De A.M.B. (ook wel AMB, de betekenis van deze afkorting is onbekend) is in 1867 te Arichat, Nova Scotia gebouwd. De brik kwam onder Engelse vlag en Andrew Belfontain was de kapitein en (mede)-eigenaar.
Nadat het schip in juli 1875 onder kapt. Strange van St. Nazaire naar Londen was gezeild werd het daar na lossing opgelegd aan de boeien in het Import Dock. Waarschijnlijk met de vooropgezette bedoeling de brik te verkopen nu de stoomvaart en de opening van het Suezkanaal (1869) de zeevrachten voor de zeilvaart steeds meer negatief gingen beïnvloeden.
In maart 1876 werd het schip aangekocht door Fontein & Tjallingii, Harlingen en kreeg het de naam OOSTZEE PACKET II. Kapitein Strange bleef nog even aanboord om het schip zeeklaar te maken, waarbij het waarschijnlijk werd vertuigd tot brigantijn. Kapitein Meindert B. Meinsma ging met het schip naar zee.
1868
SMG 100168
Queenstown (Cobh, Zuid-Ierland), 9 januari. Uitgezeild de AMB, kapt. A. Belfontain, naar Londen.
(opm: maiden trip vanuit Canada naar Londen)
1872
SMG 210272
Official
|
Name of ship
|
Rig
|
Where
|
When
|
Registered
|
Name and address of Sole registered
|
nr.
|
And
|
|
built
|
built
|
tonnage
|
Owner, or of Managing Owner when
|
|
port of registry
|
|
|
|
|
there are more Owners than one
|
54154
|
A.M.B. Halifax N.S.
|
Bn.
|
Arichat C.B.
|
1867
|
257
|
Andrew Belfontain, Arichat, N.S.
|
1873
SMG 070873
Belfast, 6 augustus. Binnengekomen de A.M.B., kapt. Andrew Belfontain, van New York.
LL 041173
De A.M.B. (een Britse brik), kapt. A. Belfontain, die gisteren van Belfast in Wilmington is aangekomen, heeft op 7 oktober, 250 mijl ten zuiden van Cape Fear, een zware storm doorstaan, waarbij haar beide masten overboord zijn gegaan. Na noodmasten te hebben opgericht werd de reis voortgezet tot de 9e, toen de WACCAMAW (een stoom-bergingsschip) het schip op sleeptouw nam en het in de haven bracht.
1875
LL 120775
Londen. Schepen liggend in het Import Dock:
A.M.B. 257 ton, kapt. Strange, van St. Nazaire, aan de boeien.
1876
LL 180276
Londen, Import Dock. A.M.B. 257 ton, kapt. Strange, aan de boeien.
LL 100376
Londen, Import Dock. A.M.B. 257 ton, kapt. Strange, aan de boeien.
LL 010476
Londen, Import Dock. OOSTZEE PACKET (opm: brigantijn OOSTZEE PACKET II ex-Britse brik A.M.B.) 257 ton, kapt. Strange, wordt aan de boeien opnieuw uitgerust.
ST 060476
Londen, 3 april. Zeilklaar OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma (opm: recent door Fontein & Tjallingii, Harlingen, aangekochte Britse brik A.M.B., nu brigantijn) naar Riga.
LL 110476
OOSTZEE PACKET (opm: OOSTZEE PACKET II, ex-A.M.B.) 257 ton, kapt. Strange, wordt aan de boeien opnieuw uitgerust
DT 130676
Vlie, 10 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II (opm: brigantijn), M.B. Meinsma van Riga.
AH 270576
Bolderaa, 21 mei. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, Mijnsma (opm: M.B. Meinsma) naar Holland.
DT 130676
Vlie, 10 juni. Binnen OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma van Riga.
OHC 140876
Vlie, 11 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Horneafors.
DT 091076
Vlie, 6 oktober. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma naar Sundsvall.
AH 041176
Sundsvall, 18 oktober. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Harlingen.
1877
AH 270477
Elseneur, 22 april. Gepasseerd OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Harlingen naar Riga.
AH 030677
Bolderaa, 26 mei. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, Meinsma naar Rouen.
AH 230677
Vlie, 20 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, Meinsma naar Kotka.
AH 130777
Helsingfors, 29 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Harlingen.
NRC 090877
Elseneur, 5 augustus. Volgens bericht uit Gotenburg in dato 2 augustus van kapt. Wink, voerende het barkschip HERCULES, was hij aldaar voor tegenwind binnengelopen, nadat hij twee malen tevergeefs beproefd had uit het Skagerrak te komen. In de bocht van Skagen waren ongeveer 100 westwaarts bestemd schepen, waaronder de Nederlandse schoeners ARGO, kapt. Mensonides; OOSTZEE PACKET II, kapt. Meinsma, en TEXEL, kapt. Smaal.
ST 130877
Vlie, 10 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma van Kotka.
ST 180877
Vlie, 16 augustus. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma naar Borga.
DT 240977
Vlie, 21 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma van Borga.
AH 031177
Bolderaa, 29 oktober. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, Meinsma naar Holland.
1878
AH 060578
Dundee, 2 mei. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Riga.
AH 210578
Bolderaa, 16 mei. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Dundee.
AH 140678
Bolderaa, 9 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, Meinsma naar Holland
OHC 190878
Vlie, 17 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Sundsvall.
DT 141078
Vlie, 12 oktober. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma van Nyland.
1879
ST 230479
Harlingen, 20 april. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma naar Grangemouth.
ST 030779
Harlingen, 30 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma van Riga.
DT 100779
Vlie, 8 juli. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma naar Lunde.
OHC 230879
Vlie, 22 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, Meinsma van Husum.
ST 020979
Vlie, 30 augustus. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma naar Sundsvall.
DT 241079
Vlie, 22 oktober. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, M.B. Meinsma naar Husum.
1880
Op 23 februari 1880 verkocht kapitein Meindert B. Meinsma zijn aandeel in de OOSTZEE PACKET II, dat door mede-eigenaar en boekhouder de Firma Fontein en Tjallingi te Harlingen werd overgenomen. De nieuwe kapitein werd J.A. Kuiper.
ST 150380
Harlingen, 9 maart. Vertrokken OOSTZEE PACKET II (opm: brigantijn), J.A. Kuiper naar Dundee.
ST 120680
Harlingen, 10 juni. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper van Riga.
ST 210680
Vlie, 18 juni. Vertrokken OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper naar Riga.
ST 040880
Vlie, 3 augustus. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper van Riga.
ST 210980
Harlingen, 18 september. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper van Nerva.
1881
NRC 090681
Harlingen, 7 juni. Volgens telegram bij de rederij ontvangen is het schip MARGUERITE LOUISE REGINE, kapt. Van der Meer, van hier te Sundsvall, en de OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, van Kastrup, gisteren te Hernösand gearriveerd.
DT 130781
Vlie, 11 juli. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper van Hernösand.
ST 311081
Vlie, 28 oktober. Binnengekomen OOSTZEE PACKET II, J.A. Kuiper van Söderhamn.
1883
NRC 260483
Harlingen, 25 april. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, heden te Rochester aangekomen.
DT 230682
Vlie, 20 juni. Uitgezeild OOSTZEE PACKET II (opm: brigantijn), J.A. Kuiper naar Sundsvall en niet zoals gisteren gemeld is.
NRC 140983
Harlingen, 13 september. Volgens een telegram is het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, gisteren van hier te Hernösand aangekomen.
1884
NRC 100684
Harlingen, 9 juni. Volgens een rapport van kapitein Alta, voerende het schip BOTHNIA, alhier binnen, waren de navolgende schepen 2 juni in goede staat zeilende bij Skagen: PRINSES AMALIA, kapt. Lieuwen; WATERGEUS, kapt. Kuiper; ZEEVAART, kapt. Wietsma; ELISABETH, kapt. Veldhuis; EENDRACHT, kapt. Dijkstra; OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, allen naar Nederland bestemd.
AH 081084
Harlingen, 8 oktober. De schepen HARLINGEN, kapt. Fluchmacher, en OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, beide van Sundsvall naar Harlingen bestemd, waren volgens particulier bericht van 6 oktober in goede staat zeilende bij Elseneur; wind noordelijk.
1885
NRC 090685
Harlingen, 8 april. Volgens bij de rederij ontvangen bericht, is te Dundee gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, van Harlingen.
NRC 010585
Harlingen, 30 april. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is te Hernösand gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, van Aberdeen.
NRC 250685
Harlingen, 14 juni. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is te Hernösand gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper van Harlingen.
NRC 220885
Harlingen, 21 augustus. Volgens een particulier bericht is te Sundsvall gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, van Harlingen.
1886
NRC 170886
Harlingen, 15 augustus. Volgens schrijven van kapt. W. Houwink, voerende het Nederlandse schip BOTHNIA, te Kopenhagen ter rede, van 12 augustus jongstleden, passeerde hij bij Kaap Kol de Nederlandse schepen OOSTZEE PACKET II, kapt. J.A. Kuiper, en NICOLAAS, kapt. J.K. Burghout, beide van Sundsvall herwaarts.
1887
NRC 180587
Harlingen, 17 mei. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is te Sundsvall gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, met steenkolen van Sunderland.
NRC 150787
Harlingen, 14 juli. Volgens particulier bericht is te Sundsvall gearriveerd het schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, van Harlingen.
NRC 041087
Harlingen, 3 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper, van hier te Sundsvall aangekomen.
NRC 181087
Harlingen, 17 oktober. Heden lag zeilklaar te Sundsvall het Nederlandse zeilschip OOSTZEE PACKET II, kapt. Kuiper met bestemming Harlingen.
1889
NRC 050189
Harlingen, 3 januari. Het Nederlandse schoenerschip OOSTZEE PACKET, kapt. Kuiper, is verkocht aan een firma te Papenburg. (opm: de brigantijn OOSTZEE PACKET II, bouwjaar 1867, kapt. J.A. Kuiper, werd verkocht aan Johann Hermann Schulte; de scheepsnaam werd VICTORIA en A. Poll de kapitein)
1893
LL 020593
Helsingborg, 2 mei, 11.30 uur. VICTORIA, Duitse vlag, brigantijn, onderweg van Leer naar Carlscrona, is gestrand bij Knaskaken, maar zal waarschijnlijk zonder assistentie weer vrij komen.
LL 050593
Helsingborg, 2 mei. VICTORIA, kapt. A. Poll, Duitse vlag, brigantijn, gestrand bij Knaskaken, was onderweg naar Kunda (opm: 59º31’N.Br. 26º24’O.L. nabij Narva) en niet Carlscrona, zoals eerder gemeld. Het schip maakt water en stoot hard op de grond. Tot nu toe heeft de kapitein assistentie afgewezen, maar zal waarschijnlijk vanavond een sleepboot moeten contracteren.
Na reparatie van de bodemschade voer de VICTORIA, kapt. Albert Poll, door naar Riga waar werd geladen voor Emden. Het vertrek was op 20 september en op 14 oktober moest wegens storm Gamle Hellesund worden aangelopen. Op 22 oktober verder gevaren en op 2 oktober aangekomen in Emden.
Na lossing werd het schip onttakeld en in juli 1894 gesloopt.