Inloggen
TURBOT - ID 18242


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-00-00 / 1820-03-03

Identification Data

Bouwjaar: 181?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Smak
Construction Data

Werfnummer:
Technical Data

Net Tonnage: 20.00 tons (oude meting)
 
Ship History Data

Date/Name Ship 1814-00-00 TURBOT
Manager: Balthazar van der Heijde, Ostend (Oostende), Netherlands
Eigenaar: Balthazar van der Heijde, Ostend (Oostende), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ostend (Oostende) / Netherlands

Ship Events Data

1820-03-03: Final Fate:
Op 3 maart 1820 is de TURBOT, kapitein A. Witterock, tijdens storm weer bij Mariakerke op de kust vergaan.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Rijcke, P. de

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Praet, XX

Datum vanaf: 1817
Kapitein: Witterock, A.

Algemene informatie

1814

GVB 141214

Oostende, 10 december. Uitgevaren LE TURBOT, kapt. P. de Rijcke, naar Londen.


1815

Op 24 april 1815 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de TURBOT, aangevraagd door B. van der Heijde, Oostende, voor P. de Reijcke als kapitein. (afgeleid uit de zeebrief van 13 september 1819)


1816

NGVB 280916
Oostende, 26 september. Binnengekomen de Belgische schuit TURBOT, kapt. Praet, van Bornhem, met oesters; aan B. van der Heyde. 20 vat.


1817

NGVB 181117
Oostende, 13 nnovember. Binnengekomen de Belgische schuit TURBOT, kapt. Witterock, van Bournem, met oesters; aan B. van der Heyde, zoon. 20 vat.


1818

GVB 231118
Oostende, 18 november. Binnengekomen het Vlaams vaartuig TURBOT, kapt. Witterock, van Bournem, met oesters; aan B. van der Heyde, zoon. 20 vat.


1819

Op 13 september 1819 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de TURBOT, aangevraagd door B. van der Heijde, Oostende, voor A. Witterock als kapitein. Vorige kapitein was P. de Reijcke

NGVB 191010
Oostende, 17 oktober. Binnengekomen het Nederlands vaartuig TURBOT, kapt. Witterock, van Bournem, met oesters; aan B. van der Heyde; 26 vat.


1820

LCO 100320

Brussel, 6 maart. Van Ostende meldt men, dat verleden donderdag (opm: 2 maart) aldaar een zo hevige storm heeft gewaaid, als men zich bij mensen geheugen niet kan herinneren. Het water steeg tot een ongelofelijke hoogte en stroomde over de bruggen van het Sas van Slijkens heen.

Een brik, de FORTUNA, die beoosten het kanaal vast lag, strandde en stootte aan stukken tegen de dijk, welke van Ostende naar het Sas leidt, en verscheiden andere vaartuigen raakten van hunne touwen los en werden tegen de palen verbrijzeld. (opm: het betreft hier waarschijnlijk het schip van De Bare, thuishaven Oostende, kapt. Joseph Duriez; dit schip ging echter niet verloren)

Een Nederlandse kof, de NOOIT GEDACHT, kapt. Romeijn, van Marennes naar Ostende bestemd met zout, geraakte op de westkust van de haven op strand, de equipage was in groot gevaar en had zich deels in de masten, deels in de kajuit, die zij waterdicht gemaakt hadden, geborgen. (opm: kapt. Albert Romyn voer in 1818-1819 op de NOOYT GEDACHT, maar voerde ten tijde van deze stranding de kof VRAIS AMIS, thuishaven Gent, welk schip hier is bedoeld; het schip werd op 6 maart voor de sloop verkocht; het casco bracht NLG 1.320 op, de inventaris NLG 3.000)

Vele mensen zagen dit akelig schouwspel aan, en vreesden, dat deze ongelukkigen elk ogenblik een prooi van de woedende golven zouden worden, toen een matroos van de haven, Jean Bourgeois, het besluit nam om zich met gevaar voor zijn leven aan boord van het schip te begeven, hetwelk hem gelukte door het grijpen van een touw, dat van het einde van de boegspriet tot in het water afhing. Aan boord zijnde, wierp hij een touw uit en redde door middel van hetzelve, geholpen door de havenmeester, de heer Baroen, alle de schepelingen, die in de masten en de kajuit zaten, en enige ogenblikken tevoren niet anders dan hunnen naderende dood voor ogen hadden. Het stoer en menslievend gedrag van deze onverschrokken zeeman, alsmede dat van de havenmeester, kan niet genoeg worden geprezen.

Tussen Ostende en Blankenberg zit een Engelse brik, die van China komt, met thee, zijde, nankings (opm: Chinese katoenen stof van vale of rossig gele kleur), enz, op de kust.

Het smakschip de VIGILANTIE, van Havre naar Rotterdam, met tabak, is mede verongelukt, doch de equipage gered (opm: dit schip, kapt. Jan Duyndam, thuishaven Noordwijk aan Zee, bleef in de vaart en kwam op 26 mei d.a.v. in Rotterdam binnen).
Aanvulling van de NGVB 070320:
Den 3 dezer, s’morgens ten 10 uren is voor Mariakerke gans verongelukt het Belgisch schip LE TURBOT, kapt. Witterock, komende van Engeland, met oesters; het scheepsvolk is gered.

Op 15 maart 1828 werd de zeebrief van de TURBOT, kapitein A. Witterrock, geroyeerd wegens stranding bij Mariakerke.

 

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, diverse bestanddelen
A. Delporte, Luik (†)
GVB = Gazette van Brugge
LCO = Leydsche Courant
NGVB = Nieuwe Gazette van Brugge