Inloggen
JAVA - TESTSCHIP - ID 18169


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1925-01-05 / 1942-02-27 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Categorie: Marine
Voorstuwing: Steamship
Type: Kruiser
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 165
Date Laid Down: 1916-05-31
Launch Date: 1921-08-09
Delivery Date: 1925-05-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Allgemeine Electricitäts Gesellschaft, Berlin, Germany
Motor Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders: 3
Power: 65000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Speed in knots: 30
Number of screws: 3
 
Gross Tonnage: 8214.00 Gross tonnage
 
Length 1: 155.30 Meters Length overall (Loa)
Beam: 16.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 11.33 Meters Depth, moulded
Draught: 6.10 Meters Draught, maximum
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 525
Configuration Changes

Datum 00-00-1934
Type: Number of masts changed
Omschrijving: 1934/35 wordt de voormast vervangen door een kokermast, waarop een gepantserd vuurleidingstation. De achtermast wordt ingekort en naar voren geplaatst.
De zoeklichten worden verplaatst en de mijnenuitrusting verwijderd.

Ship History Data

Date/Name Ship 1925-01-05 JAVA - TESTSCHIP
Manager: Koninklijke Marine, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Marine, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Den Helder / Netherlands
Additional info: Marineblad 1925 blz. 382 beweert 19 mei 1925

Ship Events Data

1915-11-15: Het contract voor de bouw wordt gesloten.
1916-05-31: Kiel gelegd bij 'De Schelde' te Vlissingen.
1921-08-09: Te water gelaten, gedoopt door mevr. Zeeman-Boloney.
1924-06-00: Proeftochten.
1924-07-00: Er breekt brand uit. Na het aanbrengen van voorlopige voorzieningen worden de proeftochten voortgezet. Deze verlopen naar volle tevredenheid. Daarna wordt de door de brand aangerichte schade hersteld en tegelijkertijd het schip afgebouwd.
1925-01-05: In dienst.

De bouw en afbouw van de JAVA hebben zeer veel vertraging ondervonden door de geringe aanvoer van materialen en door andere omstandigheden, zoals stakingen en de invoering van de 8-urige werkdag. Voorts is er ook de tijdelijke, gedeeltelijke schorsing van de machine- en ketelinstallaties, die eind mei 1920 wordt opgeheven als de Staten-Generaal besluiten tot verhoging van de marinebegroting van 1919 en in principe wordt besloten tot afbouw van de kruisers JAVA en "Sumatra".
1942-02-27: Slag in de Javazee
Het geallieerde eskader stoomt op naar Soerabaja om olie te laden. Om 14.27 uur wordt echter bericht ontvangen dat een Japanse landingsvloot nabij Bawean is aargenomen. Reeds varende in het Westervaarwater, wordt de koers gewijzigd Noordwest, vaart 24 mijl. Tijdens het naar buiten stomen wordt nog een luchtaanval ondergaan. Gelukkig zonder treffers aan geallieerde zijde. Om 16.12 worden de eerste vijandelijke schepen waargenomen in het Noordwesten.
1942-02-27: Final Fate: Slag in de Javazee

Het schip wordt te 23.32 uur getroffen door een torpedo van de Japanse zware kruiser "Nachi" en zinkt ongeveer 20 minuten later in positie 06.00 zuid 112.05 oost op circa 35 mijl ten Z.W. van Bawean. Van de bemanning sneuvelt 96%, onder wie de commandant.

Externe informatie - Overig
Type onbekend: Hr.Ms._Java_(1925)
Type onbekend: Hr.Ms. Java (ship, 1925)
Afbeeldingen


Omschrijving: Kruiser Hr.Ms. Java (1921-1942) tijdens de vollekrachtproef
Collectie: Nederlands Instituut voor Militaire Historie
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De Hr. Ms. JAVA bij Australie
Collectie: State Library of Victoria (Australia)
Vervaardiger: Green, Allan C.
Algemene informatie

 

                   pantser:      75 mm: gordel            

                            125-100 mm: commandotoren

                              50-25 mm: dek           

                bewapening: 10 kanons van 15   cm no. 6

                             4 kanons van  7,5 cm s.aut. no. 4 (anti-lucht)

                             4 mitr. no. 4

                             4 mitr. no. 6

                   in 1935: 10 kanons van 15   cm

                             6 mitr.  van 40   mm

                             6 mitr.  van 12.7 mm

                            saluutbatterij 2 kanons van 5 cm

                   in 1937: 10 kanons van 15 cm No. 6

                             4 dubb. mitr. van 40 mm No. 3

                             6 mitr. van 12.7 mm

               vliegtuigen: geen catapult, maar organiek wel met twee drijver-

                            vliegtuigen uitgerust:                            *5)

                            1926   : Fairey IIID

                            na 1929: Fokker C VIIW

                            na 1937: Fokker C XIW

 

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: - DvS390/6. DvS437/21.
- MARN95-1/23 (Uit de Miljoenenhoek). MARN95-5/30. MARN97-3/32.
- JKM23/3,122,128,143,144,145,236. JKM24/4,9,108 t/m 133,139,143,159,160.
- JKM25/9 t/m 41. JKM71/352,355. JKM76/530,536. JKM77/454. JKM78/477,479.
- ZW91-10/23. ZW91-12/27,28. ZW92-02/10. ZW93-1/28. ZW93-2/13.
- MTW/152,155,158,160,169,178,184,187,189,192 t/m 195.
- OV46/89,189 t/m 196, 209 t/m 213. OV47/25,27,28,64,150.
- MB85-3. MB1921/518
- RAN39/564