Inloggen
FLEVO - ID 18061


Identification Data

Bouwjaar: 1861
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: wood, oak
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: J. F. Foster, Medford (Mass.), U.S.A.
Werfnummer:
Delivery Date: 1861-10-19
Technical Data

Net Tonnage: 686.00 lasts
Net Tonnage 2: 1275.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 182.2 Feet (British) Registered
Beam: 37.6 Feet (British) Registered
Depth: 24.1 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1869
Type: Remeasurement
Omschrijving: Als FLEVO hermeten op 1.177,96 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-11-22
Register nr: 0
Scheepsnaam: FLEVO
Type: Fregat
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hendricks, A.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Strootman, J.C.
Opmerkingen: 1871 - 255-datum besluit nieuwe zeebrief30-01-1871-67- schip ligt in :New Castle a/d Tyne South Schields
Nr oude zeebrief : Voorlopige zeebrief voor 2 jaar.

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1861-10-19 NAAMLOOS
Manager: Joshua T. Foster, Medford (Mass.), U.S.A.
Eigenaar: Joshua T. Foster, Medford (Mass.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Medford (Mass.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1861-11-00 QUESNEL
Manager: James Funk & Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: James Funk & Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1863-11-00 QUESNEL
Manager: J.P. Bickell, Liverpool, England
Eigenaar: J.P. Bickell, Liverpool, England
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / England
Callsign: WFQK

Date/Name Ship 1864-11-00 HENRY HANDLEY
Manager: Thomas Augustus Gibb, Liverpool, England
Eigenaar: Thomas Augustus Gibb, Liverpool, England
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / England
Callsign: WFQK

Date/Name Ship 1869-11-22 FLEVO
Manager: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NRPC

Date/Name Ship 1878-07-00 ANNA
Manager: Siedenburg, Wendt & Co., Bremen, Germany
Eigenaar: Siedenburg, Wendt & Co., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QDFN

Date/Name Ship 1894-00-00 ANNA
Manager: Johann Friedrich Lampe, Bremerhaven, Germany
Eigenaar: Johann Friedrich Lampe, Bremerhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremerhaven / Germany

Ship Events Data

1871-03-15: Collision
Op 15 maart 1871 vaart de FLEVO, Strootman, bij het invaren van het Noord-Hollands kanaal, de daar afgemeerde SURINAME aan.
1875-12-24: Damaged
Kapt. Strootman, voerende het Nederlandse schip FLEVO, 24 december 1875 van Cardiff te Singapore aangekomen, rapporteert dat hij door een orkaan is geteisterd. Aan dek zijn vele zaken stuk geslagen, zeilen scheurden aan flarden, de bakboordsboeg werd ontzet en de kapitein vreest, dat enkele balken of knieën zullen gebroken zijn.
1878-01-12: Damaged
Kapt. Strootman, voerende het schip FLEVO, van Java naar Amsterdam, alhier aangekomen, rapporteert tussen 11 en 12 januari 1878 op 34°45’ ZB 22°59’ OL een hevige storm gehad te hebben, waardoor het vooronder- en bovenmarszeil en voorstengestagzeil verloren gingen.
1878-04-02: Damaged
Tessel, 2 april 1878. Binnengekomen FLEVO, Strootman van Pangool, heeft op de rede een anker verloren
1878-07-17: Sold to foreign country
17 juli 1878
Het Nederlandse fregatschip FLEVO is door de makelaar Ed. C.A. Koli verkocht aan een Bremer huis.
1895-09-00: Final Fate: Condemned

In september 1895 loopt de ANNA, kapt. Grumbever , van Fowey naar Philadelphia, met een lading porseleinaarde, lek te Fayal (Azoren) binnen en wordt afgekeurd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johannes Christoffel Strootman werd geboren ca. 1829 te Amsterdam als zoon van Joannes Christoffel Strootman en Catrina Bolten.

Johannes trouwde op 13 maart 1862 te Amsterdam als scheepsgezagvoerder met Jannetje Reckleben geboren te Amsterdam ca. 1837 als dochter van Jan Georg Reckleben, geëmployeerde bij de Marine en Wilhelmina Menkman

 

Kapitein Strootman overleed op een terugreis van Java kort na aankomst in Falmouth begin 1883. Het schip werd toen door zijn 1ste stuurman Jan Pieters Hoedemaker (zie aldaar) naar Amsterdam gezeild052.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Strootman werd met vlagnummer 789 per 18 februari 1862 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voorspraak van kapitein G.M.Titsingh. Als zijn schip is vermeld de “Passaroean”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving was Strootman 33 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 18/26 februari 1862 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johannes Christoffel Strootman, oud 33 jaar, voerend de bark “Passaroean”, voor rekening van A.Kuyper van Harpen & E.Sanders, op voordracht van kapitein E.Sanders.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam               naam reder/boekhouder

       789                         1862          bark                Passaroean                  A.Kuyper van Harpen & E.Sanders

                                     1863-1868    bark                Petronella                     idem

                                     1869-1877    fregat              Flevo                             A.Hendrichs & Co

                                     1878-1881    fregat              Smeroe                         idem

 

Kapitein J.C.Strootman was van 1879 t/m 1883 gezagvoerder van de composiet-bark “Smeroe”, in 1878 te Amsterdam gebouwd op de werf “De Nachtegaal” van W.& A.H.Meursing te Amsterdam en metende 1000 ton n.m. varende voor rederij A.Hendrichs & co te Amsterdam 025.

De “Smeroe” viel om “toen zij na de tewaterlating ( 1 October 1878) in droogdok ging (4 December) voor het laatste werk aan het onderwaterschip”. De oorzaak is onbekend, maar vermoedelijk droeg het te weinig ballast. “Al op haar eerste reis, 7 April 1879 van Amsterdam naar Soerabaya, liep ze in de Indische Oceaan in stormweer averij op; waterstagen, kluiverboom en de ijzeren boegspriet gebroken; maar het tuig bleef overeind! Ook varende werd zij blijkbaar door Kapt. Strootman als overtuigd ervaren; reeds in 1881 zijn de ijzeren masten … met 3 voet ingekort en zal dus aan bovenmarszeilen en bramzeilen het een en ander verkleind zijn”.

“Begin 1881 maakte de “Smeroe” een korte reis van Calcutta naar Mauritius met een lading rijst, waarvoor zij 1 10/16 roepiah per zak kreeg. Teruggekeerd, vermoedelijk in ballast, vertrok zij eind Mei 1881 opnieuw van Calcutta met een lading rijst en koelie-stores (vracht 65 shilling per ton) voor Trinidad”052

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                      vertrek                      terugkomst

J.C.Strootman                                     Doctrina et Amicitia                       21 april 1861             05 februari 1862

                                                               Petronella                                        12 oktober 1867       geen melding

                                                              

 

Bouma025 vermeldt J.C.Strootman als gezagvoerder gedurende:

  • * 1860 t/m 1862 van het 3/mschip “Doctrina et Amicitia”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 696 ton o.m., varend voor A.L.van Harpen & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen en herdoopt als “Amicitia”;
  • * 1863 van de bark Passarouang” ex Sara Alida Maria, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 740 ton o.m., varend voor A.Kuijper, van Harpen & E.Sanders te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Hercules”;
  • * 1864 t/m 1869 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam;
  • * 1870 t/m 1878 van het 3/mschip “Flevo” ex Henry Hantley, gebouwd in 1861 te Medford, 1350 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1878 verkocht naar Bremen;
  • * 1879 t/m 1883 van de comp.bark “Smeroe”, gebouwd in 1878 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. De kapitein overleed in 1883.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Strootman, Johannes Christoffel

Algemene informatie

1861

NYH 241061
Medford. Op de 19e j.l. is van de werf van Joshua T. Foster een mooi schip tewater gelaten van 1025 ton, Amerikaanse meting. Het is 180 voet lang, 37 voet 9 inches breed en 24 voet diep. (opm: voor eigen rekening; voor verkoop zie COB 091161, in 1869 FLEVO)
COB 091161
Het schip van 1025 ton, dat een paar dagen geleden van de werf van de heer J.T. Foster is tewater gelaten, en nu aan de kade van Lewis ligt, is is op geheime voorwaarden verkocht aan kapt. James Funck en anderen, New York. Het schip krijgt de naam QUESNEL en zal onmiddellijk voor zee worden gereed gemaakt.
JOC 211161
Advertentie. (Lijstje met zes schepen plus)
Schip QUESNEL (nieuw), kapt. Funck, Pier 6 NR.
COA 121161
Boston, 11 november. Vertrokken QUESNEL, Funck, naar New York.

1862

JOC 240362
Advertentie. Packet schepen naar LE HAVRE – enige regelmatige Lijndienst
De volgende schepen zullen van Le Havre vertrekken op de 21ste en van New York op de 1ste van elke maand, als volgt:
Volgt een lijst met afvaarten waaronder de QUESNEL, kapt. Funck de 1ste mei van New York en de 20ste juni van Le Havre
BDA 020962
De QUESNEL te New York van Le Havre rapporteert op de 19e l.l. in de positie 69º NB 43º WL een orkaan te hebben ondergaan welke zes uren duurde. Op 24 augustus, in positie 66º20’ NB 41º WL, ontmoette men twee schepen varend naar het westen varend onder noodtuig, een zwart geverfd en de andere met geverfde poorten; Ze waren te ver bovenwinds om nadere gegevens te kunnen krijgen, de een met de geverfde poorten was 20 mijl westelijk van de ander, en geen van beide scheen behoefte te hebben aan assistentie.

1863

TPI 131063
Gisteren arriveerde het schip QUESNEL, Funck, in New York, 28 augustus van Le Havre met 280 passagiers.
BDA 231163
We zagen verkocht (o.a.) het A1 schip QUESNEL, 900 ton, gebouwd in Medford in 1861.

1864

BDA 040264
Liverpool, 17 januari. Aangekomen QUESNEL, Kelley, van New York.

LDP 240264
Advertentie. Op donderdag 3 maart a.s., om 1 uur ’s middags, zal in de Makelaars’ Verkoopzaal, Gebouw Walmer, Water Street (indien niet vooraf reeds onderhands verkocht), worden geveild. Het prachtige eerste klas in Amerika gebouwde schip QUESNEL. 1.161.70-95e Amerikaanse Registerton, en 1.181.71-100ste ton Engelse maat. Het schip was speciaal als een Frans Paketschip gebouwd voor de vaart tussen Le Havre en New York in Medford, Mass., in november 1861, van eikenhout en is 9-7 jaren 3-3 G 1 1 in Franse Veritas geclassificeerd, A 1 in het Amerikaanse Boek, en werd in 1863 geïnspecteerd. Dit schitterende schip heeft alle moderne verbeteringen, inclusief dubbele topzeil ra’s, tanks enz, en is volledig uitgerust voor passagiers naar Franse maatstaf, waarvoor het eerste klas is aangepast. Het heeft het enorme laadvermogen van 1.900 ton dood gewicht, zeilt zonder ballast en is in elk opzicht een begeerlijk schip. Het is hier zojuist aangekomen na haar derde Atlantische reis en is een nadere inspectie meer dan waard. De afmetingen: lang 190 voet, breed 34 voet, hol 24 voet. Het schip ligt in het Kanaaldock. Voor nadere gegevens wende men zich tot Curry, Kellock en Co, Makelaars.
TPI 230664
Het schip QUESNEL (Brits), uit Liverpool, kapt. Amidon, van Liverpool in 31 dagen met 376 passagiers in New York aangekomen.
BOT 221264

In Engeland is gedurende november een aantal schepen verkocht, waaronder de QUESNEL, 1181 ton, in 1861 in Massachusetts gebouwd voor £ 9500. (opm: nieuwe scheepsnaam HENRY HANDLEY)

1869

SDG 110669
Advertentie. Uit de hand te koop. Het schip HENRY HANDLEY van Liverpool, 1.177 ton registertonnen, Afmetingen: 182.2 x 37.6 x 24.1 voeten. Gebouwd in Medford (opm. Mass.) V.S. in 1861. Klasse 9-7, 3.3, 1-1 Veritas welke kort geleden is verlopen. Gekoperd in 1867. Ligt in lossing te Dundee. Verkoopprijs en nadere bijzonderheden te bevragen bij Henry E.P. Adamson.
DUC 140869
Het schip HENRY HANDLEY, onlangs binnengekomen van Calcutta, is onderhands verkocht aan een firma in Liverpool. Verwacht wordt dat zij vandaag uitzeilt naar Shields, om een lading steenkool in te nemen, bestemd voor een haven in India.
NRC 221069
Amsterdam, 21 oktober. Het in de Verenigde Staten gebouwde fregatschip HENRY HANDLEY, groot plm. 675 gemeten lasten, is dezer dagen aangekocht door de heren A. Hendrichs & Co alhier. Het wordt alsnu genaamd FLEVO en gevoerd door kapt. Strootman.

Op 22-11-1869 wordt voor FLEVO door A. Hendrichs & Co. uit Amsterdam een voorlopige zeebrief aangevraagd voor kapt. J.C. Strootman.

AH 221269
North Shields, 20 december. Uitgezeild FLEVO, Strootman naar Bombay.
NRC 271269
Bij Beachy Head, 23 december, FLEVO, Strootman van Shields naar Bombay.

1870

DZG 120270
Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij is bevracht: voor Amsterdam FLEVO, J.C. Strootman, 700 last á f 82, 68.
DT 150370
Amsterdam, 13 maart. Volgens brief van kapt. J.C. Strootman, voerende het nederlandse schip FLEVO, van Newcastle naar Bombay, bevond hij zich den 25 Januari in goeden staat zeilende op 2° N.Br., 25° W.L.; aan boord was alles wel.
SAB 230370
Lijst van Nederlanse schepen in 1869 in de grote vaart gebracht: waar onder FLEVO (ex. HENRY HANDLEY) kapt. Strootman, 1.275 ton, eigenaren A. Hendrichs & Co te Amsterdam.
HV 190570
Bombay, 15 mei. Aangekomen FLEVO, Strootman van Newcastle. Alles wel aan boord.
HV 120770
Bombay, 10 juni. Vertrokken FLEVO, Strootman naar Batavia.
JB 230770
Batavia. In lading FLEVO, Strootman, agenten E. Moormann & Co.
JB 280770
Batavia, 28 juli. Vertrokken het Nederlands schip FLEVO, Strootman naar Soerabaja.
JB 290770
Batavia. Uitvoer. Naar Nederland via Soerabaja per het Nederlands schip FLEVO, gezagvoerder Strootman; 650 pikols tin, 200 pikols sapanhout en 200 pikols rotting, N.H.M.
SAB 030970
Samarang. Uitvoer. Naar Nederland via Passaoeroean met het Nederlands schip FLEVO, kapt. J.C. Strootman;  4,516 pikols suiker en 4.000 pikols koffie N.H.M, Benevens lading van Batavia, bestemd voor Nederland.
SAB 150970
Passaroeang, 12 september. Binnengekomen FLEVO, Strootman van Samarang.
JB 101070
Batavia, 9 oktober. Binnengekomen FLEVO, Strootman van Soerabaja.
JB 151070
Straat Sunda, 13 oktober, gepasseerd FLEVO, Strootman van Batavia naar Amsterdam.

1871

NRC 240171
Nieuwediep, 24 januari. Bij de Uiterton ligt ten anker het schip FLEVO, kapt. J.C. Strootman, van Batavia. Door het vele ijs kon het schip niet binnengesleept worden.
DZG 270171
Nieuwe Diep, 26 januari. Binnen: FLEVO, kapt. Strootman, van Batavia (zit vooraan in de haven door het ijs ingesloten).
AH 280171
Cargalijst Amsterdam. FLEVO, Strootman van Batavia met 17.261 balen koffie, 2.499 kratjan suiker, 1.230 schuitjes tin, 1 partij sapanhout, 1.448 bossen rotting. N.H.M.
AH 300171
Men schrijft uit ’t Nieuwediep, dd. 25 januari: „Het schip FLEVO, kapitein Strootman, van Batavia, hier binnen, zit vooraan in de haven door dik ijs ingesloten; de stoomboot kon het schip niet verder brengen. Wat zelden des winters gebeurt, ziet men thans dat de haven door voetgangers wordt begaan. Men is in het bassin der marine druk bezig met het uitzagen van ’s rijks fregat WASSENAER, hetwelk den 4den der volgende maand naar Oost-Indië moet vertrekken.”
NRC 160371
Amsterdam, 15 maart. Het Nederlandse schip SURINAME, kapt. Houtkoper, van hier naar Suriname, is gisteren in het Groot Noord-Hollandsch Kanaal vastgemeerd liggende, aangevaren door het Nederlandse schip FLEVO, kapt. Strootman, van het Nieuwediep komende, waardoor de boeg aan bakboordszijde ingestoten werd en de kraanbalk en kluiverboom braken.

Op 08-04-1871 wordt voor FLEVO door A. Hendrichs & Co. uit Amsterdam een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. J.C. Strootman.


OHC 270471
Texel, 26 april. Vertrokken FLEVO, J.C. Strootman naar Newcastle.
AH 010571
North Shields, 28 april. Binnengekomen FLEVO, Strootman van Amsterdam.
NRC 130571
Rotterdam, 12 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen, als: Voor Amsterdam: PIETER ADOLF, kapt. C. Jaski, 449 lasten, vracht NLG 74,90; FLEVO, kapt. J.C. Strootman, 686 lasten, vracht NLG 77,00.
AH 011071
Soerabaja, 9 september. Aangekomen FLEVO, Strootman van Newcastle.
BH 041271
Samarang, 29 november. Binnengekomen FLEVO, J.C. Strootman van Cheribon.
SAB 121271
Samarang, 9 december. Vertrokken FLEVO, J.C. Strootman naar Nederland.

1872

NRC 100272
Amsterdam, 9 februari. Volgens schrijven van kapt. Strootman, voerende de FLEVO, en kapt. Van der Meij, voerende de GALILEI, beiden 9 december van Samarang naar Amsterdam vertrokken, waren zij, na tot 18 december opgewerkt te hebben naar Straat Sunda, door hevig invallende westmoesson verplicht geworden af te houden naar Banjoewangie, waar zij 24 december arriveerden, Beiden zouden de volgende dag de reis voortzetten. Aan boord was alles wel.
AH 170472
Bij St. Helena, 14 maart, FLEVO, Strootman van Banjoewangie naar Amsterdam.
AH 090572
Gepraaid: 21 maart, op 8° 19' Z.Br., 13° 46' W.L.: FLEVO, Strootman, Banjoewangie naar Amsterdam.
ST 310572
Bij Dungeness, 23 mei. Gearriveerd: FLEVO, J.C. Strootman. (Banjoewangie naar Amsterdam).
OHC 010672
Texel, 31 mei. Binnen: FLEVO, J.C. Strootman van Banjoewangie.
AH 020672
Cargalijst Amsterdam. FLEVO, Strootman van Java met 6.372 balen koffie, 5.222 kanaster suiker, 3.144 bossen binrotting, 1.529 bladen in en 30 kisten indigo. N.H.M.
NRC 080672
Rotterdam, 7 juni. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen, als: Voor Rotterdam: LIBERAAL, kapt. P. Wierikx, 1.140 last, vracht NLG 74,95; FLEVO, kapt. J.C. Strootman, 686 last, vracht NLG 76,68
HV 030872
Texel, 1 augustus. Uitgezeild FLEVO, Strootman naar Samarang.
OHC 030972
Gepraald 16 augustus, op 40° 5' N.br. en 14° 15' W.L., FLEVO, kapt. Strootman, van Amsterdam naar Samarang.
HV 261172
Gepraaid: 1 september, op 13° NBr. en 29° WL., FLEVO, Strootman, van Amsterdam naar Samarang.
SAB 291172
Samarang, 28 november. Aangekomen het Nederlandse fregat FLEVO, J.C. Strootman van Amsterdam.

1873

HV 020173
Amsterdam, 31 december 1872. Volgens brief, dato 23 november, van kapt. Strootman, voerende het schip FLEVO, van Amsterdam naar Samarang, was hij toen zeilende langs de rede van Batavia. Alles wel aan boord.
BH 170173
Samarang, 13 januari. Vertrokken FLEVO, Strootman naar Pekalongan.
HV 050473
Passaroeang, 12 februari. Binnengekomen FLEVO, Strootman van Pekalongan.
OHC 080573
Banjoewangie, 8 maart. Vertrokken FLEVO, Strootman naar Rotterdam.
DT 110673
Gepraaid: 15 maart op 12° 45' Z.Br., 112° 27' O.L. FLEVO, kapt. J.C. Strootman, van Banjoewangie naar Rotterdam.
OHC 050773
St. Helena, 28 juni. Binnengekomen FLEVO, Strootman, van Banjoewangie naar Rotterdam. Hebbende de reis voortgezet.
OHC 040873
Brouwershaven, 2 augustus. Binnengekomen FLEVO, J.C. Strootman, van Banjoewangie naar Rotterdam.
DT 040873
Cargalijst Rotterdam. FLEVO, Strootman van Java met 18.360 pikols koffie, 9.634 pikols suiker, 131 pikols huiden, 1.000 pikols tin en 225 pikols rotting. N.H.M.
HV 270973
Hellevoetsluis, 25 september. Vertrokken FLEVO, Strootman naar Cardiff.
ST 041073
Cardiff, 30 september. Binnen FLEVO, J.C. Strootman van Rotterdam. Alles wel.
DZG 111173
Penarth, 5 november. Vertrokken FLEVO, Strootman naar Rio de Janeiro.

1874

ST 020274
Rio de Janeiro, 25 december 1872. Binnengekomen FLEVO, J.C. Strootman van Cardiff. Alles wel.
DT 110474
Amsterdam, 10 april. Volgens brief van kapt. J.C. Strootman, voerende het Nederlandse schip FLEVO, d.d. Rio de Janeiro 10 maart, lag hij gereed om den volgenden dag naar Newcastle, N.Z.W. te vertrekken; alles wel.
OHC 310774
Newcastle, N.Z.W., 19 mei. Binnengekomen FLEVO, Strootman van Rio de Janeiro.
DT 270874
Batavia, vóór 20 augustus. Binnengekomen FLEVO, J.C. Strootman van Newcastle, N.Z.W.
OHC 190974
Banjoewangie, 9 augustus. Binnengekomen FLEVO, J.C. Strootman van Newcastle, N.Z.W., heeft order bekomen om te Batavia te laden, en niet zooals vroeger gemeld.
OHC 300974
Batavia. BINNEN: 15 augustus. FLEVO, Strootman, van Newcastle, N.Z.W., laatst van Banjoewangie.
SAB 171074
Samarang, 16 oktober. Vertrokken het Nederlandse fregat FLEVO, J.C. Strootman naar Pekalongan.
BH 181274
Batavia, 17 december. Aangekomen FLEVO, Strootman van Cheribon.
JB 211274
Batavia, 20 december. Uitgezeild FLEVO, Strootman naar Het Kanaal.

1875

NRC 250175
Amsterdam, 24 januari. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip GALILEI, kapt. Van der Meij, de 4e oktober van Probolingo naar Amsterdam gezeild via Banjoewangi, en zou het Nederlandse schip FLEVO, kapt. Strootman, de 21e december van Batavia naar het Kanaal voor order vertrekken. Op beide schepen alles wel.
ST 170375
Gepraaid: 16 februari op 25° 6' Z.Br., 3° 50' O.L FLEVO, kapt. J.C. Strootman, van Batavia naar Queenstown.
OHC 270475
Queenstown, 25 april. Binnengekomen FLEVO, Strootman van Batavia. Alles wel.
RC 280475
Amsterdam, 27 april. Het Nederlandse schip FLEVO, kapt. Strootman, van Batavia te Queenstown binnen, heeft order gekregen naar Bristol, en zal heden derwaarts vertrekken.
AH 020575
Bristol, 30 april. Binnen FLEVO, Strootman van Batavia, laatst van Queenstown.
OHC 030875
Cardiff, 31 juli. Vertrokken FLEVO, Strootman naar Singapore.

1876

NRC 010276
Amsterdam, 31 januari. Kapt. Strootman, voerende het Nederlandse schip FLEVO, 24 december 1875 van Cardiff te Singapore aangekomen, rapporteert dat hij 1 oktober op 26° ZB 29° WL (opm: Zd. Atlantic) en vervolgens van 22 tot 28 oktober op 39° ZB 19° à 40° OL (opm: Indische Oceaan) zware stormen heeft belopen en eindelijk de 8e november op 40° ZB 78° OL (opm: Indische Oceaan) door een orkaan is geteisterd. Door het losslaan van de barring en het uitscheuren van de bouten, waaraan deze op dek was bevestigd, gepaard met regelmatige overstelping van zeewater gedurende een geheel etmaal, meestal tot de hoogte van de verschansing, waardoor het onmogelijk was een hand aan de pomp te slaan, is er veel water in het schip gedrongen, zodat de volgende dag van 4 voet is lens gepompt, waarna het schip dicht werd bevonden. Aan dek zijn vele zaken stuk geslagen, zeilen scheurden aan flarden, de bakboordsboeg werd ontzet en de kapitein vreest, dat enkele balken of knieën zullen gebroken zijn.
NRC 290276
Singapore, 27 januari. De Nederlandse schepen FLEVO kapt. Strootman en SLIEDRECHT, kapt. Willemse, liggen alhier nog onbevracht.
OHC 200676
Singapore, 8 mei. Uitgezeild FLEVO, Strootman naar Londen.
AH 200776
Batavia, 9 juni. Het Nederlands schip FLEVO, kapt. Strootman, van Singapore naar London, is 5 dezer gepraald nabij het 1ste punt in Straat Banaka; 28 dagen reis.
OHC 040976
St. Helena, .. augustus. Aangekomen FLEVO, Strootman van Singapore naar Londen.
OHC 111076
Gravesend, 9 oktober. Binnengekomen FLEVO, Strootman van Singapore.
BH 161176
Londen, 10 oktober. Gearriveerd FLEVO, Strootman van Singapore.
OHC 091276
Londen, 6 december. Zeilklaar FLEVO, Strootman naar Amsterdam.
DT 121276
IJmuiden, 10 december. Binnen FLEVO, J.C. Strootman van Londen, gesleept door de Engelse sleepboot ANGLIA.

1877

AH 180277
Advertentie. Alhier ligt in lading naar Batavia, het eerstvertrekkend Nederlandsch clipperschip FLEVO, 3/3 L 1.1. en A1, kapitein J.C. Strootman. Sluit ultimo februari. Adres bij de cargadoor De wed. jan van Wesel en Zoon te Amsterdam.
OHC 200377
IJmuiden, 19 maart. Uitgezeild FLEVO, Strootman naar Batavia.
NRC 190377
IJmuiden, 19 maart. Het Nederlandse fregatschip FLEVO, van Amsterdam naar Batavia, kwam heden door het Noordzeekanaal met 56 decimeter diepgang wel in zee.
OHC 210377
Gisteren zeilde van IJmuiden naar Batavia het Nederlandse. fregatschip FLEVO, kapt. Strootman, groot 1.300 gemeten tonnen, beladen met 1.600 tonnen stukgoederen en hebbende een diepgang van ruim 55 decimeter gelijklastig. Het is zeker opmerkelijk, dat wegens minder sleeplonen, veel geringer slijtage aan trossen enz. , het uitwinnen van lichterlonen (door het Noord-Hollandsch Kanaal kon de FLEVO met slechts 47 decimeter diepgang van hier gaan), latere aanmonstering door bemanning enz., enz., de besparing voor dit schip bij vertrek langs IJmuiden, in plaats van langs het Nieuwediep, een bedrag uitmaakt van omstreeks 1.500 gulden.
HV 040477
Gepraaid: 22 maart, bij Goudstaart, FLEVO, Strootman, van Amsterdam naar Batavia.
JB 100777
Straat Sunda doorgezeild, 8 juli, FLEVO, Strootman, van Amsterdam 19 maart vertrokken naar Batavia.
BH 130777
Batavia, 12 juli. Aangekomen FLEVO, Strootman, van Amsterdam.
JB 290877
Batavia, 29 augustus. Vertrokken FLEVO, Strootman naar Patjitan.
OHC 071277
Pangool, 21 november. Vertrokken FLEVO, Strootman naar Amsterdam.

1878

DT 200278
Gepraaid: 26 december 1877. op 36° 5' Z.Br., 27° 56' O.L. FLEVO kapt. J.C Strootman, van Pangool naar Amsterdam.
HV 230278
St. Helena, 29 januari. Binnengekomen FLEVO, Strootman van Java, vertrok naar Amsterdam.
NRC 230278
St. Helena, 1 februari. Kapt. Strootman, voerende het schip FLEVO, van Java naar Amsterdam, alhier aangekomen, rapporteert tussen 11 en 12 januari op 34°45’ ZB 22°59’ OL een hevige storm gehad te hebben, waardoor het vooronder- en bovenmarszeil en voorstengestagzeil verloren gingen.
HV 140378
Gepraaid: 4 februari, op 9° ZBr. en 13° WL., FLEVO, Strootman, van Java naar Amsterdam.
AH 290378
Amsterdam, 28 maart. Het Nederlandse schip FLEVO, kapt. Strootman, van Pangool herwaarts, was den 27 dezer te 1 uur voormiddag bij St. Catharina's Punt.
HV 040478
Tessel, 2 april. Binnengekomen FLEVO, Strootman van Pangool, vertrokken op 21 november 1877, heeft op de rede een anker verloren, zal hier gedeeltelijk lossen en naar Amsterdam vertrekken via IJmuiden.
NRC 040478
Amsterdam, 3 april. Het Nederlandse schip FLEVO, kapt. Strootman, van Pangool herwaarts, als bijlegger ter rede van Texel geankerd, was gisteren ochtend ten 6½ ure voor IJmuiden, op slechts 1.500 meters afstand ongeveer van de hoofden; wegens het vallende water toen niet binnen kunnende komen is het over stag uit de wal gegaan, blijkbaar om het gaande te houden en door de sterk toenemende wind en zee veiligheidshalve naar de rede van Texel gezeild.
AH 080478
Nieuwe Diep, 6 april. Vertrokken FLEVO, Strootman naar IJmuiden.
AH 090478
IJmuiden, 7 april. Binnengekomen FLEVO, Strootman van Pangool, laast van het Nieuwe Diep.
OHC 160778
Het alhier op de werf „de Nachtegaal" van de scheepsbouwmeester W.H. Meursing in aanbouw zijnde composite clipper-barkschip van ± 1000 reg. tonnen, voor rekening van de heren Aug. Hendrichs & Co., zal SMEROE genaamd en door kapt. J. C. Strootman gevoerd werden.

 

AH 170778
Het Nederlandse fregatschip FLEVO is door de makelaar Ed. C.A. Koli verkocht aan een Bremer huis.
(Opm.
Siedenburg, Wendt & Co., Bremen, nieuwe naam ANNA)
VEC 311278

Bremerhaven, 30 december. Binnengekomen ANNA,(opm: ex- FLEVO) Menkens van Savannah.

1879

RC 180279
Bremerhaven, 14 februari. Vertrokken ANNA, Menkens naar New York.

1883

HV 151183
Londen, 12 november. Aangekomen ANNA, Menkens van New York.

1884

AH 15-0684
Op de Elbe, 13 juni, ANNA, Menkens van New York.

1885

OHC 270885
New York, vóór 21 augustus, binnengekomen ANNA, Menkens van Hamburg.

1889

AH 020389
New York, 28 februari. Vertrokken ANNA, Menkens naar Vlissingen.
NVD 040489
Lizard, gepraaid: 31 maart. ANNA, Menkens, New York naar Vlissingen.
ST 040489
Vlissingen, 2 april. Binnengekomen ANNA, Menkens van New York.
AH 260489
Hamburg, 23 april. Aangekomen ANNA, Menkens van Vlissingen.

1895

geen krant
Het schip ANNA (Duits) kapt Grumbever,
van Fowey naar Philadelphia, met een lading porseleinaarde, van Fowey naar Philadelphia, is op 25 september lek te Fayal (Azoren) binnen gekomen.
TDP 011195
Het schip ANNA (Duits) kapt Grumbever,
van Fowey naar Philadelphia, met een lading porseleinaarde, lek te Fayal (Azoren) binnen gekomen op 25 september is onderzocht. Vijf van haar tussendek balken zijn gebroken, de bouten losgescheurd en haar verschansing ingedrukt. Ze maakt 5 inches water per uur. De surveyors raden aan om te lossen, dat op 15 oktober werd begonnen.
TNA 161195
Het schip ANNA (Duits), van Fowey naar Philadelphia, met een lading porseleinaarde, lek te Fayal (Azoren) binnen gekomen op 25 september, heeft 220 ton klei gelost in goede conditie.

1896


BDA 230196
Een bericht uit Fayal meldt: Het schip ANNA ( Duits, kapt. Heinrich Niemeyer, van 1869 tot 1878 Nederlands fregat FLEVO, bouwjaar 1861), van Fowey naar Philadelphia en de Italiaanse bark CAMANO, van Pensacola naar Galway, bevoren gemeld, zijn afgekeurd en geveild. Zij worden gesloopt.



 

Bronnen

Jaar: 1861
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
Bureau Veritas via Internet
Dr. Peter-Michael Pawlik, Bremen
AH = Algemeen Handelsblad
BDA = Boston Daily Advertiser, (Boston, MA)
BH = Bataviaasch Handelsblad
BOT = Boston Traveler (Boston, MA)
COA = Commercial Advertizer (New York, NY)
COB = Commercial Bulletin (Boston, MA)
DT = De Tijd
DUC = Dundee Courier
DZG = Dagblad voor Zuidholland en ’s-Gravenhage
HV = Het Vaderland
JB = Java Bode
JOC = Journal of Commerce Jr. (New York, NY)
LDP = Liverpool Daily Post
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD = Nieuwsblad van het Noorden
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
SAB = Samarangsch Advertentieblad
SDG = Shields Daily Gazette
ST = De Standaard
TDP = The Daily Picayune, (New Orleans, LA)
TNA = The North American, (Philadelphia, PA)
TPI = The Philadelphia Enquirer
NYH = The New York Herald (New York, NY)
VEC = Veendammer courant