Inloggen
EUGÉNIE - ID 17893


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1821-06-22 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 180?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Material Hull: Wood
Construction Data

Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 102.00 tons (oude meting)
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1814
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: De brik is na aankoop in Antwerpen verbouwd en aangepast voor de koopvaardij

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1821
Datum agenda: 1821-06-22
Register nr: 18170190
Scheepsnaam: EUGÉNIE
Type: Brik
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Legrand & Stappaerts
Plaats: Antwerpen
Kapitein op moment van verzoek: Mazens, C.M.
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief
zeebrief 40/2 van 21-09-1818 ge-expireerd
, binnenslands geb.

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1814-00-00 L' EUGÉNIE
Manager: Le Grand & Stappaerts, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Le Grand & Stappaerts, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Ship Events Data


Algemene informatie

1814

DC 291014
Advertentie. De Secretaris van staat voor de marine der Vereenigde Nederlanden, brengt, hiermede, ter kennis van het publiek, dat, ten overstaan van de zich te Antwerpen bevindende commissie van Z.K.H. de Souvereine Vorst der Vereenigde Nederlanden, op maandag den 31 oktober 1814, des morgens ten 10 uren, aan het bureau der Nederlandse marine te Antwerpen, in de Hoogstraat, No. 2596, publiek, aan de meestbiedenden, zal verkocht worden, de navolgende flotille vaartuigen, als:
De schoener DE KREKEL, liggende in het groot Bassin (opm: Grote Dok).
Kanonneerbrikken:
No. 7               liggende in het groot Bassin
No. 12             aan het Chantier (opm: werf, hier de marinewerf)
No. 36             in het Bassin (opm: Kleine Dok)
No. 22             idem
No. 28             aan het staketsel (opm: estoquette, ten zuiden van Antwerpen waar de
                        hellingen en het arsenaal van de marine waren gevestigd)
No. 29             op het Chantier
No. 85             in het Bassin
No. 264           op het Chantier
No. 324           in het Bassin
No. 4               idem
No. 5               idem
No. 7               gezonken in het groot Bassin
No. 9               liggende in het Bassin
No. 27             idem op het Chantier
No. 31             idem
No. 26             idem
No. 34             idem aan het Chantier
No. 82             idem
No. 150           idem
No. 212           idem
No. 299           idem
No. 525           idem
Platbodemde kanonneerboten:
No. 14             liggende in het Bassin
No. 15             idem
No. 16             idem buiten het Bassin aan het Zuiderhoofd
No. 139           aan het Chantier
No. 13             idem
No. 151           idem
No. 246           in het Bassin
No. 255           aan het Chantier
No. 379           idem
No. 245           idem
No. 445           idem
De vorenstaande vaartuigen worden verkocht, in de staat, waarin dezelve zich thans bevinden, en zonder enige andere waarborg van de zijde van het gouvernement, dan voor derzelver aanwezigheid; zullende dezelve, van het ogenblik van de verkoop, komen ten laste en perykel (opm: risico) van de kopers.
De kopers zullen gehouden zijn binnen de 48 uren de kooppenningen te betalen in handen, en tegen kwitantie van de daartoe, door de commissie te designeren (opm: aan te wijzen) persoon; zullende zij, alvorens aan deze verpligting voldaan te hebben, niet vermogen de door hen aangekochte vaartuigen te vervoeren.
’s Gravenhage, den 21 oktober 1814                       J.C. van der Hoop
 

In RC 031114 werd vermeld dat de veiling was uitgesteld tot 14 november 1814. Deze en andere verkopingen vonden plaats nadat in het kader van de ‘partage des vaisseaux’, een verdeling van de marineschepen tussen Frankrijk en de Nederlanden, had plaatsgevonden. Op 16 september 1814 waren in het arsenaal te Antwerpen door de Antwerpse reder Jean-Baptiste Roelandts twee kleine schepen aangekocht die de namen kregen ROSE [poon, ex-No. 662] en LES AMIS / DE VRIENDEN [poon, ex-No. 606 welke werd verbouwd tot brik], waarbij voor de overdracht was getekend door vice-admiraal Antoine Louis Gourdon, commandant van de (Franse) Marine aldaar. Bovengenoemde schoener DE KREKEL werd gekocht door C. Vlierboom & Zoon, Rotterdam [3/4 deel] en kapt. H.J. Nagel, Pekela [¼ deel], die de naam ZEEMEEUW ontving.
In een veiling met onbekende datum kocht Louis Stappaerts, eveneens uit Antwerpen, een brik die de naam EUGÉNIE kreeg

1815

In 1815, datum onbekend, kreeg de brik EUGÉNIE de eerste zeebrief aangevraagd door Le Grand & Stappaerts, Antwerpen, voor Gerrit de Haan als kapitein.

1816

GVG 290816
Vlissingen 26 augustus. Van Antwerpen zijn aangekomen en gisteren voort gezeild de A.B.C. (opm: brik), kapt. T. Nosten naar de Oost Indiën, de EUGENIA (opm: brik EUGÉNIE), kapt. G. de Haan, naar Caracas, beide met stuk goederen.
CCR 071216
De ondergetekende kapitein van het brikschip L'EUGÉNIE verzoekt, en waarschuwt ieder, om niets aan de equipage van gemelde brik te crediteren, zullende niets betaald worden door Gerrit de Haan.
Curaçao, den 22sten oktober.

1817

CCR 180117
Naar Antwerpen zal zonder uitstel op den 25ste dezer vertrekken, de brik L'EUGÉNIE, kapt. Gerrit de Haan. Diegene die enige pretentie hebben, of passage begeren, adresseren zich voor den 20sten dezer ter kantore van Beutner & Th. Jutting.
Curaçao den 8sten januari 1817.

Op 7 juni 1817 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de EUGÉNIE, aangevraagd door Le Grand & Stappaerts, Antwerpen, voor Gerrit de Haan als kapitein.

1818

Wegens wisseling van kapitein werd reeds op 21 september 1818 een nieuwe zeebrief verstrekt voor de EUGÉNIE, aangevraagd door Le Grand & Stappaerts, Antwerpen, voor Étienne Marie Mazens.

RC 101018
Te Schiedam ligt in lading voor Charlestown, kaptein E.M. Masens, voerende het snelzeilende Nederlandse Brikschip EUGÉNIE; dezelve is geschikt om passagiers tot een modique (opm: billijke) prijs mede te nemen, en vertrekt den 13 of 14 oktober. Adres bij de cargadoors A. Prins en Comp.

1821

Op  22 juni 1821 werden een nieuwe zeebrief en Turkse Pas verstrekt voor de EUGÉNIE, aangevraagd door Le Grand & Stappaerts, Antwerpen, voor E.M. Mazens als kapitein.

RC 090821
Rotterdam, 8 augustus. Men meldt van Vlissingen van den 4 augustus:
Sedert den 30 juli is van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild (o.m.) de EUGÉNIE (opm: brik, thuishaven Antwerpen), E.M. Mazens, naar Rio de Janeiro.

1822

RC 090522
Rotterdam, 8 mei. Van Vlissingen meldt men den 4, dat sedert onze laatste alhier ter rede zijn gekomen NEPTUNES, G.G. Smit, van Dantzig (opm: Gdansk) naar Brussel gedestineerd, en voor Antwerpen bestemd EUGENE (opm: brik EUGÉNIE, thuishaven Antwerpen), E. Mazens, van Rio-Janeiro, hebbende dit schip de reis in 115 dagen gedaan.

1823

PLDA 120423
Ensenade. Aangekomen de EUGÉNIE, kapt. E.M. Mazens, van Antwerpen.
(opm: er zijn vier havens met de naam Ensenada: Ensenada de Mora op Cuba, Ensenada de Todos Santos aan de westkust van Mexico, Ensenada Honda op Puerto Rico, en Ensenada in Argentinië; vermoedelijk gaat het hier om de laatste, gelegen aan de ingang van de Rio de la Plata)

Latere zeetijdingen of andere gegevens zijn niet teruggevonden; mogelijk is de brik in Zuid-Amerika verkocht of vergaan, kapitein Mazens zien we in maart 1825 terug op de brik MARIA MATHILDA.

Bronnen

Jaar: 1814
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
De heer André Delporte, Luik
CCR = Curaçaosche Courant
GVG = Gazette van Gent
PLDA = Public Ledger and Daily Advertiser, London (vertaald)
RC = Rotterdamsche Courant