Inloggen
JACOBUS JOHANNES - ID 17867


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1879-06-12 / 1891-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1879
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leye, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1879-03-10
Delivery Date: 1879-06-00
Technical Data

Gross Tonnage: 350.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1879
Datum agenda: 1879-06-12
Register nr: 0
Scheepsnaam: JACOBUS JOHANNES
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bouwmeester Borsius en van de Leij
Plaats: Middelburg
Opmerkingen: nieuwe
1879-06-12, beschikking uitreiking zb.87-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1879-06-12 JACOBUS JOHANNES
Manager: Firma Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leye, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Firma Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leye, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands

Date/Name Ship 1891-00-00 DORA
Manager: Carel Knudsen m.FL., Lillesand, Norway
Eigenaar: Carel Knudsen m.FL., Lillesand, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Lillesand / Norway

Ship Events Data

1887-11-01: Collision
Amsterdam, 1 november 1887. Het Nederlandse schip JACOBUS JOHANNES, in het Oosterdok liggende, is zondag laatst leden door het breken van de ketting op drift geraakt en tegen het Duitse schip ATLANTIC aangedreven waardoor beide schepen enige schade bekomen hebben.
1888-12-01: Collision
Cuxhaven, 1 december 1888. De bark JACOBUS JOHANNES, kapt. Jacobsen, die heden voormiddag naar zee vertrok, is in aanvaring geweest met de bark OLDAMBT II, kapt. Mulder, die ten anker lag. Beide schepen hebben lichte schade bekomen. De JACOBUS JOHANNES is door de sleepboot ALTONA naar de ankerplaats teruggesleept.
1889-11-16: Stranded
Volgens telegram uit Londen (16 november 1889) is het Nederlandse schip JACOBUS JOHANNES, kapt. Bruce, van Gefle naar Port Natal en op Anholt gestrand, vlot gebracht en zonder schade bekomen te hebben naar Elseneur gesleept. Men heeft de deklast overboord geworpen.
1890-04-26: Stranded
Het Nederlandse barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. E. Lindblad, dat de 26e april 1890 van hier vertrok met de achtergebleven lading van het barkschip MARIE EN JULIE, geraakte kort na het vertrek op een klip bij Robben-eiland aan de grond. Het leed belangrijke schade aan het roer en werd lek. Het roer moet vernieuwd en het schip in het dok gezet worden.
1900-09-25: Final Fate: Condemned

Op 25 september 1900 wordt de Noorse DORA te Leixoes (Portugal) “Total Loss” verklaard.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Jörgensen ala gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1873 van de schbrik “Nerva” ex Clasina, ex Donati, gebouwd in 1859 te Foxhol, 186 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg;

*    1874 t/m 1878 van de bark “Riga”, gebouwd in 1868 te Middelburg, 379 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg;

*    1879 t/m 1883 van de bark “Jacobus Johannes”, gebouwd in 1878 te Middelburg, 390 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: JÖRGENSEN, A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.B.Pettersen als gezagvoerder gedurende:

*    1880 t/m 1883 van de bark “Riga”, gebouwd in 1868 te Middelburg, 379 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip werd in 1883 verkocht naar Noorwegen;

*    1884 t/m 1887 van de bark “Jacobus Johannes”, gebouwd in 1878 te Middelburg, 390 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Pettersen, H.B.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt O.Jacobsen als gezagvoerder gedurende:

*    1888 t/m 1889 van de bark “Jacobus Johannes”, gebouwd in 1878 te Middelburg, 390 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Jacobsen, O.

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.J.Bruce als gezagvoerder gedurende:

  • 1886 t/m 1889 van de bark “Prinses Wilhelmina”, gebouwd in 1882 te Middelburg, 400 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Bruce, H.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Lindblad als gezagvoerder gedurende:

*    1879 t/m 1889 van de bark “Walcheren”, gebouwd in 1852 te Middelburg, 442 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip werd in 1889 verkocht en gesloopt;

*    1890 van de bark “Jacobus Johannes”, gebouwd in 1878 te Middelburg, 390 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Lindblad, E.

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1888-09-17
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JACOBUS JOHANNES
Schipper: Jacobsen, Oele
Scheepstype: bark
Grootte: 379

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1879

11 maart 1879
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 10 maart. Het hier in aanbouw zijnde barkschip JACOBUS JOHANNES van de rederij der heren Bouwmeester, Borsius & Van der Leye, gebouwd op de werf De Volharding, is heden middag met goede uitslag te water gelaten.
29 april 1879
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 28 april. Het barkschip JACOBUS JOHANNES, van de rederij der heren Den Bouwmeester, Borsius en van der Leyé, groot 850 last, is heden alhier in het droogdok gezet.
13 mei 1879
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Advertentie. Naar Padang direct, ligt te Middelburg ter dadelijke inlading gereed met spoedige expeditie, zijnde reeds 2/3 der lading aangenomen, het nieuw gebouwd Nederlands barkschip JACOBUS JOHANNES, 379 tonnen, geklasseerd 3/3 L. 1.1. Veritas. Kapt. A. Jörgensen. Binnenvracht van Amsterdam en Rotterdam naar Middelburg voor scheepsrekening. Adres Oolgaardt & Bruinier, Amsterdam.
31 mei 1879
AH - Algemeen Handelsblad
Gisterenavond zijn te Middelburg in het openbaar te koop aangeboden de volgende aandelen in schepen:
- 1/40e aandeel in het barkschip STAD MIDDELBURG, boekhouders Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leijé alhier: NLG 396.
- 1/16e aandeel barkschip RIGA, boekhouders dezelfden: NLG 600.
- 1/60e aandeel in het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, boekhouders Van Leeuwen & Co: NLG 1.225.
- 1/40e aandeel in het barkschip LUCTOR ET EMERGO, boekhouders Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leijé: NLG 350.
- 1/40e aandeel barkschip REGINA MARIS, boekhouders dezelfden: NLG 371.
- 1/20e aandeel barkschip JACOBUS JOHANNES, boekhouders dezelfden: NLG 1.800.
30 december 1879
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Batavia, 22 november. Vrachten stijgende, aangezien er nog veel produkt te verschepen en weinig ruimte beschikbaar is. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen zijn tot stand gekomen: OTTOLINA NLG 65 voor een volle lading koffie, suiker en rijst; SCHIEDAM NLG 65 voor een vollle lading koffie van Java naar Schiedam; stoomschip PRINSES MARIE NLG 80 voor koffie en thee, NLG 75 voor rijst, naar Amsterdam; JACOBUS JOHANNES, thans te Padang liggende, GBP 3./- voor koffie van Batavia en GBP 3.10/- voor licht goed naar New York.

1881

07 februari 1881
AH - Algemeen Handelsblad
Middelburg, 5 februari. Volgens ontvangen telegram is het barkschip JACOBUS JOHANNES, gezagvoerder Jörgensen, heden, na een reis van 35 dagen, van New York te Pauillac aangekomen.
09 maart 1881
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 7 maart. Het barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. Jorgensen, lag 4 dezer te Bordeaux zeilklaar om met een lading pitprops (opm: mijnstutten) naar Cardiff te vertrekken.
17 maart 1881
AH - Algemeen Handelsblad
Middelburg, 15 maart. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. Jörgensen de 7e dezer van Bordeaux naar Cardiff vertrokken, gisteren aldaar aangekomen.
22 april 1881
AH - Algemeen Handelsblad
Middelburg, 20 april. Ingevolge ontvangen bericht arriveerde het barkschip JACOBUS JOHANNES, gezagvoerder Jörgensen, hedenmorgen te Kopenhagen.
29 juni 1881
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 27 juni. Volgens bij de rederij ontvangen telegram arriveerde het barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. Jorgensen, behouden van Riga te Honfleur.
20 juli 1881
AH - Algemeen Handelsblad
Middelburg, 19 juli. Volgens ontvangen telegram arriveerde het schip JACOBUS JOHANNES, kapt. Jörgensen, 16 dezer van Honfleur te Riga.
31 december 1881
AH - Algemeen Handelsblad
Vlissingen, 29 december. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het barkschip JACOBUS JOHANNES, gezagvoerder Jörgensen, 23 november ll. te Buenos Aires aangekomen en bevracht van La Guna de los Padres naar Antwerpen.

1882

08 april 1882
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Vlissingen, 6 april. Volgens ontvangen bericht lag het barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. Jörgensen, 19 februari l.l. ter rede van La Guyara de Los Padros zeilklaar met bestemming naar Antwerpen.

1883

30 mei 1883
NRC - Nieuwe Rotterdamsche
Batavia, 25 april. Vrachten. Er valt ditmaal slechts weinig nieuws te melden. De laatst verlopen veertien dagen waren arm aan afdoeningen en bij gebrek aan passende vaartuigen bleef de toestand ogenschijnlijk onveranderd. Produkt begint echter schaars te worden. Naar Nederland werden twee schepen afgedaan, het ene voor een volle lading koffie tot NLG 45 van Batavia, het andere voor arak tot NLG 95 en NLG 100 van Noordkustplaatsen, beide naar Amsterdam. Naar het Kanaal werd wederom GBP 2.10/- voor droge suiker besteed. Voor stroopsuiker zou nog een schip van matige grootte en voor copra van de Noordkust van Celebes een scheepje van 400 registertons te plaatsen zijn. Naar Amerika noch naar Australië werden bevrachtingen gesloten.
De afdoeningen van Nederlandse schepen waren: naar Nederland NOACH III NLG 45 koffie en rijst, te Batavia te laden naar Amsterdam; stoomschip C. FELLINGER NLG 85 koffie, NLG 100 huiden, NLG 65 tabak naar Amsterdam. Naar het Kanaal JACOBUS JOHANNES GBP 2.10/- voor suiker.
29 augustus 1883
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Londen, 27 augustus. De lading van het Nederlandse schip JACOBUS JOHANNES, kapt. Jorgensen, van Java te Falmouth binnen, werd naar Greenock verkocht.

1884

08 april 1884
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Batavia, 5 maart. De vrachten blijven stil, ofschoon de stemming enigszins vaster is. Er vallen geen bevrachtingen van Nederlandse schepen te vermelden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, DORDRECHT II, GROEN VAN PRINSTERER, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA en JACOBUS JOHANNES.
13 september 1884
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Melbourne, 28 juli. De Nederlandse bark JACOBUS JOHANNES, kapt. Petersen, hier van Soerabaja aangekomen, heeft op 39° ZB 111° OL zwaar stormweer met hoge zee gehad, en heeft verscheidene zeilen verloren.
07 oktober 1884
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Melbourne, 26 augustus. Het Nederlandse barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. Pettersen, is bevracht naar Algoabaai à 40 Sh. per ton tarwe, te laden in een Zuid Australische haven.

1885

24 november 1885
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 21 november. Volgens een heden bij de rederij ontvangen telegram is het barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. Petterson, van Shields behouden ter rede van Macassar aangekomen.

1886

28 april 1886
PGC - Provinciale Groninger Courant
Macassar, 8 maart. Het schip JACOBUS JOHANNES, kapt. Pettersen, de 21e februari van hier naar New York vertrokken, heeft aan boord 4.231 pikols koffie, 2.637 pikols gom copal, 131 pikols specerijen en 122 pikols bindrotting.

1887

12 maart 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Macassar, 26 januari. Het Nederlandse schip JACOBUS JOHANNES, kapt. Pettersen, vertrekt na lossing naar Java.
16 maart 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 14 maart. Volgens van de rederij ontvangen bericht ligt het Nederlandse schip JACOBUS JOHANNES, kapt. Pettersen, te Makasser in lading naar Amsterdam via Java.
15 juli 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Soerabaja, 8 juni. Kapt. Petersen, gezagvoerder van het Nederlandse barkschip JACOBUS JOHANNES, zal door ziekte vermoedelijk niet in staat zijn om met het schip naar Europa te vertrekken, en zijn de agenten van mening de opperstuurman het bevel over het schip op te dragen.
16 juli 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 15 juli. Volgens door ons ontvangen bericht van de rederij van het Nederlandse barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. Pettersen, is het opdragen van het bevel over gemeld barkschip door de agenten te Java aan de opperstuurman, wegens ziekte van kapt. Pettersen geschied op order van de rederij.
15 september 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 14 september. Het schip JACOBUS JOHANNES van Macassar en Java naar Amsterdam, passeerde 15 augustus Kaap de Goede Hoop, hebbende 49 dagen reis van Batavia.
23 oktober 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 22 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip JACOBUS JOHANNES, kapt. Jacobsen, van Macassar naar Amsterdam heden de Lezard gepasseerd.
02 november 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Amsterdam, 1 november. Het Nederlandse schip JACOBUS JOHANNES, in het Oosterdok liggende, is zondag laatst leden door het breken van de ketting op drift geraakt en tegen het Duitse schip ATLANTIC aangedreven waardoor beide schepen enige schade bekomen hebben.

1888

28 maart 1888
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 27 maart. Volgens ontvangen telegrafisch bericht is het Nederlandse barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. Jacobsen, heden van Vlissingen te Pensacola aangekomen.
05 mei 1888
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 4 mei. Volgens hier ontvangen bericht uit Londen vertrok het Nederlandse barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. Jacobsen de 24e april van Pensacola naar Middelburg.
05 december 1888
PGC - Provinciale Groninger Courant
Cuxhaven, 1 december.. De bark JACOBUS JOHANNES, kapt. Jacobsen, die heden voormiddag naar zee vertrok, is in aanvaring geweest met de bark OLDAMBT II, kapt. Mulder, die ten anker lag. Beide schepen hebben lichte schade bekomen. De JACOBUS JOHANNES is door de sleepboot ALTONA naar de ankerplaats teruggesleept.

1889

21 februari 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 20 februari. Volgens van de reders ontvangen bericht is het barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. Jacobsen, de 19e februari van Middelburg te Pensacola binnen gekomen.
03 april 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 2 april. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen arriveerde het barkschip JACOBUS JOHANNES, van Pensacola naar Harlingen, te Fortress. De gezagvoerder (opm: mogelijk O. Jacobsen) is ziek.
04 mei 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 3 mei. Volgens bij de reder ontvangen telegram passeerde het Nederlandse barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. Jacobsen, van Pensacola naar Harlingen bestemd, de 2e mei Lizard.
22 september 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 21 september. Volgens telegram arriveerde het barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. Bruce, de 20e september van hier te Gefle.
17 november 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 16 november. Volgens telegram uit Londen is het Nederlandse schip JACOBUS JOHANNES, kapt. H.J. Bruce, van Gefle naar Port Natal, op Anholt gestrand. Assistentie is derwaarts gezonden. (opm: schip wordt later afgebracht)
19 november 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 18 november. Volgens telegram uit Londen is het Nederlandse schip JACOBUS JOHANNES, kapt. Bruce, van Gefle naar Port Natal en op Anholt gestrand, vlot gebracht en zonder schade bekomen te hebben naar Elseneur gesleept. Men heeft de deklast overboord geworpen. Men heeft een accoord gemaakt voor 5.000 kronen voor bergingsloon.
22 november 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Elseneur, 18 november. Het Nederlandse schip JACOBUS JOHANNES, van Gefle naar Natal, zal na enige kleine reparatiën te hebben ondergaan over enige dagen de reis voortzetten.
24 november 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Elseneur, 21 november. De alhier binnengesleepte bark JACOBUS JOHANNES heeft bij het aan de grond zitten op Anholt schade aan de koperhuid bekomen en, aangezien het dok alhier bezet is, werd de bark van hier naar Helsingborg gesleept om aldaar de schade te repareren. De lading zal denkelijk aan boord blijven.
27 november 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Elseneur, 23 november. Het schip JACOBUS JOHANNES heeft de schade aan het koper in het droogdok te Helsingborg hersteld.

1890

08 maart 1890
PGC - Provinciale Groninger Courant
Middelburg, 5 maart. Volgens bij de rederij ontvangen bericht, is het barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. E. Lindblad, te Port Natal aangekomen.
03 april 1890
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Kaapstad, 12 maart. Dewijl de schade aan het Nederlandse schip MARIE EN JULIE zeer uitgebreid en belangrijk is, worden hier slechts tijdelijke reparaties aan het schip verricht ten einde het in staat te stellen naar een Europese haven te kunnen varen. De lading zal vermoedelijk verstuurd worden per Nederlands barkschip JACOBUS JOHANNES, dat zich thans te Natal bevindt.
30 april 1890
PGC - Provinciale Groninger Courant
Rotterdam, 28 april. Volgens telegram uit Londen heeft het barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. E. Lindblad, dat de lading van het Nederlandse schip (opm: bark) MARIE EN JULIE naar de bestemming zou vervoeren, bij het vertrekken uit Kaapstad aan de grond gezeten. Het is naar Kaapstad teruggekeerd met verlies van het roer en maakt meer water dan gewoonlijk.
10 mei 1890
PGC - Provinciale Groninger Courant
Kaapstad, 6 mei. Het schip (opm: bark) JACOBUS JOHANNES, kapt. E. Lindblad, dat bij het vertrekken van Kaapstad aan de grond heeft gezeten en naar Kaapstad teruggekeerd is, heeft zeer weinig schade bekomen aan de inhebbende lading van de MARIE EN JULIE. Gedeeltelijk wordt de lading gelost om het schip te dokken, en veronderstelt men dat de JACOBUS JOHANNES tegen het einde van mei zal kunnen vertrekken.
23 mei 1890
PGC - Provinciale Groninger Courant
Kaapstad, 30 april. Het Nederlandse barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. E. Lindblad, dat de 26e april van hier vertrok met de achtergebleven lading van het barkschip MARIE EN JULIE, geraakte kort na het vertrek op een klip bij Robben-eiland aan de grond. Het leed belangrijke schade aan het roer en werd lek. Het roer moet vernieuwd en het schip in het dok gezet worden. Er is geadverteerd om aanbiedingen tot het lossen der lading, zover zulks nodig mocht geacht worden.
04 juni 1890
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 3 juni. Het Nederlandse schip (opm: bark) JACOBUS JOHANNES, kapt. E. Lindblad, dat van Natal te Kaapstad was aangekomen om de achtergebleven lading van het Nederlandse schip (opm: bark) MARIE EN JULIE, dat in ballast naar Middelburg vertrok, naar bestemming te vervoeren, vertrok na een week op goede gelegenheid te hebben gewacht met een flauwe noord-westelijke wind naar zee en bemerkte men van de wal dat het schip goede voortgang maakte.
Des zondagsochtends ontving de gezagvoerder Bruce, die de belangen van de reders, de heren Bouwmeester, Borsius & van der Leije te Middelburg, in zake de averij der MARIE EN JULIE had behartigd, een brief van de gezagvoerder van het schip JACOBUS JOHANNES, behelzende het bericht dat zijn schip door stilte en stroom op een blinde klip bij Robbeneiland was gedreven en het roer had verloren, waardoor hij buiten staat was om naar de Kaapstad terug te keren. Door kapt. Bruce werd onmiddellijk de sleepboot TIGER aangenomen waarmede hij naar het hulpbehoevende schip vertrok en was deze binnen zes uren terug met de JACOBUS JOHANNES, welke in het Alfred dok gemeerd werd.
Volgens rapport van kapt. Lindblad had hij na zich van de haven te hebben verwijderd met flauwe koelte en tegenwind te kampen waardoor hij tegen de avond nog slechts weinig gevorderd was. Door een oostelijke stroom werd het schip naar Robbeneiland gezet en tegen 10 uur des avonds vond men bij het loden dertig vadem water.
Men beproefde vruchteloos te wenden en terwijl het schip nog in de wending lag dreef de stroom het voortdurend naar Robbeneiland.
Men liet toen het anker vallen doch voor dat er vijftien vademen ketting was uitgelopen stootte het schip zwaar op een klip onder water waardoor het roer geheel verbrijzeld werd.
De pompen werden onmiddellijk gepeild en bevond men dat het schip vijf duim water had gemaakt. Door een werpanker uit te brengen werd het schip ongeveer 200 vadem van de plaats waar het gestoten had ten anker gebracht. De scheepsboot werd toen naar de Kaapstad afgezonden om assistentie hetgeen de afzending der sleepboot ten gevolge had.
Het schip is onderzocht en moet de lading gedeeltelijk of geheel lossen om in het dok onderzocht te worden en te kunnen repareren. De lading is in Hamburg verzekerd doch het schip slechts voor een derde der waarde.
Indien de zee hoger had gelopen of indien kapt. Lindblad minder flinke maatregelen om van het eiland vrij te komen genomen, dan ware voorzeker de JACOBUS JOHANNES verongelukt met velen zijner equipage.
05 juni 1890
PGC - Provinciale Groninger Courant
Kaapstad, 14 mei. Het Nederlandse barkschip JACOBUS JOHANNES zit nu in het droge dok om te repareren.
08 juli 1890
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 8 juli. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram, vertrok het Nederlandse barkschip JACOBUS JOHANNES, kapt. E. Lindblad, de 11e juni van Kaapstad naar het Kanaal voor order, met de lading van het schip (opm: bark) MARIE EN JULIE.
24 augustus 1890
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 23 augustus. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde 22 augustus te Falmouth het Nederlands schip (opm: bark) JACOBUS JOHANNES, kapt. E. Lindblad, van Kaapstad, met de lading van het schip (opm: bark) MARIE EN JULIE, en vertrok de 23e van daar naar Hamburg.

1891

10 april 1891
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Advertentie. Veiling te Middelburg op 4 mei 1891, des namiddags te half drie uur, op de bovenzaal van de sociëteit De Vergenoeging (indien niet uit de hand verkocht) van het hechte, sterke en snelzeilende barkschip JACOBUS JOHANNES, gemeten 395,44 registerton, gebouwd te Middelburg 1879, opnieuw gekoperd in 1889. Laadt ongeveer 550 ton (deadweight) bij 13 voet diepgang, kan verhalen zonder ballast, geclassificeerd bij Veritas + 3/3 L 1.1.
Het schip ligt thans te Middelburg, waar het dagelijks kan bezichtigd worden.
Nadere inlichtingen te verkrijgen bij de reders, de heren den Bouwmeester Borsius & van der Leijé te Middelburg, en ten kantore van de notaris B.A. Verheij, aldaar.
22 mei 1891
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 20 mei. Het barkschip JACOBUS JOHANNES is voor NLG 20.000 opgehouden (opm: op verkoping, aangekondigd in NRC 100491).
17 juli 1891
PGC - Provinciale Groninger Courant
Rotterdam, 14 juli. Het Nederlandse barkschip JACOBUS JOHANNES, laatst gevoerd door kapt. Lindblad, is uit de hand aan een Noors huis verkocht voor GBP 1.500.
19 juli 1891
VCO - Vlissingsche Courant
Vlissingen, 18 juli. Heden is het Noorse barkschip DORA (ex-JACOBUS JOHANNES), kapt. Hendal, van Middelburg naar Antwerpen vertrokken.

1900

LL 011000
Christiana (opm. Oslo), 27 september. Vanuit Lillesand wordt getelegrafeerd, dat volgens een telegram uit Maranham aan de eigenaars de bark DORA in Leixoes total loss is geworden. De bemanning is gered. (De Noorse bark DORA, kapt. Jacobsen, vertrok 11 augustus van Penarth naar Maranham, Brazilië, met een lading steenkool) (opm: de bark is als JACOBUS JOHANNES in 1879 in Middelburg gebouwd, in 1891 naar Noorwegen verkocht, nieuwe naam DORA, kapt. Hendal)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1879
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureaux Veritas, via internet
AH = Algemeen Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
VCO = Vlissingsche Courant