Inloggen
PIETRONELLA - ID 17743


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1874-03-00 / 1891-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Pattje, Waterhuizen, Groningen
Werfnummer:
Delivery Date: 1874-03-00
Technical Data

Gross Tonnage: 88.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 69.00 Net tonnage
Deadweight: 115.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 22.40 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.70 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.23 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1874-03-00 PIETRONELLA
Manager: J. de Vries, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. de Vries, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PQJM



Date/Name Ship 1891-00-00 PIETRONELLA
Manager: J.A. Willadsen, Nykøbing (Mors), Denmark
Eigenaar: J.A. Willadsen, Nykøbing (Mors), Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nykøbing (Mors) / Denmark
Callsign: NBCQ

Ship Events Data

1896-10-20: Op 20-10-1896 vertrokken uit B'oness (UK) geladen met 112 ton kolen met bestemming Nykjøbing p. Mors (Dk) Op 29 oktober om 10.30 uur kwam de loods voor het Thyborøn-Kanal aanboord. Er werd geseind voor assistentie van de sleepboot “Vestkysten”. Om 13.00 uur werd er vastgemaakt op de “Pietronella”, de sleepverbinding hield niet, de “Pietronella” ging direct ten anker. De wind en zee namen sterk toe in kracht en het schip stootte herhaaldelijk aan de grond voordat er weer een sleep verbinding gemaakt kon worden. Nadat er weer verbinding was gemaakt liet men de ankerketting slippen en werd het slepen voortgezet. Het weer verslechterde en in de hoog opgejaagde zee met een 6 mijls stroom brak de sleepverbing andermaal. De tjalk's tweede anker werd onmiddellijk gestoken, echter de ketting brak en het schip voer zich lek over z'n anker. Na het houden van scheepsberaad werd besloten om het schip onder Loodsinstructies te laten stranden. Dit vond plaats om 17.00 uur lokale tijd. De vier bemanningleden en de loods werden gered door middel van een raketapparaat van Thyborøn Rednings station.

De oorzaak van het verloren gaan van het schip moet worden gevonden vanwege het feit dat in dit zware stormweer trossen en ankerkettingen niet waren opgewassen tegen hoge zeegang en stroom.