Inloggen
TROMP - ID 18241


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1873-09-00 / 1880-07-02 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1861
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Werfnummer:
Delivery Date: 1861-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 1734.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 54.50 Meters Registered
Beam: 11.60 Meters Registered
Depth: 8.84 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-06-19
Register nr: 0
Scheepsnaam: TROMP
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Reigers, T.U.H.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: zeebrief
1878-06-19 gunstige beschikking uitreiking zb205-1878-06-18

Ship History Data

Date/Name Ship 0000-00-00 RESEARCH
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1873-09-00 TROMP
Manager: Firma F.U.H. Reiger & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma F.U.H. Reiger & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Ex. RESEARCH

Ship Events Data

1874-05-19: Damaged
Kaapstad, 26 mei 1874. Het Nederlandse schip TROMP, kapt. Hoekstra, van Amsterdam naar Batavia, is 19 dezer met gebroken roer, verlies van kluiverboom en een gedeelte verschansing, en schade aan tuig en zeilen in Simonsbaai binnengelopen, hebbende van 18 tot 22 april zwaar stormweder doorstaan
1880-04-09: Sprang a leak
Port Elisabeth, 26 april 1880. Volgens rapport van kapt. Mann, voerende het Nederlandse schip TROMP, van Banjoewangie naar Nederland bestemd en lek hier binnengelopen, werd het schip 9 april op 31˚ ZB 35˚ OL bij zware storm plat op de zijde geworpen, ging de lading over en verloor men de bramstengen
1880-07-01: Final Fate: Condemned

Port Elizabeth, 2 juli 1880. Het afgekeurde schip TROMP werd gisteren in publieke veiling voor GBP 290 en de inventaris voor GBP 484.15/-, tezamen GBP 774.15/- verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Pieter Hoekstra werd geboren 09 juni 1824 te Den Burg op Texel als zoon van kapitein Klaas Sytses Hoekstra en Jantje Jans Hillenius. Getuigen bij de aangifte op 11 juni 1824 waren de zeeman Maarten Hillenius, 23 jaar en de klerrk terr secretarie Gerrit List, 29 jaar, beiden wonen de Den Burg.

Pieter Hoekstra was getrouwd met Grietje Daman, geboren 09 april 1829 en overleden in maart 1891

Pieter Hoekstra overleed ca. 1877/1878

(voor nadere BS-gegevens zoeken in Texel of Den Helder, de woonplaatsen van zijn vader de walvisvaarder Klaas Hoekstra)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Hoekstra werd met nr.781 effectief lid van Zeemanshoop per 12 maart 1861 op voorspraak van H.Beckering. Zijn schip was de "Provincie Drenthe"002.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld dat per 05/12 maart1861 als effectief lid werd voorgesteld/ingeschreven Pieter Hoekstra, oud 36 jaar, voerend de bark “Provincie Drenthe”, voor rekening van Mr. F.U.H.Reiger & Co op voordracht van kapitein H.Beckering.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 juli 1867 staat de mededeling dat bij de Commissie voor de Wetenschappelijke Zeevaart zijn ontvangen 2 medailles, die zijn toegekend door de Academie des Sciences de France aan de kapiteins P.Hoekstra en J. van der Valk, wegens metereologische waarnemingen. Het Bestuur stelt voor deze in de Algemene Vergadering van 16 juli a.s. uit te reiken.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 september 1876 staat vermeld dat zijn binnengekomen 3 zilveren medailles van Z.M. de Koning voor de heren Kruisinga, Hoekstra , Trappen.

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 januari 1878 wordt de wed. Hoekstra een uitkering toegezegd ingaande 01 november 1877.118

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 16 juli 1867 staat vermeld: “de President spreekt daarop een korte lezing uit over de Metereologie naar aanleding van de bekrooning van Kapitein P.Hoekstra door de Association Scientifique de France aan welke bekroonde hij de gouden Medaille hem toegekend onder eene gepaste en hartelijke toespraak uitreikt. Tevens is daarbij medegedeeld den brief van de Commissie ter bevordering der Wetenschappelijke Zeevaart toezendende het eereblijk voor Kapt. P.Hoekstra en J. van der Valk. De Heer Hoekstra beantwoord kortelijk de toespraak van de Voorzitter.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 26 februari 1878 staat vermeld dat aan de wed. P.Hoekstra een uitkering in de 1e klasse is toegekend. (Geen ingangsdatum genoemd) 023

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 juli 1878 staat vermeld: “De President vermeldt nog dat ook aan kapitein P.Hoekstra de zilveren Medaille is toegekend doch dat hij tot zijn leedwezen die niet kan uitreiken daar kapitn Hoekstra is overleden en nu aan zijn weduwe zal worden gegeven.023 (het betreft hier een medaille toegekend door Z.M. de Koning, voor een uitstekend bijgehouden metereologisch journaal).

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        781                       1861-1863     bark                 Provincie Drenthe                                F.U.H.Reiger & Co

                                      1864-1873     bark                 Anna en Sophia                                    idem

                                      1874-1876     fregat               Tromp                                                    idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.Hoekstra                  Provincie Drenthe                              01 augustus 1862                     niet vermeld

                                      Provincie Drenthe                              geen melding                             19 oktober 1863

                                      Anna Sophia                                       30 november 1863                   18 oktober 1864

                                      Anna Sophia                                       12 april 1865                             03 februari 1866

                                      Anna Sophia                                       23 juni 1866                              18 juni 1867

                                      Anna Sophia                                       01 augustus 1867                     31 juli 1868

 

Bouma025 vermeldt P.Hoekstra als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1864 van de bark “Provincie Drenthe”, ex Anna Margaretha, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 617 ton o.m., varend voor mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam;

*    1865 t/m 1872 van de bark “Anna Sophia”, gebouwd in 1862 te Amsterdam bij J.F.P.H.Abbema, 722 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam;

*    1874 t/m 1878 van het 3/mschip “Tromp” ex Research, gebouwd in 1861 te Yarmouth, NS, 1734 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam.

 

Het Nederlands Scheepvaartmuseum te Amsterdam bevat een prent van de “Anna Sophia” doord Eickelberg, W.H.

Inventarisnr. A 2051.(01)

zeilend in het Engelse Kanaal; het schip voert de vlag van rederij F.U.H. Reiger & Co. te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het manuscript " Journaal van Ds.P.Heering geschreven op zijn reis van Nieuwediep naar Batavia, 11 November 1868 tot 20 Februari 1869, aan boord van de bark "Anna & Sophia" (kapt.P.Hoekstra), benevens een afbeelding van dat schip", geschreven door dominee P.Heering (NSM nr.S 3620 A IV-2) worden een aantal opmerkingen omtrent kapitein P.Hoekstra gemaakt, die een inzicht geven in diens persoonlijkheid:

14 november 1868: “  Onze kapitein Hoekstra is een verstandig, flink zeeman, die bedaard en kort zijne bevelen geeft en altoos zijnetegenwoordigheid van geest behoudt….”

25 november 1868:  Ds.Heering doet verslag van een verhaal van de kapitein omtrent zijn vader K.Hoekstra, commandeur     van een walvisvaarder (zie bij K.Hoekstra).

27 november 1868:  "Hij (de kapitein) is in alle opzichten een zeer geschikt man. Ik geloof, dat de geheele equipage veel van     hem houdt, niettegenstaande hij weinig met het volk spreekt; dit doet hij uit principe".

01 december 1868:  "Van avond zagen wij het phosphoruceeren van de zee, vooral achter het roer. De kapitein vertelde ons,     dat het dieren waren, die zoo schitterende, maar ik voor mij geloof het niet. Het is stellig electriciteit." (Kapitein Hoekstra     had gelijk; het zullen phosphoricerende planktonorganismen zijn geweest. S.P.)

02 december 1868:  "De ongesteldheid van velen was nog niet over. De kapitein voelde zich mede onwel en bleef den geheelen     dag in de kooi."

03 december 1868:  "Alles wordt aan boord geobserveerd en aangeteekend òf in het gewone scheepsjournaal of in het           metereologisch journaal, waarvoor Kapt.Hoekstra voor twee jaren is bekroond geworden te Parijs. Het genootschap te Parijs     heeft 10 gouden medailles uitgereikt en van die tien zijn, merkwaardig genoeg, 8 in Holland, één in Engeland, één in        Frankrijk gevallen. Alle natien dinge meê."

15 januari 1869:   "Kapt.Hoekstra maakte de eerste reis met de Anna & Sophia. Hij zeilde vlug, buitengewoon vlug tot aan     Straat Sunda en was nog 30 mijlen van de reê van Batavia. ... En ziet nog 30 dagen heeft het geduurd, eer hij het anker     liet vallen. Windstilte en tegenwind, waardoor hij telkens weer uit de Straat geraakte. Hij deed dus in eene maand wat men     anders in een klein etmaal afzeilt."

 

P.Hoekstra verzorgde per 30 november 1863 vanuit Nieuwediep met de “Anna en Sophia” een troepentransport van 3 officieren en 86 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 30 maart 1864 na een reis van 121 dagen.

Op 11 november 1868 vertrok hij van Nieuwediep met de “Anna en Sophia” en 1 landmachtsoldaat. Hij kwam te Batavia aan op 22 februari 1869 na een reis van 103 dagen065.

 

Provinciale Groninger Courant 09 april 1861114

Amsterdam, 7 april. Volgens brief van kapitein Hoeksma (opm: P. Hoekstra), voerende het schip (opm: bark) PROVINCIE DRENTHE, van hier naar Kaap de Goede Hoop, in dato 6 april, bevond hij zich toen in goede staat zeilende op de hoogte van het Zuid-Voorland; aan boord was alles wel.

 

NRC 17 mei 1861114

Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen:….

…..Voor Amsterdam: ….. PROVINCIE DRENTHE, P. Hoekstra;…..

 

NRC 16 december 1863114

Rotterdam, 15 december. Met genoegen kunnen wij berichten, dat heden alhier de tijding is ontvangen, dat het Nederlandse schip ANNA SOPHIA, kapt. Hoekstra, van Amsterdam naar Batavia, de 10e  bij het eiland Wight de Engelse zeeloods heeft aan wal gezet. Men verkeerde omtrent dit schip, dat 30 november uit Texel vertrokken was, in grote ongerustheid, aangezien er een naambord met de naam ANNA SOPHIA er op, bij Egmond aan strand gespoeld en de zeeloods van het schip nog niet terug was.

 

NRC 16 december 1863114

Rotterdam, 15 december. Volgens particulier bericht is het schip ANNA SOPHIA, kapt. Hoekstra, van Amsterdam naar Batavia, 10 december Wight gepasseerd.

 

Provinciale Groninger Courant 17 december 1863114

Groningen, 16 december. Volgens een ontvangen bericht bevond het schip ANNA EN SOPHIA, kapt. Hoekstra, met koloniale troepen naar Batavia bestemd en waarover door het aandrijven van het naambord grote ongerustheid bestond, zich de 10e dezer op de hoogte van Wight. Aan boord was alles wel. De ongerustheid welke men nopens die bodem koesterde, is daardoor dus geweken.

 

Dordrechtsche Courant 07 mei 1864114

Zeetijdingen. …..

……Aangekomen schepen op Java vóór 1 april: ANNA SOPHIA, kapt. Hoekstra; …..

 

NRC 18 maart 1865114

Door de N.H.M. zijn bevracht de navolgende 26 schepen, als:…..

….Voor Amsterdam: …. ANNA EN SOPHIA, kapt. P. Hoekstra……

 

Dordrechtsche Courant 06 februari 1868114

Batavia,15 januari. (per telegram, Reuters Office) Aangekomen schepen: ….ANNA SOPHIA, kapt. Hoekstra; …

 

NRC 13 mei 1869114

Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal op maandag den 31 mei 1869, des avonds ten 6 ure, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de Notaris O. Leefkens, presenteren te verkopen:

-  2/64 Aandelen in het gekoperd Barkschip ANNA & SOPHIA, 382 gem. lasten, kapt. P. Hoekstra, dir. de Heren F.U.H. Reiger & Co, Amsterdam, van Batavia naar Soerabaya vertrokken…..

 

NRC 26 oktober 1869114

Cargalijst. Schip (opm: bark) ANNA EN SOPHIA, kapt. Hoekstra, te Amsterdam van Batavia: 7090 balen koffie, 1601 kranjangs suiker, 1080 schuitjes tin, een partij sapanhout en 1153 bossen rotting. Adres: Nederlandsche Handel Maatschappij.

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Hoekstra, Pieter

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.G.C.Mann werd met vlagnummer 849 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 18 augustus 1868 op voordracht van R.T.Fenenga. Zijn schip was de "Twee Gebroeders". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de Algemene Vergaderingen van 11/18 augustus 1868 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd Frederik George Carel Mann, geen leeftijd vermeld, zullende voeren het in aanbouw zijnde brikschip “Twee Gebroeders”, voor rekening van  E.J.Bok & Zn, op voordracht van kapitein R.F.Fenenga023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         849                      1868-1870     brik                   Twee Gebroeders                                 E.J.Bok & Zn

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                          Vertrek                                        Aankomst

F.G.C.Mann                                         Eersteling                   22 mei 1860                               20 mei 1861

 

Bouma025 vermeldt F.G.C.Mann als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1861 van de bark “Eersteling”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 740 ton o.m., varend voor Suermondt & Wagner te Rotterdam. Het schip werd in 1861 herdoopt in “Java”;

*    1862 t/m 1868 van de bark “Java” ex Eersteling, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 740 ton o.m., varend voor Suermondt & Wagner te Rotterdam. Het schip ging in 1868 over naar Suermondt, Labouchère & Co te Rotterdam en werd in dat jaar verkocht naar Pruisen;

*    1869 t/m 1877 van de brik “Twee Gebroeders”, gebouwd in 1868 te Amsterdam, 338 ton o.m., varend voor E.J.Bok & Zn te Amsterdam;

*    1879 t/m 1880 van het 3/mschip “Tromp” ex Research, gebouwd in 1861 te Yarmouth, NS, 1734 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip werd te Port Elisabeth afgekeurd en verkocht.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 16 maart 1875 bevat in de rubriek Zeeberichten het volgende bericht.096:

“Amsterdam, 13 Maart. Het Nedl schip 2 Gebroeders, kapt. F.G.C.Mann, van Hier naar Hamburg, is met schade in het Ooster Dok teruggekomen.”

 

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Mann, Frederik George Carel

Algemene informatie

1873

Op 08-09-1873 wordt voor de TROMP door F.U.H. Reiger & Co. uit Amsterdam een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. Pieter Hoekstra.

1874

NRC 300174
Amsterdam, 29 januari. Het Nederlandse schip TROMP, kapt. Hoekstra kon gisteren door flauwe doorkomende Westen wind, tegen hoog water van Het Nieuwediep, niet in zee komen.
NRC 060274
Amsterdam, 5 februari. Het Nederlandse schip TROMP, kapt. Hoekstra, van Amsterdam naar Batavia, was 2 dezer bij Dungeness, alles wel.
NRC 240674
Kaapstad, 26 mei. Het Nederlandse schip TROMP, kapt. Hoekstra, van Amsterdam naar Batavia, is 19 dezer met gebroken roer, verlies van kluiverboom en een gedeelte verschansing, en schade aan tuig en zeilen in Simonsbaai binnengelopen, hebbende van 18 tot 22 april zwaar stormweder doorstaan. De deknaden zijn opengewerkt, waardoor er veel water naar binnen is gedrongen, de lading bleek bij opening der luiken beschadigd te zijn. Stilliggende maakt het schip 1¼ duim water per uur. Men vermoedt dat het lek onder de schuurgang zal zitten.
NRC 250674
Amsterdam, 24 juni. In vervolg op het gisteren medegedeelde omtrent het te Simonsbaai binnengelopen schip TROMP, schrijft kapt. Hoekstra, dat hij met het schip op 18 april op 39°21’ ZB 19°12’ OL een hevige storm uit het zuiden met geweldig hoge zeeën, aanhoudende met omlopende winden tot de 22 april, wanneer de wind uit het oosten kwam en aannam tot een hevige orkaan zo als hij nog nimmer had bijgewoond, waarbij het kruiszeil, stormbezaan en een groot gedeelte der verschansing wegsloeg en de kop van het roer bijna geheel afdraaide; brachten het, nadat het weer bedaard was, met behulp van zorglijnen, kettingen, enz. weder zo ver, dat het schip een weinig gestuurd kon worden, doch konden het niet zo goed repareren om de reis te vervolgen. De 23 april werd scheepsraad belegd, en besloten om de naaste haven, zijnde Simonsbaai, aan te doen, kwamen door de westenwinden eerst op 18 mei voor de Baai en konden toen wegens stilte niet binnen komen, kregen de 19 mei een loods aan boord en kwamen met behulp van een stoomboot welke ter assistentie afgezonden was, diezelfde avond ten 23.00 u. in de Baai ten anker.
Door experts werd voorlopig bevolen het roer en verdere schade te vernieuwen en het bovenste dek gedeeltelijk ledig te lossen ter verdere inspectie. Verder schrijft hij nog dat het schip hem op de reis zeer voldaan had.
PGC 090774
Kaapstad, 10 juni. De lading uit het tussendek van het Nederlandse schip TROMP, kapt. Hoekstra, van Amsterdam naar Batavia, met schade in de Simonsbaai binnen is gelost. Het lekken heeft nu opgehouden en men is bezig met de reparatie. Van de lading is niet zoveel beschadigd als men aanvankelijk vermoede.
NRC 161074
Amsterdam, 15 oktober. Volgens ontvangen schrijven van kapt. Hoekstra, gezagvoerder op de TROMP, de 14e juli van Simonsbaai vertrokken, werd het schip kort na het vertrek door een harde zuidelijke storm belopen, zodat de kapitein eerst vreesde te moeten terugkeren, doch hield het schip zich uitstekend. De 26e augustus bereikte hij Straat Sunda, doch kwam door stilte en tegenwind eerst de 5e september op de rede van Batavia. De gezagvoerder schrijft verder, dat hem opnieuw is gebleken dat de TROMP zeer hecht en sterk is, terwijl hij over de zeilage van het schip hoogst tevreden was.

1876

NRC 081076
Rotterdam, 7 oktober. Volgens brief van kapt. H.J. van Nouhuijs, voerende het fregatschip EUROPA, was hij de 14e augustus laatstleden, na een voorspoedige reis van 112 dagen, te Poeloe Bras gearriveerd.Ten gevolge van slechte ankergrond en zware valwinden is het schip op drift gegaan en hield slechts op 50 meter afstand van de steile klippen, voor beide ankers met 90 en 40 vadem ketting. Onder deze hoogst gevaarlijke omstandigheden mocht kapt. Van Nouhuijs alle mogelijke hulp ondervinden van het etat-major en de manschappen van Zr.Ms. oorlogsschip DELI, van de commandant C. Schuilenburg van de SCHOUWEN, alsook van de gezagvoerder van het schip TROMP, kapt. Hoekstra en zijn equipage.
Aan hun verenigde krachtige pogingen mocht het gelukken het schip op een veilige ligplaats te brengen; ter voorkoming van groter onheil was men echter genoodzaakt een anker met 75 vadem ketting te laten slippen.
Kapt. Van Nouhuijs wenst door de vermelding van bovenstaand feit zijn erkentelijkheid te betonen voor de bereidvaardige assistentie, die hij mocht ondervinden, waaraan rederij, assuradeuren en alle belanghebbenden het behoud van het schip EUROPA te danken hebben.

1880

NRC 280480
Amsterdam, 27 april. Het Nederlandse schip TROMP, kapt. Man, van Banjoewangie herwaarts, is volgens telegram van de Nederlandse consul te Port Elisabeth, aldaar met acht voet water in het ruim binnengelopen.
NRC 280480
Port Elisabeth, 26 april. Volgens rapport van kapt. Mann, voerende het Nederlandse schip TROMP, van Banjoewangie naar Nederland bestemd en lek hier binnengelopen, werd het schip 9 april op 31˚ ZB 35˚ OL bij zware storm plat op de zijde geworpen, ging de lading over en verloor men de bramstengen. Er was voor GBP 1.208 waarde aan koffie, voor GBP 93 aan suiker en voor GBP 140 waarde huiden over boord geworpen. In de haven maakt het schip geen water.
NRC 240580
Amsterdam, 23 mei. Volgens particulier bericht van de Kaapstad, heeft het Nederlandse schip TROMP, kapt. Man, van Banjoewangie herwaarts, met schade te Port Elizabeth binnen, in de doorgestane storm 1280 balen koffie, 93 kranjangs suiker en 140 huiden overboord geworpen. Het bericht in ons nummer van 28 april blijkt dus onjuist te zijn.
NRC 280580
Amsterdam, 27 mei. Volgens brief van kapt. Man, voerende het Nederlandse schip TROMP, van Banjoewangie herwaarts, d.d. 30 april, met schade te Port Elizabeth binnen, is de 29e een voorlopige inspectie gehouden en alstoen bevonden dat het schip hevig gewerkt had en ontzet was, reeds enige dekbalken gebroken werden gezien en de lading 3 voet gezakt was. Bij peiling der pompen bevond men dat het schip, stil liggende, gemiddeld een duim water per uur maakte, en werd bevolen voorlopig het tussendek te lossen, ten einde inspectie te kunnen houden.
NRC 290580
Amsterdam, 28 mei. Volgens brief dd. 30 april van kapt. Man, voerende het Nederlandse schip TROMP, van Banjoewangie herwaarts, met schade te Port Elizabeth binnen, werd het schip de 9e april op 35˚ ZB 31˚ OL door een hevige storm uit het westen belopen welke tot aan de 11de aanhield, en waarin het schip plat op zijde werd geworpen, zodat de onderra’s gedeeltelijk te water kwamen. Aanhoudend werd 8 à 10 voet sterk met suiker vermengd water in het ruim gepeild, en besloot men, ten einde het schip zo mogelijk te lichten, de drie bramstengen met ra’s te kappen, alsmede tot het overboord werpen van enig lading. Nadat 1.230 balen koffie, 93 kranjangs suiker en 140 huiden geworpen waren gelukte het na aanhoudend pompen gedurende 2 etmalen het schip enigszins te doen rijzen. Er werd alstoen besloten naar een noodhaven af te houden en kwamen na aanhoudend met stormweer te kampen te hebben gehad en gedurig pompen de 25e april met 7 à 8 voet slagzijde in de Algoa Baai aan en konden eerst de 28e april naar de rede van Port Elizabeth worden gesleept. De 29e werd een voorlopige inspectie gehouden en alstoen bevonden dat het schip hevig gewerkt had en ontzet was. Bij peiling der pompen bevond men dat het schip, stil liggende, gemiddeld een duim water per uur maakte, en werd bevolen voorlopig het tussendek te lossen ten einde verdere inspectie te kunnen houden.
NRC 080680
Port-Elisabeth, 7 mei. De geloste lading uit het bovenschip van de TROMP, kapt. Mann, ziet er zeer goed uit, doch is het onderruim is de lading zwaar beschadigd. Een publieke veiling van ongeveer 1.000 balen koffie, 200 krajangs suiker en een partij huiden zal tegen morgen plaats vinden.
NRC 120680
Port Elisabeth, 14 mei. Aan boord van het schip TROMP, kapt. Mann, heeft een laatste onderzoek plaats gevonden, waarover nog geen rapport is uitgebracht. De gehele lading wordt gelost en het schip geballast, doch men gelooft dat het niet gerepareerd zal kunnen worden. De 8e en 12e mei werden 635 zakken koffie, tegen Sh.33/6 per 100 pond vrij van belasting, 271 kranjangs suiker tegen Sh.23/6 per 100 pond met belasting, 156 huiden tegen Sh.4/6 en 52 huiden tegen Sh.2/6 per stuk verkocht.
NRC 130680
Amsterdam, 12 juni. Volgens particulier telegram dd. Port Elisabeth de 11e dezer, is het Nederlandse schip TROMP aldaar afgekeurd. Van de lading blijft ter verscheping over 1.800 kranjangs suiker, 1.800 balen koffie en een partij huiden.
NRC 170680
Port Elizabeth, 21 mei. Van het hier lek binnengelopen schip TROMP, kapt. Mann, werden 233 geheel leeg bevonden kanassers over boord geworpen en 287 kanassers zwaar beschadigd en 30 zakken suiker in publieke veiling verkocht. De lading van de JOHANNES en TROMP werden verscheept per stoomschepen GERMAN en DUBLIN CASTLE.
NRC 260680
Amsterdam, 25 juni. Van de lading van het Nederlandse schip TROMP, kapt. F.G.C. Man, van Banjoewangie naar Amsterdam, zijn sedert de laatste opgaaf te Port Elisabeth nog verkocht 732 kranjangs suiker tegen de gemiddelde prijs van Sh.11/6 per 100 Engelse ponden in entrepôt, terwijl 232 lege kranjangs over boord zijn geworpen als de kosten niet waard zijnde om aan de wal gebracht te worden.
NRC 260680
Port Elizabeth, 28 mei. De lossing der lading van het schip TROMP wordt met spoed voortgezet en zal de volgende week afgelopen zijn. De verkoop van het beschadigde zal 22 en 27 mei plaats hebben.
NRC 030780
Amsterdam, 2 juli. Volgens particulier telegram van Port Elizabeth, is het aldaar afgekeurde Nederlandse schip TROMP, de 1e dezer voor GBP 290 verkocht.
NRC 090780
Amsterdam, 8 juli. Van de lading van het te Port Elizabeth afgekeurde Nederlandse schip TROMP, zijn nog verkocht op 1 juni 1.327 huiden, à Sh.6/6 per stuk en 647 kranjangs suiker à Sh.11/2 per 100 Engelse ponden, en op 9 juni 184 kranjangs suiker à Sh.19/2 per 100 Engelse ponden, terwijl nog 904 kranjangs, als zijnde geheel ledig, overboord werden geworpen.
NRC 030780
Port Elizabeth, 11 juni. De gezagvoerders van de afgekeurde schepen JOHANNES en TROMP hebben aanbiedingen van scheepsruimte gevraagd voor het vervoer van de onbeschadigde lading dezer schepen.
NRC 160780
Amsterdam, 15 juli. De overgebleven lading van het te Port Elizabeth afgekeurde Nederlandse schip TROMP zal vermoedelijk worden verscheept met het Italiaanse barkschip ST. PIEDRO.
NRC 230780
Port Elisabeth, 25 juni. De romp, masten enz. van het Nederlandse schip TROMP zullen 29 dezer publiek verkocht worden. Tegen 28 dezer is er een verkoop aangekondigd van 721 zakken koffie, 48 kranjangs suiker en 176 huiden, alles beschadigd.
NRC 290780
Port Elizabeth, 2 juli. Het afgekeurde schip TROMP werd gisteren in publieke veiling voor GBP 290 en de inventaris voor GBP 484.15/-, tezamen GBP 774.15/- verkocht.
NRC 050880
Port Elizabeth, 9 juli. De 7e dezer is er een partij beschadigde lading van het Nederlandse schip TROMP verkocht. Het onbeschadigde gedeelte wordt zo spoedig mogelijk verscheept per SAN PIETRO.
NRC 270880
Port Elizabeth, 30 juni. Op 28 dezer heeft nog een veiling plaats gehad van de beschadigde lading uit het afgekeurde Nederlandse schip TROMP, en heden middag wordt het restant geveild. Het schip SAN PIETRO, dat gezonde lading overneemt, zal met een paar dagen daarmee gereed zijn. Men zoekt scheepgelegenheid voor nog een gedeelte lading.

 

Bronnen

Jaar: 1873
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant