Inloggen
OOSTZEE PACKET II - ID 18108


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1876-04-01 / 1889-01-03 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1867
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Arichat (N.S), Canada
Werfnummer:
Delivery Date: 1867-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 257.00 Gross tonnage
Gross Tonnage 2: 228.00 tons (oude meting)
Net Tonnage: 261.86 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-06-14
Register nr: 0
Scheepsnaam: OOSTZEE PACKET II
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Fontein, J.S.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja
1880-06-14, gunstig beschikt108-1880-06-12

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1867-07-27 A.M.B.
Manager: Andrew Belfontain, Arichat (N.S), Canada
Eigenaar: Andrew Belfontain, Arichat (N.S), Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: Arichat (N.S) / Canada
Additional info: Off.nr. 54154

Date/Name Ship 1873-00-00 A.M.B.
Manager: Henry R. Miller, Portaferry, Great Britain
Eigenaar: Henry R. Miller, Portaferry, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Portaferry / Great Britain

Date/Name Ship 1876-04-01 OOSTZEE PACKET II
Manager: Fontein & Tjallingii (houthandel), Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Fontein & Tjallingii (houthandel), Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PNKT
Additional info: Ex. A.M.B.

Date/Name Ship 1889-01-03 VICTORIA
Manager: Johann Hermann Schulte, Papenburg, Germany
Eigenaar: Johann Hermann Schulte, Papenburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Papenburg / Germany
Callsign: KHFP

Ship Events Data

1873-10-07: Damaged
De A.M.B., kapt. Andrew Belfontain, heeft op 7 oktober 1873 op 250 mijl zuidelijk van Cape Fear haar beide masten verspeeld.
1893-05-02: Damaged
Op 2 mei 1893 stootte de VICTORIA, kapt. A. Poll, bij Knaskaken, Zweden met bodemschade tot gevolg.
1894-00-00: Final Fate: Broken up

De Duitse VICTORIA, kapt. Albert Poll, ex-OOSTZEE PACKET II, is in november 1893 afgetuigd en in juli 1894 in Emden gesloopt

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Meindert Meinsma werd geboren op 15 januari 1832 te Oostdongeradeel/Anjum als zoon van Bendert Meinderts Meinsma en Dedtje Lubberts Meinsma

Hij trouwde op 13 december 1855 te Harlingen met Jacoba van der Bos, 23 jaar, geboren op 30 november 1832 te Harlingen als dochter van Age Obbes van derr Bos en Trijntje Luitjes Doornstra

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

In Appendix 5, p.323 staat een “Overview of Pupils of the Nautical College in Harlingen (1842-1864) en kennelijk degenen die aan de walvisvaart hebben deelgenomen waaronder:

Meindert Meinsma, geboren te Anjum, 23 jaar, ingeschreven 11 december 1855 en uitgeschreven op 2 februari 1856. Daarna bootsman naar Groenland. In zijn leerlingenstaat wordt voor zijn gedrag vermeld “bescheiden” en voor zijn begrip vatbaar ( 2 op een schaal van 5). Voorts “Is familiar with the entire art of plane sailing”.

Wederom ongeschreven op 01december 1856 en uitgeschreven op 10 februari 1857. Wederrom “bescheiden” maar van begrip nu een 3, = redelijk vatbaar. Voorts daarna bootsman bij kapitein O.Mehlen.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.B.Meinsma werd per 01 januari 1863 met vlagnummer 67 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Dit vlagnummer werd in 1884 overgenomen door zijn zoon Bender M.Meinsma. M.B.Meinsma krijgt dan vlagnummer 6. Zijn schip was de "Maria", boekhouder J.van 't Vliet te Harlingen. De contributie werd betaald door de boekhouder. Hij was gehuwd met Jacoba A.v.d.Bos, geboren 30 november 1832. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 4 kinderen: 3 dochters uit 1856, 1858 en 1860, en een zoon uit 1861028-fol.099.

Hij was met vlagnummer 67 lid van het College in de periode 1863-1883034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode                type                              naam van het schip                     boekhouder/reder

     H67/H6      1861-1870           2/m sch.                       Maria                                            J.van 't Vliet, Harlingen

                                      gestrand en wrak

                           1872-1875           sch.bark                       Oostzee Packet (ex Josephine)  Fontein & Tjallingii, Harlingen

                           1876-1879           sch.                               Oostzee Packet II (ex A.M.B.)  Fontein & Tjallingii, Harlingen

                           1880-1884           sch.brik                        Pedro                                             Fontein & Tjallingii, Harlingen

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                                                      Vertrek                   Aankomst

M.B.Meinsma                                      Maria                                                     02 mei 1863                                      23 mei 1863

 

Bouma025 vermeldt M.B.Meinsma als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1871 van de 2/msch “Maria”, gebouwd in 1853, bouwlocatie niet vermeld, 128 ton o.m., varend voor J.van ’t Vliet te Amsterdam. Het schip is in 1871 gestrand en wrak geraakt;

*    1872 t/m 1876 van de schbrik “Oostzee Packet”, gebouwd in 1865, bouwlocatie niet vermeld, 212 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen;

      vermoedelijk heeft Sweijs dit schip aangezien voor de “Oostzee Packet” ex Josephine

*    1877 t/m 1880 van de 2/msch “Oostzee Packet” ex A.M.B., gebouwd in 1867 te Arichat, N.S., 228 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen;

*    1881 t/m 1885 van de schbrik “Pedro”, gebouwd in 1859 te Columbia Falls, Maine, USA, 159 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen. Het schip is te Galström (bij Sundsvall) gestrand en wrak geraakt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Meinsma, Meindert Bendertz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jan Alberts Kuiper werd per maart 1879 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman van de bark "Maria Agnieta". De contributie werd betaald door zijn vrouw Metje K.de Groot. In 1880 werd hij overgeschreven naar de eerste klasse029-fol.56.

J.A.Kuiper werd per maart 1880 met vlagnummer 87 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij werd overgeschreven uit de 2de klasse. Zijn schip was de "Oostzee Packet II", boekhouders Fontein  Tjallingii. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Metje K.de Groot028-fol.163.

Hij was met vlagnummer H87 lid van het College in de periode 1880-1921034.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” wordt vermeld dat aan de oud-gezagvoerde J.Kuiper een gratificatie van f 180,- is toegekend uit te keren in maandelijkse termijnen van f 15,-. In de notulen dd 06 mei 1918 staat het bericht dat de firma Fontein en Tjalingii uit Harlingen een bedrag van f 100,- overmaakt, in termijnen uit te keren aan kapitein J.Kuiper. Op 03 maart 1919 vraagt kapitein J.Kuiper om continuerring en hij krijgt voor de periode 1919/1920 weer f 180,- wederrom in termijnen. De firma Fontein en Tjalingii zal ook om een bijdrage worden gevraagd, maar deze laat op 07 april 1919 weten geen termen voor een continuering te vinden. Op 01 maart 1920 krijgt hij weer een toelage van f 120,- uit te keren in 12 termijnen voor de periode 01 mei 1920-30 april 1921.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van 07 juni 1920 biedt K.Kuiper het Bestuur een sextant aan met het verzoek “deze te willen ter hand stellen aan een jongmensch, die, naar het oordeel van het Bestuur, dit instrument waardig is. Kap. Kuiper kan er niet toe overgaan het instrument te gelde te verkopen omdat hij er zoo aan gehecht is.” Door de schenking meent hij bij te dragen aan een doelstelling van het College nl het stimuleren van het zeemansvak. Het Bestuur heeft de schening in dank aanvaard en zal naar de wens van de schenker handelen.042

In een Bijlage van een Bestuursvergadering staat een bericht dd 22 augustus 1921 van J.Kuiper waarin hij meldt te zijn aangenomen in de Otterstichting (een hofje?) op de Kloveniersburgwal 01 te Amsterdam. (Stadsarchief Amsterdam, 491-46, stuk 7701)042.

In de Bestuursvergadering dd 04 april 1921 wordt hem wederom een uitkering van f 120,- uitgekeerd voor de periode 1921/1922.

 

De schepen van de kapitein

Lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

       H87           1879-1887 2/m sch.    Oostzee Packet IIa (ex A.M.B.)                      Fontein & Tjallingii, Harlingen

                           1889-1903 bark           Oostzee Packet IIb (ex Johan Brödersen)     Fontein & Tjallingii, Harlingen

 

J.A.Kuiper was van 1890-1902  kapitein van de houten bark “Oostzee Packet”, gebouwd in 1862 door P.Sayer te Vegesack (Weser) als “Johan Brödersen”, 320 ton, varend voor rederij Fontijn & Tjallingii te Harlingen052

 

Bouma025 vermeldt J.A.Kuiper als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1888 van de 2/msch “Oostzee Packet” ex A.M.B., gebouwd in 1867 te Arichat, N.S., 228 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen;

*    1890 t/m 1902 van de bak “Oostzee Packet” ex Johan Brödersen, gebouwd in 1864 te Vegesack, 320 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen. Het schip werd in 1904 gesloopt (maar de gezagvoerder wordt niet vermeld).

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Kuiper, Jan Alberts

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1876-06-20
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: OOSTZEEPACKET II
Schipper: Meinsma, M.
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

De A.M.B. (ook wel AMB, de betekenis van deze afkorting is onbekend) is in 1867 te Arichat, Nova Scotia gebouwd. De brik kwam onder Engelse vlag en Andrew Belfontain was de kapitein en (mede)-eigenaar.
Nadat het schip in juli 1875 onder kapt. Strange van St. Nazaire naar Londen was gezeild werd het daar na lossing opgelegd aan de boeien in het Import Dock. Waarschijnlijk met de vooropgezette bedoeling de brik te verkopen nu de stoomvaart en de opening van het Suezkanaal (1869) de zeevrachten voor de zeilvaart steeds meer negatief gingen beïnvloeden.
In maart 1876 werd het schip aangekocht door Fontein & Tjallingii, Harlingen en kreeg het de naam OOSTZEE PACKET II. Kapitein Strange bleef nog even aanboord om het schip zeeklaar te maken, waarbij het waarschijnlijk werd vertuigd tot brigantijn. Kapitein Meindert B. Meinsma ging met het schip naar zee.

1868

SMG 100168
Queenstown (Cobh, Zuid-Ierland), 9 januari. Uitgezeild de AMB, kapt. A. Belfontain, naar Londen.
(opm: maiden trip vanuit Canada naar Londen)

1872

SMG 210272

Official

Name of ship

Rig

Where

When

Registered

Name and address of Sole registered

nr.

And

 

built

built

tonnage

Owner, or of Managing Owner when

 

port of registry

       

there are more Owners than one

54154

A.M.B. Halifax N.S.

Bn.

Arichat C.B.

1867

257

Andrew Belfontain, Arichat, N.S.

1873

SMG 070873
Belfast, 6 augustus. Binnengekomen de A.M.B., kapt. Andrew Belfontain, van New York.
LL 041173
De A.M.B. (een Britse brik), kapt. A. Belfontain, die gisteren van Belfast in Wilmington is aangekomen, heeft op 7 oktober, 250 mijl ten zuiden van Cape Fear, een zware storm doorstaan, waarbij haar beide masten overboord zijn gegaan. Na noodmasten te hebben opgericht werd de reis voortgezet tot de 9e, toen de WACCAMAW (een stoom-bergingsschip) het schip op sleeptouw nam en het in de haven bracht.

1875

LL 120775
Londen. Schepen liggend in het Import Dock:
A.M.B.  257 ton, kapt. Strange, van St. Nazaire, aan de boeien.

1876

LL 180276
Londen, Import Dock. A.M.B.  257 ton, kapt. Strange, aan de boeien.
LL 100376
Londen, Import Dock. A.M.B.  257 ton, kapt. Strange, aan de boeien.
LL 010476
Londen, Import Dock. OOSTZEE PACKET (opm: brigantijn OOSTZEE PACKET II ex-Britse brik A.M.B.) 257 ton, kapt.  Strange, wordt aan de boeien opnieuw uitgerust.
ST 060476
Londen, 3 april. Zeilklaar OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma (opm: recent door Fontein & Tjallingii, Harlingen, aangekochte Britse brik A.M.B., nu brigantijn) naar Riga.
LL 110476
OOSTZEE PACKET (opm: OOSTZEE PACKET II, ex-A.M.B.) 257 ton, kapt.  Strange, wordt aan de boeien opnieuw uitgerust
DT 130676
Vlie, 10 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II (opm: brigantijn), M.B. Meinsma van Riga.
AH 270576
Bolderaa, 21 mei. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, Mijnsma (opm: M.B. Meinsma) naar Holland.
DT 130676
Vlie, 10 juni. Binnen OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma van Riga.
OHC 140876
Vlie, 11 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Horneafors.
DT 091076
Vlie, 6 oktober. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma naar Sundsvall.
AH 041176
Sundsvall, 18 oktober. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Harlingen.

1877

AH 270477
Elseneur, 22 april. Gepasseerd OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Harlingen naar Riga.
AH 030677
Bolderaa, 26 mei. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, Meinsma naar Rouen.
AH 230677
Vlie, 20 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, Meinsma naar Kotka.
AH 130777
Helsingfors, 29 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Harlingen.
NRC 090877
Elseneur, 5 augustus. Volgens bericht uit Gotenburg in dato 2 augustus van kapt. Wink, voerende het barkschip HERCULES, was hij aldaar voor tegenwind binnengelopen, nadat hij twee malen tevergeefs beproefd had uit het Skagerrak te komen. In de bocht van Skagen waren ongeveer 100 westwaarts bestemd schepen, waaronder de Nederlandse schoeners ARGO, kapt. Mensonides; OOSTZEE PACKET II, kapt. Meinsma, en TEXEL, kapt. Smaal.
ST 130877
Vlie, 10 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma van Kotka.
ST 180877
Vlie, 16 augustus. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma naar Borga.
DT 240977
Vlie, 21 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma van Borga.
AH 031177
Bolderaa, 29 oktober. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, Meinsma naar Holland.

1878

AH 060578
Dundee, 2 mei. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Riga.
AH 210578
Bolderaa, 16 mei. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Dundee.
AH 140678
Bolderaa, 9 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, Meinsma naar Holland
OHC 190878
Vlie, 17 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Sundsvall.
DT 141078
Vlie, 12 oktober. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma van Nyland.

1879

ST 230479
Harlingen, 20 april. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma naar Grangemouth.
ST 030779
Harlingen, 30 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma van Riga.
DT 100779
Vlie, 8 juli. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma naar Lunde.
OHC 230879
Vlie, 22 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Husum.
ST 020979
Vlie, 30 augustus. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma naar Sundsvall.
DT 241079
Vlie, 22 oktober. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma naar Husum.

1880
 

Op 23 februari 1880 verkocht kapitein Meindert B. Meinsma zijn aandeel in de OOSTZEE PACKET II, dat door mede-eigenaar en boekhouder de Firma Fontein en Tjallingi te Harlingen werd overgenomen. De nieuwe kapitein werd J.A. Kuiper.

ST 150380
Harlingen, 9 maart. Vertrokken OOSTZEE PACKET II (opm: brigantijn), J.A. Kuiper naar Dundee.
ST 120680
Harlingen, 10 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper van Riga.
ST 210680
Vlie, 18 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper naar Riga.
ST 040880
Vlie, 3 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper van Riga.
ST 210980
Harlingen, 18 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper van Nerva.

1881

NRC 090681
Harlingen, 7 juni. Volgens telegram bij de rederij ontvangen is het schip MARGUERITE LOUISE REGINE, kapt. Van der Meer, van hier te Sundsvall, en de OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, van Kastrup, gisteren te Hernösand gearriveerd.
DT 130781
Vlie, 11 juli. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper van Hernösand.
ST 311081
Vlie, 28 oktober. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper van Söderhamn.

1883

NRC 260483
Harlingen, 25 april. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, heden te Rochester aangekomen.
DT 230682
Vlie, 20 juni. Uitgezeild OOSTZEE PACKET II (opm: brigantijn), J.A. Kuiper naar Sundsvall en niet zoals gisteren gemeld is.
NRC 140983
Harlingen, 13 september. Volgens een telegram is het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, gisteren van hier te Hernösand aangekomen.

1884

NRC 100684
Harlingen, 9 juni. Volgens een rapport van kapitein Alta, voerende het schip BOTHNIA, alhier binnen, waren de navolgende schepen 2 juni in goede staat zeilende bij Skagen: PRINSES AMALIA, kapt. Lieuwen; WATERGEUS, kapt. Kuiper; ZEEVAART, kapt. Wietsma; ELISABETH, kapt. Veldhuis; EENDRACHT, kapt. Dijkstra; OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, allen naar Nederland bestemd.
AH 081084
Harlingen, 8 oktober. De schepen HARLINGEN, kapt. Fluchmacher, en OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, beide van Sundsvall naar Harlingen bestemd, waren volgens particulier bericht van 6 oktober in goede staat zeilende bij Elseneur; wind noordelijk.

1885

NRC 090685
Harlingen, 8 april. Volgens bij de rederij ontvangen bericht, is te Dundee gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, van Harlingen.
NRC 010585
Harlingen, 30 april. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is te Hernösand gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, van Aberdeen.
NRC 250685
Harlingen, 14 juni. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is te Hernösand gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper van Harlingen.
NRC 220885
Harlingen, 21 augustus. Volgens een particulier bericht is te Sundsvall gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, van Harlingen.

1886

NRC 170886
Harlingen, 15 augustus. Volgens schrijven van kapt. W. Houwink, voerende het Nederlandse schip BOTHNIA, te Kopenhagen ter rede, van 12 augustus jongstleden, passeerde hij bij Kaap Kol de Nederlandse schepen OOSTZEE PACKET II, kapt. J.A. Kuiper, en NICOLAAS, kapt. J.K. Burghout, beide van Sundsvall herwaarts.

1887

NRC 180587
Harlingen, 17 mei. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is te Sundsvall gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, met steenkolen van Sunderland.
NRC 150787
Harlingen, 14 juli. Volgens particulier bericht is te Sundsvall gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, van Harlingen.
NRC 041087
Harlingen, 3 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, van hier te Sundsvall aangekomen.
NRC 181087
Harlingen, 17 oktober. Heden lag zeilklaar te Sundsvall het Nederlandse zeilschip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper met bestemming Harlingen.

1889

NRC 050189
Harlingen, 3 januari. Het Nederlandse schoenerschip OOSTZEE PACKET, kapt. Kuiper, is verkocht aan een firma te Papenburg. (opm: de brigantijn OOSTZEE PACKET II, bouwjaar 1867, kapt. J.A. Kuiper, werd verkocht aan Johann Hermann Schulte; de scheepsnaam werd VICTORIA en A. Poll de kapitein)

1893

LL 020593
Helsingborg, 2 mei, 11.30 uur. VICTORIA, Duitse vlag, brigantijn, onderweg van Leer naar Carlscrona, is gestrand bij Knaskaken, maar zal waarschijnlijk zonder assistentie weer vrij komen.
LL 050593
Helsingborg, 2 mei. VICTORIA, kapt. A. Poll, Duitse vlag, brigantijn, gestrand bij Knaskaken, was onderweg naar Kunda (opm: 59º31’N.Br. 26º24’O.L. nabij Narva) en niet Carlscrona, zoals eerder gemeld. Het schip maakt water en stoot hard op de grond. Tot nu toe heeft de kapitein assistentie afgewezen, maar zal waarschijnlijk vanavond een sleepboot moeten contracteren.

Na reparatie van de bodemschade voer de VICTORIA, kapt. Albert Poll, door naar Riga waar werd geladen voor Emden. Het vertrek was op 20 september en op 14 oktober moest wegens storm Gamle Hellesund worden aangelopen. Op 22 oktober verder gevaren en op 2 oktober aangekomen in Emden.
Na lossing werd het schip onttakeld en in juli 1894 gesloopt.

 

Bronnen

Jaar: 1867
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Officiële lijst met roepnamen van de Nederlandse Koopvaardij
Repertorium Notaris Jan Adriaan Stroband, Harlingen via www.allefriezen.nl
Repertorium Notaris Willem Sypkens Kijlstra, Harlingen via www.allefriezen.nl
dr. P.M. Pawlik, Bremen
The Schulte Group Of Germany - Shipping Today & Yesterday Magazine (shippingtandy.com) on line
AH = Algemeen Handelsblad
DT = De Tijd
LL = Lloyd’s List (vertaald)
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
ST = De Standaard
SMG = Shipping and Mercantile Gazette (Londen, vertaald)