Inloggen
GIJSBERTUS HERMANUS - ID 18177


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1870-03-00 / 1880-05-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1870
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Clipperfregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: G.H. Uitdenboogaard, Werf 'Hollandsch Trouw', Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1869-09-07
Delivery Date: 1870-03-00
Technical Data

Gross Tonnage: 1141.00 tons (oude meting)
Gross Tonnage 2: 603.00 lasts
 
Length 1: 56.40 Meters Registered
Beam: 11.90 Meters Registered
Depth: 7.62 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1870-03-00 GIJSBERTUS HERMANUS
Manager: Gijsbertus Hermanus Uitdenbogaardt, Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Maassluis / Netherlands

Ship Events Data

1873-07-00: Sprang a leak
Mauritius, 8 juli 1873. Het schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Niedfeld, van Rangoon naar het Kanaal, met rijst geladen, is alhier lek en met overgeworpen lading binnengelopen. Het moet gedeeltelijk lossen om nagezien en gerepareerd te worden.
1877-12-25: Collision
Maassluis, 10 februari. Volgens particulier bericht d.d. Batavia 3 januari ll., was het brandend schip WALMER CASTLE in de nacht van 25 december (opm: 1877) tegen de boeg van het aldaar van Singapore ter rede gekomen schip GIJSBERTUS HERMANUS gedreven, waardoor laatstgenoemd schip, om vrij te komen, verplicht werd anker en ketting te laten slippen.
1879-06-23: Grounded
Brouwershaven, 23 juni 1879. Het schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Hoffman, van Newcastle naar Soerabaija, is hier lek en met verlies van loze kiel als bijlegger binnengelopen. Het heeft op de Engelse banken zwaar gestoten.
1880-05-00: Final Fate: Wrecked

Maassluis, 28 mei 1880. Volgens heden ontvangen telegram van Batavia is het Nederlandse fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. A.L. Hoffman, op reis van Soerabaija naar Saigon, in de Karimata passage verongelukt, doch de equipage gered en te Singapore aangekomen

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.J.Niedveld was met vlagnummer R380 in de periode 1853 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het effectief lidmaatschap heeft bedankt058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.J.Niedveld met vlagnummer R380 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1855                      van het fregat “Willem I”                                                       474 last           varend voor A.Prins & Co te Schiedam

1858, 1859           van het fregat Willem I”                             473 last              varend voor de Schiedamsche Scheepsreederij te Schiedam

1862 t/m 1866     van de bark “Frans & Elise                         331 last              varend voor B.J.J.F.Bahlmann te Rotterdam

1867                      geen vermelding van schip en boekhouder

 

T.J.Niedveld maakte in 1870 met de Gijsbertus en Hermanus een reis van Maassluis naar Engeland in ballast005.

Bouma025 vermeldt T.J.Niedveld als gezagvoerde gedurende:

*    1853 t/m 1861 van het 3/mschip “Willem den Eersten”(soms Willem I), gebouwd in 1838 te Schiedam, 876 ton o.m., varend voor Scheepsreederij J.Loopuyt te Schiedam. Het schip werd in 1861 verkocht naar Nederlands Oost-Indië;

*    1862 t/m 1867 van de bark “Frans en Elise” ex Odilia Margaretha, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor B.J.J.F.Bahlman te Amsterdam. Het schip voer in 1868 voor F.R.P.Victor te Amsterdam en was herdoopt in “Anna Maria Wilhelmina”;

*    1869 t/m 1874 op het fregat “Gijsbertus en Hermanus” te Maassluis, gebouwd in 1869, 1040 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenbogaard te Maassluis.

 

Overige bijzonderheden

T.J.Niedveld vertrok op 27 december 1861 van Brouwershaven met de “Frans en Elize” met 1 landmachtofficier. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Niedveld, T.J.

Familiegegevens en opleiding

Jan David Pieter Zetteler werd geboren op 14 november 1831 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Wijnand Johannes de Bourghelles Zetteler en Anna Jacoba Helena Peters. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan het Haagse Veer Wijk 6 nr. 396 (nieuw nr. 25). Hij behaalde op 25 juni 1859 het diploma 1ste stuurman op de grote vaart

Hij trouwde op 24 maart 1858 te Rotterdam met Petronella Johanna Mackenzie, geboren 03 februari 1828 te Rotterdam, naaister, dochter van de Nederlands Hervormde Petronella Macckenzie.

Hij overleed op 17 maart 1876 in het logement te Probolingo als gezagvoerder van het aldaar ter rede liggende schip “Gijsbertus Hermanus”005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.P.D.Zetteler was met vlagnummer R155 in de periode 1865 t/m 1876 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”. Dit betekende dat hij wel de collegevlag mocht voeren maar in zijn verdere rechten beperkt was.058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein J.P.D.Zetteler met vlagnummer R155 als gezagvoerder in de ledenlijsten van:

*      1855                        bark “Johannes”                            275 last    voor C.& H.Looyaard te Rotterdam

*      1866, 1867, 1874      fregat “Gijsbertus Hermanus”    603 last    voor G.A.Uitenbogaardt te Maassluis

 

J.P.D.Zetteler was van 1867-1872 gezagvoerder op de houten bark “Bastiaan Pot”, gebouwd in 1863 bij de Gebr. B.Pot te Elshout, 728 ton o.m., varend voor J.H. von Santen te Krimpen aan de IJssel.

 

Bouma025 vermeldt J.P.D.Zetteler als gezagvoerder gedurende:

*      1866 van de bark “Joannes” ex Albert the Good, gebouwd in 1862 te Addison (Maine), 552 ton o.m., varend voor C.& H.Looijaard te Rotterdam. Het schip is in 1866 gezonken in een orkaan.

*      1868 t/m 1871 op de bark “Bastiaan Pot”, gebouwd in 1863 te Elshout, 746 ton o.m., varend voor J.H.van Santen in Krimpen an de Lek;

*      1872 op het 3-mastschip “Willem Kroonprins der Nederlanden”, gebouwd in 1857 te Delfshaven, varend voor C.J.Jut & Co te Den Haag. Het schip werd in 1872 verkocht naar Noorwegen (maar vervoerde in 1873 nog een militair trasport naar Indië – zie hierna);

*      1875 t/m 1876 op het fregat “Gijsberus Hermanus” te Maassluis, gebouwd in 1869, 1040 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenbogaard te Maassluis.

 

Overige bijzonderheden

J.P.D.Zetteler vertrok op 22 april 1873 van Nieuwediep met de “Kroonprins Willem der Nederlanden” (andere naamsvolgorde dan hiervoor) met een detachement van 4 officieren en 70 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 juli 1873 na een reis van 72 dagen.065.

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Zetteler, Jan David Pieter

Familiegegevens en opleiding

Andries Lourens Hoffman werd geboren op 24 juli 1824 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Johan Philips Hofman, stadswaagmeyer, en Cornelia Hoek. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Lombartstraat Wijk 8 nr. 181 en aan de Kruiskade Wijk 14 nr. 798.

Hij trouwde te Rotterdam op 09 juli 1851 met Maria Wildeboer, geboren op 30 maart 1825 te Zwartewaal als dochter van de Nederlands Hervormde Cornelis Wildeboer en Jannetje de Wit.

Hij overleed te Rotterdam aande Oostsingel op 24 augustus 1887005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.L.Hoffman was met vlagnummer R384 in de periode 1853 t/m 1887 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

A.L.Hoffman was in 1870 afwisselend commissaris en in 1886 secretaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1887 van de Maatschappij tot Nit der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1887 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein A.L.Hoffman met vlagnummer R384 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855                         bark “Macao”                            200 last        voor W.Versluys te Rotterdam

*    1858                         bark “Prinses Sophia”               320 last        voor J.Antheunis te Rotterdam

*    1859                         geen vermelding van schip en boekhouder

*    1862 t/m 1867        bark “Schelde”                           348 last        voor de Jonge & Keller te Zierikzee

*    1874                         bark “Onrust”                             407 last        voor G.A.Uitdenboogaardt te Maassluis

*   1877, 1878        fregat “Gysbertus Hermanus       921 ton o.m. voor G.A.Uitenbogaardt te Maassluis

*    1880 t/m 1883        fregat “Auguste”                        1308 ton n.m voor F.F.Groen te Amsterdam

*    1885, 1886              geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.L.Hoffman als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1857 van de bark “Macao”, gebouwd in 1848 te Capelle aan de IJssel, 381 ton o.m., varend voor W.C. Versluys te Rotterdam;

*    1857 t/m 1861 van de bark “Fop Smit”, gebouwd in 1851 te Slikkerveer, 549 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*    1858 op de bark “Prinses Sophia”, gebouwd in 1839 te Slikkerveer, 607 ton o.m., varend voor J.Antheunis te Rotterdam. Het schip werd in 1859 afgekeurd te Batavia;

*    1860 t/m 1870 van de bark “Schelde”, gebouwd in 1851 te Zierikzee, 658 ton o.m., varend voor J.de Jonge & Keller te Zierikzee. Het schip werd in 1870 verkocht naar Duistland.

“Op 24 mei 1870 werd De Schelde voor 17.300 gulden verkocht naar Duitsland. Het was het laatste schip van rederij De Jonge & Keller.”074.

*    1872 t/m 1875 van de bark “Onrust”, gebouwd in 1862 te Maassluis, 850 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenboogaard te Maassluis;

*    1877 t/m 1880 van het 3/mschip “Gijsbertus Hermanus”, gebouwd in 1869 te Maasluis, 1040 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenbogaardt te Maassluis. Het schip is in Straat Karimata gestrand en wrak geraakt.

      1881 t/m 1885 van het fregat “Auguste” ex General Perry, gebouwd in 1864 te Thomaston, 1391 ton o.m., varend voor F.F.Groen te Amsterdam. Het schip werd in 1885 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

 De Harlinger Courant dd 04 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

“Bij Wight  28 Nov.  Onrust,  A.L.Hoffman,  Sunderland n. Java.”

 

Betreffende de bark “De Schelde”:

“In 1860 nam kapitein A.L.Hoffman het bevel over. Andries Lourens Hoffman werd geboren in Rotterdam in 1824. Zijn echtgenote Maria Wildeboer, ging vaak mee op reis. Tijdens één van die reizen werd aan boord hun dochtertje Jeanette Cornelia op 25 maart 1865 geboren.”074.

 

Obe Douwes Van der Wal monsterde c. 1858 te Cardiff aan op een hollandse bark , de “Prinses Sophia”.

“Wij … kwamen weldra tot de overtuiging, dat wij ons op een met steenkolen diep geladen, drijvende doodkist bevonden. … En dat de “Prinses Sophia” lek was, ondervonden wij maar al te spoedig, want toen wij het kanaal van Bristol … uitzeilden, was het reeds pompen of verzuipen. … De behandeling liet ook zeer veel te wenschen, de voeding was slecht …. Steeds harder werkende, gestadig pompende, kwamen wij eindelijk in Hongkong. Gelukkig hadden wij niet met veel slecht weer te kampen gehad, anders vrees ik, dat de “Prinses” naar den kelder was gegaan. In die 128 dagen reis was het schip door het werken (stampen en slingeren) aanmerkelijk lekker geworden. Wij losten zoo spoedig mogelijk; toen werd de schuit naar de kiellichter verhaald, daar overzijde gehaald, gekalefaterd en hier en daar een rotte plank uitgenomen, welke door een nieuwe vervangen werd. Of het geholpen heeft, weet ik niet, want wij beiden gaven er den brui van.075.

(Het schip werd kort daarop te Batavia afgekeurd - zie hiervoor).

 

De bark “ Onrust”  onder kapitein A.L.Hoffman vertrok in 1872 uit Macao en ariveerde via de Pacific op 28 september 1872 te Callao. Het vertrok van daar op 14 december naar via Buenos Aires New York en rondde begin 1873 Kaap Hoorn.121

 

Zierikzeesche Courant 09 april 1864

Op 11 februari 1864 is te St.Helena gearriveerd de bark “Schelde”, kapt. A.L.Hoffman.

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Hoffman, Andries Lourens

Algemene informatie

1869

NRC 080969
Maassluis, 7 september. Heden is van de werf Hollands Trouw van de heer G.H. Uitdenbogaardt alhier te water gelaten het clipper-fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, groot volgens meetbrief circa 600 last. Het zal gevoerd worden door kapt. F.J. Niedveld. (opm: zie NRC 090969)

NRC 090869
Maassluis, 8 september. Gisteren namiddag is, na het van stapel lopen van de werf Hollandsch Trouw van het clipper-fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, dadelijk de kiel gelegd van een soortgelijk vaartuig, groot 800 Java-lasten, mede zullende varen voor rekening van genoemde firma.

1873

PGC 180273
Maassluis, 14 februari. Volgens telegram uit Batavia d.d. 12 dezer was het schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. T.J. Niedfeld, van de rijsthavens naar het Engels Kanaal bevracht.
NRC 120773
Mauritius, 8 juli. Het schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Niedfeld, van Rangoon naar het Kanaal, met rijst geladen, is alhier lek en met overgeworpen lading binnengelopen. Het moet gedeeltelijk lossen om nagezien en gerepareerd te worden.
NRC 230773
Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op dindag 22 juli:

- 1/80e aandeel in het fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, groot 603 lasten of 1.141 tonnen, gevoerd door kapt. F.J. Niedveld, boekhouder de heer G.H. Uitenbogaardt te Maassluis, laatst op reis van Rangoon naar Londen: niet geveild.
NRC 250773
Mauritius, 26 juni. Het Nederlandse schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Niedfeld, van Rangoon naar Londen, 23 dezer alhier lek binnengelopen, heeft veel slecht weer gehad en daardoor zware slagzijde bekomen, terwijl een groot gedeelte van het koper weggeslagen is. In de haven liggende maakt het ruim 4 duim water per uur; tussendek moet ledig gelost worden om verder te kunnen inspecteren.
NRC 080873
Mauritius, 5 juli. Het schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Niedfeld, van Rangoon naar Londen, de 22e juni hier lek binnengelopen, heeft de lading gelost en is in het dok gekomen.
NRC 230873
Mauritius, 24 juli. Het Nederlandse schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Niedfeld, van Rangoon naar Londen, alhier met schade binnen, moet een nieuwe bezaansmast inzetten. Van de lading zijn 300 balen rijst beschadigd.
NRC 050973
Mauritius (per telegram uit Aden van 2 september). Het Nederlandse schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Niedfeld, hier lek binnengelopen, is nieuw gekoperd en gereed om de geloste lading weder in te nemen.
NRC 230973
Mauritius, 26 augustus. Het Nederlandse schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Niedfeld, van Rangoon naar Londen, alhier met schade binnen, zal in de helft der aanstaande week de reis voortzetten. Van de lading zijn 167 balen beschadigde rijst verkocht.
NRC 021073
Maassluis, 1 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen telegram d.d. Mauritius 18 september was het fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Niedfeld, na herstel der schade 30 augustus naar Londen vertrokken, en had de kapitein tot dekking der averijkosten bodemerij genomen tot de koers van 11 procent.


1874

NRC 270874
Maassluis, 25 augustus. Volgens bij de reder ontvangen telegram was het fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Zetteler, de 22e augustus, van Sydney naar Java vertrokken.
JB 011074
Batavia, 1 oktober. Het Nederlandse schip BATAVIA, kapt. Verdoes, met een lading steenkolen, is in de Torres-straat gebleven. De equipage is gered aan boord van het schip GIJSBERTUS HERMANUS.
AH 131174
Maassluis, 11 november. Volgens bij de rederij ontvangen bericht d.d. Batavia 7 oktober was het fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Zetteler, op 29 september behouden van Sydney te Panaroekan aangekomen, en had de kapitein order bekomen de steenkolen gedeeltelijk te Cheribon te lossen. Na aldaar op 6 oktober aangekomen te zijn werd Pekalongan ter eindlosplaats aangewezen, waarheen men de volgende dag vertrok. Voorts meldde kapt. Zetteler, dat hij de equipage van het in de Torres-straat verongelukte schip BATAVIA, kapt. Verdoes, had opgenomen.
PGC 231274
Maassluis, 21 december. Volgens particulier bericht d.d. Batavia, 12 november, had het fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Zetteler, de steenkolenlading te Pekalongan gelost en zou de 11e november naar Batavia vertrekken, van waar het schip met suiker naar New York bevracht werd tot GBP 3.5/- per ton.

1875

NRC 190575
Maassluis, 18 mei. Volgens bij de rederij ontvangen telegram d.d. New York, 17 dezer, was het fregatschip, GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Zetteler, van daar naar Java bevracht met geraffineerde petroleum in kisten.
NRC 281075
Maassluis, 27 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen telegram d.d. Batavia 26 dezer, was het fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Zetteler, vóór of op die datum aldaar van New York aangekomen.

1876

NRC 180276
Batavia, 15 januari. Vrachten. De Nederlandse stoomboot CELEBES, naar Amsterdam, NLG 52,50 voor suiker, NLG 60 à 70 voor Santos koffie, NLG 47,50 à 60 voor tabak, NLG 100 voor huiden; SCHIEDAM, naar Rotterdam, NLG 50 voor suiker te Samarang, NLG 60 voor koffie te Tjilatjap; de IJMUIDEN naar het Kanaal, GBP 2.10/- naar de U.K., GBP 2.15/- naar het continent; GIJSBERTUS HERMANUS naar Het Kanaal, GBP 2.10/- naar de U.K.

1877

NRC 100577
Maassluis, 9 mei. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Hoffman, na met veel Noordenwind te kampen gehad te hebben, zondag de 6e dezer te Newcastle gearriveerd.
NRC 020677
Maassluis, 31 mei. Volgens heden bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Hoffman, met steenkolen van Newcastle naar Atchin vertrokken.
NRC 061177
Maassluis, 5 november. Volgens bij de rederij ontvangen particulier bericht, d.d. Atjeh 26 september jl., is het fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Hoffman, na een reis van 118 dagen, met steenkolen van Newcastle, aldaar in goede orde gearriveerd.

1878

NRC 120278
Maassluis, 10 februari. Volgens particulier bericht d.d. Batavia 3 januari ll., was het brandend schip WALMER CASTLE in de nacht van 25 december (opm: 1877) tegen de boeg van het aldaar van Singapore ter rede gekomen schip GIJSBERTUS HERMANUS gedreven, waardoor laatstgenoemd schip, om vrij te komen, verplicht werd anker en ketting te laten slippen.
AH 041078
Zierikzee, 2 oktober. Opgesleept naar Schiedam GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Hoffman.

1879

NRC 280179
Veiling van schepen en scheepsaandelen op 27 januari in de Brakke Grond te Amsterdam:

- 1/40e aandeel in het fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, voor NLG 2.000 opgehouden.
NRC 030579
Maassluis, 2 mei. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Hofman, den 1e dezer behouden te Newcastle gearriveerd.
NRC 240679
Brouwershaven, 23 juni. Het schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Hoffman, van Newcastle naar Soerabaija, is hier lek en met verlies van loze kiel als bijlegger binnengelopen. Het heeft op de Engelse banken zwaar gestoten.
AH 280979
Rotterdam, 25 september. Gisteren deed de nieuw gebouwde stoomboot MAASNYMPH III, bestemd voor de dienst op Brielle, een proefreis en, op de hoogte van Schiedam gekomen, stuurde men wat nabij de op stroom liggende barken MAASSLUIS en GIJSBERTUS HERMANUS, die op datzelfde ogenblik door een windvlaag zo gierden, dat de MAASNYMPH III onder de boegspriet raakte, waardoor mast, pijpen en stuurstel als verpletterd werden en de stoomboot zelve zo ineen gedrukt werd, dat die in zinkende toestand op de droge is gezet, waar die thans met eigen en stoompomp boven water wordt gehouden. De schade is zeer aanzienlijk. De beide barken bekwamen weinig of geen schade. De GIJSBERTUS HERMANUS werd heden door de stoomboot WYBERTON aangevaren, die de kluiverboom medenam.

1880

NRC 160180
Rotterdam, 15 januari. Volgens particulier bericht is het Nederlands schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Hofman, voor 12 januari van Rotterdam te Soerabaija aangekomen.
NRC 160380
Maassluis, 13 maart. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Hoffmann, bevracht van Saigon naar Java.
NRC 300580
Maassluis, 28 mei. Volgens heden ontvangen telegram van Batavia is het Nederlandse fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. A.L. Hoffman, op reis van Soerabaija naar Saigon, in de Karimata passage verongelukt, doch de equipage gered en te Singapore aangekomen.
SH 100680
Batavia, 5 juni. Eergisteren werden alhier per EMIRNE (opm: een Frans stoomschip) aangebracht de bemanning van het verongelukte schip GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Hoffman, bestaande, buiten de kapitein, uit de stuurlieden Pauls en Mulder, de bootsman Dasbeck, de kok Hulsen, en de matrozen Rijn van Duivenbode, Driest, Vermeer, Westergaard, Dahl, Yordahl, Nielsen, Bokman, Strom, Kluen, Honing, Vink en Regeer. Het scheepsvolk is voor ’s Lands rekening voorlopig in het Zeemanshuis opgenomen.
SH 210680
De 13 schepelingen van het verongelukte schip GIJSBERTUS HERMANUS zullen, naar wij vernemen, spoedig, wellicht nog per CONRAD, naar Nederland worden opgezonden. Het Gouvernement betaalt voor elk hunner pl.m. NLG 300 aan passagekosten.


 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1869
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via Internet
AH = Algemeen Handelsblad
JB = Java Bode
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
SH = Soerabajasch Handelsblad