Inloggen
THORBECKE IV - ID 17788


Kroniekberichten

Datum 21 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Nieuwendam, 18 oktober. Heden is van de werf van de scheepsbouwmeester A.H. Meursing alhier te water gelaten het barkschip THORBECKE IV, groot 1.000 ton, gebouwd voor rekening van genoemde scheepsbouwmeester en bestemd voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 19 januari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Soerabaya (direct) ligt te Amsterdam in lading het nieuw gebouwd gekoperd Nederlands barkschip THORBECKE IV, 3/3L.1.1., Veritas en A1 Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren, kapt. P.de Jong, met zeer spoedig expeditie, adres Amsterdam bij De Vries en Co. (opm: eerste reis van dit nieuwe schip).

Afbeelding
Datum 13 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 april. Het Nederlandse schip THORBECKE IV, kapt. De Jong, de 8e dezer ten 1 uur namiddag uit het Oosterdok alhier naar Soerabaija vertrokken, passeerde de volgende dag te10 uur 15 m. Dungeness.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 juli. Vrachten. In de stemming aan onze vrachtenmarkt kwam sedert uitgifte van ons bericht van 7 dezer geen verandering. Naar Nederland werden verschillende schepen aangelegd op 22.000 picols Gouvernementskoffie, waarvoor de Factory wederom NLG 50 van de Noordkust besteedde. Van de Zuidkust betaalde zij NLG 55 voor een volle lading. Enkele kleine partijen suiker werden aangeboden en tot NLG 45 geaccepteerd, doch over het algemeen blijft bijlading schaars. Naar het Kanaal werden weder een paar schepen afgedaan voor GBP 2.10/-. Naar Amerika werd geen ruimte gezocht. Naar Australië konden enige kleine schepen geplaatst worden tot GBP 1.5/- en GBP 1.10/- voor suiker naar Melbourne. Kustvrachten zonder afdoeningen. Voor suiker met stoomschepen naar de Middellandse Zee werd ruimte gezocht en werden thans enige partijen daarheen afgeladen tot Ffrs. 85 per ton.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: ALBLASSERDAM NLG 55 voor een volle lading van Gouvernements koffie van Tjilatjap en Pangool naar Schiedam; AMSTEL ligt aan à NLG 50 voor 22.000 picols van de Oosthoek naar Amsterdam; NESTOR, ligt aan, zo ook CORNELIA beide à NLG 50 voor 22.000 picols koffie van de Oosthoek naar Rotterdam; NOACH II NLG 50 voor een volle lading koffie van de Noordkust naar Rotterdam, en THORBECKE IV idem idem van de Oostkust naar Dordrecht; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN Ffrs.85 voor suiker naar Marseille; NLG koffie, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AMSTERDAM, AMPHITRITE, SLIIEDRECHT en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 19 september 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 augustus. Vrachten. Hoewel de stemming onveranderd vast is en koersen zich konden handhaven, was de vraag naar ruimte gedurende de afgelopen veertien dagen van geringe betekenis. De binnenkomende gecharterde boten nemen de eerste suikers mee, en eerst wanneer de hoeveelheden voor hun bestemd bijeen zijn, kan men meer vraag naar ruimte in zeilschepen verwachten. De onbevrachte vloot bleef stationair en de weersgesteldheid gunstig voor het verwerken van het suikerriet. Naar Nederland accepteerde de Factory weer ruimte voor koffie tot NLG 65 van de Noordkust en NLG 70 van de Zuidkust. Een paar schepen vullen op met licht goed, wat thans ruimer wordt aangeboden. Naar het Kanaal kwamen weer enige afdoeningen tot stand, doch de vraag is gering. Naar Amerika zijn geen engagementen te melden. Suiker is voor die bestemming niet aan de markt. Naar Australië werd een stoomschip aangelegd op 700 tons suiker tot GBP 1.15/- voor Melbourne en biedt men daarheen voor zeilschepen GBP 1.12/6. Naar de Perzische Golf bleef behoefte aan scheepsgelegenheid zich doen gevoelen; 2 charters kwamen daarheen tot stand. De afdoeningen zijn: naar Nederland de Nederlandse schepen; stoomschip PRINS HENDRIK NLG 95 voor koffie, NLG 85 voor tabak, NLG 120 voor indigo naar Amsterdam; AMSTERDAM ligt aan, NLG 65 voor 26.000 picols gouvernements koffie van de Noordkust naar Amsterdam, vult op met licht goed; THORBECKE NLG 95 voor gouvernements koffie, te laden op Belang, Amoerang en Menado naar Amsterdam; BATAVIER ligt aan, NLG 65 voor 26.000 picols gouvernements koffie van de Noordkust naar Rotterdam; WILLEM NLG 70 voor een volle lading gouvernements koffie van de Zuidkust naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: DORDRECHT II, MERAPI, JOHANNA MARIA en THORBECKE IV.

Afbeelding
Datum 30 september 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 augustus. Vrachten. Er is heden noch vraag naar scheepsruimte van enige betekenis, noch van een vaste stemming melding te maken; niet alleen arriveerden gedurende de laatste veertien dagen weer een achttal stoomschepen, zodat in de meest dringende behoefte steeds gemakkelijk kon worden voorzien, maar ook de onbevrachte vloot van zeilschepen is weer toegenomen. Naar Nederland kwamen weer enige charters tot stand tot NLG 65 voor Factory koffie. Afdoeningen voor particuliere rekening vonden niet plaats. Naar het Kanaal zou wellicht een enkel schip tot vorige koersen emplooi kunnen vinden; over het geheel genomen bestaat echter geen behoefte aan scheepsruimte, en worden voor disponibele schepen slechts lage biedingen gedaan, terwijl nog lossende of nog verwachte in het geheel geen aandacht trekken. Alleen voor rijst konden twee matig grote schepen geplaatst worden. Naar Amerika werd ruimte opgenomen voor suiker tot GBP
2.10/-. Naar Australië werd GBP 1.12/6 voor suiker naar Melbourne geaccepteerd en biedt men thans GBP 1.10/-. Naar de Perzische Golf en in kustvrachten is niets afgedaan, doch de directie van de Bataviasche Havenwerken vraagt om aanbiedingen van scheepsruimte voor het vervoeren van 5.000 ton steenkolen van Bandjermassing naar Tandjong-Priok. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip CELEBES NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo; MERAPI NLG 65 vol gouvernements koffie van de Oosthoek, en THORBECKE IV idem van de Noordkust, alle naar Amsterdam; JOHANNA MARIA idem van de Oosthoek naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: DORDRECHT II, ZWERVER, BURGEMEESTER SCHORER en stoomschip KONING DER NEDERLANDEN.

Afbeelding
Datum 17 februari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 februari. Kapt. De Jong voerende het Nederlandse schip THORBECKE IV, van Java alhier aangekomen, rapporteert op 39º10´ NB 22º30´ WL gepasseerd te zijn een vol water en door het volk verlaten barkschip, aan stuurboord stond de naam TONSBERG, de scheepsnaam was weggeslagen. Achter op de spiegel stond een bijenkorf.

Afbeelding
Datum 17 augustus 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip THORBECKE IV, kapt. De Jong, voor 15 dezer van Cadix te Macassar aangekomen.

Afbeelding
Datum 25 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 oktober. Vrachten. Er is zeer weinig omgegaan, terwijl de beschikbare scheepsruimte aangroeit. Nederlandse schepen: stoomschip, PRINSES MARIE NLG 90 voor koffie, NLG 85 suiker en tabak, NLG 110 huiden en NLG 120 voor indigo per last naar Rotterdam, frank 85 voor suiker per ton naar Marseille; BESTEVAER een volle lading koffie van de Zuidkust tot NLG 60 per last naar Schiedam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, ZWERVER, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, THORBECKE IV en ANTONIA.

Afbeelding
Datum 28 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 oktober. Vrachten. Hoewel het overzicht ditmaal, tengevolge van de wijziging in de vertrekdatum der mails, over een langer tijdperk loopt dan gewoonlijk, is het aantal afdoeningen dat te vermelden is, toch slechts beperkt; in de positie van vrachten kwam geen verbetering, en ofschoon voor een ogenblik verondersteld kon worden dat meer vraag ophanden was, kan nu, bij sluiting, slechts geconstateerd worden dat de stemming flauw is en de koersen zich eerder in een dalende richting bewegen dan omgekeerd. Het aantal onbevrachte schepen is tengevolge van nieuwe arrivementen weer toegenomen. Naar Nederland blijft de Factory de enige bevrachter; maar gaat zeer langzaam te werk en nam sedert uitgifte van het vorig bericht slechts een schip op. Particuliere lading wordt wel is waar iets ruimer aangeboden, maar de te bedingen koersen zijn zo laag dat alleen als bijlading daarvan gebruik zou kunnen worden gemaakt. Naar het Kanaal kwamen wel is waar weer enkele afdoeningen tot stand, en scheen het zelfs een ogenblik als of zich eindelijk behoefte aan scheepsruimte zou doen gevoelen, door dat voor een schip van meer dan bepaald handige capaciteit de koers van GBP 2.5/- in een haven te laden, verkregen werd, doch bij sluiting is de vraag weer zo goed als uitgestorven en valt niet te ontkennen dat in een achteruitgaande richting, veld gewonnen wordt. Naar Amerika is, om op Java te laden, niets omgegaan. Een te Padang liggend scheepje werd echter opgenomen tot GBP 2.10/- voor koffie van daar naar New York. Naar Australië werd GBP 1.2/6- voor suiker te lossen te Sydney geaccepteerd; voor Melbourne bestaat enige vraag tot GBP 1.5/-
De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen waren: ANTONIA GBP 2.2/6 voor suiker naar het Kanaal, stoomschip C. FELLINGER NLG 70 à 80 voor koffie, NLG 60 voor tabak, NLG 90 huiden, NLG 30 tin naar Amsterdam, suiker en koffie tot verschillende koersen naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, ZWERVER, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, THORBECKE IV, CALIFORNIE, stoomschip PRINSES WILHELMINA, stoomschip C. FELLINGER, stoomschip PRINS FREDERIK.

Afbeelding
Datum 08 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 november. Vrachten. Op de plaats is er al zeer weinig omgegaan, zoals door de volgende afsluitingen aangetoond wordt: Nederlands, stoomschip, PRINSES WILHELMINA NLG 90 voor koffie, NLG 80 thee, NLG 110 huiden per last; ZWERVER heeft arak tot NLG 95 per last aangenomen, en ligt verder in lading, beide naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, THORBECKE IV, CALIFORNIE, BATAVIER, THORBECKE II.

Afbeelding
Datum 20 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 november. Vrachten met enige meerdere afdoeningen doch tot steeds lagere cijfers. Nederlands THORBECKE IV suiker tot 37/6 per ton naar het Kanaal voor orders; NOACH II neemt 8.000 picols gouvernements koffie hier en te Bantam tot NLG 35 per last naar Nederland; CALIFORNIE naar Sydney suiker tot 20/- per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, JOHANNA, NOACH IV, PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 09 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 oktober. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt vast en bestond er goede vraag, doch was het aantal afdoeningen zeer gering wegens gebrek aan schepen. Naar Nederland kwam particuliere lading aan de markt en kon men een schip aanleggen voor arak en een voor koffie en tabak en werd voor koffie het vroeger door de Factory betaalde cijfer van NLG 70 bedongen. De Factory zelf gelukte het tot NLG 65 ruimte te verkrijgen en werd dus de veronderstelling, uitgesproken in het laatste bericht, bewaarheid. Het is een vreemd verschijnsel vrachten te zien dalen bij een zeer gering aantal schepen en bij de enorme hoeveelheid Gouvernements-koffie, welke thans ter verscheping gereed ligt. Daar voor het meerdere boven 25.000 pikols de Factory tot NLG 60 terecht kwam, zal ook dit aannemen zeker niet zonder invloed op de volgende afdoeningen blijven.
Naar het Kanaal bestaat goede vraag, maar wegens gebrek aan schepen werd niets afgedaan. Naar Amerika werd voor koffie ruimte opgenomen tot GBP 2.17/6, hetwelk een verhoging van Sh.7/6 aantoont met de laatste afdoening. Meer ruimte wordt gevraagd. Naar Australië bestaat vraag, maar waren de geoffreerde cijfers te laag om tot zaken te leiden.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Amsterdam: stoomschip C. FELLINGER NLG 75 à 80 koffie, NLG 100 huiden; NOACH I ligt aan, NLG 70 particuliere koffie, NLG 40 tabak, JOHAN THEODOOR, BESTEVAER en SMEROE elk NLG 65 vol Factory-koffie, de stoomschepen PRINSES AMALIA en SOENDA elk NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 120 indigo en Ffrs 90 voor koffie naar Marseille. Naar Rotterdam: MARY NLG 65 voor 25.000 pikols en NLG 60 voor 7.000 pikols Factory-koffie van de Noordkust; stoomschip ZEELAND NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 80 thee; NOACH VI NLG 65 voor 25.000 pikols en NLG 60 voor 5.000 pikols Factory-koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MINA, THORBECKE IV, BAARN, JUPITER en OTTOLINA, en de stoomschepen KONINGIN EMMA, CONRAD en ZUID-HOLLAND.

Afbeelding
Datum 22 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 oktober. Vrachten. De rates zijn zeer vast bij geringe beschikbare ruimte, zijnde verre nog de meeste van de hieronder vermelde schepen elders gecharterd. Het Nederlandse schip MINA nam een volle lading Gouvernements-koffie tot NLG 65 per last naar Rotterdam. Het stoomschip ZUID-HOLLAND nam eveneens voor Rotterdam koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, indigo NLG 120, tin NLG 40. Naar Amsterdam nam het stoomschip KONINGIN EMMA koffie NLG 90, huiden NLG 100, indigo NLG 120, en naar Marseille Ffrs 90 en indigo Ffrs120 per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: THORBECKE IV, BAARN, JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., DELIANE en CORNELIA.

Afbeelding
Datum 26 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 oktober. Vrachten. De markt is zeer vast en een goede vraag naar schepen bleef bestaan. Naar Nederland ging niets om, daar de Factory niet aan de markt was en particulier goed niet werd aangeboden. Naar het Kanaal werden verscheidene schepen opgenomen en rezen de vrachten van GBP 2.10 tot GBP 3. Door het binnenkomen van vele bevrachte stomers is in de ogenblikkelijke behoefte voorzien en werkt het feit, dat stomers grif tot Sh.50/- en zelfs lager te verkrijgen zijn, een opname van zeilschepen tot hogere cijfers zeer tegen. Naar Amerika werd wederom meer besteed dan het cijfer, in ons laatste bericht vermeld, en zou nog een schip van middelbare grootte tot GBP 3 opgenomen kunnen worden. Naar Australië werd nog steeds GBP 1.2/6 tot GBP 1.5/- geboden, doch niets afgedaan. Bevrachtingen van Nederlandse schepen werden niet gemeld.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: THORBECKE IV, BAARN, JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., DELIANE, CORNELIA, TELANAK en TJERIMAI, en stoomschepen PRINS ALEXANDER, UTRECHT, MACASSAR en CONRAD.

Afbeelding
Datum 07 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 oktober. Vrachten. Er is zeer weinig ruimte disponibel, terwijl men bovendien bij de tegenwoordige stand der suikerprijzen aan zeilschepen boven stoomschepen de voorkeur geeft. De volgende Nederlandse schepen werden bevracht: stoomschip CONRAD, naar Amsterdam koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, indigo NLG 120, tin NLG 40 per last; stoomschip UTRECHT naar Rotterdam koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, thee NLG 80 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: THORBECKE IV, BAARN, JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., DELIANE, CORNELIA, TELANAK, TJERIMAI, KANAGAWA, THORBECKE II, GEBROEDERS SMIT, OCEAAN, ELMINA, ANTONIA en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 11 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 november. Vrachten. Sedert ons laatste bericht van 24 oktober was de markt flauwer gestemd en zijn dan ook slechts een paar afdoeningen te vermelden. Het aantal onbevrachte schepen, vooral onder Nederlandse vlag, nam aanzienlijk toe. Op het cijfer van de hieronder vermelde afdoening voor Gouvernements-koffie naar Nederland influeerde de door de Factorij laatst betaalde koersen voor opvulling boven 25.000 pikols en schijnt de Factorij thans in haar grootste behoefte te hebben voorzien. Particuliere lading werd weinig aangeboden en dan nog tot veel lagere koersen. Voor arak werd een schip in lading gelegd tot NLG 100. Naar het Kanaal hadden geen afdoeningen plaats. Er bestaat nog vraag, maar exporteurs houden zich zeer teruggetrokken en willen alleen tot de vroeger betaalde koersen onderhandelen. Naar Amerika blijft nog vraag bestaan en zou voor een schip van middelbare grootte de laatst bestede koers van GBP 3,- nog wel te bedingen zijn. Naar Australië vallen ook geen charters te vermelden; men spreekt thans weliswaar van GBP 1.5/- doch kan tot dit cijfer nog geen geschikte ruimte vinden.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Amsterdam ELMINA NLG 100 arak, ligt aan; THORBECKE IV NLG 60 volle lading Factorij-koffie van de Noordkust; TELANAK ligt aan, NLG 45 suiker, NLG 50 koffie; stoomschip PRINS ALEXANDER NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 80 thee; stoomschip MACASSAR NLG 85 koffie, NLG 100 huiden, naar Port Said voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BAARN, JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN, DELIANE, CORNELIA, TELANAK, TJERIMAI, KANAGAWA, THORBECKE II, GEBROEDERS SMIT, OCEAAN, ANTONIA, SALATIGA, NOACH II en het stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX.

Afbeelding
Datum 09 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 januari. Volgens particulier bericht is het schip THORBECKE IV, kapt. De Jong, 6 januari van Java herwaarts vertrokken.

Afbeelding
Datum 04 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 oktober. De vrachten houden zich goed staande, alleen grote en minder goede schepen bedingen lagere koersen. Aan Nederlandse schepen werden bevracht: stoomschip LIMBURG naar Rotterdam koffie NLG 90, rijst en tabak NLG 70 per last, en naar Marseille suiker tot FFrs 50 per ton; stoomschip C. FELLINGER naar Amsterdam koffie NLG 85, tabak NLG 67,50, huiden NLG 110 per last, naar Port Said voor order suiker tot geheime vracht. De NEREUS laadt suiker op Java en coprah te Padang voor reders rekening.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, JOHANNA, NOACH V, KOSMOPOLIET III, LOTOS, MARIA, NIEUWE WATERWEG II, NOACH VI, JUPITER, TJERIMAI en THORBECKE IV.

Afbeelding
Datum 08 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 november. Vrachten. De stemming onzer markt was sedert ons vorige bericht iets flauwer; de afdoeningen van grotere en niet geheel eerste klasse schepen tot lagere koersen werkten terug op biedingen voor puike handige schepen en waren de koersen daardoor zeer ongeregeld. De onbevrachte vloot bleef stationair en aangezien het grootste gedeelte van de oogst nog verscheept moet worden, bestaat er alle kans op verbetering. Naar Nederland bleef de Factorij uit de markt en schijnt zij voorlopig geen of weinig koffie disponibel te krijgen. Particuliere lading blijft schaars en voor het weinige aangeboden is voldoende ruimte aanwezig in de door de Factorij gedeeltelijk beladen schepen. De koersen verbeteren er natuurlijk niet op en werd er reeds koffie tot NLG 40, suiker tot NLG 20 en tabak tot NLG 25 aangenomen. Naar het Kanaal kwamen enige bevrachtingen tot stand tot koersen, afwisselend van Sh.40/- tot Sh.50/-, naar evenredigheid van de grootte, de klasse en de ouderdom van de bevrachte bodems. Naar Amerika werd niets afgedaan en bestaat ook geen vraag. Naar Australië wordt tonnenmaat gezocht, doch de geboden koers leidde nog niet tot zaken. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: LOTOS koffie tot NLG 50 en NLG 45 naar Amsterdam, en ligt aan; stoomschip PRINS FREDERIK NLG 90 koffie, NLG 70 tabak, NLG 110 huiden, NLG 70 rijst, NLG 30 tin naar Amsterdam en Ffrs120 indigo, Ffrs 90 gom damar, FFrs 40 tin naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, JOHANNA, NOACH V, KOSMOPOLIET III, MARIA, NIEUWE WATERWEG II, NOACH VI, JUPITER, TJERIMAI, BESTEVAER en THORBECKE IV.

Afbeelding
Datum 18 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 12 november. Er is over het algemeen weinig vraag, waardoor slechts enkele afdoeningen tot stand zijn gekomen. Het stoomschip PRINS VAN ORANJE boekte NLG 90 koffie, NLG 110 huiden, NLG 70 thee per last en suiker tot geheime vracht naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, JOHANNA, NOACH V, KOSMOPOLIET III, MARIA, NIEUWE WATERWEG II, NOACH VI, JUPITER, TJERIMAI, BESTEVAER, THORBECKE IV en CONSTANTIA.

Afbeelding
Datum 23 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 november. Vrachten. Sedert het bericht van de 5e dezer bleef de markt flauw gestemd en was het aanbod van scheepsruimte groter dan de vraag. Naar Nederland ging niets om, daar noch de Factorij noch particulieren in de markt waren. Naar het Kanaal kwamen weliswaar enige afdoeningen tot stand, doch de koersen verkeerden in flauwere stemming zodat Sh.50/- niet meer bedongen kon worden. Er heerst thans bijna geen vraag, terwijl verscheidene bodems op een verlevendiging liggen te wachten. Naar Amerika werd niets afgedaan en bestaat ook geen vraag. Naar Australië kwamen een paar ladingen aan de markt, die door twee schepen tot Sh.22/6 naar Melbourne werden aangenomen. Ook in deze richting is thans in de behoeften van afladers voorzien.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES WILHELMINA NLG 90 koffie, NLG 70 thee en rijst, NLG 110 huiden naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 90 koffie, NLG 110 huiden NLG 70 rijst naar Rotterdam; JUPITER GBP 1.2/6 suiker naar Melbourne.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, JOHANNA, NOACH V, KOSMOPOLIET III, MARIA, NIEUWE WATERWEG II, NOACH VI, TJERIMAI, BESTEVAER, THORBECKE IV en CONSTANTIA.

Afbeelding
Datum 01 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 november. In vrachten gaat weinig om. De rates naar het Kanaal varieren van Sh.47/6 tot Sh.40/- naar gelang van grootte en klasse van schepen. Het Nederlandse stoomschip GELDERLAND boekte koffie tot NLG 90, tabak en rijst tot NLG 70 per last naar Rotterdam. De LOTOS, koffie en rijst tot NLG 50 per last, ligt in lading naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NIEUWE WATERWEG II, NOACH VI, TJERIMAI, THORBECKE IV, BESTEVAER en CONSTANTIA.

Afbeelding
Datum 05 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 december. De toestand onzer vrachtenmarkt werd sedert ons bericht van de 19e november een weinig levendiger. De vraag bleef echter middelmatig terwijl de onbevrachte vloot verminderde. Naar Nederland waren noch de Factorij, noch particulieren aan de markt omdat er niets omging. Naar Amerika noch naar Australië kwamen bevrachtingen tot stand en bestaat ook geen vraag. Het Nederlandse stoomschip MADURA boekte NLG 90 koffie, NLG 110 huiden, NLG 30 tin naar Amsterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, TJERIMAI, THORBECKE IV, BESTEVAER en CONSTANTIA.

Afbeelding
Datum 14 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 december. De vrachten blijven flauw, daar het met de afscheep slechts langzaam vordert. Er is echter niet veel ruimte beschikbaar. Het Nederlandse stoomschip MACASSAR boekte koffie tot NLG 85, huiden NLG 110, rijst NLG 70, tabak NLG 67,50 per last en suiker tot geheime prijs, naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, TJERIMAI, THORBECKE IV, BESTEVAER, CONSTANTIA en MINA.

Afbeelding
Datum 19 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 17 december. Sedert het laatste bericht van de 3e dezer bleef de toestand onzer markt onveranderd, terwijl de vooruitzichten zeer onzeker zijn, en van de rijzing of daling der Europese suikermarkt afhangen. Naar Nederland ging wederom niets om. Naar Het Kanaal kwamen op de basis van Sh.140/- voor 1e klasse schepen enige bevrachtingen tot stand, doch de vraag blijft flauw. Naar Amerika werd een scheepje opgenomen om koffie te Macassar te laden tot Sh.45/-. De laaste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschepen PRINSES AMALIA en PRINS ALEXANDER NLG 90 koffie, NLG 110 huiden, NLG 70 tabak naar Amsterdam en GBP 2.- suiker naar Marseille. JOHAN THEODOR laadt suiker tot GBP 2,- van Pasaroean, THORBECKE IV idem van Samarang.
Onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, TJERIMAI, BESTEVAER, CONSTANTIA en MINA.

Afbeelding
Datum 29 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 juli. Het Nederlandse schip THORBECKE IV, kapt. De Jong, van Java te Falmouth binnen, heeft order bekomen voor Le Havre.

Afbeelding
Datum 01 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 mei. Vrachten. Ten gevolge van het verspringen der mails is er thans slechts over een tijdperk van 10 dagen te rapporteren.
De toestand der markt bleef sedert het laatste bericht onveranderd, terwijl de onbevrachte vloot enigszins verminderde. Naar Nederland werd geen lading voor zeilschepen aangeboden. Naar het Kanaal werd een klein schip bevracht voor stroopsuiker tot Sh.18/9 (tengevolge van extra assurantiepremie), doch bestaat overigens geen vraag. Naar Amerika is men in onderhandeling met een handige bodem voor koffie en lichtgoed van Padang. Naar Australië zijn geen afdoeningen te vermelden. De laatste bevrachting is het Nederlandse stoomschip PRINSES MARIE NLG 75 koffie, NLG 45 tabak, NLG 20, tin, naar Amsterdam, en fr. 40 gom damar, fr. 120 indigo, fr. 20 tin, naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, SINDORO, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II.

Afbeelding
Datum 15 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 mei. Vrachten. De laatste bevrachting van een Nederlands schip is het stoomschip UTRECHT koffie NLG 75, tabak NLG 55, indigo NLG 120, thee NLG 55 per last naar Rotterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, SINDORO, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR en ZWERVER.

Afbeelding
Datum 16 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 mei. In steenkolen vonden geen transacties plaats en bestond geen vraag. Nieuwe aanvoeren zijn niet te vermelden. Vrachten. Sedert het laatste bericht van 1 dezer kwam er geen verandering in de toestand der markt en bleef er zeer weinig vraag bestaan.
Naar Holland kwam er geen lading aan de markt. Naar Kanaal voor order werd een handig scheepje opgenomen voor een restant stroopsuiker, doch is thans geen scheepsruimte meer benodigd. Naar Amerika leidden de gevoerd zijnde onderhandelingen tot een gewenst resultaat, en werd een passend vaartuig bevracht voor koffie van Padang tot Sh.30/-, lichtgoed tot Sh.40/- en Sh.45/-. Een grotere bodem bedong voor een dergelijk emplooi GBP 1150 in de roes, ligdagen niet te tellen vóór 1 juli a.s., datum waarop de lagere uitgaande rechten op koffie worden verwacht in te gaan. Vraag bestaat thans niet meer. Naar Australië kwamen geen afdoeningen tot stand. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip PRINS HENDRIK koffie NLG 80, huiden NLG 90, tabak NLG 55, tin NLG 20 naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, SINDORO, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, WILLEMINA CORNELIA, stoomschip DRENTHE, stoomschip PRINS FREDERIK, stoomschip SAMARANG.

Afbeelding
Datum 13 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 juni. Vrachten zonder afdoeningen. Het Nederlands stoomschip SAMARANG laadt koffie NLG 85 en NLG 80, tabak NLG 60 en huiden NLG 95 per last, thee Sh.30/- en Sh.35/- per 40 kub.voet naar Nederland, en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, WILLEMINA CORNELIA en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 16 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 juni. Vrachten. Sedert het bericht van 29 mei was er geen verbetering in onze markt te bespeuren en ging er bijna niets om. Naar Nederland werd een handig scheepje bevracht voor koffie tot Sh.35/- naar Amsterdam. Naar het Kanaal voor order en naar Amerika vonden geen transacties plaats en zijn ook geen afdoeningen te vermelden. Naar Australië bestond weder, nadat er in ruim anderhalf jaar niets in deze richting gedaan was, vraag naar scheepsruimte en werd een passend schip tot Sh.20/- voor suiker opgenomen. Het Nederlands stoomschip KONINGIN EMMA laadt koffie NLG 80 en NLG 80, tabak NLG 55 en huiden NLG 90 per last naar Amsterdam, en coprah à Sh.50/- naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP en AMICITIA.

Afbeelding
Datum 27 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 18 juni. De afdoeningen bepaalden zich tot het Nederlands stoomschip NOORD-BRABAND koffie NLG 80, tabak NLG 55 huiden NLG 90 à 95, thee NLG 50 naar Nederland en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA en THORBECKE V.

Afbeelding
Datum 31 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 juni. Vrachten. Sedert het bericht van 12 dezer kwam er enige vraag naar scheepsruimte, doch hebben de afdoeningen zich nog slechts tot een paar bepaald. De onbevrachte vloot is vermeerderd, doch is beneden het cijfer hetwelk in vorige jaren in het begin van het afscheepseizoen op Java aanwezig was. De suikeroogst begint geregeld binnen te komen en wanneer de kooplust wat verlevendigt, zal men spoedig tot flinkere afscheep kunnen overgaan. Naar Nederland ging niets om. De Factorij komt voorlopig nog niet in de markt wegens gebrek aan product, terwijl de gouvernements-koffie langzaam binnenkomt. Er is een partij particuliere koffie ter verscheep gereed, doch werd nog geen passende ruimte daarvoor gevonden. Naar Kanaal bestaat enige vraag. Hoewel niet op hoge koersen werd gerekend, had men toch hogere vracht verwacht dan het cijfer waartoe een hier liggend schip door de reder werd afgesloten en influenceerde deze transactie natuurlijk op de gevoerde onderhandelingen alhier. Toch werd nog iets meer bedongen en werd het eerste schip in de open markt alhier tot Sh.27/6 voor suiker opgenomen. Naar Amerika bestaat momenteel geen vraag, doch in de eerste dagen van de volgende maand wordt te Padang een koffieveiling gehouden, waarna wellicht enige ruimte zal kunnen worden geplaatst. Naar Australië heerst geen vraag, doch voor suiker naar Auckland werden twee handige schepen opgenomen en zal tegen september wellicht nog enige ruimte benodigd zijn. De laatste bevrachting is: Nederlands stoomschip PRINSES WILHELMINA NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 120 indigo naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V, en THORBECKE VII.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 juli. Vrachten flauw en er zijn slechts enkele afdoeningen tot stand gekomen. De laatste bevrachting van een Nederlands schip was het stoomschip LIMBURG koffie NLG 80, huiden NLG 90, damar NLG 40, indigo NLG 120, tin NLG 20 per last, coprah Sh.50/- per ton, suiker tot geheime vracht naar Nederland, en coprah Sh.50/- per ton en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V en THORBECKE VII.

Afbeelding
Datum 13 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 juli. Vrachten. Sedert ons laatste bericht van de 26e van de vorige maand was onze markt enigszins flauwer en is slechts een afdoening te vermelden. De onbevrachte vloot nam nog in belangrijkheid toe, doch de vraag was niet geproportioneerd aan de beschikbare ruimte. Naar Nederland werd niets afgedaan. Naar Kanaal bestond een zeer beperkte vraag en is dan ook slechts een afdoening te vermelden tot een lagere koers wegens extra assurantie premie. Naar Amerika werd nog geen scheepsruimte geplaatst; doch zal wel spoedig enige vraag ontstaan. Naar Australië bestond ook geen vraag. De laatste bevrachting is naar Marseille en Nederland: Nederlands PRINS VAN ORANJE NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 120 indigo, NLG 20 tin naar Amsterdam FF 120 indigo, FF 20 tin en suiker tot geheime koers naar Marseille.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MEESTER JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V, THORBECKE VII, JUPITER, MINA en MERAPI.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 juli. Vrachten. De volgende afdoeningen voor Nederlandse schepen kwamen tot stand: stoomschip NOORD-HOLLAND koffie NLG 80, huiden NLG 90, indigo NLG 120, tin NLG 20 per last naar Rotterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille en Nederland, en stoomschip MADURA koffie NLG 80, huiden NLG 90, tabak NLG 55 en suiker tot geheime vracht naar Amsterdam. De JOHANNA EN MARGARETHA neemt de te Menado aanwezige foffie tot NLG 50 per last naar Rotterdam en de MARIE EN JULIE een volle lading Gouvernementskoffie, op Java’s Noordkust in te nemen, tot NLG 30 per kast naar Middelburg.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V, THORBECKE VII, JUPITER, MINA, MERAPI, THORBECKE en SINDORO.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 juli. Vrachten. Sedert het bericht van 19 dezer was de markt enigszins levendiger, doch wegens nieuwe arrivementen verminderde de onbevrachte vloot niet. Naar Nederland werd een vreemd schip opgenomen voor koffie en rijst tot GBP 1.7/6 per ton. De Factorij nam een klein schip op voor een volle lading koffie tot NLG 30 met bestemming naar Middelburg. Kort daarop kwam zij in de markt met 20.000 pikol koffie, welke hoeveelheid aan twee schepen werd aangeboden en door hen tot NLG 30 geaccepteerd, waarop deze begonnen aan te leggen. Het particulier product is echter nog schaars en zal het ongetwijfeld veel moeite kosten de volle lading bijeen te krijgen. Er schijnt, volgens de tegenwoordige begroting van de oogst, ongeveer 120.000 pikol koffie tot einde maart aanstaande voor verscheping met zeilschepen disponibel te zullen komen en is het waarschijnlijk dat dit kwantum over zoveel mogelijk schepen zal verdeeld worden, waardoor de vooruitzichten, voor zover een belading naar Nederland betreft, er niet op zouden verbeteren. Voorlopig is de Factorij weer uit de markt. Voor de overvoer van de koffie uit de Menado-oogst werd scheepsruimte opgenomen tot NLG 50 per last. De oogst wordt geraamd op 22.700 pikols. Voor het Kanaal voor order was de vraag iets levendiger en hadden enige afdoeningen plaats tot Sh.25/- per ton, waartoe nog enige ruimte te plaatsen zou zijn. Voor koffie uit de laatste Padangveiling werden een paar schepen opgenomen naar Amerika tot Sh.25/- per ton, en is thans in de behoefte voorzien. Naar Australië ging niets om en bestond geen vraag. Voor Auckland zou een schip te plaatsen zijn, te beladen in september.
Kustvrachten. Voor zout van Sumanap naar de noordkust werd ruimte opgenomen tot NLG 8,50 per kojang. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands MEESTER JACOB VAN LENNEP NLG 30 voor 10.000 pikol Factorij koffie naar Schiedam, ligt aan; LOTOS idem; Duits MARIE BERG GBP 1.7/6 per ton, volle lading particuliere koffie en rijst naar Amsterdam; Nederlands stoomschip PRINS ALEXANDER NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 45 thee, NLG 20 tin, naar Amsterdam en FFrs. 20 tin, FFrs. 120 indigo, suiker tot geheime koers naar Marseille. Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands GEBROEDERS SMIT, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, AMICITIA, THORBECKE V, THORBECKE VII, MINA, MERAPI, THORBECKE, SINDORO en JACOBA.

Afbeelding
Datum 04 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 september. Volgens een telegram zijn de Nederlandse schepen THORBECKE, THORBECKE II, THORBECKE III, THORBECKE IV, THORBECKE V, THORBECKE VI en THORBECKE VII bevracht op Java, de eerste twee naar Amsterdam, de laatste vijf naar het Kanaal voor order.

Afbeelding
Datum 05 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 juli. Vrachten. Er was enige vraag naar scheepsruimte. De Nederlandse SENIOR laadt voor bevrachters rekening naar Lissabon voor order. De Nederlandse SOPHIA neemt 10.000 picols Gouvernements-koffie à NLG 30 per last en ligt in lading naar Dordrecht.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, BURGEMEESTER SCHORER, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V, THORBECKE VII, MINA, MERAPI, THORBECKE, SINDORO, JACOBA en WILLEMINA CORNELIA.

Afbeelding
Datum 08 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 augustus. Vrachten. Gedurende de laatste veertien dagen kwam er weinig verandering in de markt; de vraag bleef beperkt en nieuwe arrivementen vulden de door bevrachting open gekomen plaatsen aan. Wegens het niet tijdig gereed zijn van een van de opgenomen bodems kon de Factorij aan nog een schip 10.000 pikol koffie voor Nederland geven tot de laatst betaalde koers van NLG 30 per last. Particuliere lading is nog zeer schaars. Naar Kanaal bleef enige vraag bestaan en besteedde men voor handige houten schepen Sh.25/-, welk cijfer echter ook door twee grotere ijzeren bodems werd geaccepteerd. Voor ruimte naar Amerika bestond geen vraag, evenmin naar Australië, doch voor Auckland werd een bodem tot Sh.17/6 per ton geladen. De laatste bevrachtingen zijn: naar Marseille en Nederland: Nederlands stoomschip GELDERLAND, koffie NLG 80, huiden NLG 90, naar Amsterdam, suiker tot geheime vracht naar Marseille; naar Kanaal voor order. Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands GEBROEDERS SMIT, BURGEMEESTER SCHORER, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II, ZWERVER, THORBECKE V, THORBECKE VII, MINA, MERAPI, THORBECKE, SINDORO, JACOBA, WILLEMINA CORNELIA, BAARN en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 19 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 augustus. Vrachten met enige vraag, maar lage cijfers. Bevrachtingen van Nederlandse schepen: de GEBROEDERS SMIT heeft arak geladen tot NLG 60 en NLG 50, benevens licht goed tot verschillende vrachtcijfers, de THORBECKE, 10.000 picols Gouvernements-koffie à NLG 30, ligt aan, de NEREUS arak NLG 40, en ligt in lading, alle naar Amsterdam. Het stoomschip BATAVIA koffie NLG 80, indigo NG 120, tin NLG 20 per last, naar Rotterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille. De KRIMPEN A/D LEK laadt suiker tot Sh. 26/3 per ton naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BURGEMEESTER SCHORER, THORBECKE IV, THORBECKE II, ZWERVER, THORBECKE V, THORBECKE VII, MINA, MERAPI, SINDORO, JACOBA, WILLEMINA CORNELIA, BAARN, AMSTERDAM, THORBECKE III, THORBECKE VI en CONCORDIA.

Afbeelding
Datum 16 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 januari. Volgens bij de rederij ontvangen bericht heeft het Nederlandse schip THORBECKE IV, kapt. De Jong, van Java te Falmouth binnen, heden order gekregen om van daar naar Liverpool te zeilen.

Afbeelding
Datum 29 juni 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 juni. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip THORBECKE IV, kapt. De Jong, vóór 28 juni van Cardiff te Java aangekomen.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 1 juli. Schepen komen in grote getale aan, verschillende reeds onder elders afgeloten charters, maar nu de suikerafvoer ten gevolge van de jongste regels zoveel vertraging ondervond, heeft men met de afscheep nog niet recht kunnen beginnen en zijn er nog geen afsluitingen tot stand gekomen. Het Nederlandse stoomschip ZUID-HOLLAND bedong naar Rotterdam voor koffie NLG 80, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en tin NLG 25 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, AMICITIA, ANNA ALEIDA, THORBECKE VII, SMEROE, BAARN, SLAMAT, NOACH V, THORBECKE IV, TJERIMAI, JAN VAN HAAFTEN, NOACH VI en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 15 juli. De zich op de kust bevindende schepen zijn meest allen onder elders gesloten charter; op de plaats worden geen afdoeningen vermeld. Bevracht werd het Nederlandse stoomschip SOERABAYA naar Rotterdam voor koffie NLG 80, huiden NLG 95, rijst NLG 50, tin NLG 25 per last, en naar Marseille tin Ffrs. 25 per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, SMEROE, THORBECKE VII, NOACH V, BAARN, SLAMAT, THORBECKE IV, TJERIMAI, NOACH VI, NOACH III, NOACH IV, JOHANNA en CONCORDIA.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 augustus Het Nederlandse barkschip THORBECKE IV, kapt. De Jong, is bevracht van Indramaijoe naar Rotterdam met een volle lading rijst voor NLG 30 per last.

Afbeelding
Datum 17 september 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. De vrachten zijn stil bij tot dusverre nog zeer geringe vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES WILHELMINA naar Amsterdam voor koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en tin NLG 25 per last; stoomschip DRENTHE naar Rotterdam koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en krossoks NLG 45 per last. De BATAVIER laadt voor bevrachters rekening.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, THORBECKE VII, SMEROE, NOACH V, THORBECKE IV, TJERIMAI, NOACH VI, NOACH III, NOACH IV, CONCORDIA, JOHANNA, THORBECKE VI, KERSBERGEN, THORBECKE, THORBECKE II, INSULINDE, THORBECKE III en KRIMPEN A/D LEK.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 september. Vrachten zijn met beperkte vraag in de laatste dagen. De Nederlandse stoomschepen SOENDA en PRINSES WILHELMINA bedongen beide koffie NLG 80, huiden NLG 95, rijst NLG 50, en thee NLG 50 per last naar Amsterdam, en peper Ffrs. 65 per ton naar Genua; de SOENDA laadt mede tin naar Amsterdam tot NLG 30 per last. De EMMA laadt te Macasser naar Amsterdam koffie en paarlmoerschelpen tot NLG 45 en copra NLG 50 per last. De BATAVIER maakt Sh.32/6, de F.H. VON LINDERN en de THORBECKE VII Sh.35/- per ton, alle drie met suiker naar het Kanaal voor orders. De NOACH V voor 20.000 pikols gouvernementskoffie naar Dordrecht NLG 40 per last. Naar Rotterdam laden het stoomschip SOERABAYA koffie tot NLG 80, huiden NLG 95, rijst NLG 50 en zwarte peper NLG 65 per last, en de THORBECKE IV rijst tot NLG 32 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OOSTENBURG, GRAAFSTROOM, THORBECKE II, NACHTEGAAL en KRIMPEN AAN DE LEK.

Afbeelding
Datum 20 april 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 april. Volgens telegram uit Londen, passeerde het Nederlandse barkschip THORBECKE IV, kapt. De Jong, van Rotterdam naar Semarang, de 19e april Dover.

Afbeelding
Datum 29 juli 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 juli. Volgens heden ontvangen telegram van Batavia, is het Nederlandse schip THORBECKE IV, kapt. De Jong, van Rotterdam naar Java, Banjoewangie gepasseerd.

Afbeelding
Datum 08 maart 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 maart. Het schip THORBECKE IV, kapt. de Jong, hedenmorgen de Nieuwe Waterweg binnengekomen van Java, zit beneden Maassluis aan de grond en moet de vloed afwachten om de reis naar Rotterdam te kunnen voortzetten.

Afbeelding
Datum 24 juni 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 juni. Volgens van de rederij ontvangen bericht is het schip (opm: bark) THORBECKE IV, kapt. P. de Jong, thans te New-York liggende, van daar bevracht met eene lading petroleum naar Java.

Afbeelding
Datum 25 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 oktober. Vrachten. Hoewel de beschikbare tonnenruimte, vooral van eerste klasse schepen van middelmatige grootte, schaars blijft, valt er in de vrachtkoersen geen noemenswaardige verbetering waar te nemen. Sedert het vorig bericht was er geen vraag naar scheepsruimte voor Nederland. Naar Kanaal voor order bestaat enige vraag om suiker te laden voor een haven in het Verenigd Koninkrijk of op het vasteland met de Sont en Oostzee opties tegen de gewone vrachtverhogingen. Naar Lissabon v.o. werd een schip voor een lading copra bevracht en is een tweede schip voor hetzelfde emplooi te plaatsen. Naar Amerika werd niets afgedaan, doch is de vracht voor een schip van ongeveer 1000 tonnen register om te Batavia en Padang koffie en lichte goederen voor New York te laden, nog aan de markt. De Australische markt is verlaten. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands MERAPI NLG 70 koffie, NLG 85 rijst, naar Nederland via Marseille; BURGEMEESTER DEN TEX NLG 70 koffie, NLG 85 huiden, NLG 45 rijst, NLG 30? tabak naar Nederland via Genua.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LOTOS en THORBECKE IV.

Afbeelding
Datum 07 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 november. Vrachten. Naar ijzeren schepen blijft goede vraag bestaan en zijn de vrachtkoersen in de laatste 14 dagen belangrijk vaster geworden. Naar Nederland ging niets om, terwijl met het oog op de aanstaande opening van nieuwe stoomvaartlijnen voor zeilschepen de vooruitzichten weinig aanmoedigend zijn. Naar het Kanaal v.o. (opm: voor orders) is de stemming zeer vast voor ijzeren schepen. Twee zodanige schepen bedongen een hogere koers en blijft er nog goede vraag bestaan. Naar Lissabon v.o. werd een op Java disponibel schip opgenomen om op de Cocos-eilanden copra te laden; voor hetzelfde artikel wordt een schip gezocht om op Java te laden. Naar Amerika werd een groot schip bevracht om te Padang koffie en lichte goederen te laden, terwijl een tweede schip gezocht wordt om te Makassar, Batavia en Padang te laden. Naar Australië bestaat geen vraag. Naar Port Said v.o. laden Engels ss QUEEN MARGARET, QUEEN VICTORIA en MALVERN suiker voor bevrachters rekening. De laatste bevrachtingen zijn : Nederlands ss ZUID-HOLLAND, koffie NLG 70, huiden NLG 85, tabak NLG 50, rijst NLG 45 naar Nederland via Marseille; KONINGIN EMMA, koffie NLG 70, huiden NLG 85, tabak NLG 50, rijst NLG 45 naar Nederland via Genua; LOTOS (ijzer) en Duits SOLIDE, suiker in kranjangs 35/- naar het Kanaal v.o.; Noors ESTER, een volle lading copra van de Cocos-eilanden GBP 1450, naar Lissabon v.o.; NOACH 6, koffie en lichte goederen van Padang naar New York voor GBP 2600. Engels ss. OSWESTRY laadt suiker naar Amerika, ss. LANCELOT en Japans METSU MARU laden suiker voor bevrachters rekening naar Hongkong. Lossende en onbevrachte schepen : Nederlands THORBECKE IV, NACHTEGAAL, Duits EUROPA, Engels LOANDA, SALADIN, Oostenrijks NEMIRNA. Amerikaans SAMUEL SKOLFIELD 2ND, SACHEM, ANTIOCH, Noors ILOS.

Afbeelding
Datum 21 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 november. Vrachten. Het algemeen aanzien van de markt toont sedert het laatste bericht weinig verandering aan. Het aantal disponibele eerste klasse schepen is uiterst gering, maar de vraag is niet sterk genoeg om een stijging van de vrachtkoersen te veroorzaken. Naar Nederland blijft de markt verlaten. Naar Het Kanaal voor orders wordt nog scheepsruimte gezocht voor suiker met de Sont en Oostzee opties. Naar Lissabon voor orders zou een schip van 1000 ton geplaatst kunnen worden om suiker te laden, met de optie Marseille of Genua, terwijl voor copra een schip van 600 ton register gezocht wordt. Naar Amerika werd een groot schip bevracht om in januari/februari zaksuiker naar Montreal te laden. Voor de lading koffie en lichte goederen van Batavia, Makassar en Padang naar New York wordt nog een schip gezocht. Naar Australië is een grote partij kapok aan de markt om per stoomboot naar Melbourne en Sydney te worden verzonden. Naar Port Said v.o. hebben 2 stomers suiker geladen. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands UTRECHT NLG 70 koffie, NLG 85 huiden, NLG 45 rijst, NLG 50 tabak naar Nederland via Marseille; PRINSES SOPHIE idem naar Genua; OOSTENBURG laadt suiker voor bevrachters rekening, NACHTEGAAL idem (31/3 drie laadhavens) en THORBECKE IV 31/3 suiker in kranjangs, een laadhaven, zonder reductie, allen naar Het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SMEROE, SLAMAT.

Afbeelding
Datum 10 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 februari. Het schip THORBECKE IV, kapt. P. de Jong, 14 december van Soerabaija naar het Kanaal vertrokken, heeft wegens lage waterstand 14 dagen nodig gehad om over de bank te komen; dientengevolge passeerde het eerst 31 december Banjoewangie.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 31 juli. Volgens particulier bericht is het Nederlandse barkschip THORBECKE IV bevracht om een lading kolen te Cardiff in te nemen voor Macassar, in plaats der lading van het Nederlandse ijzeren barkschip CALIFORNIA, dat lek te Kaapstad binnenliep, en waarvan de naar Macassar bestemde lading werd verkocht.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 17 oktober. Het Nederlandse schip THORBECKE IV, kapt. De Jong, 4 oktober van Cardiff naar Macassar met een lading kolen ter vervanging van de te Kaapstad verkochte lading van het afgekeurde (opm: onjuist, zie PGC 211091) schip CALIFORNIA, is te Plymouth binnengelopen, lek en met verschillende andere schade, tengevolge van de in de laatste dagen in het Kanaal gewoed hebbende stormen.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 oktober. Het schip CALIFORNIA, dat als afgekeurd werd vermeld onder ons bericht van het schip THORBECKE IV in ons vorig nummer, werd niet afgekeurd te Kaapstad, doch vertrok van daar naar Savannah, van waar het op 10 oktober naar Rotterdam vertrok.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 oktober. Het schip (opm: bark) THORBECKE IV, kapt. P. de Jong, thans in de haven van Plymouth liggend, maakt 3 duim water per uur. Het moet de lading lossen.

Afbeelding
Datum 05 november 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 4 november. De lading van het te Plymouth binnengelopen Nederlandse schip THORBECKE IV is nat en broeiende. Zij (opm: de lading) zal dan ook geheel gelost en verkocht worden.

Afbeelding
Datum 30 januari 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 januari. Met betrekking tot de verkoop der lading van het Nederlandse schip THORBECKE IV, met lekkage te Plymouth binnen, dient, dat de veiling niet is doorgegaan.
De sedert met de rederij gevoerde onderhandelingen hebben tengevolge gehad, dat er een overeenkomst is gemaakt de reis te doen eindigen, echter op minder nadelige voorwaarden voor de assuradeuren dan een publieke verkoop der lading.

Afbeelding
Datum 14 februari 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 februari. Volgens van de rederij ontvangen bericht, vertrok het Nederlandse schip THORBECKE IV, kapt. De Jong, heden van Plymouth naar Newcastle, om aldaar voor Soerabaja te laden.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 juli. Vrachten. Er valt weer een voortdurende en over het algemeen genomen ongunstige stemming in de markt te melden en wat de suiker-afscheep betreft, bestaat er nog geen kans op spoedige verbetering. De aangeboden tonnenruimte is groot, terwijl de vraag beperkt is ten gevolge van gebrek aan suiker voor de afscheep bestemd. Naar Nederland zijn de vrachten van de stoomschepen van geregelde lijnen onveranderd. Naar Port Said v.o. (opm: voor orders, waar de defintieve bestemming wordt opgegeven) laden enige stoomschepen langzaam suiker, doch verschillende bodems moeten op hun laadorders wachten omdat er nog niet genoeg suiker afkomt. Naar Kanaal v.o. bestaat geen vraag; schepen onder “home charter” zullen zeker gedurende al de ligdagen worden aangehouden. Naar Lissabon v.o. blijft de markt in dezelfde ongunstige toestand. Naar Amerika werden twee handige en eerste klassse schepen afgesloten voor koffie en lichtgoed. Naar Australië hebben geen afdoeningen plaats gehad. Naar China hebben stoomschepen moeite om op te vullen, vanwege de late suikeroogst. De laatste afdoeningen zijn: Nederland st. SAMARANG NLG 53 peper, NLG 70 koffie, NLG 20 tin, NLG 70 huiden, NLG 45 rijst, naar Rotterdam via Marseille; st. STENTOR idem naar Liverpool via Singapore en andere havens; Engels st. HEADLANDS, STRATHALLAN, OSWESTRY, GLADESTRY, KIRKLANDS en URANIA, suiker voor bevrachtersrekening naar Port Said v.o; Noors REGINA koffie en lichtgoed tot 30/-, ligdagen te beginnen niet voor 1 september; SYDNEY koffie lumpsum GBP 1800 onmiddellijke belading, beide naar New York; Engels CAMBRIAN CHIEFTAIN suiker voor bevrachters rekening 15/- naar Australië; HUPEH idem naar Hongkong. Lossende en onbevrachte schepen Nederlands NELLY EN HELENE, VREDE (te Macassar), THORBECKE IV. Engels FAVONIUS, STALWART, SUMBAWA. Italiaans MARIA RAFFO (te Padang), CAVALIERE CIAMPA, CATERINA ACCAME, GIO BATTA, REPETTO, AURELIA, ANGELO, ESEMPLARE (te Macassar) Duits ALIDA, INDIA. Oostenrijks ARMIDA. Zweeds ROSALIE (te Macassar). Noors ALEXANDER LAWRENCE.

Afbeelding
Datum 03 september 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Purmerend, 2 september. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip WILLEM EGGERTS, kapt. J.G. Grilk, opgenomen door de Factorij voor 20.000 picols koffie af NLG 45 te Batavia, laden naar Nederland. Ook de schepen THORBECKE IV en CONCORDIA werden voor dezelfde hoeveelheden vracht opgenomen.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 oktober. De Nederlandse schepen CONCORDIA en THORBECKE IV, door de Factory der Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen voor koffie naar Nederland, zijn bestemd voor Middelburg.

Afbeelding
Datum 31 mei 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 29 mei. Het hier liggende Nederlandse schip THORBECKE IV is, naar de Scheepvaart mededeelt, aan een Italiaanse firma verkocht.

Afbeelding