Inloggen
GABRIELLE - ID 17929


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-08-29 / 1918-12-29 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1892
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Werfnummer:
Delivery Date: 1892-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 113.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 95.00 Net tonnage
 
Length 1: 25.30 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.18 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.12 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 16-12-1901
Type:
Omschrijving: Hermeten op 16-12-1901.

Datum 00-00-1918
Type:
Omschrijving: Omgebouwd tot vrachtlogger door Gebr. Van der Wind te Vlaardingen.

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-08-29 GABRIELLE
Manager: Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Blaecher & Zn., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1897-00-00: In 1897 "Anna en Nico" (VL182) als stalen zeilbeuger in de visserij voor R. Ommering. Azn Vlaardingen (kapt. Arie Schriel)
1916-00-00: De Raad deed uitspraak betreffende de aanvaring die plaatsvond op op 25 juni 1916 tussen den zeillogger "Anna en Nico" (VL 182) en Prinses van Oranje-Nassau ( MA. 176.) .
De Raad was van oordeel, dat do aanvaring tussen de Anna en Nico en Prinses van Oranje-Nassau is veroorzaakt, doordat eerstgenoemd schip niet voor het andere is uitgeweken, gelijk had behoren te geschieden De Raad wijt deze aanvaring aan de nalatigheid en de zorgeloosheid van den schipper van de VL 182. In strijd met het voorschrift van art. 4b van het K. B. van 22 Sept. 1909 (Stbt. 315), gewijzigd bij K. B van 5 Nov. 1913 (StbL 407), heeft hij de wacht overgelaten aan een persoon, die niet lichamelijk geschikt was, een jongen nog van 15 jaar, die ter zitting blijk gaf geen besef te hebben wat hij als wachtsman moest doen. Daarom straft de Raad de schipper van de VL 182 door hem de bevoegdheid te ontnemen als schipper en als stuurman te varen op een schip, als bedoeld bij art. 2 der Schepenwet, voor den tijd van drie maanden.
1917-00-00: Op 19-01-1917 “Volharding" (SCH 384) van de Maatschappij Volharding , Scheveningen.
1918-07-00: 12-07-1918: Het onlangs door de heren C. v/d Burg en Zonen aangekochte loggerschip Volharding (SCH 384) is thans weder verkocht, ditmaal aan de Gebr. v/d Windt.(Scheepswerf)

Vlaardingen, 29 augustus. Het door Gebr. Van der Wind te Vlaardingen aangekochte loggerschip Volharding (SCH-384) dat nu voor de vrachtvaart is ingericht, is thans verkocht aan de heer Blächer te Rotterdam. Het schip zal varen onder de naam "Gabriëlle".
1918-09-00: 1918 : 19sept. sd Rotterdam n Kopenhagen ;//; 26 sept v Rotterdam te Kopenhagen ;//; 11 oct sd Kopenhagen n Rotterdam ;//; 20 oct gearriveerd te Maassluis v Kopenhagen(stukgoed) ;//; 29 okt Maashaven N.Z. Aug. Bächer & Zonen.;//; 22 november vertrokken van de Nieuwe waterweg n Bergen .;//; 3 dec. te Rotterdam ;//; 12dec Gearriveerd te Bergen v Rotterdam , waarbij het grootste gedeelte van de deklast alsmede de zeilboom te hebben verloren;//; 23dec sd Bergen n Rotterdam
1918-12-29: Final Fate:
Rotterdam, 29 december 1918. De vrachtlogger Gabriëlle, van de rederij Baecher & Zn. te Rotterdam, van Bergen naar Amsterdam bestemd, is bij Skudesnæs op de rotsen gelopen en totaal wrak geslagen. Volk gered.

6 januari 1919: Amsterdam , 3 januari. Volgens particulier bericht zal een contract gesloten worden om de lading vis van het bij Stavanger gestrande Nederlandse schip Gabriëlle te bergen op de basis van „no cure no pay''.

Amsterdam, 9 januari. Volgens alhier ontvangen particulier bericht werd van de lading vis van de vrachtlogger Gabriëlle 70 ton geborgen, die zal worden verkocht

Bericht 20 januari , het is gelukt de gestrande vrachtlogger Gabriëlle , van de klippen te bergen, doch bij het naar de haven slepen is het schip ten gevolge van de Z.W. storm, door het breken der trossen in 30 vadem water gezonken en met de nog inhebbende lading totaal verloren.