Inloggen
FATHUL KARIEM - ID 18254


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1841
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Carl Sund, Oulu (Russia pre 1918, Finland after 1918), Russia
Werfnummer:
Delivery Date: 1841-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 323.00 lasts
 
Ship History Data

Date/Name Ship 1841-08-06 B ALTIMORE
Manager: Heinrich Rudolph Reinken, Bremen, Hansestadt Bremen
Eigenaar: Heinrich Rudolph Reinken, Bremen, Hansestadt Bremen
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Hansestadt Bremen

Date/Name Ship 1857-12-13 FATHUL KARIEM
Manager: Sech Achmat bin Oemar Fagie, Sourabaya, Netherlands East Indies
Eigenaar: Sech Achmat bin Oemar Fagie, Sourabaya, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Sourabaya / Netherlands East Indies
Additional info: zeebrief 2034 d.d. 4 januari 1858

Ship Events Data

1841-08-00: Building History
Het schip was besteld door en gebouwd voor Esaias Tullmann te Oulu, doch direct na oplevering verkocht aan Reinken te Bremen.
1857-12-13: De FATHUL KARIEM vertrok op 13 december 1857 op de eerste reis onder deze naam onder kapt. Said Segaf van Batavia naar Soerabaija.
(opm: de namen van schepen, eigenaren en gezagvoerders worden bij Nederland-Indische schepen regelmatig anders gespeld. Gekozen is voor de namen op de eerste Indische zeebrieven.
1860-04-03: Final Fate: Burnt

NRC 280660
Batavia, 8 mei. De 26e maart arriveerde ter rede Ternate het Nederlands-Indische barkschip FATHUL KARIEM, gezagvoerder Sech Achmad bin Oemar Fagi, bevracht met 700 ton gouvernements-steenkolen, met de ontscheping waarvan de 28e maart daaraanvolgende een begin werd gemaakt. Des voormiddags ten 9 ure van de 3e april, toen er ongeveer een hoeveelheid van 399.900 Amsterdamsche ponden kolen gelost was, bespeurde men, dat een gedeelte van de nog in het schip zijnde steenkolen was in brand geraakt. Onmiddellijk werden alle pogingen aangewend om de brand meester te worden, doch ondanks deze sloeg de vlam reeds in de achtermiddag ten 5 ure boven het dek uit, en heeft de brand de ganse nacht voortgeduurd, zodat er des morgens van 4 april nog slechts een gedeelte van de romp van het vaartuig overig was. De inventaris is echter gered geworden. De equipage van Zr.Ms. stoomschip ETNA is gedurende de ganse dag onvermoeid bezig geweest om te trachten het vaartuig te behouden, en bijzonder hebben daarin uitgemunt de commandant en eerste officier van gezegde oorlogsbodem, de luitenants ter zee 1e kl. Vos en Servatius.