Inloggen
OOSTZEE PACKET - ID 18110


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1872-04-00 / 1887-11-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1861
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: James Crowe, Truro (N.S., Canada), Canada
Werfnummer:
Delivery Date: 1861-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 236.95 Net tonnage
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1861
Type: Rigging changed
Omschrijving: De in 1861 in Canada als brigantijn gebouwde OOSTZEE PACKET werd bij opname onder Nederlandse vlag in 1872 gekwalificeerd als een schoener. Of en waar eventuele vertuiging heeft plaatsgevonden is onbekend.

Ship History Data

Date/Name Ship 1872-04-00 OOSTZEE PACKET
Manager: Fontein & Tjallingii (houthandel), Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Fontein & Tjallingii (houthandel), Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PNKS

Ship Events Data

1875-11-22: Damaged
Onderweg van Harlingen naar Hull is de OOSTZEE PAKET op 22 november 1875 met zeeschade Harwich als noodhaven aangelopen.
1881-10-07: Damaged
Tijdens een aanvaring heeft de OOSTZEE PACKET, kapt. G.J. Smit, een anker verloren waarna het schip op 7 oktober 1881 ter vervanging Kopenhagen moest aanlopen
1887-10-17: Damaged
Onderweg van Harlingen naar Sundsvall is de OOSTZEE PACKET, kapt. G.J. Smit, door vissersschepen en een sleepboot Lowestoft binnengesleept met aanzienlijke zeeschade.
1887-11-00: Final Fate: Condemned

De OOSTZEE PACKET, kapt. G.J. Smit is in november 1887 in Lowestoft afgekeurd en publiek verkocht

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Meindert Meinsma werd geboren op 15 januari 1832 te Oostdongeradeel/Anjum als zoon van Bendert Meinderts Meinsma en Dedtje Lubberts Meinsma

Hij trouwde op 13 december 1855 te Harlingen met Jacoba van der Bos, 23 jaar, geboren op 30 november 1832 te Harlingen als dochter van Age Obbes van derr Bos en Trijntje Luitjes Doornstra

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

In Appendix 5, p.323 staat een “Overview of Pupils of the Nautical College in Harlingen (1842-1864) en kennelijk degenen die aan de walvisvaart hebben deelgenomen waaronder:

Meindert Meinsma, geboren te Anjum, 23 jaar, ingeschreven 11 december 1855 en uitgeschreven op 2 februari 1856. Daarna bootsman naar Groenland. In zijn leerlingenstaat wordt voor zijn gedrag vermeld “bescheiden” en voor zijn begrip vatbaar ( 2 op een schaal van 5). Voorts “Is familiar with the entire art of plane sailing”.

Wederom ongeschreven op 01december 1856 en uitgeschreven op 10 februari 1857. Wederrom “bescheiden” maar van begrip nu een 3, = redelijk vatbaar. Voorts daarna bootsman bij kapitein O.Mehlen.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.B.Meinsma werd per 01 januari 1863 met vlagnummer 67 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Dit vlagnummer werd in 1884 overgenomen door zijn zoon Bender M.Meinsma. M.B.Meinsma krijgt dan vlagnummer 6. Zijn schip was de "Maria", boekhouder J.van 't Vliet te Harlingen. De contributie werd betaald door de boekhouder. Hij was gehuwd met Jacoba A.v.d.Bos, geboren 30 november 1832. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 4 kinderen: 3 dochters uit 1856, 1858 en 1860, en een zoon uit 1861028-fol.099.

Hij was met vlagnummer 67 lid van het College in de periode 1863-1883034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode                type                              naam van het schip                     boekhouder/reder

     H67/H6      1861-1870           2/m sch.                       Maria                                            J.van 't Vliet, Harlingen

                                      gestrand en wrak

                           1872-1875           sch.bark                       Oostzee Packet (ex Josephine)  Fontein & Tjallingii, Harlingen

                           1876-1879           sch.                               Oostzee Packet II (ex A.M.B.)  Fontein & Tjallingii, Harlingen

                           1880-1884           sch.brik                        Pedro                                             Fontein & Tjallingii, Harlingen

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                                                      Vertrek                   Aankomst

M.B.Meinsma                                      Maria                                                     02 mei 1863                                      23 mei 1863

 

Bouma025 vermeldt M.B.Meinsma als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1871 van de 2/msch “Maria”, gebouwd in 1853, bouwlocatie niet vermeld, 128 ton o.m., varend voor J.van ’t Vliet te Amsterdam. Het schip is in 1871 gestrand en wrak geraakt;

*    1872 t/m 1876 van de schbrik “Oostzee Packet”, gebouwd in 1865, bouwlocatie niet vermeld, 212 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen;

      vermoedelijk heeft Sweijs dit schip aangezien voor de “Oostzee Packet” ex Josephine

*    1877 t/m 1880 van de 2/msch “Oostzee Packet” ex A.M.B., gebouwd in 1867 te Arichat, N.S., 228 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen;

*    1881 t/m 1885 van de schbrik “Pedro”, gebouwd in 1859 te Columbia Falls, Maine, USA, 159 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen. Het schip is te Galström (bij Sundsvall) gestrand en wrak geraakt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Meinsma, Meindert Bendertz

Familiegegevens en opleiding

Gosse Jorts Smit, de oudere broer van kapitein Willem Jorts (zie aldaar) werd geboren op 12 juli 1825 te Terschelling. Hij huwde op 18 september 1851 met Frouwktje Jans Cupido, geboren 09 augustus 1829 te Terschelling en aldaar overleden op 21 juli 1904. Gossen Jorts Smit overleed eveneens te Terschelling op 04 oktober 1911. Hij was lid van het college “Zeemans Voorzorg” te Harlingen met nr. H-65.

“Gossen Jorts en Willem Jorts gingen al jong naar zee. De een was twaalf jaar, de ander dertien jaar, toen ze, vermoedelijk bij een Amsterdamse rederij, hun zeemansloopbaan begonnen....Toen de beide broers toevalligerwijze tijdens een strenge winter beiden met verlof konden, besloten ze om de reis van Amsterdam naar Terschelling te voet en op de schaats te doen. Het reisgeld werd op die manier bespaard. Omstreeks 1855 zien we beide broers bij de Harlinger rederij Fontein & Tjallingii, respectievelijk als stuurman en bootsman. In 1862 wordt Gossen Jorts aangesteld als kapitein op de schoenerkof “Aurora”, zijn broer Willem Jorts is dan stuurman. Ze varen meestal op de Middellandse Zee. Het schip is een snelle zeiler, de reders maken goede winsten met deze “Aurora”. Als in 1874 Gossen Jorts het bevel krijgt op de in 1861 aangekochte “Skandinavië, wordt Willem Jorts kapitein op de “Aurora”. Het gelukschip van Gossen wordt het pechschip voor Willem. Steeds heeft hij met tegenslagen te kampen. Na een zware storm wordt de “Aurora” in ontredderde toestand binnengesleept. Het schip wordt afgekeurd en op 28 februari 1877 verkocht aan reder(/kapitein) O.S.Parma te Midlum. (Blijkbaar heeft de “Aurora” toch weer gevaren, want we zien op 10 januari 1883 het schip opnieuw geveild voor ¦2251,- en gekocht door de reder Plant de Visser te Schiedam).” (zie ook bij O.S.Parma).

Kapitein Gossen Jorts Smit maakte met de “Skandinavië” reizen naar de Oostzeelanden. Zij eerste stuurman was Willem Koen, de latere kapitein/reder van de schoener “Zeemeeuw”(zie aldaar). “De vierde reis van de “Skandinavië” eindigt met stranding bij Colmar op de Zweedse kust, tijdens dikke mist op 11 november 1875. Vier schepen strandden vrijwel op dezelfde plaats. Alle opvarenden van deze vier schepen worden gered. Na een opkomende storm blijkt de “Skandinavië” niet meer te redden; het schip wordt totaal uiteengeslagen. In 1876 wordt kapitein Gossen Jorts Smit geplaatst op de schoenerbrik “Oostzeepacket”, ook van de reders Fontein & Tjallingii. Hij volgt kapitein B.A.Meinsma op en is blijkens de notities mede-eigenaar van dit schip. De “Oostzeepacket”, hoe kan het ook anders, vaart overwegend op de Oostzeelanden. We zien reizen naar Riga, Petersburg, Borga, Windau, Sundsvall en Hernösand al of niet via Engelse havens. Tussen deze reizen staat de “Oostzeepacket” een aantal keren vermeld onder “Reizen op Avontuur”. Als de “Ooszeepacket” op 4 oktober 1887 op weg van Harlingen naar Sundsvall, door een zware storm op de Noordzee wordt onttakeld, is afkeuring het gevolg en wordt het schip in Lowestoft verkocht”.

In 1887 vestigt G.J.Smit zich op Terschelling. Deze kapitein was een zeer gezien persoon, die zich vele vrienden maakte. Tijdens zijn vaartijd was het binnenkomen van zijn schip in Harlingen gauw genoeg bij de jeugd bekend. Kapitein Smit had altijd wat voor de kinderen bij zich in de vorm van snoep of iets dergelijks en hij werd in Harlingen dan ook vaak door een grote kinderschare gevolgd. bekend is ook, dat hij een zeer godsdienstig man was en wanneer nodig de plaatselijke dominee verving tijdens een preekbeurt in de kerk. In tegenstelling tot zijn broer genoot hij een goede gezondheid. Hij overleed op 4 oktober 1911: 86 jaar oud. Hij ligt begraven op het kerkhof in Midsland (was oorspronkelijk Hoorne, maar is verplaatst naar Midsland). Op zijn grafsteen is een scheepje uitgebeiteld (met een rood-wit-blauw ingekleurd vlaggetje). Als we dit scheepje vergelijken met de afbeelding van zijn brik “Skandinavië” dan ligt de conclusie voor de hand dat deze brik op het monument is bedoeld.” (Foto’s opgenomen van Gosse Jans Smit, zijn grafsteen te Terschelling, en de schepen “Aurora” en “Skandinavië”. Bronnen voor de vermelde bijzonderheden worden niet genoemd).

Gossen Jorts Smit voer dus op de volgende schepen:

1862-1873                  eerste stuurman op de schoenerkof “Aurora”, gebouwd in 1858 te Oude Pekela, 158 ton, voor rederij Fontein & Tjallingii te Harlingen. De “Aurora” werd in 1877 verkocht (aan kapitein/reder O.S.Parma. Zie aldaar).

1874-1875                  kapitein op de brik “Skandinavië”, gebouwd in 1854 op een Noorse werf als “Drawa”, 130 last (=297 ton). In 1861 aangekocht door Fontein & Tjallingii te Harlingen.

                                      “De eerste reis,  vertrek 26 augustus 1874 naar de Oostzee: een tweede reis naar Zweden, 19 februari 1875 van Harlingen via new Castle naar Drontheim en op haar vierde reis, terugkomend met graan van Zuid-Amerika op 11 november 1875 bij Colmar gestrand en totaal wrak”. (Tijdens deze reis was de eerste stuurman de latere kapitein Willem Koen. Zie aldaar)

1876-1887                  kapitein op de “Oostzeepacket” (ex “Josephine”), 237 ton, voor rederij Fontein & Tjallingii te Harlingen. Kapitein Smit was opvolger van kapitein B.A.Meinsma en mede-eigenaar van deze schoenerbrik.

                                      “Uitgezonderd een reis op 22 maart 1876 (vertrek van Harlingen naar Zuid-Amerika), vaart de Oostzeepacket met de regelmaat van de klok op de diverse Oostzeehavens. We zien reizen naar Riga, Petersburg, Borga (Finland), Windau, Sundsvall en Hernösand al of niet via Engelese havens. Tussen deze reizen door zien we diverse Oostzeereizen z.g. “Op avontuur”.

                                     “Op 4 oktober 1887 op weg van Harlingen naar Sundsvall tijdens zware storm totaal onttakeld, afgekeurd en te Lowenstoft verkocht”010-p.72/77.(ook gegevens ontleend aan een artikel in Cornelis Douwes". Orgaan van de Vereniging van Oud-Leerlingen der Zeevaartschool Terschelling: nr.26, p,489-490, 1969.

 

In juni 2009 foto gemaakt van de grafsteen op de begraafplaats van Midlum. (S.Parma)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.Smit werd per 11 juli 1860 met vlagnummer 65 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Aurora”, boekhouders Zeilmaker & Co. Verder geen bijzonderheden vermeld028-fol.086.

Hij was met vlagnummer 65 lid van het College in de periode 1860-1887034.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

        65             1860-1873 sch.kof      Aurora                                             Fontein & Tjallingii, Harlingen

                              1874         brik            Skandinavië                                   Fontein & Tjallingii, Harlingen

                              1875         brik            Skandinavië (ex Drawa)               S.Fontein Fz, Harlingen

                                                                   bij Kalmar gestrand

                           1876-1886 sch.            Oostzee Packet (ex Josephine)    Fontein & Tjallingii, Harlingen

                                                                   met zware schade Lowestoft binnengesleept en verkocht

 

G.J.Smit was van 1873-1875 kapitein op de houten brik “Skandinavië” (ex-Drawa), gebouwd in 1854 in Noorwegen, 247 ton, varende voor reder S.Fontein Fz te Harlingen. Het schip strandde in 1874 bij Kalmar, Zweden052.

Bouma025 vermeldt G.J.Smit als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1874 van de sch.kof “Aurora”, gebouwd in 1858 te Pekela, 160 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen;

*    1874 t/m 1875 van de brik “Scandinavië” ex Drava, gebouwd in 1854, bouwplaats niet vermeld, 247 ton o.m., varend voor S.Fontein Fz te Harlingen. Het schip is in 1875 bij Kalmar gestrand;

*    1877 van de schbrik “Oostzee Packet”, gebouwd in 1865, bouwlocatie niet vermeld, 212 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen. In de Ierse zee in een NO storm lek geraakt en in Dundrumbay aan de grond gezet;

*    1877 t/m 1887 van de 2/msch “Oostzee Packet” ex Josephine, gebouwd in 1861 te Truro, N.S., 247 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen. Het schip werd in 1887 met zware schade Lowenstoft binnengesleept en verkocht.

Sweijs neemt voorgaande schepen (ten onrechte) tezamen.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:

Uitgegaan:

“Croonstad  14 Nov.  Aurora,  G.J.Smit, Kopenhagen.”

Binnengekomen:

“Harlingen  20 Nov.  Skandinavie  G.J.Smit,  Sandarne.”

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Smit, Gossen Jorts

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1872-03-08
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: OOSTZEEPAKKET
Schipper: Meinsma, Meindert
Scheepstype: schoenerbrik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

De OOSTZEE PACKET is in 1861 in Truro, Canada als JOSEPHINE door James Crowe voor Wm. Mahon c.s., gebouwd. Vermoedelijk heeft tot 1872 geen verandering van eigenaar / naam plaatsgevonden en heeft de schoener steeds onder Britse vlag gevaren.
In 1872 heeft de rederij Fontein & Tjallingii uit Harlingen het schip gekocht, waarbij de overdracht in Liverpool moet hebben plaatsgevonden. Onder kapt. M. Meinsma vertrok de OOSTZEE PACKET naar Petersburg, waarschijnlijk met een lading zout.

1872

NVC 170472
Liverpool, 12 april. Zeilklaar OOSTZEE PACKET, M. Meinsma naar Petersburg.
(opm: ex-Britse JOSEPHINE, schoener, bouwjaar 1861, eerste reis onder Nederlandse vlag)
NVC 150572
Sontpassage, 7 mei. OOSTZEE PACKET, Meinsma van Liverpool naar Petersburg.
AH 290572
Kroonstad, 24 mei. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, Meinsma van Liverpool.
NVC 290672
Kroonstad, 20 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET, Meinsma naar Stockholm.
AH 070772
Sandhamn, 4 juli. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, Meinsma van Petersburg.
AH 190772
Stockholm, 10 juli. Zeilklaar OOSTZEE PACKET, Meinsma naar Harlingen via Norrland.
OHC 200872
Vlie, 18 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma van Hernösand.
DT 040972
Vlie, 2 september. Uitgezeild OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma op avontuur.
NVC 051072
Sundsvall, 16 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, Meinsma van Harlingen.
OHC 191072
Vlie, 18 oktober. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma van Sundsvall.
HV 301072
Vlie, 28 oktober. Vertrokken OOSTZEE PACKET, Meinsma naar Goole.
AH 031172
Hull, 31 oktober. Aangekomen OOSTZEE PACKET, Meinsma van Harlingen.
AH 211172
Goole, 18 november. Uitgezeild OOSTZEE PACKET, Meinsma naar Antwerpen.
AH 261172
Antwerpen, 24 november. Aangekomen OOSTZEE PACKET, Meinsma van Goole.

1873

AH 280373
Hull, 25 maart. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, Meinsma van Antwerpen.
DT 170673
Vlie, 14 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma naar Hernösand.
DT 290773
Vlie, 26 juli. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma van Hernösand.
DT 050873
Vlie, 2 augustus. Vertrokken OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma naar Wasa.
AH 160873
Harlingen, 13 augustus. Als een bewijs van snelle reizen, die tegenwoordig gemaakt worden, kan men van hier melden, dat de brik ONDERNEMING, kapt. Pot, binnen 5½ dag naar Riga gezeild is, en dat de schoener OOSTZEE PACKET, kapt. Meinsma, binnen de 10 dagen naar Gerlais Wasa district gezeild is.
DT 190973
Vlie, 17 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma van Wasa.
DT 270973
Vlie, 24 september. Vertrokken OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma naar Sundsvall.
DT 191173
Vlie, 16 november. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma van Riga.

1874

OHC 050374
Vlie, 4 maart. Uitgezeild OOSTZEE PACKET, Meinsma naar Grangemouth.
DT 010874
Vlie, 29 juli. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma van Riga.
DT 080874
Vlie, 5 augustus. Vertrokken OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma naar Hernösand.
DT 120974
Vlie, 10 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma van Hernösand.
ST 141174
Vlie, 13 November. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma van Sundsvall.

1875

ST 300675
Vlie, 29 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma van Riga.
DT 070775
Vlie, 5 juli. Vertrokken OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma naar Hernösand.
DT 070975
Vlie, 3 september. Vertrokken OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma naar Husum.
DT 261075
Vlie, 22 oktober. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma van Sundsvall.
DT 191175
Vlie, 16 november. Vertrokken OOSTZEE PACKET, M.B. Meinsma naar Hull.
AH 251175
Harwich, 22 november. De schoener OOSTZEE PACKET (opm: kapt. M.B. Meinsma), van Harlingen met aardappelen naar Hull, is alhier gearriveerd met gebroken stuurrad, stukgeslagen verschansing en verlies van zeilen. De gezagvoerder rapporteert op 15 Engelse mijlen ten ZO van Dudgeon vuurschip een brik te hebben zien zinken, doch men kon door de storm geen assistentie verlenen.
LL 221275
Londen, Import Dock. OOSTZEE PACKET, 237 ton, kapt. Meinsma, opgelegd, liggende aan de boei.

1876

AH 190576
Bolderaa, 14 mei. Aangekomen schoener OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Holland.
AH 270576
Elseneur, 21 mei. Gepasseerd OOSTZEE PACKET, Smit van Riga naar Holland.
ST 290576
Vlie, 26 mei. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Riga.
DT 070676
Vlie, 2 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Nyland.
ST 070876
Vlie, 4 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET I, G.J. Smit van Nyland.
(opm: aan de naam OOSTZEE PACKET werd door de lokale pers aanvankelijk het Romeinse cijfer I toegevoegd, ter onderscheiding van de OOSTZEE PACKET II, een tweedehands Engelse barkentijn die de rederij in april 1876 had aangekocht)
OHC 140876
Harlingen, 11 augustus. Vertrokken OOSTZEE PACKET I, Smit naar Helsingfors.
DT 031076
Vlie, 30 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET I, G.J. Smit van Simkarsvik.

1877

DT 240377
Vlie, 20 maart. Vertrokken OOSTZEE PACKET (opm: schoener), G.J. Smit naar Engeland.
AH 250377
Shields, 22 maart. Aangekomen OOSTZEE PACKET I, Smit van Harlingen.
AH 010477
Newcastle, 28 maart. Zeilklaar OOSTZEE PACKET, Smit naar Kopenhagen.
AH 080477
Kopenhagen, 4 april. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, Smit van Newcastle.
AH 210477
Kopenhagen, vóór 17 april, vertrokken OOSTZEE PACKET, Smit naar de Oostzee.
AH 280577
Elseneur, 22 mei. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, Smit van Windau naar Schiedam.
OHC 020677
Maassluis, 31 mei. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, Smit van Windau (opm: nu Ventspils).
OHC 150677
Maassluis, 13 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET, Smit naar Kotka.
ST 090877
Vlie, 8 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Kotka.
AH 160877
Harlingen, 14 augustus. Vertrokken OOSTZEE PACKET I, Smit naar de Oostzee.
AH 160977
Sundsvall, 4 september. Vertrokken OOSTZEE PACKET, Smit naar Holland.
DT 210977
Vlie, 19 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET I, G.J. Smit van Sundsvall.
WIN 081277
Texel, 5 december. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, Smit van Sundsvall.

1878

ST 180478
Vlie, 15 april. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Riga.
ST 250678
Maassluis, 23 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Pillau.
ST 100778
Maassluis, 8 juli. Uitgezeild OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar de Oostzee.
DT 040978
Vlie, 2 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Lunden.
ST 250978
Vlie, 23 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Hernösand.
ST 071078
Kalfsund, 27 september. Binnengelopen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Harlingen naar Hernösand als bijlegger wegens storm.
DT 221178
Vlie, 20 november. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Hernösand.

1879

ST 030479
Vlie, 1 april. Uitgezeild OOSTZEE PACKET (opm: schoener), G.J. Smit naar Windau.
ST 240579
Vlie, 22 mei. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Windau.
ST 050679
Vlie, 3 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Sundsvall.
ST 210779
Harlingen, 18 juli. Binnengekomen  OOSTZEE PACKET I, G.J. Smit van Sundsvall.
DT 200979
Vlie, 18 september. Binnengekomen  OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Sundsvall.
DT 251179
Vlie, 23 november. Binnengekomen  OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Sundsvall.

1880

DT 060580
Harlingen, 4 mei. Binnen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Drammen.
DT 220580
Vlie, 20 mei. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Riga.
DT 080780
Vlie, 7juli. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Riga.
OHC 140780
Harlingen, 12 juli. Vertrokken OOSTZEE PACKET, Smit naar Borga.
ST 200880
Harlingen, 17 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Borga.
ST 270880
Vlie, 25 augustus. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Lovisa.
DT 141080
Vlie, 12 oktober. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Lovisa.

1881

OHC 020481
Vlie, 31 maart. Vertrokken OOSTZEE PACKET, Smit naar Engeland.
DT 280681
Vlie, 26 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Borga.
DT 070781
Vlie, 4 juli. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Dundee.
DT 090981
Delfzijl, 5 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Riga.
 

Monsterrol: 1881-108

Datum: 13-09-1881

Scheepsnaam: Oostzee Packet

Scheepstype: schoener

Grootte: 237

Bewaarplaats: Delfzijl, Gemeentearchief (Delfzijl)

Achternaam

Voornaam

Rang

Gage

Woonplaats

Leeftijd

Bakker

Hessel

stuurman

48

Terschelling (NL)

30

Beijer

Jan

matroos

36

Oude Tonge (NL)

24

Graaf, de

Willem

scheepsjongen

8

Terschelling (NL)

13

Laan, van der

Hinderikus

kok

38

Winschoten (NL)

28

Post

Onno Janssen

matroos

36

Farmsum (NL)

43

Smit

Gosse Jorts

kapitein

niet vermeld

Terschelling (NL)

56

Tipker

Pieter

bootsman

40

Winschoten (NL)

38

Vries, de

Jan

matroos

30

Schildwolde (NL)

20

 

DT 200981
Delfzijl, 17 september. Uitgezeild OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Hernösand.
NRC 091081
Kopenhagen, 7 oktober. Het Nederlandse schip OOSTZEE PACKET, kapt. Smit, van Delfzijl naar Söderhamn is hier met verlies van een anker aangekomen, als gevolg van aanvaring met de schoener URSULE uit Bayonne.
DT 131281
Vlie, 10 december. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Söderhamn.

1882

ST 050482
Harlingen, 3 april. Uitgezeild OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Sundsvall.
 

Monsterrol: 1882-81

Datum: 17-06-1882

Scheepsnaam: Oostzee Packet

Scheepstype: schoener

Grootte: 236

Bewaarplaats: Delfzijl, Gemeentearchief (Delfzijl)

Achternaam

Voornaam

Rang

Gage

Woonplaats

Leeftijd

Bakker

Hessel

stuurman

47

Terschelling (NL)

31

Graaf, de

Willem

kajuitwachter

10

Terschelling (NL)

14

Jong, de

Sjoerd

bootsman

38

Terschelling (NL)

52

Kuijper

Hendrik

lichtmatroos

25

Terschelling (NL)

21

Smit

Gosse Jorts

kapitein

niet vermeld

Terschelling (NL)

55

Swart

Jan

kok

24

Vrouwenparochie (NL)

21

Swart

Koenraad

matroos

34

Terschelling (NL)

18

Tiddens

Frederik

matroos

32

Groningen (NL)

42

 

DT 230682
Vlie, 20 juni. Uitgezeild OOSTZEE PACKET II (opm: brigantijn), J.A. Kuiper naar Sundsvall en niet zoals gisteren gemeld is.
DT 230682
Delfzijl, 20 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET (opm: schoener), G.J. Smit naar Sundsvall.
ST 080882
Vlie, 7 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Sundsvall.
DT 150882
Vlie, 12 augustus. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Sundsvall.
DT 150882
Harlingen, 11 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper van Sundsvall
DT 190982
Vlie, 16 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Sundsvall.
DT 260982
Harlingen, 24 september. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Sundsvall.
ST 011282
Helvoet, 29 november. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Sundsvall.
DT 071282
Dordrecht, 4 december. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Sundsvall.

1883

ST 060783
Vlie, 4 juli. Uitgezeild OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Sundsvall.
DT 200883
Vlie, 17 augustus. Binnen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Sundsvall.
DT 270883
Harlingen, 24 augustus. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Riga.
DT 081083
Nieuwe Diep, 5 oktober. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Riga.

1884

ST 120384
Vlie, 10 maart. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Windau
NRC 190384
Harlingen, 18 maart. Volgens een ontvangen bericht zijn 15e dezer Skagen gepasseerd de schepen OOSTZEE PACKET, kapt. Smit, ALBERTINA AMELIA, kapt. Koudenburg, ALEGONDA JACOBA, kapt. Ebes, allen van Harlingen naar Windau.
DT 170484
Harlingen, 14 april. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Windau.
DT 240484
Vlie, 22 april. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Sundsvall.
NRC 110584
Harlingen, 10 mei. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht, is gisteren van Sundsvall gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET, kapt. Smit.
DT 060684
Vlie, 4 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Sundsvall.
DT 050884
Vlie, 3 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Kotka.
NRC 040984
Harlingen, 3 september. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is te Hernösand gearriveerd het Nederlandse schip OOSTZEE PACKET, kapt. Smit, van Harlingen.
DT 071084
Vlie, 5 oktober. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Hernösand.

1885

NRC 260585
Harlingen, 25 mei. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip OOSTZEE PACKET, kapt. Smit, van Aberdeen te Sundsvall aangekomen.
DT 150685
Vlie, 12 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Hernösand.
NRC 280685
Harlingen, 27 juni. Binnenkomende dreven tegen elkander de schepen WATERGEUS, kapt. Kuiper en OOSTZEE PACKET, kapt. Smit; eerstgenoemde brak beide marsra’s.
DT 060785
Harlingen, 3 juli. Vertrokken WATERGEUS, B.A. Kuiper en OOSTZEE PACKET, G.J. Smit beiden naar Borga.
NRC 220785
Harlingen, 21 juli. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is gisteren te Borga gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET, kapt. Smit, van Harlingen.
DT 190885
Harlingen, 17 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Borga.
NRC 170985
Harlingen, 16 september. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is hier te Sundsvall gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET, kapt. Smit.
DT 211085
Vlie, 19 oktober. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Sundsvall.

1886

DT 190486
Vlie, 16 april. Uitgezeild OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Sunderland.
DT 190686
Vlie, 17 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Sundsvall.
DT 280686
Harlingen, 25 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Sundsvall.
DT 070986
Vlie, 4 september. Binnen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Sundsvall.
DT 140986
Vlie, 11 september. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Windau.

1887

ST 150387
Nieuwe Diep, 14 maart. Uitgezeild OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Windau.
DT 090587
Vlie, 6 mei. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Windau.
ST 190587
Sundsvall, 17 mei. Aangekomen OOSTZEE PACKET II (opm: brigantijn), J.A. Kuiper van Sunderland.
ST 190587
Harlingen, 17 mei. Vertrokken OOSTZEE PACKET (opm: schoener), G.J. Smit naar Arendal.
ST 130687
Vlie, 11 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Arendal.
DT 200687
Vlie, 17 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Sundsvall.
NRC 100787
Harlingen, 9 juli. Volgens telegrafisch bericht zijn te Sundsvall gearriveerd de Nederlandse schepen MARGUERITE LOUISE REGINE, kapt. v.d. Meer, en OOSTZEE PACKET, kapt. Smit, beide van Harlingen.
DT 090887
Vlie, 7 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET, G.J. Smit van Sundsvall.
DT 170887
Vlie, 14 augustus. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Hernösand.
NRC 310887
Harlingen, 30 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het schip OOSTZEE PACKET, kapt. Smit, van hier te Hernösand aangekomen.
ST 101087
Harlingen, 7 oktober. Vertrokken OOSTZEE PACKET, G.J. Smit naar Sundsvall.
NRC 181087
Londen, 17 oktober. Het Nederlandse schip OOSTZEE PACKET, kapt. Smit, van Harlingen naar Sundsvall, is met verlies van marssteng en meer andere schade te Lowestoft binnengelopen.
NRC 191087
Lowestoft, 17 oktober. De schoener OOSTZEE PACKET, van Harlingen in ballast naar Sundsvall, werd hier binnen gesleept door de vissmakken H.S.WALTER en COUNSELER en sleepboot DESPATCH met verlies van de fokkemast, steng, ra’s, tuig en zeilen, benevens andere schade.
EADT 031187
Maandag 7 november 1887, aan de Welham’s Kade, aan de noordzijde van de haven van Lowestoft, zal door de heer W.T. Balls, ten behoeve van degenen die het aangaan, een veiling worden gehouden van
Het casco van de beschadigde brigantijn (opm: schoener) OOSTZEE PACKET uit Harlingen, 236 Register Ton groot, kapitein G.J. Smit, tezamen met haar dekhuizen, hoofdmast, fokkemast, boegspriet, lier, kaapstander, pompen en lier.
De OOSTZEE PACKET is een goed gebouwd schip dat 340 ton kolen laadt op een diepgang van 13½ voet. De veiling begint om 11 uur precies.
Voor nadere gegevens wordt verwezen naar de firma Gowing en Rounce, Lloyd’s agenten, en naar de Nederlandse vice-consul of naar de veilingmeester in Lowestoft. (opm: zie NRC 161187)
NRC 161187
Harlingen, 14 november. Het Nederlandse schip OOSTZEE PACKET, kapt. G.J. Smit, van hier naar Sundsvall, met zware schade te Lowestoft (ten noorden van Harwich) binnengesleept, is aldaar publiek verkocht. (opm: de in 1861 in Canada gebouwde schoener is ongetwijfeld verkocht aan een sloper, zie NRC 191087)

Bronnen

Jaar: 1861
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Monsterrollen Delfzijl via het Noordelijk Scheepvaart Museum online
Officiƫle Lijst met roepnamen van de Nederlandse Koopvaardij
Canadese Scheepsbouw ISTG - Nova Scotia Ship Building (immigrantships.net)
Bureau Veritas
AH = Algemeen Handelsblad
DT = De Tijd
EADT = East Anglian Daily Times (vertaald)
NVC = Nieuwe Veendammer Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
ST = De Standaard
WIN = Winschoter Courant