Inloggen
MERWEDE - ID 18179


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Reay & Naisby, Sunderland, Great Britain
Werfnummer:
Launch Date: 1863-11-00
Delivery Date: 1863-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 344.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 109.4 Feet (British) Registered
Beam: 26.7 Feet (British) Registered
Depth: 16.2 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1874
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: de hoofdafmetingen zijn uit LR1874/75, dus nog als Frans schip. De afmetingen volgens de Nederlandse meetbrief zijn nog onbekend.

Ship History Data

Date/Name Ship 1863-12-14 KATE HOLMES
Manager: Robert Holmes, Great Britain
Eigenaar: Robert Holmes, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newport (Mon.) / Great Britain
Callsign: VLWC
Additional info: Off.nr. 47027

Date/Name Ship 1868-07-00 EDVIRE
Manager: A. Feuchon, Le Havre, France
Eigenaar: A. Feuchon, Le Havre, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Le Havre / France

Date/Name Ship 1874-07-00 MERWEDE
Manager: Simon Marius Hugo van Gijn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Simon Marius Hugo van Gijn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PMBJ

Ship Events Data

1875-12-27: Damaged
Milford, 27 december 1875. Het schip MERWEDE, kapt. Glimminga, van Liverpool naar Demerary, alhier 28 dezer binnengelopen, heeft een anker en ketting op de Mersey verloren en schade aan het spil geleden, na het vertrek verloor het verscheidene zeilen en leed andere schade.
1876-09-01: Op reis van Riga naar Dordrecht met een lading hout is de MERWEDE, kapt. Glimmenga, in de nacht van 1 op 2 september1876 tijdens zware storm bij Vlieland, op de rug van de Vliesloot gestrand. Alle opvarenden kwamen veilig aan land, de inventaris en de lading hout werden geborgen en samen met het wrak op 25 september 1876 openbaar verkocht. Het wrak werd voor slechts NLG 700,- gekocht door P.F. Krul te Terschelling en geborgen, en op 8 oktober 1876 in de haven van Terschelliing binnengebracht. De schade bleek mee te vallen en op 3 november 1876 werd het, zoals het in de haven van Terschelling lag, openbaar verkocht voor NLG. 5200,-

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Filippus Glimminga werd geboren te Delfzijl 21 december 1833 als zoon van Roelf Glimminga en Frouke Philippus Balkema

Hij trouwde te Delfzijl als scheepskapitein op 30 november 1864 met Hinderika Roelfzema, geboren op 07 januari 1834 te Delfzijl als dochter van Harmannus Gerrits Roelfzema en Geertruida Takes Schuitema. Zij overleed op 08 december 1917 te Delfzijl, 83 jaar. Als haar relatie wordt genoemd Filippus Glimmenga.

Filippus overleed te Delfzijl op 25 december 1907, oud 74 jaar.allegroninger

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Filippus Glimminga uit Delfzijl was effectief lid van het zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” te Dordrecht met vlagnummer 5 in de periode 18 juni 1874 t/m 25 december 1907.111.

 

Filippus Glimmenga was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 32 in de periode 1866 t/m 1898.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 22 oktober 1891 wordt besloten het effectieve lid Glimminga wegens behoeftige omstandigheden voorlopig vrij te stellen van contributiebetaling.064a

In de notulen dd 15 november 1901 staat de mededeling dat kapitein Glimminga heeft bericht voortaan de contributie weer te zullen betalen, met dan voor de vrijstelling die hij heeft genoten.064a

In het kasboek van het Dordtse college “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat dd 17 januari 1908 een uitgave van f 300,- aan de weduwe Glimminga. Deze eenmalige uitkering aan erven van overleden effectieve leden is reglementair bepaald en is in de loop van de jaren verhoogd tot f 300,-.064b

Per 01 februari 1908 start een maandelijkse uitbetaling van f 5,03 aan de weduwe F.Glimminga. Op 01 juli 1908 wordt dat gewijzigd in een driemaandelijkse uitkering van f 15,10. tot zeker in 1913.064b

In een brief dd 01 december 1913 van secretaris Uhlrich van het Dordtse zeemanscollege aan de burgemeester van Delfzijl vraagt hoe de omstandigheden van de wed. Glimmenga zijn. De burgemeester antwoordt dat zij in behoeftige omstandigheden verkeert.064c

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat F.Glimminga als gezagvoerder064:

*       1891                             geen vermelding van een schip

 

Bouma025 vermeldt F.Glimminga/Glimmenga/Grimminga als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1867 van de galjoot “Hendrika”, gebouwd in 1864 te Delfzijl, 129 ton o.m., varend voor J.G.Engelsman te Veendam. Het schip is in 1867 gestrand en wrak geraakt;

*    1875 t/m 1876 van de bark “Merwede” ex Edvire, gebouwd in 1863 te Sunderland, 344 ton o.m., varend voor S.M.Hugo van Gijn te Dordrecht. Het schip is in 1876 gestrand op Vlieland, afgebracht en verkocht;

*    1878 t/m 1883 van de schoenerbrik “Odin” ex Anna Maria”, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 205 ton o.m., varend voor S.M.Hugo van Gijn te Dordrecht. Het schip is in 1883 verkocht naar Zweden;

*    1885 t/m 1888 van het 3-mastschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;

*    1890 van de bark “Frieda Grampp”, ex Granville, gebouwd in 1868 te Sestri, 499 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes. Het schip werd in 1891 herdoopt in “Heveskes. (Bouma adninistreert als kapitein F.Grimminga)

*    1891 van de bark “Heveskes” ex Frieda Grampp, gebouwd in 1868 te Sestri, 496 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1848-24, 11 maart 1848, smak “Libra”, kapitein Harm Geerts Greven, geen leeftijd vermeld uit Veendam. Voorts kok Filippus G.Glimmenga, 14 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1849-55, 06 juli 1849, kof “Jantina Catharina”, kapitein Nicolaas Jans Smaal, 27 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Michiel Claus Ohlsen, 27 jaar uit Borkum, kok, matroos en de kajuitwachter Filippus Glimenga, 15 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1851-8, 19 februari 1851, kof “Catharina”, kapitein Roelf Harms Veling, 30 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts matroos Filippus Glimmenga, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1852-23, 13 maart 1852, kof “Twee Zusters”, kapitein Egbert Rentes Huisman, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hans Erichs Ohlsen, 29 jaar uit Delfzijl, kok Filippus Glimmenga, 18 jaar uit Delfzijl, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1858-22, 22 maart 1858, bark “Baron Forstner van Dambenoy”, kapitein Nicolaas Cruimel, 38 jaar uit Amsterdam. Voorts 1ste stuurman L.Confurius, 28 jaar uit Den Bosch, 2de stuurman F.R.Glimmenga, 24 jaar uit Delfzijl, bootsman, timmerman, kok, hofmeester, 5 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1865-1, 13 februari 1865, galjoot “Hinderika”, kapitein Filippus Glimminga, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Wiersma, 23 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1868-44, 28 juli 1868, bark “Martje Doornbos, kapitein Jan A.Smaal, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Filippus Glimminga, 34 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Antonie de Jong, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-21, 08 maart 1889, bark “Frida Grampp”, kapitein Filippus Glimmenga, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk de Jonge, 34 jaar uit Termunten en een kok;

 

 

Samenvatting van de monsterrollen:

  1. De familienaam is geschreven als Glimmenga en Glimminga. De voornaam is Filippus met één keer de toevoeging van de initaal G. Dit zal het initiaal R moeten zijn.
  2. Er zijn maar 8 monsterrollen op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn in het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerrd van 1848 t/m 1889 met als leeftijd 14 t/m 55 jaar. De zeemanscarriëre heeft dus ruim 40 jaar geduurd. Hij zal een deel van zijn loopbaan als gezagvoerder vanuit Dordrecht of omgeving hebben gevaren. Monsterrollen uit deze havens zijn door ons niet bekeken.
  4. Als woonplaats is in de voorgaande monsterrollen Delfzijl opgegeven. Hij zal wellicht ook in Dordrecht hebben gewoond.
  5. Het overzicht van de monsterrollen laat zien dat hij van jongs af aan alle rangen heeft doorlopen van kajuitwachter tot aan kapitein.

 

*    1848                       kok op de smak “Libra”, kapt. Harm G.Greven                                                    14 jaar

*    1849                       kajuitwachter op de kof “Jantina Catharina”, kapt. Nicolaas J.Smaal               15 jaar

*    1851                       matroos op de kof “Catharina”, kapt. Roelf H.Veling                                          17 jaar

*    1852                       kok op de kof “Twee Zusters”, kapt. Egberrt R. Huisman                                  18 jaar

*    1858                       stuurman op de bark Baron Forstner van Dambenoy”, kapt. N.Cruimel           24 jaar

*    1865                       kapitein op de galjoot “Hinderika”                                                                         31 jaar

*    1868                       stuurman op de bark “Martje Doornbos”, kapt. Antonie de Jong                       34 jaar

*    1889                       kapitein op de bark “Frida Grampp”                                                                       55 jaar

 

 

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Glimminga, Filippus

Afbeeldingen


Omschrijving: MERWEDE, kapitein F. Glimminga.
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten