Inloggen
SOEMBING - ID 18175


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 0
Categorie: *** Onbekend ***
Voorstuwing: *** Onbekend ***
Type: *** Onbekend ***
Construction Data

Scheepsbouwer: Thomaston Me., U.S.A.
Werfnummer:
Delivery Date: 1859-00-00
Technical Data

 
Ship History Data

Date/Name Ship 1859-00-00 SPIRIDION
Manager: R. & J.W. Jacobs, Thomaston Me., U.S.A.
Eigenaar: R. & J.W. Jacobs, Thomaston Me., U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Thomaston Me. / U.S.A.

Date/Name Ship 1863-06-24 BARON MACAULAY
Manager: Robert Girvin & Co., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Robert Girvin & Co., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: VNQH
Additional info: O.No. 47451

Date/Name Ship 1872-00-00 SOEMBING
Manager: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data

1874-00-00: Final Fate: Missing

NRC 111074
Amsterdam, 10 oktober. Aangaande het Nederlandse schip SOEMBING, kapt. W.H. Kannegieter, de 22e februari (1874) van Batavia herwaarts vertrokken met twee passagiers, suiker, tin, koffie en diversen,, en de 17e april op 33°35’ ZB 28°08’ OL gepraaid, heeft men sedert niets vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Wilhelmus Hendricus Kannegieter, Rooms Katholiek, werd geboren te Amsterdam op 16 februari 1829. Hij was de zoon van Joannes Laurentius Kannegieter, wijnkopersknecht te Amsterdam, en Anna Knorrenburg, beiden wonende in de Laurierstraat bij de 1ste dwarsstraat in de Vettemansgang nr.156. Wilehelmus werd ingeschreven als leerling aan de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart op 27 augustus 1842. Van zijn vorderingen in de vakken Zeevaartkunde, Schoolonderwijs (hollands, frans en engels) en Scheepvaartkunde werden drie-maandelijkse aantekeningen bijgehouden in de periode januari 1843 - juli 1845. Voorts zijn de volgende opmerkingen gemaakt:

08 juli 1845                 "benoemd tot stuurmansleerling bij de Burgerlijke Koloniale Marine in Oost-Indië"

29 augustus 1845       "vertrokken met het Schip de twee Anthonys Capt.Plug naar Batavia voor Rotterdam"

02 december 1846     "uit Oost Indië met ontslag terug in het Gesticht"

19 februari 1847         geplaatst als ligtmatroos op de "Wassenaar" onder kapt Honstede (dit moet zijn A.Hofstee) van Amsterdam naar Batavia

15 december 1847     terug van de reis "met goede attestatie"

29 december 1847     "eervol ontslagen"

in de kantlijn staat: "Burgerlijk kol. Marine in Oost-Indië"004-533/1981

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H.Kannegieter werd per 09 januari 1872 met vlagnummer 873 en op voordracht van P.Buys Jr ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Soembing"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 02/09 januari 1872 wordt als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd W.H.Kannegieter, geen leeftijd genoemd, voerend het fregat “Soembing”, voor rekening van A.Hendrichs & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Buijs Jr. 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering  dd 07 januari 1858 staat een brief van H.B.Kannegieter “verzoekende voor W.H.Kannegieter, dat deze, op reis zijnde, nog als deelnemer worde toegelaten”. Het verzoek wordt afgewezen met verwijzing naar art. 17 van het Regelement. In dit artikel worden een aantal voorwaarden voor toelating opgesomd, waaraan de kapitein Kannegieter kennelijk niet voldoet

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                  jaren             type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        873                          1872             fregat               Soembing                                              A.Hendriks & Co

 

Bouma025 vermeldt W.H.Kannegieter als gezagvoerder gedurende:

*    1864 t/m 1869 van de bark “Minister Thorbecke”, gebouwd in 1853 te Papendrecht, 566 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1869 verkocht naar Duitsland;

*    1871 van het fregat “A.M.E.”, ex Jessiana, gebouwd in 1856, bouwlocatie niet vermeld, 931 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam;

*    1873 t/m 1874 van het 3/mschip “Soembing” ex Baron Mc Auley, gebouwd in 1859 te Thomaston Maine, 1325 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1874 vermist tussen Batavia en Amsterdam;

 

JESSIANA / A.M.E.

KADASTER (Schaduwregister Rotterdam) :

De Firma van Meijer & Co, cargadoors te Amsterdam, werd op 19 mei 1871 in het kadaster te Amsterdam teboekgesteld als eigenaar van het Fregat JESSIANA, dat zij voor NLG 22000 hadden aangekocht. Het brandmerk van dit schip werd 2144 Amst 1871.

Het schip mat 491 ton en  had een laadvermogen van 422 last.

Op 30 mei 1871 kwam er een ‘verklaring’ als eigenaar van de A.M.E., ook JESSIANA. Vermoedelijk werd er toen een Rederijcedule uitgegeven.

Gegevens van Lindenborn-Marhisdata, maart 2008

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 0
Kapitein: Kannegieter, Wilhemus Hendricus

Overige afbeeldingen


Omschrijving: Windsor, Conn.. — A painting that was originally cataloged as an unsigned oval oil on canvas painting of the three-masted American sailing vessel SPIRIDION traveled leagues beyond its $4/8,000 presale estimate at Nadeau’s auction on October 15 to finish at $22,800, including buyer’s premium. “We were finally able to determine the artist a couple of days before the auction,” said Ed Nadeau Jr, the firm’s president. Painted by William Gay Yorke (1817-1892), the Spiridion is shown off Liverpool, circa 1860. The nearly imperceptible artist’s signature — “Wm Yorke L. Pool” — was discovered on the bottom center of the 28-by-38½-inch canvas. A Captain William Jordan Class 1 vessel, the Spiridion, was a white oak wood vessel, 18 feet by 3 inches by 32 feet 6 inches by 21 feet 6 inches, 1,148 tons with two decks and a 21-foot draft. It was built in 1859 by R.& J.W. Jacobs, Maine.(opm. de veilingcatalogus. datum 17 oktober 2016, heeft een drukfout gemaakt bij de lengte. Dit moet zijn 183 feet)
Vervaardiger: Yorke, W.H.