200 ton, kapt. Scholtens van Wildervank, en gebouwd bij J. Berg te Sappemeer. Mede arriveerde het schoenerschip REPRICE, groot 200 ton, kapt. F.F. Lieffijn van Wildervank, en gebouwd bij E.C. Maathuis te Sappemeer.
PGC 300970
Shields, 26 september. Kapt. Scholtens, voerende het schip KONING WILLEM III, van Groningen hier aangekomen, rapporteert in de nabijheid van deze plaats veel wrakhout te hebben zien drijven, ogenschijnlijk afkomstig van een overzeild schip.
OHC 161270
Texel, 12 december. Binnengekomen KONING WILLEM III, K.J. Scholtens van Danzig.

1871

AH 310371
Elseneur, 26 mei. Gepasseerd KONING WILLEM III, K.J. Scholtens van Amsterdam naar Windau.

1872

NRC 280172
Stettin, 20 januari. De Nederlandse schepen BROEDERTROUW, kapt. Vos; BETHA, kapt. Schoon; HAZARD, kapt. Ketelaar; GRIETJE HUISMAN, kapt. Pekelder; KONING WILLEM III, kapt. Scholten en HEERENVEEN, kapt. Ellis, liggen hier in winterlaag.
ST 070672
Hartlepool, 3 juni. Uitgezeild KONING WILLEM III, K.J. Scholtens naar Rio Grande.

1873

ST 150973
Rio Grande, 15 augustus. Aangekomen KONING WILLEM III, K.J. Scholtens van Liverpool.
NRC 201273
Rio Janeiro, 21 november. De volgende Nederlandse schepen zijn hier bevracht: ANNETTE, kapt. Wenninga, van hier te laden naar Para; KONING WILLEM III, kapt. Scholtens, van Aracatu naar Liverpool, en de SPHYNX, kapt. Smith, van Pernambuco naar Het Kanaal.

1875

ST 130375
Vlissingen, 10 maart. Aangekomen KONING WILLEM III, K.J. Scholtens van Vera Cruz.
ST 190775
Vera Cruz, 2 juni. Binnengekomen KONING WILLEM III, K.J. Scholtens van Laguna en Antwerpen.
DT 300975
Vlissingen, 23 september. Aangekomen KONING WILLEM III, K.J. Scholtens van Laguna.

1876

PGC 140276
Advertentie. Publieke Verkoping van een kruis-schoenerschip op dinsdag de 22e februari 1876, des avonds te 6 uur, in ’t hotel Struvé te Sappemeer tegen contante betaling, van het snelzeilend, gezinkt en best onderhouden Nederlands kruis-schoenerschip KONING WILLEM III, groot 188 tonnen, volbouwd in 1870, met al deszelfs opgoed, toebehoren en chronometer, laatst gevoerd door kapt. K.J. Scholtens, geclassificeerd Veritas 3.3. G. 1.1. voor 9 jaren, thans liggende te Antwerpen. Adres aldaar bij de heer scheepsmakelaar Telghuijs. De inventarissen liggen in tijds op de gewone plaatsen ter lezing. Mr. C. Hartman Busmann, notaris.
NRC 260276
Veiling van schepen te Sappemeer, op dinsdag 22 februari: het kruis-schoenerschip KONING WILLEM III, groot 188 ton, gebouwd in 1870, kapt. Scholtens: NLG 15.950, verkocht aan D. Mulder & Zn. te Winschoten.
DT 280376
Vlissingen, 25 maart. Uitgezeild KONING WILLEM III, L. Hoogerwerf naar Newcastle.
DT 211176
Helvoet, 18 november. Binnengekomen AMELIA, L. Hoogerwerf van Villan.


1877

NRC 171077
Swansea, 15 oktober. Aan boord van het met kolen beladen brikschip AMELIA liggende in het South dock had een gasontploffing plaats, waardoor belangrijke schade aan het schip werd veroorzaakt.
PGC 181077
Swansea, 15 oktober. Aan boord van het met kolen beladen brikschip AMELIA, kapt. Hoogerwerf, liggende in het South Dock, had een gasontploffing plaats, waardoor belangrijke schade aan het schip werd veroorzaakt.

1879

NRC 041079
Amsterdam, 3 oktober. Blijkens een bij de rederij ontvangen telegram uit Havana, is het Nederlands schip AMELIA (opm: schoener, bouwjaar 1870), kapt. L. Hoogerwerff, verongelukt, doch het volk gered. Genoemd schip vertrok de 8e mei uit Cuxhaven naar Mexico. (opm: gestrand nabij Santa Anna; zie NRC 051179).
NRC 051179
New York, 22 oktober. Het onder twintig anderen op de baar van Santa Anna gestrande Nederlandse schoenerschip AMELIA, kapt. Hoogerwerf, is hoog op strand gedreven, doch zwaar beschadigd (opm: zie NRC 041079). De lading werd geborgen, doch al de schepen die op strand dreven, waaronder ook de AMELIA, werden tot zeer lage prijzen verkocht.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1870
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet
AH = Algemeen Handelsblad
DT = De Tijd
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
ST = De Standaard