Inloggen
SPRUIT - ID 18107


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1871-06-05 / 1895-01-24

Identification Data

Bouwjaar: 1871
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Willems Kuiper, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1871-03-28
Delivery Date: 1871-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 198.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 29.20 Meters Registered
Beam: 7.40 Meters Registered
Depth: 3.69 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1871
Datum agenda: 1871-06-05
Register nr: 0
Scheepsnaam: SPRUIT
Type: Schoener Brik
Lasten: 115
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Waalkens, A.
Plaats: Blijham
Kapitein op moment van verzoek: Pott, T.M.
Opmerkingen: Steeds Buitenlands-datum besluit nieuwe zeebriefnn-nn- schip ligt in :Oude Pekela
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
(nog in de vaart)

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1871-00-00 SPRUIT
Manager: Albert Egberts Waalkens, Blijham, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Albert Egberts Waalkens, Blijham, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Blijham / Netherlands
Callsign: PSRT

Ship Events Data

1877-04-17: Damaged
Volgens telegram, in dato Buenos-Aires 17 april 1877, is het Nederlandse schip SPRUIT, kapt. Pott, van Conception met huiden naar Het Kanaal, lek te St. Catharina (Braziliƫ) binnengelopen.
1893-08-01: Collision
Elseneur, 1 augustus 1893. De bark MARY uit Frederickstad (Oslofjord), van Kotka (Finland) naar Londen met hout, is gisteren alhier ter rede door de Nederlandse schoener SPRUIT, kapt. De Grooth, uit Pekela aangevaren. De MARY bekwam schade boven water, die hier ter rede gerepareerd wordt. De SPRUIT zou volgens rapport slechts geringe schade hebben.
1895-03-24: Final Fate: Wrecked

Wilhelmshaven, 25 maart 1895. De Nederlandse schoener (opm: schoenerbrik) SPRUIT, kapt. K.W. de Grooth, van Alloa naar hier bestemd, is gisternacht van de ankers op drift gegaan en tegen het havenhoofd gedreven. Het schip verloor de masten en de boegspriet en werd des middags als totaal wrak in de haven gesleept en werd afgekeurd

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Tjark Pot werd geboren 30 mei 1814 te Oude Pekela als zoon van schipper Meilof Tjarks Pot en Harmke Harms Spelde. De vader ondertekende de akte als Meilof T.Pott

Tjark Meilofs Pot trouwde te Nieuwe Pekela op 06 oktober 1842 als zeeman met Grietje Kiers Bos, geboren te Nieuwe Pekela 01 februari 1820 als dochter van schipper Kier Alberts Bos en Trientje Johannes Homfeld. Tjark ondertekende de akte met Pott. Grietje overleed te Nieuwe Pekela op 14 december 1915, 95 jaar, weduwe.

Tjark overleden vóór 1914. Geen akte kunnen vinden.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Tjark vermeld als zeeman in 1841

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Tjerrk M.Pot was effectief lid van het zeemanscollege de “Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 10 in de periode 1858 t/m 1874.

 

T.M. Pot was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 32 in de periode 1852 t/m 1873.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.M.Pott als gezagvoerder gedurende:

*    1845 t/m 1848 van de kof “Herstelling”, gebouwd in 1826, bouwlocatie niet vermeld, 147 ton o.m., varend voor E.H.Waalkens te Blijham;

*    1848 t/m 1871 van de kof “Spruit”, gebouwd in 1847 te Pekela, 139 ton o.m., varend voor E.H.Waalkens te Blijham;

*    1872 t/m 1873 van de schoenerbrik “Spruit”, gebouwd in 1871 te Pekela, 198 ton o.m., varend voor A.E.Waalkens te Blijham.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

19 februari 1840, schip “Pieter”, kapitein Jan H. de Weerd, stuurman Tjark Meilofs Pot uit Oude Pekela.

09 maart 1841, schip “Catharina Syphiena”, kapitein Gerrit Menkes Menkema, stuurman Tjark Meilofs Pot uit Oude Pekela.

21 februari 1843, schip “Hillechina”, kapitein Jakob K.Wijkmeijer, stuurman Tjark Meilofs Pot uit Nieuwe Pekela.

26 april  1847, schip “Spruit”, kapitein Tjerk Meilofs Pott uit Oude Pekela.

01 maart 1870, kof “Spruit”, kapitein Tjerk Melles Pott, 55 jaar uit Nieuwe Pekela.

10 juni 1871, schoenerbrik “Sterenb.”, kapitein Tjerk M.Pott uit Nieuwe Pekela.

03 juli 1871, schoenerbrik “Spruit”, kapitein Tjerk M.Pott, 57 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Amsterdamsche Courant 18 oktober 1845

Elseneur, 11 oktober. Kapt. Hazewinkel, voerende het schip ANJA, de 7e dezer alhier gepasseerd, rapporteert dat de 5e dezer 8 mijlen van Swinemünde en 1/4e mijl van Greifswald is gezonken het schip DRIE GEBROEDERS, kapt. Kramer, van Stettin naar Amsterdam. Van de equipage was niets ontdekt.

Het schip WILMINA, kapt. Bakker, van St. Petersburg naar Amsterdam, heeft in de nabijheid van Dragoe (opm: Dragor) gestoten en daardoor het roer verloren.

Het schip HERSTELLING, kapt. Pott, van Dantzig naar Edam, is de 9e dezer lek te Kopenhagen binnengelopen.

 

Amsterdamsche Courant 28 november 1845

Kopenhagen, 18 november. Het schip HERSTELLING, kapt. Pott, van Dantzig naar Edam, alhier met schade binnengelopen, is afgekeurd en zal verkocht worden.

 

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Pot, Tjark Meilofs

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.T.Pott als gezagvoerder gedurende:

*    1874 t/m 1878 van de schbrik “Spruit”, gebouwd in 1871 te Pekela, 198 ton o.m., varend voor A.E.Waalkens te Blijham;

*    1883 van de 2/msch “Menno”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Pott, M.T.

Familiegegevens en opleiding

Tonnis de Jonge werd geboren op 19 augustus 1934  te Oude Pekela als zoon van de schipper Reint Tonnis de Jonge en Jantje Hindriks Hesseling.

Tonnis  trouwde te Nieuwe Pekela op 06 februari 1862 als schipper met Grietje Nieboer, geboren op 13 november 1835 te Nieuwe Pekela als dochter van de landgebruiker Willem Jans Nieboer en Jantje Jans de Jonge. Grietje overleed te Nieuwe Pekela op 10 oktober 1892, 56 jaar.

Tonnis hertrouwde te Nieuwe Pekela op 17 januari 1894 als schuitevaarder met Hillechien Epping, geboren op 20 augustus 1848 te Nieuwe Pekela als dochter van de christelijk afgescheiden predikant Jannes Epping en Annechien Boerema. Hillechien overleed op 28 mei 1918 te Nieuwe Pekela, 69 jaar, weduwe

Tonnis overleed op 22 februari 1913 te Nieuwe Pekela, 78 jaar, zonder beroep.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Tonnis als schipper/scheepsgezagvoerder in 1862. 1865, 1866, 1868, 1871, 1875, 1876, 1883, als schuitenvaarder in 1892, 1893, 1894, 1896, en zonder beroep in 1900, 1913.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

T.R. de Jonge was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 82 in de periode 1864 t/m 1913.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.R. de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1863 van de schoenerkof “Margaretha Marchiena” ex Rensiena, gebouwd in 1851 te Beerta, 106 ton o.m., varend voor W.Haitsema Viëtor te Winschoten;

*    1864 t/m 1878 van de 2-mastschoener. “Jan Freeseman”, van stapel op 18 januari 1856 bij J.H.Kuiper te Pekela zie 013, 165 ton o.m., varend voor B.Haitsema Viëtor te Winschoten;

      Volgens van Sluijs013 kwam het schip op 23 februari 1879 in veiling voor f 5800,- en werd verkocht aan L.Roosenbeek, kapitein/reeder te Termunterzijl;

*    1889 van de schoenerbrik “Spruit”, gebouwd in 1871 te Pekela, 198 ton o.m., varend voor A.E.Waalkens te Blijham.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

01 maart 1847, schip “Jantina”, kapitein Reint T. de Jonge, matroos Tonnis R. de Jonge uit Oude Pekela.

10 maart 1848, schip “Jantina”, kapitein Reint T. de Jonge, kok Tonnis R. de Jonge uit Oude Pekela.

09 februari 1849, schip “Jantina”, kapitein Reint T. de Jonge, kok Tonnis R. de Jonge uit Oude Pekela.

22 februari 1851, schip “Weldaad”, kapitein Geert T. de Jonge, lichtmatroos Tonnis R. de Jonge uit Oude Pekela.

04 februari 1854, schip “Weldaad”, kapitein Geert T. de Jonge, matroos Tonnis R. de Jonge uit Oude Pekela.

15 februari 1859, schip “Jan Fresemann”, kapitein Geert T. de Jonge, stuurman Tonnis R de Jonge uit Oude Pekela

17 februari 1860, schip “Jan Fresemann”, kapitein Geert T. de Jonge, stuurman Tonnis R de Jonge uit Oude Pekela.

21 februari 1861, schip “Jan Fresemann”, kapitein Geert T. de Jonge, stuurman Tonnis R de Jonge uit Oude Pekela.

14 februari 1863, schoener “Jan Fresemann”, kapitein Tonnis Reints de Jonge, 28 jaar uit Nieuwe Pekela.

04 februari 1865, schoener “Jan Fresemann”, kapitein Tonnis Reints de Jonge, 31 jaar uit Nieuwe Pekela.

15 februari 1868, schoener “Jan Freesman”, kapitein Tonnis Reints de Jonge, 34 jaar uit Nieuwe Pekela.

07 januari 1875, schoener “Jan Fresemann”, kapitein Tonnis Reints de Jonge, 40 jaar uit Nieuwe Pekela.

13 februari 1877, schoener “Jan Freseman”, kapitein Tonnis Reints de Jonge, 42 jaar uit Nieuwe Pekela.

18 februari 1878, schoenerbrik “Spruijt”, kapitein T.R. de Jonge, 43 jaar uit Nieuwe Pekela.

05 maart 1887, schoenerbrik “Spruijt”, kapitein T.R. de Jonge, 52 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Van R.Mast, Delfzijl, november 2008

jaar

datum

rolnr.

naam

leeftijd

domicilie

rang

gage / mnd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 2-m schoener JAN FRESEMANN, 84 lasten, bj 1856, van Harlingen op avontuur

 

 

Reder: B. Haitsma Viëtor, Winschoten

 

 

 

 

1860

17-feb

3

Geert T. de Jonge

 

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

Tonnis R. de Jonge

 

Oude Pekela

stuurman

32

 

 

 

Hinderikus Plaatje

 

Nieuwe Pekela

matroos

22

 

 

 

Jacob Uitvlugt

 

Nieuwe Pekela

kok

26

 

 

 

Albertus J. Mulder

 

Winschoten

ligtmatroos

15

 

 

 

Jan Derk Kuiper

 

Oude Pekela

ligtmatroos

11

 

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Jonge, Tonnis Reinderz de

Familiegegevens en opleiding

Klaas de Grooth werd geboren te Nieuwe Pekela 16 juli 1842 als zoon van de schipper Wolter Klaassens de Grooth en Elsien Jans Koster.

Hij trouwde op 29 januari 1874 te Nieuwe Pekela als buitenvaarder met Annegien Kuiper, geboren te Nieuwe Pekela 20 januari 1849 als dochter van de scheepskapitein Roelf Jans Kuiper en Elsien Berents Smit. Annegien overleed op 12 januari 1910 te Borger, 60 jaar.

Klaas hertrouwde op 26 april 1913 te Borger als sluismeester met Tijtje Hageman geboren 20 augustus 1853 te Anloo als dochter van de schipper Harm Hageman en Geertje Boerma. Tijtje was de weduwe van Derk Moolhuizen. Tijtje overleed op 10 juli 1936 te Groningen, 82 jaar.

Klaas overleed op 09 september 1916 te Hoogezand, 74 jaar, zonder beroep, weduwnaar.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Klaas Wolters als buitenvaarder/zeeman in 1874, 1897, als schipper in 1878, als sluismeester in 1902, 1913

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Een K.W. de Grooth was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 90 in de periode 1876 t/m 1916.

 

Een K.W. de Grooth was effectief lid van het Groninger Zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 42 in de periode 1895 t-m 1904.

 

K.W. de Groot was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 85 in de periode 1887 t/m 1896.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.W. de Grooth/Groot als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1880 van de schoenerkof “Jan Visser”, gebouwd in 1846 te Lemmer, 142 ton o.m., varend voor J.S.Visser te Lemmer. Het schip werd verlaten te Bremerhaven binnengebracht en afgekeurd;

*    1887 van de 2-mastschoener “Eendragt”, ex Laurens, ex Ida, gebouwd in 1854 op de werf van E.H.Meursing te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor W.S. van de Wetering te Delfshaven. Het schip is bij Rossiten ( O-Pruissen) gestrand;

*    1888 van de 2-mastschoener “Confiance”, gebouwd in 1860 te Hoogezand; 141 ton o.m., varend voor L.B.Brongers te Wildervank. Het schip is in 1888 gestrand bij Crail (Schotland) en wrak geraakt;

*    1890 t/m 1895 van de schoenerbrik “Spruit”, gebouwd in 1871 te Pekela, 198 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd te Hamburg als wrak verkocht;

*    1895 t/m 1898 van de 2-mastschoener “Zeemeeuw” ex Svartvik, gebouwd in 1866 bij J.A.Strandberg te Hernösand, 180 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd in 1898 verkocht te Geestemünde;

*    1898 t/m 1899 van de 3-mastschoener “Voorspoed”, ex Foxham, ex Jan Derk, gebouwd in 1893 te Martenshoek, 272 ton o.m., varend voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam;

*    1900 en later van hetzelfde schip maar nu varend voor J.J.Duinker te Amsterdam; (zie hierna voor vergaan in 1901)

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Klaas Wolters op

09 maart 1858, schoenerkof “Johanna Maria”, kapitein Wolter Klaassens de Grooth, 57 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman en een lichtmatroos/hofmeester Klaas Wolters de Grooth, 14 jaar uit Nieuwe Pekela.

04 februari 1868, schoener “Amicitia”kapitein Eertwijn Hindriks de Groot, 26 jaar uit Nieuwee Pekela. Voorts stuurman Klaass Wolters de Grooth, 25 jaar uit Nieuwe Pekela en een kok.

18 augustus 1868, schoener “Amicitia”, kapitein Eertwijn Hendriks de Groot, 26 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas Wolters de Grooth, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 3 matrozen;

11 februari 1869, schoener “Amicitia”, kapitein Eertwijn Hindriks de Grooth, 27 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas W. de Grooth, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

28 februari 1873, schoener “Pax”, kapitein R.H. de Groot, 35 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas W. de Grooth, 30 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en een matroos.

11 april 1874, schoener “Jakob Bernardus”, kapitein Roelf Jans Kuiper, 58 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas Wolters de Grooth, 31 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 4 matrozen;

18 februari 1876, kof “Jan Visser”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 33 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.

01 mei 1876, schoenerkof “Jan Visser”, kapitein K.W. de Grooth, 33 jaar uit Pekela. Voorts een matroos en een lichtmatroos;

19 september 1878, kof “Jan Visser”, kapitein Klaas Wolters de Groot, 37 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een lichtmatroos.

25 januari 1886, schoener “Eendracht”, kapitein K.W.de Grooth, 44 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, lichtmatroos en een scheepsjongen.

16 februari 1887, schoener “Eendracht”, kapitein K.W.de Grooth, 45 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een stuurman en een kok.

26 mei 1888, schoener “Confiance”, kapitein Klaass de Groot, 46 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

26 juli 1888, bark “Ida”, kapitein Albert Hindriks Wolkammer, 64 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas de Grooth, 46 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 4 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw;

18 februari 1889, schoener “Spruit”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 47 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman en een kajuitwachter.

02 februari 1891, schoener “Spruit”, kapitein K.W. de Grooth, 48 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, matroos en 2 lichtmatrozen.

28 februari 1892, schoener “Spruit”, kapitein K.W. de Grooth, 49 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een stuurman.

02 juli 1894, schoener “Spruit”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 52 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Johannes Groothuys, 57 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een passagier,

 

In de 17 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van K.W; Klaas,  Klaas W. en Klaas Wolters.

Het overzicht luidt:

1858                       lichtmatroos op de schoenerkof “Johanna Maria” onder Wolter K. de Grooth   14 jaar

1868-1869            stuurman op de schoener “Amicitia” onder Eertwijn H. de Grooth                       25 jaar

1873                       stuurman op de schoener “Pax” onder R.H. de Groot                                              30 jaar

1874                       stuurman op de schoener “Jakob Bernardus” onder Roelf J.Kuiper                       31 jaar

1876                       kapitein op de kof “Jan Visser”                                                                                     33-37 jaar

1886-1887            kapitein op de schoener “Eendracht”                                                                          44-45 jaar

1888                       kapitein op de schoener “Confiance”                                                                          46 jaar

1888                       stuurman op de bark “Ida” onder Albert H.Wolkammer                                         46 jaar

1889-1894            kapitein op de schoener “Spruit”                                                                                  47-52 jaar

 

In de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart staan ledenlijsten van “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela waarbij vermelding van de schepen en wel in 1881 van “Jan Visser”; in 1884 t/m 1887 van de “Eendracht”; in 1890 t/m 1896 van de “Spruit”; in 1897 t/m 1900  van de “Zeemeeuw”; en in 1901 t/m 1903  van de “Voorspoed”.

 

Overige bijzonderheden

In het boekje Shipwrecks on Cornwall’s North Coast” door Richard & Bridget Larn (Tor Mark Press  POB 4 Redruth, Cornwall TR16 5YX. Niet gedateerd maar in juni 2000 te koop in boekhandels in Cornwall) staat een foto van het schip de “Voorspoed” met als bijschrift:

“When the wreck of the Dutch steel barquentine Voorspoed ebbed dry at noon on 7 March 1901 after going ashore in a gale on Perran Beach near Drosbyn Point, looting started on unprecedented scale. Captain de Grooth later stated “I have been wrecked in different parts of the globe even in the Fiji islands, but never among such savages as those of Perranporth”

 

In de verzameling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela bevindt zich een een aantal Reder-cedulen en rederij-contrachten. Daarin de volgende:

“Rederij-contract

van het schoonerschip “Eendracht”, bestaande uit 14 artikelen en een slotartikel.

Art.1: tot kapitein wordt benoemd de medereder K.W. de Grooth voor een jaarlijks loon van f 500,- en 5% van de zuivere uitdeling. Art.5: tot boekhouder is benoemd J.J.Koerts en tot assistenten P.R.Brons en J.W. de Grooth. De boekhouder zal voor de administratie jaarlijks f 25,- genieten.

Vastgesteld in de vergadering van de reders van genoemd schip te Oude Pekela op 1.3.1883 en ondertekend door J.W. de Grooth, J.J.Koerts, R.P.Brons & Zn, K.W. de Grooth.

inv.nr. SW 1998-51.

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1901, p.325-329 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de Koopvaardij inzake de stranding van het schoenerschip “Voorspoed” onder gezag van kapitein K.W. de Grooth. Op grond van diverse documenten en getuigenverklaringen volg een verslag van het gebeurde. “Het Nederlandsche Schoenerschip “Voorspoed” … heeft van den 21sten tot den 24sten December 1900 te Londen eene lading leem ingenomen.” Vanwege tegenwind werd het schip naar de Downs gesleept en aldaar ankerde. Op 31 december werd het anker gelicht en met afwisselende winden door het Engelsch Kanaal gevaren. Op 04 januari 1901 rondde men Lands End en zette de reis in het Kanaal van Bristol voort. Na diverse nautische handelingen strandde het schip op de Searweatherbank, volgens de kapitein door de sterke stroom. De bemanning wilde, vanwege de risico’s van boord en bereikten na 7 uur roeien Port Talbot. Het schip werd naar Swansea gesleept alwaar de kapitein het commando weer overnam.

De Raad kwam tot de volgende conclusie: “… de stranding  … is veroorzaakt door eene daad en nalatigheid van den aangeklaagde K.W. de Grooth, daar hij na 10 uur in den avond van 5 Januari, zonder genoegzame zekerheid te hebben aangaande zijn bestek, te veel in Noordelijke richting heeft gestuurd en daar hij verzuimd heeft te looden, en dientengevolge niet genoeg rekening heeft gehouden met den stroom.” De Raad schorste de kapitein voor 6 weken het gezag uit te oefenen over een Nederlands koopvaardijschip en veroordeelde hem tot betaling van de kosten van de zaak ad f 29,15.

 

Melding van het overboord vallen en verdrinken op 19 augustus 1877 van de stuurman A.R.Kuiper van het schip “Jan Visser, kapitein K.W. de Grooth.  “…peilende om 5 uur de toren van Hans N.N.W. …”

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Grooth, Klaas Wolters de

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1871-07-03
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: SPRUIT
Schipper: Pott, Tjerk M.
Scheepstype: schoenerbrik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1871

PGC 300371
Groningen, 29 maart. Gisteren werd met goed gevolg te water gelaten van de werf der scheepsbouwmeester J.W. Kuiper, het solied kopervast schoenerbrikschip, genaamd SPRUIT, groot 140 roggelasten, dat bevaren zal worden door de kapitein T.M. Pott, wonende te Nieuwe Pekela, onder directie van de heer A. Waalkens, te Blijham.

Op 05-06-1871 wordt voor de SPRUIT door A.E. Waalkens uit Blijham een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. Tjark Meilofs Pot(t).

NVC 041071
Kroonstad, 23 september. Vertrokken de SPRUIT, Pot naar Kopenhagen.
HV 241071
Shields, 20 oktober. Binnengekomen SPRUIT, Pot van Rotterdam.

1872

NVC 060172
Barcelona, 29 december 1871.Binnengekomen SPRUIT, Pot van Newcastle.
NVC 060372
Barcelona, 24 februari. Zeilklaar SPRUIT, Pot naar Buenos Aires.
ST 180672
Buenos Aires, 29 april. Aangekomen SPRUIT, T.M. Pot van Barcelona.

1873

AH 200473
Rio de Janeiro, 21 maart. Aangekomen SPRUIT, Pot van Antwerpen.
WIN 230773
Santos, 18 juni. Vertrokken SPRUIT, wijlen Pot naar het kanaal.
OHC 260873
Falmouth, 22 augustus. Binnengekomen SPRUIT, Pott van Santos.

1874

OHC 240374
Buenos Aires, 12 februari. In lading SPRUIT, Pot naar Antwerpen.
OHC 120574
Vlissingen, 9 mei. Binnengekomen SPRUIT, Pot van Buenos Aires.
WIN 200674
Antwerpen, 16 juni. Vertrokken SPRUIT, Pot naar Archangel.
WIN 260874
Archangel, 11 augustus. Vertrokken SPRUIT, Pott naar Koogerpolder.
WIN 230974
Koogerpolder, 17 september. Gearriveerd SPRUIT, Pott van Archangel.
 
1875

WIN 130275
Gallipoli, 3 februari. Vertrokken SPRUIT, Pott naar Canea.
WIN 190675
Kroonstad, 7 juni. Binnengekomen SPRUIT, Pot van Canea.
AH 060875
Kopenhagen, 31 juli. Gepasseerd SPRUIT, Pot van Petersburg naar Hull.
WIN 180875
Hull, 12 augustus. Binnengekomen SPRUIT, Pott van Petersburg.
OHC 250975
Hull, 21 september. Vertrokken SPRUIT, Pot naar Bahia.

1876

HV 200176
Bahia, 19 december 1875. Binnengekomen SPRUIT, Pot van Hull.
ST 030776
Falmouth, 29 juni. Binnengekomen SPRUIT, M.T. Pot van Bahia.
OHC 060776
Falmouth, 1 juli. Vertrokken SPRUIT, Pot van Bahia naar Greenock.

1877

OHC 250177
Buenos Aires, 15 december 1876. Binnengekomen SPRUIT, Pot van Glasgow.
WIN 110477
Ten overstaan van Mr. A.J. De Sitter, notaris alhier, had ll vrijdag, ten huize van B. Molanus, te Nieuw-Beerta, en ten verzoeke van de erven F. J. Meijer de verkoop plaats van: (opm. bekort) Mede werden alstoen verkocht 2/40 aandelen in het schip „ADELAAR”, kapt. Potjewijd; koper H, Biels, te Nieuw-Beerta, voor f 140, en 1/25 aandeel in het schip „De SPRUIT”, kapt. Pot; koper F. Biels, te Kroonpolder, voor f 420.
NRC 210477
Antwerpen, 19 april. Volgens telegram, dato Buenos-Ayres 17 dezer, is het Nederlandse schip SPRUIT, kapt. Pott, van Conception met huiden naar Het Kanaal, lek te St. Catharina (Brazilië) binnengelopen.
NRC 220477
Antwerpen, 19 april. Kapt. De Boer, agent te Buenos-Ayres der Antwerpse assuradeuren, is per telegram uit Antwerpen verzocht naar St. Catharina te vertrekken om hun belangen te behartigen in de averij van het schip SPRUIT, kapt. Pot, aldaar lek op de reis van Concepción naar het Kanaal binnengelopen.
PGC 230477
Antwerpen, 19 april. Volgens telegram van Buenos Ayres d.d. 17 dezer, is het schip SPRUIT, kapt. T.M. Pott, van Concepción met huiden naar het Kanaal, lek te St. Catharina (Brazilié) binnengelopen.
NRC 200677
Antwerpen, 16 juni. Volgens bericht uit St. Catherina in dato 19 mei, is de gehele lading van het alhier lek binnengelopen schip SPRUIT, kapt. Pott, geland. 169 huiden zijn beschadigd, deels verrot. De lading zal overgezouten en waarschijnlijk weder ingenomen worden. Het beschadigde zal afzonderlijk worden gehouden en niets te St. Catharina verkocht worden. Het schip maakt nog steeds van 8 tot 10 duim water per etmaal en zal de reparatie waarschijnlijk lang aanhouden.
NRC 271077
Antwerpen, 24 oktober. Het Nederlandse brikschip SPRUIT, kapt. Pott, van Concepción met huiden naar het Kanaal bestemd en 17 april ll. lek te St. Catharina binnengelopen is 17 september van daar vertrokken na geëindigde reparatie en de lading weder ingenomen te hebben. De kosten van reparatie met bodemarij inbegrepen bedragen GBP 2.482,-.
OHC 241177
Falmouth, 21 november. Binnengekomen SPRUIT, Pot van Conception, laatst van St. Catharina.
OHC 261177
Falmouth, 23 november. Vertrokken SPRUIT, Pot van Conception naar Antwerpen.
DT 281177
Vlissingen, 26 november. Gearriveerd SPRUIT, M.T. Pot van Conception.

1878

AH 210478
Antwerpen, 19 april. Uitgezeild SPRUIT, De Jonge naar Buenos Aires.
AH 170878
Arrivementen: Te Buenos Aires, 6 Juli. SPRUIT, Pott, (opm. De Jonge) van Antwerpen.
AH 100978
Buenos Aires, 2 augustus. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Rosario.
ST 0431178
Rio Grande, 23 september. Aangekomen SPRUIT, T.R. de Jonge van Rosario.

1879

ST 250179
Rio Grande, 20 december 1878. Vertrokken SPRUIT, T.R. de Jonge naar Falmouth.
AH 210279
Portland, 17 februari. Ter rede SPRUIT, De Jonge van Porto Allegro.
PGC 080379
Cuxhaven, 6 maart. Door een sleepboot is heden morgen naar Hamburg opgesleept de schoener-brik HENRIKA, kapt. H.B. Wortelboer, van Goole hier aangekomen, doch wegens het ijs in de haven gelegd, terwijl het om dezelfde reden hier in de haven gelegen schoener-brikschip SPRUIT, kapt. T.R. de Jonge, van Porto Alegre gearriveerd, heden ochtend onder eigen zeil de reis naar Hamburg voortzette.
AH 120479
Hamburg, 9 april. Vertrokken SPRUIT, De Jonge op avontuur.
ST 260779
Santos, 17 juni. Aangekomenen SPRUIT, T.R. de Jonge van Hamburg.
AH 260879
Santos, 10 juli. Zeilklaar SPRUIT, De Jonge naar San Francisco.
ST 060979
Rio de Janeiro, 14 augustus. Aangekomen SPRUIT, T.R. de Jonge van Rio San Francisco do Sul.
ST 041079
Rio de Janeiro, 8 september. Vertrokken SPRUIT, T.R. de Jonge naar Lissabon.
AH 221179
Lissabon, 14 november. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Rio de Janeiro.
ST 041279
Lissabon, 26 november. Vertrokken SPRUIT, T.R. de Jonge naar New York.

1880

AH 030280
New York, 18 januari. Binnengekomen SPRUIT, De Jonge van Rio de Janeiro.(opm. Lissabon)
NVD 260280
New York, 11februari. Zeilklaar SPRUIT, De Jonge naar Pelotas.
AH 020380
Fortress Monroe (opm. Hampton, Virginia), 16 februari. Binnengekomen  SPRUIT, De Jonge van New York.
AH 050380
Richmond, 18 februari. Binnengekomen SPRUIT, De Jonge van New York.
AH 130380
Richmond, 25 februari. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Brazilië.
AH 300880
Rio Grande, 26 juli. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Bordeaux.
AH 111080
Pauillac, 8 oktober. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Rio Grande.
NVD 151080
Bordeaux, 11 oktober. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Rio Grande.

1881

NVD 060181
Pauillac, 31 december 1880. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Rosario.
PGC 110781
Winschoten, 8 juli. Volgens een hier ontvangen brief was het schip SPRUIT, kapt. J. de Jonge, in het begin van mei van Buenos Ayres naar Falmouth vertrokken voor order.
AH 270881
Falmouth, 24 augustus. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Paysandu.
AH 040981
Hamburg, 1 september. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Paysandu.
AH 031281
Hamburg, 30 november. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Porto Allegro.

1882

NRC 110482
Rio Grande, 4 maart. De Nederlandse schepen GODELEVUS, kapt. H.B. Reit en SPRUIT, kapt. T.B. de Jonge, zijn beide bevracht om meel te laden te Porto Allegro met bestemming naar Pernambucq. De staat van de baar is nog even slecht en heeft de Braziliaanse regering een ingenieur uit Europa laten verzoeken om de staat van de zaken op te nemen om daarin de nodige verbeteringen te kunnen aanbrengen.
ST 220582
Rio Grande, 15 april. Vertrokken SPRUIT, T.R. de Jonge naar Pernambuco.
AH 310582
Pernambuco, 1 mei. Aangekomen GODELEVUS, kapt. H.B. Reit en SPRUIT, kapt. T.R. de Jonge van Porto Allegro.
AH 190682
Pernambuco, 23 mei. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Rio Grande.
PGC 040882
Rio Grande, 21 juni. Sedert het laatste bericht zijn hier aangekomen elf schepen, alle van weinig diepgang. Met uitzondering van twee dagen springtij is de baar niet te passeren geweest, zodat de nieuw aangekomen schepen alle tot vaste prijzen gecharterd werden, onder andere de Hoogezandster schoener ZODIAC, kapt. W.W. Schenk, tot Sh.75/- voor gezouten huiden naar het Kanaal, de te Pekela te huis behorende brik JANTINA KORTER, kapt. J.H. Korter, tot 1.400 reis per zak mandiokmeel van Porto Alegre naar Fernambuck, en de Blijhamster schoener-brik SPRUIT, kapt. T.R. de Jonge, met gelijke lading tot 1.000 reis per zak naar Fernambuck.
NVD 190982
Pernambuco, 24 augustus. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Rio Grande.
ST 051082
Pernambuco, 12 september. Vertrokken SPRUIT, T.R. de Jonge naar Assu.
AH 081282
Rio Grande, 26 oktober. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Macau.

1883

NRC 040183
Rio Grande. Het scheepvaartverkeer alhier is thans zeer bevredigend, de dienst op het kanaal is veel verbeterd en er is steeds gelegenheid om binnengebracht of naar zee gesleept te worden. In de maand november passeerden 121 schepen de baar en van 1 oktober tot 30 november 303 schepen, welke alle zonder het minste ongerief het kanaal op- en afgingen. Enige dagen geleden peilde men ruim 11 Braziliaanse voet, hetgeen sedert jaren niet het geval was geweest, zodat schepen met een diepgang van 10 voet kunnen binnenkomen, en met 9¾ kunnen uitgaan.
In vrachten is het zeer stil, daar er weinig produkten ter verscheping voor handen zijn. Gecharterd werden onder anderen de IDA EN JOHANNA, kapt. Doewes, en de TASMANIA, kapt. Schuth, beide met beenas naar het Kanaal tot 40 shilling, voorts de SPRUIT, kapt. De Jonge, van Porto Alegro met tabak naar Lissabon voor order GBP 400 in eens af. In de haven liggen althans onbevracht 18 schepen.
ST 020283
Rio Grande, 28 december 1882. Zeilklaar SPRUIT, T.R. de Jonge naar Falmouth.
ST 050283
Rio Grande, 1 januari. Uitgezeild SPRUIT, T.R. de Jonge naar Lissabon.
ST 230383
Falmouth, vóór 21 maart. Vertrokken SPRUIT, T.R. de Jonge naar Antwerpen
AH 270483
Vlissingen, 26 april. Gepasseerd SPRUIT, De Jonge van Antwerpen naar Hamburg.
AH 050583
Hamburg, 2 mei. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Antwerpen.
AH 060783
Hamburg, 4 juli. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Rio Grande.
AH 011183
Rio Grande, 22 september. Binnengekomen SPRUIT, De Jonge van Hamburg.
NRC 171183
Rio Grande, 18 oktober. De staat van de baar was in de laatste 14 dagen zeer gunstig, zodat alle aankomende schepen zonder oponthoud de baar konden passeren. Er was veel scheepsruimte, die uiterst gemakkelijk emplooi vond. De volgende schepen werden opgenomen: REIZIGER, 167 ton naar het Kanaal tot 30 shilling, en MARIA, kapt. Slinger, tot 27 shilling 6 pence naar Runcorn, beiden met beenas te laden. De ADMIRAAL TROMP, kapt. De Groot, en A.H. VAN BERGEN, kapt. Eefting, beide aan de kust te beladen tot geheime condities. De SPRUIT, kapt. DE Jonge, en BORGERHOUT, kapt. Kloekers, met zout van Kaap Verde herwaarts to 600 reis per alqueïre. De ZUURDIJK, kapt. Olthoff, van Fernambuco herwaarts met suiker tot 500 reis per quintaal.
AH 211283
Rio Grande, 16 november. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar de Kaap Verdische Eilanden.

1884

ST 190484
Rio Grande, 13 maart. Binnengekomen SPRUIT, T.R. de Jonge van  IIlha do Sul.
AH 180584
Rio Grande, 17 mei. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Macau.
ST 090884
Rio Grande, 3 juli. Binnengekomen SPRUIT, T.R. de Jonge van Macau.
AH 041084
Rio Grande, 27 augustus. Zeilklaar SPRUIT, De Jonge naar Falmouth.
ST 171184
Vlissingen, 14 november. Gepasseerd SPRUIT, T.R. de Jonge van Rio Grande naar Antwerpen.

1885

NVD 270285
Antwerpen, 25 februari. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Rio Grande.
AH 260585
Rio Grande, 25 april. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Antwerpen.
NRC 040785
Antwerpen, 1 juli. De lading van het schip GOORECHT, kapt. Havenga, van Rio Grande naar Falmouth, met schade te St. Catharine´s (Brazilië) binnen, zal door het Nederlandse schip SPRUIT, kapt. De Jonge, naar de destinatieplaats gebracht worden.
NRC 090785
Rio Grande, 6 juli. Bevracht zijn de GEERTRUIDA, kapt. Hartman, met gezouten huiden naar Het Kanaal voor order tot Sh.32/- per ton, SPRUIT, kapt. De Jonge, van Santa Catharina naar Het Kanaal met producten tot Sh.35/- per ton, VOLHARDING, kapt. Kramer, van Porto Alegre naar het Kanaal voor order met tabak tot GBP 260 totaal, WIJNHANDEL II, kapt. Vos, met fosfaat van Porto Alegre naar Het Kanaal tot Sh.22/6, en HENDRIK ROBERTUS LEEMHUIS SR. kapt. De Jong, van Porto Alegre naar Rio (opm: mogelijk Rio de Janeiro) met graan tot 2.100 milreis. Er zijn nog 25 onbevrachte schepen in de haven.
AH 190885
Falmouth, 17 augustus. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Santa Catharina.
AH 200885
Ladingen en geconslgneerden der navolgende schepen om order binnen te Falmouth: SPRUIT, De Jonge, met beenderen van St. Catharine voor W. Bertram Brunswick (opm. Berwick).
AH 030985
Dover, 30 augustus. Ten anker SPRUIT, De Jonge van Santa Catharina naar Berwick.
NVD 080985
Berwick, 4 september. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Santa Catharina.
AH 240985
Hamburg, 21 september. Binnengekomen SPRUIT, De Jonge van Berwick.
AH 031285
Hamburg, 1 december. Zeilklaar SPRUIT, De Jonge naar Rio Grande.
ST 251285
Portland, 21 december. Gepasseerd SPRUIT, T.R. de Jonge van Hamburg naar Rio Grande.

1886

ST 120386
Rio Grande, 6 februari. Aangekomen SPRUIT, T.R. de Jonge van Hamburg.
AH 070686
Rio Grande, 3 mei. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Sandy Hook.
AH 110786
New York, 27 juni. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Rio Grande.
AH 160786
Boston, 2 juli. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Rio Grande.
AH 010986
Wilmington, 18 augustus. Zeilklaar SPRUIT, De Jonge naar Antwerpen.
ST 041086
Vlissingen, 2 oktober. Binnengekomen SPRUIT, T.R. de Jonge van Wilmington.
ST 071286
Antwerpen, 3 december. Vertrokken SPRUIT, T.R. de Jonge naar Harburg.
AH 181286
Harburg, 8 december. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Antwerpen.
AH 221286
Hamburg, 18 december. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Harburg.

1887

ST 160787
Rio Grande, geen datum. Aangekomen SPRUIT, T.R. de Jonge van Hamburg.
NRC 070887
Rio Grande, 1 juli. Het Nederlandse schip SPRUIT, kapt. de Jonge, is bevracht voor 35 shilling met gedroogde huiden naar Noord Amerika en terug met meel tegen USD 1 per vat.
AH 051087
Rio Grande, 3 september. Zeilklaar SPRUIT, De Jonge naar Boston.
AH 261187
Vineyard, 12 november. Binnengekomen SPRUIT, De Jonge van Rio Grande.
AH 301187
Boston, 18 november. Binnengekomen SPRUIT, De Jonge van Rio Grande.
AH 061287
Boston, vóór 5 december. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Richmond.
NVD 241287
Richmond, december. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Rio Grande.

1888

PGC 170488
Rio Grande, 15 maart. De baar heeft zich de laatste tijd zeer goed gehouden. Er kwamen vele schepen aan, doch de vrachten zijn nog niet verbeterd. De A.H. VAN BERGEN, 143 ton, is bevracht met mate (opm: maté; heesterachtige boom of: bladeren van deze heesters, waarvan thee wordt getrokken) voor 1 real van Porto Allegro naar La Plata en de SPRUIT, 181 ton, met gezouten huiden naar het Kanaal voor 30 shilling.
NRC 060788
Rotterdam, 5 juli. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen vertrok het Nederlandse schip SPRUIT, kapt. De Jonge, 30 mei van Rio Grande naar Falmouth.
NRC 200888
Rotterdam, 19 augustus. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde het Nederlandse schoenerbrikschip SPRUIT, kapt. De Jonge, 18 augustus van Rio Grande te Kinsale (Old Head of Kinsale, Zuid-Ierland).
AH 270888
Queenstown, 24 augustus. Vertrokken SPRUIT, De Jonge van Rio Grande naar St. Petersburg.
ST 120988
Kopenhagen, 9 september. Binnengelopen SPRUIT, T.R. de Jonge van Rio Grande naar St. Petersburg.
AH 190988
Kroonstad, 15 september. Aangekomen SPRUIT, De Jonge van Rio Grande.
ST 081188
Travemünde, 4 november. Binnengekomen SPRUIT, T.R. de Jonge van Kroonstad.

1889

NVD 160489
Travemünde, 13 april. Vertrokken SPRUIT, De Jonge naar Memel.
AH 230489
Memel, 17 april. Aangekomen SPRUIT, De Grooth van Lubeck.
AH 060789
Elseneur, 3 juli. Gepasseerd SPRUIT, De Grooth van Delfzijl naar Söderhamn.
AH 061089
Bremerhaven, 4 oktober. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Malmö.
NRC 181289
Glückstadt, 14 december. De Nederlandse schoener SPRUIT, kapt. De Groot, van Gothenburg naar Itzehoe, is wegens ijs hier binnengelopen.

1890

NVD 120290
Itzehoe, 5 februari. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Bremerhaven.
AH 260390
Bremerhaven, 24 maart. Uitgezeild SPRUIT, De Groot naar Koningsbergen.
AH 080490
Pillau, 5 april. Aangekomen SPRUIT, De Groot van Bremen.
NVD 060590
Pillau, 1 mei. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Kiel.
AH 200690
Memel, 16 juni. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Kiel.
AH 240890
Bremerhaven, 21 augustus. Binnengekomen SPRUIT, De Groot van Sundswall.
NVD 201090
Gefle, 11 oktober. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Elsfleth.
NVD 261190
Elsfleth, 23 oktober. Aangekomen SPRUIT, De Groot van Gefle.

1891

AH 240391
Elsfleth, 21 maart. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Koningsbergen.
AH 050591
Pillau, 2 mei. Uitgezeild SPRUIT, De Grooth naar Kiel.
AH 130691
Memel, 9 juni. Vertrokken SPRUIT, De Grooth naar Kiel.
NVD 010791
Kiel, 29 juni. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Memel.
AH 25 0791
Memel, 21 juli. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Kiel.
AH 160991
Westerwik, vóór 12 september. Vertrokken SPRUIT, De Grooth naar Kiel.
AH 181091
Nerva, 11 oktober. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Rotterdam.
ST 041191
Nieuwe Waterweg, 2 november. Binnengekomen SPRUIT, K.W. de Groot van Nerva.

1892

Op 04-01-1892 wordt voor de SPRUIT door J.J. Koerts uit Oude Pekela  een zeebrief aan gevraagd voor kapt. (niet vermeld)

ST 060492
Maassluis, 4 april. Uitgezeild SPRUIT, K.W. de Groot naar Svendborg.
AH 250592
Wyburg, 15 mei. Aangekomen SPRUIT, De Grooth van Bandholm.
ST 011192
Kötka, 20 oktober. Uitgezeild SPRUIT, K.W. de Grooth naar Papenburg.
NVD 131292
Papenburg, 2 december. Aangekomen SPRUIT, De Groot van Kötka.

1893

AH 090593
Gotenburg, 2 mei. Uitgezeild SPRUIT, De Grooth naar Frankrijk.
AH 230593
La Rochelle, 17 mei. Aangekomen SPRUIT, De Groot van Gotenburg.
NVD 020693
La Rochelle, 29 mei. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Swansea.
AH 090793
Elseneur, 5 juli. Gepasseerd SPRUIT, De Groot van Swansea naar Carlscrona.
NRC 040893
Elseneur, 1 augustus. De bark MARY uit Frederickstad (Oslofjord), van Kotka (Finland) naar Londen met hout, is gisteren alhier ter rede door de Nederlandse schoener SPRUIT, kapt. De Grooth, uit Pekela aangevaren. De MARY bekwam schade boven water, die hier ter rede gerepareerd wordt. De SPRUIT zou volgens rapport slechts geringe schade hebben.
AH 080993
Hartlepool, 5 september. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Petersburg.

1894

AH 310394
Maassluis, 30 maart. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar het Bristolkanaal.
DT 090794
Delfzijl, 6 juli. Vertrokken SPRUIT, K.W. de Groot naar het Bristolkanaal.
NRC 170794
IJmuiden, 15 juli. Het Nederlandse schip (opm: brik) SPRUIT, kapt. K.W. de Grooth, van Delfzijl naar Bristol, alhier met schade binnen, is opgevaren naar Amsterdam om te repareren.
AH 260894
IJmuiden, 25 augustus. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Bristol.
AH 300894
Dover, 27 augustus. Gepasseerd SPRUIT, De Groot van Delfzijl, laatst van Amsterdam naar Bristol.
NVD 100994
Sharpness, 6 september. Aangekomen SPRUIT, De Groot van Groningen.
NVD 031094
Charlestown (Cornwall), 27 september. Aangekomen SPRUIT, De Grooth van Sharpness.
AH 141094
Charlestown (Cornwall), 11 oktober. Uitgezeild SPRUIT, De Grooth naar Riga.
AH 091194
Riga, 6 november. Aangekomen SPRUIT, De Groot van Charleston (opm. Charlestown)
AH 081294
Riga, 5 december. Vertrokken SPRUIT, De Groot naar Kennetpans (opm. Schotland).

1895

AH 280295
Alloa, 24 februari. Uitgezeild SPRUIT, De Grooth naar Wilhelmshaven.
PGC 270395
Wilhelmshaven, 25 maart. De Nederlandse schoener (opm: schoenerbrik) SPRUIT, kapt. K.W. de Grooth, van Alloa naar hier bestemd, is gisternacht van de ankers op drift gegaan en tegen het havenhoofd gedreven. Het schip verloor de masten en de boegspriet en werd des middags als totaal wrak in de haven gesleept.
PGC 230495
Brake, 17 april. In de heden gehouden zitting van het Seeamt werd de stranding te Wilhelmshaven van de Nederlandse schoener SPRUIT, kapt. de Grooth, behandeld, en als oorzaak daarvan aangenomen het breken der beide ankerkettingen in de toen gewoed hebbende orkaan.
NVD 300495
Willemshaven, 27 april. Het Nederlands schip SPRUIT is afgekeurd en zal 4 mei publiek worden verkocht.
PGC 010595
Wilhelmshaven, 26 april. Het Nederlandse schip SPRUIT  zal 4 mei alhier in veiling worden aangeboden.

Bronnen

Jaar: 1871
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet
AH = Algemeen Handelsblad
DT = De Tijd
HV = Het Vaderland
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVC = Nieuwe Veendammer Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
ST = De Standaard
WIN = Winschoter Courant