Inloggen
PALLAS - ID 17775


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-01-16 / 1919-03-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Werfnummer:
Delivery Date: 1890-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 79.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 65.00 Net tonnage
Deadweight: 90.00 lasts
 
Length 1: 22.25 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.83 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1918
Type: Conversion
Omschrijving: In 1917/18 omgebouwd voor de vrachtvaart bij Gebr. van der Windt, Vlaardingen.

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-01-16 PALLAS
Manager: Visscherij Maatschappij Olympus, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Visscherij Maatschappij Olympus, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands

Ship Events Data

1880-00-00: Het bouwjaar van de Pallas staat als 1890 te boek maar de raad voor de scheepvaart geeft aan 1880.
1890-00-00: Gebouwd als 2 mast zeillogger "Neeltje Elizabeth"- KW 98. In 1917/1918 omgebouwd bij A.C. van Dam, Vlaardingen voor de vrachtvaart.
1919-03-00: Final Fate:
Scheepvaart 20-03-1919: Pallas. Vlaardingen, 19 Maart. Volgens bij de reederij, de firma Betz & Van Heyst, ontvangen bericht, is de vrachtlogger Pallas, van Rotterdam met glas naar Havre bestemd, bij Calais gestrand en daarna gezonken. De opvarenden werden gered.

Calais 24 maart , Van het bij Naldevuur gestrande Ned. Zeilschip ‘Pallas” zijn 124 kisten vensterglas geborgen, het schip is totaal verloren.

Op 15-03-1919 vertrokken van Rotterdam met een lading glas naar Le Havre. De schipper (M. Zwaans) was daar nooit geweest, zeilaanwijzingen had hij niet aan boord, slechts een Vissersalmanak. Daar het hem onbekend was, dat bepaalde routes voor de vaart op Engeland zijn aangegeven, zette hij koers op Dover en stuurde, met noordelijke wind, aanvankelijk westelijke koersen, tot men in de namiddag 14.00 uur van 16 maart land verkende. Daarop werd zuid aangehouden, met N.N.O. wind tot men s’ avonds 19.00 uur het licht Dover peilde W.t.Z. . Het licht van South Foreland was dwars aan stuurboord. Men zag een ton aan lijzijde die men voor de ton van Dover hield, naar hij verklaarde, en boven deze ton wilde blijven. Dit gegeven mede uit vrees anders op de Engelse kust te geraken. Daarom stuurde hij Z.t.O. vanaf 20.00 uur, het was zwaar bewolkt geworden, stijve bries uit het N.N;O; , slecht zicht. De ton raakte spoedig uit zicht, de koers bleef Z.t.O. De “Pallas” liep gemiddeld zo’n 5 a 6 mijl. Om 22.00 uur stootte het schip aan de grond en bleef zitten. De zeilen werden gestreken, terwijl de de zee over het schip heen sloeg. Daarop verliet de bemanning in de boot het schip en roeide naar de wal. De “Pallas” bleek tussen Calais en Walde te zijn gestrand. De volgende dag ging de schipper naar de stranding plaats en vond het wrak dat onder water lag met een gebroken mast. Na een scheepsverklaring afgelegd te hebben, vertrok de bemanning naar Nederland.

De raad is van oordeel, dat de “Pallas” is gestrand, doordat de schipper verkeerde koersen heeft gestuurd, welke hem gebracht hebben waar het schip is gestrand. Deze stranding is veroorzaakt door de ongeschiktheid van de schipper, die blijk heeft gegeven onbekend te zijn met de eisen der navigatie ter vrachtvaart. Van zeilaanwijzingen had hij nimmer gehoord, met de stromingen in het Kanaal was hij onbekend, terwijl hij blijkbaar geen besef had van het bepalen van koersen en om een ton te bezeilen, een koers is blijven sturen, welke hem op de Franse kust moest brengen. De kaart niet heeft geraadpleegd, omdat hij niet naar de kajuit durfde te gaan en de navigatie over te laten aan anderen. De raad verklaart gezien art 36 der Schepen wet dat Maarten Zwaans geb. 17 maart 1891 te Vlaardingen en wonende aldaar, onbevoegd om als schipper dienst te doen op een schip, als bedoeld bij Art 2 der Schepen wet met uitzondering van schepen voor het uitoefenen der visserij bestemd en gebezigd.