Inloggen
WILHELMINA FREDERIKA - ID 17862


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:1866-02-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Thomas C. Lee, Quebec (P.Q.), Canada
Werfnummer:
Delivery Date: 1863-11-07
Technical Data

Net Tonnage: 408.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 137.6 Feet (British) Registered
Beam: 31.1 Feet (British) Registered
Depth: 12.5 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1864
Type:
Omschrijving: De afmetingen zijn volgens Britse meting weergegeven in voeten en tienden van voeten. (meting volgens Nederlands-Indische wet is nog onbekend)_

Ship History Data

Date/Name Ship 1863-11-07 PEI HO
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Canada
Callsign: VRNP
Additional info: Op 7 november 1863 te Quebec geregistreerd, off.no. 48161

Date/Name Ship 1864-04-00 PEI HO
Manager: Miller & Co., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Miller & Co., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: VRNP

Date/Name Ship 1866-02-00 WILHELMINA FREDERIKA
Manager: firma P. Landberg & Zoon, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: firma P. Landberg & Zoon, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJLF

Date/Name Ship 1872-06-29 SOPHIA MARIA HARRIET
Manager: A.J. Petterson e.a., Surabaya, Netherlands East Indies
Eigenaar: A.J. Petterson e.a., Surabaya, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Surabaya / Netherlands East Indies
Callsign: THSF

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Behalve P. Landberg & Zoon waren ook vanaf 1866 S. van Hulstijn en A. Fraser, beide te Batavia, mede-eigenaren

Ship Events Data

0000-00-00: GLGA 140464
Advertentie. Te koop, liggend in het Grand Surrey Canal Dok in Londen, de schitterende snel-zeilende nieuwe bark PEIHO, 403 registertonnen, afmetingen 137,6 voet lang, 31,1 voet breed en 12,5 voet hol; door de heer T.C. Lee de vorige herfst in Quebec gebouwd uit de beste materialen van de provincie, onder speciale inspectie voor klasse A1 voor zeven jaren, en specifiek gebouwd voor de vaart op China, waarvoor het schip door haar gecombineerde eigenschappen van zeil- en draagvermogen op bewonderenswaardige wijze is aangepast.
Voor nadere informatie wordt in Londen verwezen naar de Heren Ryan en Dale, 65, Old Broad Street, of in Liverpool naar R.A. Munn, Ker & Co, makelaars.
1865-12-11: Stranded
Op reis met een lading thee van Hong Kong naar Melbourne is de PEI HO, kapt. Hattrick, op 11 december 1865 in Straat Gaspar (tussen Billiton en Banka) op een rots lek gestoten en bij Billiton aan de grond gezet. In februari 1866 "as lies" te Batavia publiek geveild en gekocht door P. Landberg & Zoon, gerepareerd en als WILHELMINA FREDERIKA onder Nederlandse vlag gebracht.
1866-02-00: JB 240166
Advertentie. In de maand februari zal te Billiton, op een dag, te bepalen bij aankomst der stoomboot van Batavia, op publieke veiling worden verkocht de romp van de Engelse bark PEIHO, met deszelfs inventaris, bevattende een ijzeren waterbak voor 1.400 gallons, twee ijzeren broodbakken, restant provisiƫn, ankers en kettingen, boten, touwwerk, sparren, een compleet stel zeilen, verschillende andere zeilen, enz. Alsmede plm. 60 kisten Chinese thee, min of meer door zeewater beschadigd. Voor verdere informaties wende men zich tot John Hattrick, gezagvoerder van de PEIHO, ten kantore van Pitcairn, Syme & Co.
1866-03-00: NRC 290466
Batavia, 15 maart. De lading van het schip PEIHO, kapt. Hattrick, van Hongkong naar Melbourne bestemd en die in december nabij Billiton is gestrand, is overgescheept geworden in de JHR. MR. VAN DER WAL VAN PUTTERSHOEK, kapt. Lammerts, welke de 1e maart jl. uit Batavia naar Melbourne is vertrokken.