Inloggen
LIZZIE BOVILL - ID 18003


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1883-04-00 / 1885-03-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1867
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Abö, Finland
Werfnummer:
Delivery Date: 1867-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 332.30 Net tonnage
 
Length 1: 123.5 Feet (British) Registered
Beam: 29.0 Feet (British) Registered
Depth: 13.8 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-04-0
Register nr: 0
Scheepsnaam: LIZZIE BOVILL
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Elsinga, A.H.
Plaats: Winschoten
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1883-05-18, Comsul New Castle beicht ontvangst zb105-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1867-00-00 LLANELLY
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Abö / Russia

Date/Name Ship 1872-04-05 LIZZIE BOVILL
Manager: Charles Tully, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: Charles Tully, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain
Callsign: LPBN
Additional info: Off.nr. 67316

Date/Name Ship 1877-00-00 LIZZIE BOVILL
Manager: William B. Tully, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: William B. Tully, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain
Callsign: LPBN

Date/Name Ship 1883-07-00 LIZZIE BOVILL
Manager: A.H. Elsinga, Winschoten, Groningen, Netherlands
Eigenaar: A.H. Elsinga, Winschoten, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoten / Netherlands
Callsign: PJHG

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Lloyds Register 1872/73 noemt als eigenaren van het schip Bovill & Co. te South Shields. Gezien de naam van het schip zullen dit de (hoofd-)aandeelhouders van het schip zijn geweest.

Ship Events Data

1871-10-01:
Shields, 2 oktober. De bark LLANELLY, thuishaven Abö, is gisteren alhier op de Noordpier gelopen als gevolg van het breken van de sleeptros toen het schip naar zee werd gesleept. De bodem is zeer ernstig beschadigd, de kapitein rapporteert, dat hij gelooft, dat het schip total loss is (bron: Shipping & Mercantile Gazette, 021071, vertaald) Advertentie: De firma Glover & Son zal op zaterdag 7 oktober op de werkplaats aan de pier te Tynemouth publiek verkopen het wrak van de bark LLANELLY, 325 register tons, zoals het daar ligt, met alle voorraden, incl. ankers, kabels en zeilen (opm: hersteld en verdoopt LIZZIE BOVILL, bron: Shields Daily Gazette, 051071, vertaald)
1885-03-08: Final Fate: Foundered, gezonken

Op reis van Amsterdam met kopererts naar Newcastle-on-Tyne is de LIZZIE BOVILL, kapt. D. Zwaal (opm: J.R. Schuur), op 8 maart 1885 op 40 mijl van Lowestoft gezonken en verloren gegaan. Alle 10 opvarenden zijn gered. Het schip was op 6 maart 1885 van IJmuiden vertrokken en begon spoedig lek te worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jurrien Schuur werd geboren te Winschoten op 25 juni 1836 als zoon van de tolpachter Reinder Jurjens Schuur en Pietertje Rubing.

Hij trouwde op 18 juli 1866 te Winschoten als buitenvaarder met Geertje Elsinga, geboren te Winschoten op 06 november 1843 als dochter van Hindrik Elsinga en Saartje Rubing. Deze was eerder getrouwd op 18 maart 1863 te Winschoten met de stukadoor Johann Gerhard Logemann, geboren te Oberleth (D). Johann overleed op 20 september 1864 te Winschoten, 26 jaar.

Geertje Elsinga overleed op 30 oktober 1873 te Groningen, 28 jaar

Jurrien overleed op 19 december 1941 (geen plaats genoemd). Hij woonde te Lerwich in Schotland als handelsreiziger. Uit: http://home.hccnet.nl/gh.schuur/genschuur.htm

Burgerlijke Stand gegevens vermelden Jurrien Schuur als buitenvaarder in 1866 en als schipper in 1866 en 1867

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.R.Schuur wass effectief lid van het zeemanscollege de “Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 24 in de periode 1884 t/m 1893.

 

J.R.Schuur was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 11 in de periode 1873 t/m 1880.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.R.Schuur als gezagvoerder gedurende:

  • * 1870 van de 1-mastkof “Stad Nyborg”, gebouwd in 1869 te Waterhuizen, 69 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Winschoten. Het schip zonk in 1870;
  • * 1872 t/m 1877 van de 1-mastkof “Stad Nyborg”, gebouwd in 1871 te Sappemeer, 76 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Winschoten. Het schip werd in 1877 in de Noordzee verlaten;
  • * 1880 t/m 1883 van de 3-mastschoener “Ceres”, gebouwd in 1855 te Sunderland, 260 ton, varend voor A.J.Blink te Groningen;
  • * 1884 van de bark “Lizzie Bovill”, gebouwd in 1867 te Finland, 332 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Winschoten;
  • * 1885 van hetzelfde schip maar nu varend voor A.H.Eisinga te Winschoten. Het schip is in de Noordzee gezonken.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1857-56, 18 mei 1857, schoenergaljoot “Helena”, kapitein H.F.Diepenbroek, 42 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman P.M.Eij, 28 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 2 matrozen waaronder Jurrien Schuur, 20 jaar uit Winschoten;

Monsterrol 1882-91, 29 juni 1882, schoener “Ceres”, kapitein Jurrien Reinders Schuur, 46 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Engelbertus Fokko Müller, 27 jaar uit Wildervank, kok, bootsman, matroos en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1882-125, 25 augustus 1882, schoener “Ceres”, kapitein Jurrien Reinders Schuur, 46 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Reintje Schaap, 25 jaar uit Groningen, bootsman, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-154, 04 oktober 1882, schoener “Ceres”, kapitein Jurrien Reinders Schuur, 46 jaar uit Winschoten. Voorts bootsman, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1883-122, 25 oktober 1883, bark “Liezie Bovill”, kapitein Jurrien Reinders Schuur, 47 jaar uit Winschoten. Voorts 1ste stuurman Jurjen Bossinga, 58 jaar uit Veendam, 2de stuurman Frederik Boeringa, 52 jaar uit Termunterzijl, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1883-125, 06 december 1883, bark “Liezie Bovill”, kapitein Jurrien Reinders Schuur, 47 jaar uit Winschoten. Voorts 1ste stuurman Jurjen G. Bossinga, 59 jaar uit Veendam, 2de stuurman Frederik Boeringa, 52 jaar uit Termuntezijl, timmerman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter.

 

In de 6 monsterrollen uit Delfzijl wordt Jurrien ook vermeld als Jurrien Reinders. Als woonplaats is steeds Winschoten opgegeven.

Het overzicht van de monsterrollen luidt:

*     1857                                                            matroos op de schoenergaljoot “Helena”, kapt. H.F.Diepenbroek                                               20 jaar

*     1882                                                            kapitein op de schoener “Ceres”                                                                                                                                                                                46 jaar

*     1883                                                            kapitein op de bark “Liezei Bovill”                                                                                                                                                                           47 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Schuur, Jurrien Reinders

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1883-10-25
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: LIEZIE BOVILL
Schipper: Schuur, Jurrien Reinders
Scheepstype: bark
Grootte: 332

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1885

DMB 070385
Amsterdam, 5 maart. Uitgezeild LIZZIE BOVILL, D. Zwaal (opm: J.R. Schuur) naar Newcastle.
WIN 080385
IJmuiden, 6 maart. Uitgezeild LIZZIE BOVILL, Schuur naar Newcastle.
NVD 170385
Omtrent het verongelukken van het Nederlandsche barkschip LIZZIE BOVILL, kapitein J.R. Schuur, op de reis van Amsterdam naar Newcastle, schrijft de kapitein nog de volgende bijzonderheden: Het schip was den 6 dezer van IJmuiden vertrokken en beladen met kopererts. Een paar dagen na het vertrek werd het schip lek, en wel zoodanig, dat ik het noodig oordeelde de sloep uit te zetten. Daarna zonk het schip weg op omstreeks 40 mijlen van Lowestoft. Nadat wij eenigen tijd hadden rondgedreven, werden wij opgemerkt door vissers, die mij en vier man te Lowestoft, en de overige vijf man te Yarmouth binnen brachten.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten