Inloggen
SUCCES - ID 18260


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1875-10-00 / 1897-04-10 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1875
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: E. & C. Maathuis, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1875-07-21
Delivery Date: 1875-10-00
Technical Data

Net Tonnage: 179.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 30.50 Meters Registered
Beam: 6.20 Meters Registered
Depth: 3.66 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1887
Datum agenda: 1887-04-02
Register nr: 0
Scheepsnaam: CLARA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kolk, P.P.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1887-04-02, uitreiking zb163-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1875-10-00 SUCCES
Manager: Fiepko van Calcar (houthandelaar), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Fiepko van Calcar (houthandelaar), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PTDF

Date/Name Ship 1887-04-02 CLARA
Manager: P.P. Kolk, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: P.P. Kolk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NKGH

Ship Events Data

1887-01-24: Sold at auction
Advertentie. Publieke verkoop. De notaris K.F. Bode, residerende te Sappemeer, is voornemens op maandag 24 januari 1887, des avonds 7 uur in het hotel Struvé te Sappemeer, publiek à contant te veilen en te verkopen het in 1876 nieuw gebouwd schoenerbrikschip, genaamd SUCCES, groot 182,55 tonnen van 2,83 m³ met inventaris, een en ander bij biljetten breder omschreven, zoals het thans ligt aan de werf van de heren Kortland te Rotterdam, alwaar hetzelve dagelijks te bezichtigen is. Bevaren door kapt. A.B. Potjer. Nadere inlichtingen te bekomen bij de heren Kuiper, Van Dam & Smeer te Rotterdam en bij kapt. A.B. Potjer en de heren E. en C. Maathuis te Sappemeer.
1897-04-10: Final Fate: Abandoned

St. Pierre, Martinique, 10 april 1897. Het schijnt dat de kapitein en de equipage van het Nederlandse schip CLARA dit schip verlaten hebben in de mening, dat het zinkende was. Het bleef echter drijven en werd door het stoomschip VILLE DE BREST te Fort de France binnengesleept. Naar men zegt zijn de bemanning en de equipage gearresteerd

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Ene Aldert B.Potjer, geboren op 10 augustus 1847, afkomtsig uit Sappemeer, behaalde zijn diploma 1e stuurman aan de zeevaartschool te Veendam met nummer 177.099.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.B.Potjer als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1883 van de 2/msch “Succes”, gebouwd in 1876 te Sappemeer, 183 ton n.m., varend voor F. van Calcar te Hoogezand;

*    1884 t/m 1887 van hetzelfde schip maar nu varend voor E.A.Maathuis te Sappemeer. Het schip voer in 1888 voor P.P.Kolk te Groningen en was herdoopt in “Clara”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Potjer, Aldert B.

Familiegegevens en opleiding

Berend Harding werd geboren te Nieuwe Pekela op 09 mei 1839 als zoon van de schipper Teunis Freerks Harding en Hinderkien Klaassens de Weerd.

Berend (als zoon van Tonnis Harding) trouwde te Oude Pekela op 31 december 1862 als schipper met Antje de Boer, geboren op 26 decemer 1839 als dochter van de zeman, later schipper, Pieter Harmannus de Boer en Margaretha Hendriks Amman. Antje overleed op 16 mei 1897 te Nieuwe Pekela. Antje zou zijn overleden op 15 mei 1897 te Amsterdam. 57 jaar.

Berend overleed op 02 februari 1918 te Amsterdam, zonder beroep.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Berend Harding als schipper/scheepsgezagvoerder in 1862, 1863, 1865, 1867, 1868, 1870, 1872, 1874, 1877, 1879, 1880.

Volgens http://www.pondes.nl/detail/i_d.php?inum=750489851 was Berend opzichter en winkelier in 1900 te Amsterdam.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

B.T.Harding was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 25 in de periode 1864 t/m 1918.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.T.Harding als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1877 van de galjoot “Stella Maris”, gebouwd in 1855 te Pekela, 134 ton o.m., varend voor J.H.Feijen te Pekela;

*    1877 t/m 1886 van de galjoot “Goldhoorn”, gebouwd in 1858 te Pekela, 144 ton o.m., varend voor P.P.Kolk te Pekela. Het schip werd in 1886 verkocht;

*    1888 t/m 1897 van de schoenerbrik “Clara” ex Succes, gebouwd in 1876 te Sappemeer, 183 ton n.m., varend voor P.P.Kok te Groningen. Het schip is verongelukt op reis van Trinidad naar Londen.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

04 februari 1854, kof “Alida”, kapitein Tonnis B.Harding, kok Berend T.Harding, 14 jaar uit Nieuwe Pekela.

27 februari 1858, kof “Alida”, kapitein Tonnis Freerks Harding, stuurman Berend Tonnis Harding, 18 jaar uit Nieuwe Pekela

27 februari 1869, galjoot “Stella Maris”, kapitein Berend T.Harding, uit Oude Pekela.

14 februari 1872, galjoot “Stella Maris”, kapitein Berend Tonnis Harding, uit Nieuwe Pekela.

26 januari 1873, galjoot “Stella Maris”, kapitein Berend Tonnis Harding, uit Oude Pekela.

17 februari 1874, galjoot “Stella Maris”, kapitein Berend Tonnis Harding, uit Oude Pekela.

26 februari 1875, galjoot “Stella Maris”, kapitein Berend Tonnis Harding, uit Oude Pekela.

03 maart 1876, galjoot “Goldhoorn”, kapitein Berend Tonnis Harding, 36 jaar uit Oude Pekela.

04 februari 1878, galjoot “Goldhoorn”, kapitein Berend Tonnis Harding, uit Oude Pekela.

04 februari 1880, galjoot “Goldhoorn”, kapitein B.T.Harding, 40 jaar uit Nieuwe Pekela.

02 maart 1881, galjoot “Goldhoorn”, kapitein B.T.Harding, 41 jaar uit Nieuwe Pekela.

23 augustus 1888, schoenerbrik “Clara”, kapitein Berend T.Harding.

 

Overige bijzonderheden

“Aktenummer: 1875-10, 18-02-1875

Op heden 17 aug. 1874 zijn voor mij ondergetekende, Sixtus Augustinus Sijhoff, consul der Nederlanden te St. Petersburg, ten deze handelende als Ambtenaar van de Burgerlijke Stand, verschenen: Harmannus Pieters de Boer, van beroep schipper, oud 37 jaren, wonende te Oude Pekela en Berend Tonnis Harding, van beroep schipper, oud 35 jaren, wonende te Oude Pekela, oom van de overledene, die ons hebben verklaard dat op 15 aug. 1874 ’s avonds om 22.00 uur, aan boord van het schoenerschip “Elsje” liggende aan de Haringkaai alhier, is overleden Anania Harmannus de Boer, in de ouderdom van één jaar, acht maanden en 10 dagen, zoon van genoemde Harmannus Pieters de Boer en Elsje Kiers Kok, zijnde geboren te Oude Pekela.”115

 

Uit:“De Meeden in Bahia” door A.Westers in Jaarverslag 1994 van het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela

“Op 7 november 1892, twee dagen na het vertrek van de “Meeden” uit Bahia, voer kapitein Berend Harding uit Nieuwe Pekela met de schoenerbrik “Clara” deze haven binnen …”

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Harding, Berend Teunisz/To

Algemene informatie

1875

NRC 220775
Sappemeer, 21 juli. Met goed gevolg is van de werf van de scheepsbouwmeesters E. & C. Maathuis alhier te water gelaten het schoener-brikschip SUCCES, groot circa 215 tonnen, gebouwd voor rekening van de heer F. van Calcar te Hoogezand en bevaren zullende worden door kapt. A.B. Potjer van Sappemeer.

PGC 061075
Groningen, 5 oktober. Heden arriveerde hier het nieuw gebouwd schoener-brikschip SUCCES, kapt. A.B. Potjer, groot 200 ton, gebouwd bij E.& C. Maathuis, beide te Sappemeer.

1876

Op 14-02-1876 wordt voor de SUCCES door F. van Calcar uit Hoogezand een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. A.B. Potjer.

NRC 050976
Buenos Ayres, 31 juli. De Nederlandse schepen SUCCES, kapt. Potjer, en GOEDHART, kapt. Sikkema, ziijn bevracht naar Patagones (Rio Negro) en terug op hier.
NRC 071276
Buenos Ayres, 29 november. De Nederlandse schepen KOSMOPOLIET, ANNA MARIA, SUCCES en GOEDHART zijn bevracht om hier talk te laden naar Falmouth om order.

1877

WIN 140277
Falmouth, 6 februari. Vertrokken SUCCES, Potjer naar Liverpool.
AH 120477
Liverpool, 8 april. Uitgezeild SUCCES, Potjer naar Rio de Janeiro.
WIN 210777
Rio de Janeiro. Aangekomen SUCCES, Potjer van Liverpool.

1878

NRC 031078
Hellevoetsluis, 2 oktober. De schoener SUCCES, kapt. Potjer, van Rotterdam naar Buenos Aires, is uit zee teruggekomen met verlies van stengen, ra’s en zeilen. Het heeft in de Noordzee ten gevolge van storm plat op zijde gelegen en is verplicht geweest die (opm: stengen, ra’s en zeilen) over boord te kappen.
NRC 091178
Vlissingen, 8 november. Het Nederlandse schoenerschip SUCCES, kapt. Potjer, van Rotterdam, laatst van Hellevoetsluis, naar Buenos Aires is gisteren avond alhier binnengelopen met verlies van stengen.

1879

NRC 040679
Buenos Ayres, 29 april. De Nederlandse schepen HENDRIK JAN, kapt. Revier, en SUCCES, kapt. Potjer, zijn alhier bevracht, het eerstgenoemde van Paysandu naar Falmouth, het laatstgenoemde van San Nicolas naar Rio Grande en Porto Allegro.

1880

NRC 250480
Buenos-Ayres, 13 maart. De Nederlandse schepen SAPPEMEER II en AASTROOM zijn bevracht, de eerste te Gualeguaychu en de laatste te Gualeguay te laden, de ALBERTHA te laden te Paysandu en de SUCCES te Concordia, allen naar Falmouth voor order.

1881

OHC 140481
Rio de Janeiro, 17 maart. Aangekomen SUCCES, Potjer van Antwerpen.
OHC 200581
Rio de Janeiro, 17 april. Uitgezeild SUCCES, Potjer naar Marseille.
DVF 280781
Marseille, 22 juni. Aangekomen SUCCES, A.B. Potjer van Rio de Janeiro.

1882

PGC 050182
Cuxhaven, 1 januari. De schepen CONFIANCE, kapt. Lukkien, van Hamburg op avontuur en SUCCES, kapt. Potjer, van Hamburg naar Porte Alegro, zijn hier op de rede geankerd.

PGC 190782
Delfzijl, 17 juli. Volgens een hier ontvangen particulier schrijven van St. Catharina, was het te

Sappemeer te huis behorend schoener-brikschip SUCCES, kapt. A.B. Potjer, van Hamburg naar Porto Alegro bestemd, daar binnengelopen. Wegens lage waterstand had het 50 dagen voor de baar van Rio Grande gekruist zonder er echter over te komen, daar twee ankers en kettingen verloren, en toen wegens gebrek aan proviand op bovengenoemde haven aangehouden, waar het de 3e juni arriveerde. Aan boord was alles wel.

NRC 140982
Amsterdam, 13 september. Het Nederlandse schip GOEDHART, kapt. H.A. Oldenburger, van Hamburg naar Rio Grande, lag volgens particulier bericht de 29e juli te St. Catharina, na vroeger ongeveer 56 dagen voor de baar van Rio Grande gekruist te hebben, zonder die te hebben kunnen passeren. De kapitein was toen bezig met zoveel van de lading te lossen dat het schip op een diepgang van 9 voet kwam, om daarna opnieuw te trachten over de baar te komen. Ook het Nederlandse schip SUCCES, kapt. A.B. Potjer, was eveneens bezig met lichters.
PGC 061082
Rio Grande, 2 september. De schoener ENJETTA, kapt. Duit en de schoenerbrik SUCCES, kapt. A.B. Potjer, zijn hier bevracht; eerstgenoemde met beenderas naar Runcorn tot 45 Sh., laatstgenoemde met huiden naar de Verenigde Staten tot 51 Sh.
PGC 231082
Rio Grande, 18 september. De ENJETTA, kapt. Duit, is bevracht voor Sh.45/- naar Runcorn, SUCCES, kapt. Potjer, naar Boston tot Sh.51/- voor droge vellen, beide om te Pelotas te laden.
PGC 231082
Rio Grande, 23 november. Het Nederlandse schoener-brikschip SUCCES, kapt. A.P. Potjer, dat van Pelotas vertrok met een lading droge huiden naar de Verenigde Staten is in de mond van de rivier Sao Goncalo aan de grond gekomen, ten gevolge van het nauwe vaarwater en slechts 4½ voet water. Al de lading moet gelost worden, en moet er op meer water gewacht worden tot het schip alsdan vlot komt. Het schip heeft twee ankers verloren.

1883

NRC 030183
Londen, 2 januari. Het gestrande Nederlandse schip SUCCES, kapt. Potjer, van Pelotas

(Brazilië) naar Noord Amerika, is na de lading gelost te hebben, vlot geworden en naar Pelotas teruggekeerd, zal worden nagezien.
PGC 040183
Londen, 2 januari. Het gestrande schip SUCCES, kapt. A.B. Potjer, van Pelotas naar Noord-Amerika, is na de lading gelost te hebben vlot geworden en naar Pelotas teruggekeerd; zal worden nagezien.

1884

AH 140284
Rio Grande, 15 januari. Sedert ons laatste bericht was de toestand van de baar minder gunstig, zodat de schepen enig oponthoud ondervonden. Buiten de baar zijn veel schepen, wachtende op het eerste hoog watergetij om binnen te komen. Het baggerwerk in het zuidelijke vaarwater van de baar vordert goed. Vrachten zijn niet hoger, hoewel er vele schepen bevracht werden en door het grote aanbod is er vooreerst nog geen verbetering in te verwachten. Naar vreemde schepen voor vlees is hoegenaamd geen vraag. Bevracht werden o.a. de schepen SUCCES, kapt. Potjer tot GBP 350 in full; ADMIRAAL TROMP, kapt. De Groot, tot GBP 400 in full; ZAANDAM, kapt. Rozenbeek, tot 37,6 en REPRISE, kapt. Lieffijn, tot 42,6, beide met gezouten huiden van Porto Allegro naar Het Kanaal. Onbevracht liggen thans 27 schepen in de haven.

1885

NRC 240585
Rio Grande, 20 april. De volgende Nederlandse schepen zijn alhier bevracht: KOERIER, kapt. Wijkmeijer, ADRIATIC, kapt. Boon en GOEDHART, kapt. Oldenburger, naar Fernambuck en terug, en SUCCES, kapt. Potjer, naar Paranagua en terug.
NRC 171085
Rio Grande, 18 september. De volgende Nederlandse schepen werden bevracht:

SUCCES, kapt. Potjer, van Paranagua (Brazilië) naar hier, tot totaal 2400 milreis en

WIEKA, kapt. Starke en BERNARDUS GODELEVUS, kapt Sijpkes, beide van San Francisco naar La Plata tot 1 real.

1886

DMB 230186
Rio Grande, 19 december 1885. Aangekomen SUCCES, A.B. Potjer van Paranagua.
DMB 130686
Rio Grande, 14 mei. Uitgezeild SUCCES, A.B. Potjer naar Rio de Janeiro.
DMB 221086
Plymouth, 18 oktober. Binnengekomen SUCCES, A.B. Potjer van Itajaha naar Rotterdam, wegens tegenwind.

1887

NRC 100187
Advertentie. Publieke verkoop. De notaris K.F. Bode, residerende te Sappemeer, is voornemens op maandag 24 januari 1887, des avonds 7 uur in het hotel Struvé te Sappemeer, publiek à contant te veilen en te verkopen het in 1876 nieuw gebouwd schoenerbrikschip, genaamd SUCCES, groot 182,55 tonnen van 2,83 m³ met inventaris, een en ander bij biljetten breder omschreven, zoals het thans ligt aan de werf van de heren Kortland te Rotterdam, alwaar hetzelve dagelijks te bezichtigen is. Bevaren door kapt. A.B. Potjer. Nadere inlichtingen te bekomen bij de heren Kuiper, Van Dam & Smeer te Rotterdam en bij kapt. A.B. Potjer en de heren E. en C. Maathuis te Sappemeer.
NRC 300187
Sappemeer, 24 januari. Het Nederlandse schoener-brikschip SUCCES, groot 182 ton, gebouwd in 1876, alhier geveild, is voor NLG 3.005 opgehouden.
NRC 020387
Verkochte schepen. Het Nederlandse schoenerschip SUCCES, groot 183 ton, gebouwd in 1876, is uit de hand verkocht aan de heer H.P. Kolk te Groningen en zal worden bevaren door kapt. B.T. Harding.
DVF 150987
Santos, 12 augustus. Aangekomen CLARA, B.T. Harding van Hamburg.
DVF 061087
Santos, 1 oktober. Uitgezeild CLARA, B.T. Harding naar Barbados.
DVF 191187
Barbados, 16 oktober, binnengekomen CLARA, B.T. Harding van Santos en 20 oktober vertrokken naar Jamaica.

1888

ST 160188
Queenstown, 13 januari. Binnengekomen CLARA, B.T. Harding van Jamaica.
ST 060288
Goole, 3 februari. Binnengekomen CLARA, B.T. Harding van Jamaica.
ST 080388
Goole, 4 maart. Uitgezeild CLARA, B.T. Harding naar Suriname.
DVF 070688
Curaçao, 27 april. Aangekomen CLARA, B.T. Harding van Goole.
ST 090788
Maracaibo, CLARA, B.T. Harding van Suriname, 7 juni naar Het Kanaal vertrokken.
DVF 040888
Goole, 29 juli. Aangekomen CLARA, B.T. Harding van Maracaibo.
DVF 080988
Goole, 4 september. Uitgezeild CLARA, B.T. Harding naar Demarary.
NRC 060988
Rotterdam, 5 september. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok het stoomschip GOUVERNEUR GENERAAL ’S JACOB, van Batavia via Genua naar Amsterdam, de 5e september van Suez, en het Nederlandse schoenerschip CLARA, kapt. Harding, de 4e van Goole naar Demerara.
DVF 011288
Demerary, 4 november. Aangekomen CLARA, B.T. Harding van Goole.

1889

DVF 260189
Falmouth, 20 januari. Gepasseerd CLARA, B.T. Harding van Demerary naar Londen.
DVF 231189
Pernambuco, 4 november. Binnengekomen CLARA, B.T. Harding van Porto Allegro.

1890

DVF 200390
Pernambuco, 24 februari. Uitgezeild CLARA, B.T. Harding naar Pelotas.
DT 190890
Vlie, 17 augustus. Binnengekomen CLARA, B.T. Harding van Exeter.

1891

ST 260291
IJmuiden, 24 februari. Uitgezeild CLARA, B.T. Harding naar Suriname.
ST 050991
Nieuwe Waterweg, 3 september. Vertrokken CLARA, B.T. Harding naar Cadiz.

1892

ST 030692
Cardiff, 31 mei. Uitgezeild CLARA, B.T. Harding naar Rio Grande.
ST 161192
Rio Grande, 10 oktober. Vertrokken CLARA, B.T. Harding naar Pernambuco.

1893

PGC 301193
Londen, 28 november. De schoenerbrik CLARA, kapt. Harding, van Fernambuck (opm: nu Recife) naar Londen, is heden Prawle Point gepasseerd, met schade aan bakboords verschansing.
NRC 011293
Londen, 30 november. De Nederlandse schoenerbrik CLARA, kapt. Harding, van Pernambuco, arriveerde te Gravesend met schade aan de verschansing en enige slagzij over stuurboord.

1894

ST 110594
IJmuiden, 9 mei. Uitgezeild CLARA, B.T. Harding naar Cardiff.

1895

NVD 260395
Barbados, 19 maart. Het Nederlandse schip CLARA, kapitein B.T. Harding, is bevracht van Nuevitas met mahonie- en cederhout naar het Kanaal.

1896

NVD 300996
Pernambuco, 3 september. Aangekomen CLARA, Lukkien van Pelotas.
WIN 031296
Pernambuco, 13 november. Uitgezeild CLARA, Lukkien naar Mossoro.

1897

PGC 090497
Londen, 7 april. De te Groningen tehuis behorende schoenerbrik CLARA, kapitein H.A. Lukkien, is op een rif verongelukt. De opvarenden zijn gered en te St. Pierre (Martinique) geland. (opm: zie PGC 140497 en 290497 en DS 140897)
PGC 140497
Londen, 10 april. De schoenerbrik CLARA, kapt. H.A. Lukkien, is gedeeltelijk masteloos te Fort de France (opm: Martinique) binnengesleept. (opm: zie PGC 090497 en 290497)
PGC 290497
St. Pierre, Martinique, 10 april. Het schijnt dat de kapitein en de equipage van het Nederlandse schip CLARA dit schip verlaten hebben in de mening, dat het zinkende was. Het bleef echter drijven en werd door het stoomschip VILLE DE BREST te Fort de France binnengesleept. Naar men zegt zijn de bemanning en de equipage gearresteerd. (opm: zie PGC 090497 en 140497)
DS 140897
De Raad van Tucht voor de koopvaardij deed gisteravond uitsprak in de zaak van de gezagvoerder van de CLARA, kapt. Lukkien (opm: zie PGC 090497). De Raad overwoog:

1e. dat er geen levensgevaar voor hem en de bemanning had bestaan, wijl het schip, èn op zich zelf, èn op de lading klappers (opm: kokosnoten) kon drijven;

2e. dat men te vroeg met pompen was opgehouden en men niet genoeg pogingen in het werk had gesteld om de vleet los te krijgen;

3e. dat er niet getracht was naar de wal te zeilen;

4e. dat dus alle mogelijke pogingen om het schip te behouden, nagelaten waren door de kapitein, en

schorste daarom de kapitein voor de tijd van 1 jaar.
NRC 221197
Groningen, 19 november. De te Fort de France gestrande schoenerbrik CLARA is afgekeurd en voor FFrs. 1614 verkocht.

 

 

Bronnen

Jaar: 1875
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
notaris K.F. Bode te Sappemeer, toegang 106, inv. nr. 95, geen aktenummer
Bureau Veritas via internet
AH = Algemeen Handelsblad
DS = De Scheepvaart
DT = De Tijd
DVF = Dagblad van Friesland
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD = Nieuws van de Dag.
PGC = Provinciale Groninger Courant
ST = De Standaard
WIN = Winschoter Courant