Inloggen
VOORWAARTS - ID 18122


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1876-04-00 / 1896-02-11 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Duitsland

Identification Data

Bouwjaar: 1876
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 211
Delivery Date: 1876-04-00
Technical Data

Gross Tonnage: 184.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 169.00 Net tonnage
 
Length 1: 30.50 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.70 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.60 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-02-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: VOORWAARTS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hooites, J.A.
Plaats: Hoogezand
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1882-02-23 gunst. beschik.uitreiking zb108-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1876-04-00 VOORWAARTS
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PWSQ
Additional info: Kapt. H. Schuth

Date/Name Ship 1896-02-11 VORWÄRTS
Manager: Kap. Weert Franzen, Westrhauderfehn, Germany
Eigenaar: Kap. Weert Franzen, Westrhauderfehn, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Westrhauderfehn / Germany
Callsign: KHSL

Date/Name Ship 1898-00-00 VORWÄRTS
Manager: Wilhelm Garrels & Kaufmann Wilhelm Schuchmann (Geestemünde), Geestemünde, Germany
Eigenaar: Wilhelm Garrels & Kaufmann Wilhelm Schuchmann (Geestemünde), Geestemünde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Geestemünde / Germany
Callsign: KHSL

Ship Events Data

1876-05-24: PGC - Provinciale Groninger Courant: Groningen, 24 mei. Gisteren arriveerde hier het nieuwgebouwd schoener-brikschip Voorwaarts, kapt. H. Schut van Sappemeer, groot plm. 200 ton, gebouwd bij I.A. Hooites te Hoogezand.
1895-00-00: Posities : 1877 : NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Amsterdam, 19 januari. Het Nederlandse schip “Voorwaarts”, kapt. H. Schut, zou volgens particulier bericht, 12 januari van Messina naar Smirna vertrekken.
1881 : 2 november 1881 Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Falmouth, 30 oktober. Het Nederlandse schip “Voorwaarts”, kapt. Schuth, met huiden van Villa Colon hier aangekomen, heeft aan land gebracht de equipage van de Franse schoenerbrik Sagitaire met steenkolen van Cardiff naar Nantes bestemd, die 24 oktober op 50’15’ NB 11º10’ WL door hen in zinkende staat verlaten werd.
1882 : Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Londen, 4 mei. Het Nederlandse schip “Voorwaarts”, kapt. Schuth, van Cardiff naar Rio Grande, is in aanvaring geweest en op de modder gezet moeten worden om zinken te voorkomen.
7 mei 1882
Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Cardiff, 4 mei. Het stoomschip St Dunstan, van Liverpool was op de rede van Penarth in aanvaring met het naar Rio Grande bestemde Nederlandse schoenerschip “Voorwaarts”, kapt. H.R. Schuth, hetwelk op de modder gesleept werd om zinken te voorkomen. De “Voorwaarts”, is heden in het dok gesleept.
18 mei 1882
Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 17 mei. Volgens rapport van kapt. H.R. Schuth, gezagvoerder van het schoenerschip Voorwaarts, vertrok hij 27 april van Cardiff naar Rio Grande met 242 ton kolen. Door tegenwind kwam hij op de rede van Penarth ten anker. Namiddag 1.30 uur met fraai weer en zuidwesten wind kwam een stoomboot, de stoomboot St. Dunstan van Liverpool, aan bakboordzijde van zijn schip ten anker die met het achterschip tegen de schoener aandreef, en ongeveer 5 minuten tegen het schip lag. Vier uren daarna bevond men dat het schip vol water begon te lopen en begon men vruchteloos uit alle macht te pompen. Een sleepboot die langszij kwam werd aangenomen om het zinkende schip op de modder te zetten en was men genoodzaakt de ketting te laten slippen. Bij onderzoek is gebleken, dat er een groot gat was geslagen in de kim van het schip, vermoedelijk veroorzaakt door de schroef van de stoomboot.
1 oktober 1882
Krant: AH - Algemeen Handelsblad
Rio Grande, 17 augustus. Doordien de baar gedurende enige dagen te passeren was, is een vrij groot aantal schepen in en uit kunnen gaan. Vrachten zijn voortdurend laag en daar de aanvoer van producten met de dag vermindert en verscheidene schepen alhier liggen, ziet men nog een verdere verlaging tegemoet. Bevracht werden onder andere de Nederlandse schepen Johanna, kapt. De Groot, naar het Kanaal tot Sh.47/6 en de “Voorwaarts”, kapt. Schuth, met tabak van Porto Allegro naar Lissabon tot Sh.80/-.
4 oktober 1882
Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rio Grande, 17 augustus. Het Nederlandse schip “Voorwaarts”, kapt. Schuth, is bevracht van Porto Alegro naar Lissabon.
1883 : 26 augustus 1883
Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rio Grande, 18 juli. De toestand van de baar is voortdurend gunstig te noemen. Vrachten onveranderd. De Henrika, kapt. Hazewinkel, werd bevracht tegen 40 shilling per ton zoute huiden om droge huiden te laden naar het Kanaal voor order, en de “Voorwaarts”, kapt. Schutte, van Porto Alegre om produkten te laden naar het Kanaal voor GBP 420.
1884 : 18 juni 1884
Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rio Grande, 17 mei. De “Voorwaarts”, 184 ton, werd bevracht van Porto Allegro naar Het Kanaal voor Sh 47/6 per ton. De Meeden van dezelfde haven voor Sh 45/- naar Amerika, en de Jantje voor dezelfde reis voor Sh 47/6, alles per ton gezouten huiden.
Amsterdam, 7 oktober. De lading huiden aangebracht te Falmouth van Rio Grande per “Voorwaarts”, kapt. Schut, is bestemd voor de heer J. Nordheim te Hamburg.
1885 : 25 mei 1885
Krant: PGC - Provinciale Groninger Courant
Rio Grande, 20 april. Vrachten zijn flauw. Onder meer werden bevracht de brik Albatros, kapt. J.J. Lupkes, voor gezouten huiden à Sh.35/- per ton naar het Kanaal, en de schoener brik Nicolaas Frans, kapt. H.S. Karssies, voor Sh.21/- voor beenas, de schoener brik “Voorwaarts”, kapt. H.R. Schuth, te Porto Allegro te laden, voor Sh.35/- naar het Kanaal voor gezouten huiden.
1887 : 17 maart 1887
Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Montevideo, 1 februari. Alhier zijn gecharterd het Nederlandse schip “Voorwaarts”, kapt. Schuth, met stukgoed naar het Kanaal tot Sh.19/- en Sh.12/-, en het Nederlandse schip Ida Johanna, kapt. Doewes, met huiden naar dezelfde bestemming tot Sh.25/-.
2 december 1887 : NRC Rio Grande, 3 november. De navolgende Nederlandse schepen zijn alhier bevracht: A.H. van Bergen, kapt. Eefting, van Assul naar Porto Alegre, en “Voorwaarts”, van Porto Alegre met tabak naar het Kanaal.
1888 : 22 maart 1888
Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Vlissingen, 21 maart. Het Nederlandse schip “Voorwaarts”, kapt. Schuth, van Rio Grande naar Antwerpen, is in het Engelse kanaal beloodst.
Rotterdam, 17 april. Volgens telegram uit Londen is de Nederlandse schoenerbrik “Voorwaarts”, kapt. Schuth, van Antwerpen naar Cardiff, 17 april Dover gepasseerd.
Rotterdam, 15 mei. Volgens telegram uit Londen vertrok het schip “Voorwaarts”, kapt. Schuth, 15 mei van Cardiff naar Rio Grande.
Rotterdam, 27 augustus. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde het Nederlandse schip Voorwaarts 27 juli te Rio Grande van Cardiff.
Rotterdam, 22 september. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok het schip Voorwaarts 23 augustus van Rio Grande naar Rio de Janeiro.
Rotterdam, 11 oktober. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde 10 september te Rio Grande op, 15 september te Rio de Janeiro, vertrok op 28 september naar Paranagua.
1889 : 29 januari 1889
Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Buenos Ayres, 25 december. Het Nederlandse schip “Voorwaarts”, kapt. Schuth, is bevracht van Barracas met wol naar Norrköping.
1892 : 4 december 1892
Krant: PGC - Provinciale Groninger Courant
Rotterdam, 21 december. Het schip “Voorwaarts”, kapt. H.R. Schuth, van Cardiff naar Rio Grande, is te Kaap Verde binnengelopen met de kop van het roer gescheurd. Na dat verholpen te hebben wordt de reis voortgezet.
1895 : Kronieken uit 1895

25 januari 1895
Krant: PGC - Provinciale Groninger Courant
Cadiz, 16 januari. De Zweedse brik Ebba, ten anker liggende, werd aangevaren door de Nederlandse schoenerbrik Voorwaarts, kapt. H.R. Schuth, en bekwam daardoor schade tot een bedrag van 750 pesetas. De averij van de “Voorwaarts”, is nog niet bekend.
1895 : 12 november 1895
Krant: PGC - Provinciale Groninger Courant
Groningen, 11 november. Het Groninger schip (opm: brik) “Voorwaarts”, kapt. H. Schuth, de 22e juni van Rio Grande naar Falmouth voor orders, is aldaar j.l. zondag (opm: 10 november), na een reis van 113 dagen, gearriveerd. Op deze bodem waarover ongerustheid heerste, bevinden zich ook o.a twee kwekelingen van onze zeevaartschool, H.W. Blijham en J. Reijenga.
1896-00-00: Omgebouwd van een Schoener-Brik naar een 3 mast Schoener.
1896-00-00: Duitse meting: 194 Brt en 171 Nrt.
1898-03-17: 17-03-1898: om 08.00 uur s`morgens gestrand en lek geraakt op Langlütjen Sand, werd echter eraf gesleept en gerepareerd. Het schip was onderweg van West -Wymess naar Geestemunde met een lading kolen. Op 26 juli 1898 vertrok het schip met 6 man bemanning van Bremerhaven naar Drontheim met een lading petroleum, op 2 augustus sloeg de zoon van de Kapt. de kok Hermann Gerhardt Franzen 17 jaar oud overboord en verdronk, Alle pogingen de jongen te redden waren tevergeefs.
1901-12-10: Final Fate:
Op 10-12-1901 wrak te Schaarhörn op de reis van Nantes naar Hamburg met leisteen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.K.Schuth als gezagvoerder gedurende:

  • * 1841 t/m 1849 van de schoenerkof “Jacomina”, gebouwd in 1841 te Hoogezand, 130 ton o.m., varend voor D.Romkes te Sappemeer.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Schuth, H.K.

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1891-10-07
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VOORWAARTS
Schipper: Schutt, Hendrik
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen