Inloggen
CORNELIA MARIA - ID 18239


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1873-09-00 / 1885-07-22 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1873
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Zoon van Harm Klaassens de Wijk.

Scheepsbouwer: Wijk,Ludolf Heres, Pekela, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1873-08-20
Delivery Date: 1873-09-00
Technical Data

Net Tonnage: 235.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 31.50 Meters Registered
Beam: 7.00 Meters Registered
Depth: 3.85 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1873-09-00 CORNELIA MARIA
Manager: Jurjen Jurjens Koerts, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Ship Events Data

1873-12-24: Damaged
Nieuwediep, 24 december 1873. Er is brand ontstaan in de brik CORNELIA MARIA, kapt. Deinum, als bijlegger hier binnen, welke door de spuiten der marine is geblust. De brand liet zich in den beginne zeer ernstig aanzien.
1885-07-22: Final Fate: Abandoned

Fayal, 14 augustus. (telegram Lissabon) 22 augustus. De met talk en huiden van Montevideo naar Falmouth bestemde te Oude Pekela thuis behorende brik CORNELIA MARIA, kapt. J.T. Starke, is de 22e juli 1885 op zee verlaten. Al de opvarenden zijn door de van Rio Grande met beenderas naar Liverpool bestemde Engelse schoener LAPWING gered en de 6e dezer hier aangebracht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Haijo Deinum werd geboren op 04 maart 1846 te Bolsward als zoon van de boekhandelaar Simon Pieters Deiman en Dieuwke Hayes Visser.tresoar

Hij trouwde op 24 juni 1874 te Nieuwe Pekela als zeekapitein met Engeltje Greven, geboren op 16 mei 1853 te Nieuwe Pekela als dochter van de zeilmaker Frederikus Greven en Jantje Pott. Engeltje overleed op 04 februari 1891 te Rotterdam. 37 jaar, weduwe.

Haijo overleed op 09 oktober 1890 te Rotterdam, 44 jaar.

 

In Burgerlijke Standgegevens uit de provincie Groningen wordt Haijo Deinum vermeld als schipper in 1874, 1875 en zonder beroep in 1875, 1876.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Deinum was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 18 in de periode 1873 t/m 1876

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Deinum als gezagvoerder gedurende:

*   1874 t/m 1876 van de brik “Cornelia Maria”, gebouwd in 1873 te Pekela, 234 ton o.m., varend voor J.J.Koert & Zn te Pekela.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

15 oktober 1873, brik “Cornelia Maria”, kapitein Hayo Deinum uit Bolsward.

11 november 1873, brik “Cornelia Maria”, kapitein Hayo Deinum, 27 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

 

 

Monsterrollen Gemeentearchief van Delfzijl

*     11 november 1873, brik “Cornelia Maria”, kapitein Hajo Deinum, 27 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een bootsman en een lichtmatroos.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Deinum, Haijo

Familiegegevens en opleiding

Jakob Scherpbier werd geboren op 03 juli 1853 te Oude Pekela als zoon van schipper en collegelid Albert Potjewijd Scherpbier en Jeltje Wijchers. Hij was de oudere broer van kapitein en collegelid Berend Albertz.

Jakob trouwde op 18 januari 1877 te Oude Pekela als schipper met Elizabeth de Wijk, geboren op 25 december 1855 te Oude Pekela als dochter van de scheepsbouwer Ludolf Heres de Wijk en Jantje Pot. Elizabeth overleed op 26 april 1883 te Anloo, 35 jaar.

Jakob hertrouwde op 13 augustus 1887 te Oude Pekela als zeeman met schoonzuster Harmina de Wijk, geboren 30 september 1867 te Oude Pekela als dochter van Ludolf Heres de Wijk en Jantje Pot. Harmina overleed op 03 mei 1928 te Leeuwarden, 60 jaar, weduwe

Jacob zou zijn overleden op zee in de Bankastraat 28 juli 1897.

 

In Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen wordt Jakob Scherpbier vermeld als schipper in 1877, 1878, 1879, als zeeman in 1884, 1887, als stoombootkapitein/gezagvoerder in 1891, 1896.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.A.Scherpbier was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 18 in de periode 1876 t/m 1883.112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.A.Scherpbier als gezagvoerder gedurende:

  • * 1877 t/m 1881 van de brik “Cornelia Maria”, gebouwd in 1873 te Pekela, 234 ton o.m., varend voor J.J.Koert & Zn te Pekela.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermelden geen opgaven met J.A. Scherpbier.

 

Overige bijzonderheden

Melding van het overboord vallen en verdrinken op 27 oktober 1857 van een kajuitjongen aan boord van de kof “Jeltina”, gezagvoerder Albert Scherpbier Pottjewijd op reis van Riga naar Delfshaven. Één van de ondertekenaars van de verklaring was de stuurman Jacob Scherpbier,115.

 

Krantenberichten

Provinciale Groninger Courant 09 februari 1877114

Triëst 4 februari. Scheepsvrachten. De laatste tijd werden de volgende Nederlandse schepen hier bevracht. De 3/m. schoener ASTROOM, kapt. Siegel, naar Fernambuck voor order tot 40 sh. met 5% per ton bruto gewicht; de brik JOHANNA, kapt. De Groot, naar Fernambuck tot 45 sh. met 5% per ton meel bruto gewicht; de brik CORNELIA MARIA, kapt. Scherpbier, naar Rio Janeiro tot 45 sh. met 5% per ton meel bruto gewicht; de schoener HELENA FLORENTIA, kapt. Rozenbeek, van Rettimo met Johannesbrood naar Engeland tot 40 sh. per ton, 35% verhoging wanneer het schip naar Petersburg bestemd wordt; de brik REPRICE, kapt. Lieffijn, van Smirna naar Engeland tot 40 sh. per ton; de schoener ZWERVER, kapt. Schuth, zeevaart, kapt. Ritzes, met ledige vaten om te Gallipoli, Taranto of Brindisi olie te laden, tot 45 sh. per ton naar Engeland, 30% vrachtverhoging voor Petersburg; de schoener BROEDERTROUW, kapt. Brongers, met ledige vaten om te Messina of Mytelena olie te laden, tot 48 sh. per ton naar Engeland, 30% vrachtverhoging naar Petersburg. – Men vestigt de aandacht van scheepsgezagvoerders op het feit, dat men hier even zo graag de schepen geclassificeerd in de Peruaanse Lloyd neemt als zulke die klasse hebben bij de Franse Veritas.

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Scherpbier, Jakob Albertz

Familiegegevens en opleiding

Jan Tonkes Starke werd geboren op 18 januari 1838 te Nieuwe Pekela als zoon van de arbeider Roelf Jans Starke en Geertje Jans Tonkes.

Jan trouwde op 09 oktober 1861 te Nieuwe Pekela als zeeman met Aafien Meijering, geboren op 26 december 1839 te Nieuwe Pekela als dochter van de timmerman Roelf Derks Meijering en Grietje Luppes Noorman.

In de huwelijksakte wordt vermeld dat de bruid “om zeer gewigtige redenen niet in het gemeentehuis (kan) verschijnen”. Voorts wordt verrmeld dat een dochter Geertje, geboren op 7 oktober 1861 te Nieuwe Pekela, als dochter wordt erkend. Kennelijk lag Aafien nog in het kraambed want dochter Geertje werd geboren op 07 oktober 1861. Aafien overleed op 13 augustus 1920 te Avereest, Overijssel.

Jan Tonkes overleed op 08 oktober 1922 te Avereerst, Overijssel

Beide overlijdensgegevens uit https://www.wikitree.com/wiki/Meijering-15

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jan Tonkes vermeldt als zeeman in 1861, 1863, 1867, 1871, 1874, als schipper in 1880 en als landbouwer in 1886, 1889, 1894, 1896, 1899.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

J.T.Starke was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela met vlagnummer 161 in de periode 1876 t/m 1888.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.T.Starke als gezagvoerder gedurende:

  • * 1877 van de galjoot “Wendelina” ex Concordia, gebouwd in 1858 te Pekela, 131 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela;
  • * 1878 t/m 1879 van de schoenerkof “Jeltina”, gebouwd in 1857 te Pekela, 154 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in 1879 gezonken bij Doggersbank;
  • * 1879 van de schoenerbrik “Elsje”, gebouwd in 1865 te Pekela, 204 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip is in 1879 op Rodkär gestrand en wrak geraakt.
  • * 1880 t/m 1881 van de schoenerbrik “Cato Poulie”, gebouwd in 1868 te Veendam, 190 ton o.m., varend voor K.& J.Wilkens te Veendam. Te Elseneur met zware schade binnengebracht en afgekeurd;
  • * 1882 t/m 1885 van de brik “Cornelia Maria”, gebouwd in 1873 te Pekela, 234 ton o.m., varend voor J.J.Koert & Zn te Pekela. Het schip werd op weg van Paysandu naar Falmouth (26’44oN/37’15oW) verlaten.

 

De ledenlijsten van het college “Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” bevatten in de jaargangen 1881 t/m 1920 ook de namen van de schepen. J.T.Starke staat in1881-1882 met de “Kato Paulina”en in 1883 t/m 1885 met de “Cornelia Maris”

 

De collectie monsterrollen uit het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

16 februari 1856, kof “Gezina”, kapitein Ulm Wubbes Pot, lichtmatroos Jan Tonkens Starke, 18 jaar uit Nieuwe Pekela.

31 januari 1863, galjoot “Enjetta”, kapitein Harm Jurjens de Boer, stuurman Jan Tonkes Starke, 25 jaar uit Nieuwe Pekela.

19 februari 1864, kof “Enjetta”, kapitein Harm Jurjens de Boer, stuurman Jan Tonkes Starke, 26 jaar uit Nieuwe Pekela.

`19 februari 1868, schoener “Libra”, schipper Jelle Klein, stuurman Jan Tonkes Starke, 30 jaar uit Nieuwe Pekela.

05 april 1879, schoener “Elsje”, kapitein Jan Tonkes Starke, 40 jaar uit Nieuwe Pekela

21 januari 1880, schoenerbrik “Cato Poulie”, kapitein Jan Tonkes Starke, 42 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Mulder085 vermeldt:

“01.01.1879 De galjoot ‘Jeltina’, kapt. J.F.Starke, van Hamburg naar Cette, is lek gesprongen en bij Doggersbank gezonken. De equipage is gered.”

Ook van Sluijs spreekt van J.T. Starke

 

Mulder085 vermeldt:

“20.09.1879 De schoenerbrik ‘Elsje’ onder kapt. J.T.Starke en toebehorende aan J.J.Koerts & Zn uit O.P. met haver onderweg van St.Petersburg naar Helsinor, is op de Rodshorklippen te Finland (59.57’N 26.41’O) gestrand. De bemanning is gered.”

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Starke, Jan Tonkes

Monsterrollen

Opgemaakt Oude Pekela
Datum: 1873-10-15
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CORNELIA MARIA
Schipper: Deinum, Hayo
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1873

NVD 210873
Gisteren is te Oude Pekela met goed gevolg te water gelaten, van de werf van mejuffrouw de weduwe I.H. de Wijk het kopervast brikschip CORNELIA MARIA, zullende gevoerd worden door kapt. H. Deinum, onder de directie van de heer J. J. Koerts & Zn.

Op 01-10-1873 wordt voor de CORNELIA MARIA door J.J. Koerts uit Oude Pekela een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. Hajo Deinum.


NRC 251273
Nieuwediep, 24 december. Er is brand ontstaan in de brik CORNELIA MARIA, kapt. Deinum, als bijlegger hier binnen, welke door de spuiten der marine is geblust. De brand liet zich in den beginne zeer ernstig aanzien. (opm.: zie NRC 271273)
NRC 271273
In de morgen van 24 december ontstond te Nieuwediep brand aan boord van het in de buitenhaven liggende schip CORNELIA MARIA, kapt. Deinum, ten gevolge van stormweer voor enige dagen hier binnengekomen als bijlegger, met een lading steenkolen.

Bij de felle wind, die op dat ogenblik woei, was het gevaar zeer dreigend te achten voor de massa schepen die in de haven liggen; maar spoedig waren de schepelingen van de te Nieuwediep liggende oorlogsschepen bij de plaats des gevaars, en het mocht hun gelukken de brand spoedig meester te worden.

1874

ST 301074
Dordrecht, 26 oktober. Binnengekomen CORNELIA MARIA, H. Deinum van St. Petersburg.
 

1875

DT 290175
Helvoet, 27 januari. Uitgezeild CORNELIA MARIA, H. Deinum naar Buenos Aires.
ST 190675

Buenos Aires, 8 mei. Vertrokken CORNELIA MARIA, H. Deinum naar Villa Colon.
ST 261175
Liverpool, 22 november. Zeilklaar CORNELIA MARIA, H. Deinum naar Rosario.

1876

ST 030676
Buenos Aires, 27 maart. Binnengekomen CORNELIA MARIA, H. Deinum van Rosario; 20 april uitgeklaard naar Frey Bentos.

1877

PGC 090277
Triëst 4 februari. Scheepsvrachten. De laatste tijd werden de volgende Nederlandse schepen hier bevracht. De 3/m. schoener ASTROOM, kapt. Siegel, naar Fernambuck voor order tot 40 sh. met 5% per ton bruto gewicht; de brik JOHANNA, kapt. De Groot, naar Fernambuck tot 45 sh. met 5% per ton meel bruto gewicht; de brik CORNELIA MARIA, kapt. Scherpbier, naar Rio Janeiro tot 45 sh. met 5% per ton meel bruto gewicht.
ST 101177
Runcorn, 6 november. Aangekomen CORNELIA MARIA, J.A. Scherpbier van Rio Grande.

1878

ST 081178
Glasgow, 2 november. Uitgezeild CORNELIA MARIA, J.A. Scherpbier naar Natal.

1880

DVF 220480
Mauritius, 2 maart. Aangekomen CORNELIA MARIA, J.A. Scherpbier van Marseille.
DVF 210980
Port Natal, 16 augustus. Binnengekomen CORNELIA MARIA, J.A. Scherpbier van Melbourne.
DVF 111280
Pernambuco, 2 november. Aangekomen CORNELIA MARIA, J.A. Scherpbier van Port Natal.


1881

AH 030381
Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip CORNELIA MARIA, kapt. Scherpbier, 30 januari van Rio Grande te Falmouth aangekomen voor orders bevracht naar Greenock, en is het bereids derwaarts vertrokken.
DVF 131081
Buenos Aires, 23 augustus. Aangekomen CORNELIA MARIA, J.A. Scherpbier van Glasgow.

1882

ST 020382
Montevideo, 8 februari. Uitgezeild CORNELIA MARIA, J.T. Starke naar Rio Grande.
ST 170382
Rio Grande, 8 februari. Aangekomen CORNELIA MARIA, J.T. Starke van Montevideo.
DVF 040782
Falmouth, 28 juni. Gepasseerd CORNELIA MARIA, J.T. Starke van Rio Grande naar Hamburg.
DVF 190982
Dungeness, 12 september. Gepasseerd CORNELIA MARIA, J.T. Starke van Hamburg naar Para.

1883

DVF 220383
Prawlepoint, 17 maart. Gepasseerd CORNELIA MARIA, J.T. Starke van San Domingo naar Hamburg.
DVF 201183
Santos, 9 oktober. Uitgezeild CORNELIA MARIA, J.T. Starke naar Antonia.

1884

ST 230184
Buenos Aires, 21 december 1883. Binnengekomen CORNELIA MARIA, J.T. Starke van Paraguay.
DVF 120684
Montevideo, 12 mei. Uitgezeild CORNELIA MARIA, J.T. Starke naar Falmouth.
ST 180984
Vlissingen, 16 september. Aangekomen CORNELIA MARIA, J.T. Starke van Rosario.
DVF 250984
Dungeness, 18 september. Gepasseerd CORNELIA MARIA, J.T. Starke van Antwerpen naar Rosario.
WIN 191284
Januari 1885, ’s avonds om 7 uur, in het koffiehuis van de wed. Vermaak, publiek verkopen: De volgende scheepsaandelen: 2/40 en 1/20 in de „REIZIGER”, kapt. W.J. Alberda.
1/30 in de „SUZANNA’', kapt. G. Woudsma.
2/32 in de „FRUITERER”, kapt. G.H. Eefting.
2/54 in de „FAVOR”, kapt. Pijbes.
2/40 in de „ WIEKA”, kapt. J.R. Starke.
1/80 in de „CORNELIA MARIA", kapt. J.T. Starke.
Mr. M.G.L. Jorissen, notaris.

1885

ST 120285
Rosario, 23 december 1884. Aangekomen CORNELIA MARIA, J.T. Starke van Antwerpen
DMB 140885
Gepraaide schepen. 11 juli, op 12° N.Br., 33° W L. CORNELIA MARIA, kapt. J. T. Starke, van Montevideo naar Falmouth; lek.
PGC 270885
Fayal, 14 augustus. (telegram Lissabon) 22 augustus. De met talk en huiden van Montevideo naar Falmouth bestemde te Oude Pekela thuis behorende brik CORNELIA MARIA, kapt. J.T. Starke, is de 22e juli op zee verlaten. Al de opvarenden zijn door de van Rio Grande met beenderas naar Liverpool bestemde Engelse schoener LAPWING gered en de 6e dezer hier aangebracht.

(opm: zie ook NRC 280885)
NRC 280885
Fayal, 14 augustus. Het brikschip CORNELIA MARIA, op reis van Paysandu (Urugay) naar Falmouth, werd op 22 juli op 26°44’ NB 37°15’ WL in zinkende toestand verlaten.

 

Bronnen

Jaar: 1873
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet
AH = Algemeen Handelsblad
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
DVF = Dagblad van Friesland
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD = Nieuws van de Dag
PGC = Provinciale Groninger Courant
ST = De Standaard
WIN = Winschoter Courant