Inloggen
MARTINA EN PETRONELLA - ID 17731


Kroniekberichten

Datum 07 november 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Texel, 5 november. De vracht logger MARTINA PETRONELLA van de Vrachtvaart Mij. Caland te Rotterdam, in ballast van Rotterdam naar Drammen is bij Paal 12 gestrand. Assistentie is derwaarts vertrokken. De opvarenden zijn met eigen boot hier geland.
(opm: zie ook AH 151218 en AH 191218)

Afbeelding
Datum 08 november 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Texel, 7 november. De berging van de vrachtlogger MARTINA PETRONELLA is door assuradeuren opgedragen aan de Nieuwe Berging Maatschappij te Maassluis; met de werkzaamheden is men reeds begonnen. De positie is ongunstig.

Afbeelding
Datum 12 november 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Texel, 10 november. De positie van de gestrande vrachtlogger MARTINA PETRONELLA is thans van dien aard, dat sommigen er aan twijfelen of het schip kan worden afgebracht.

Afbeelding
Datum 13 november 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 12 november. De vrachtlogger MARTINA PETRONELLA is als wrak te beschouwen. Het 47 jaar oude eiken kotterschip, hetwelk voor enige maanden voor de vrachtvaart werd omgebouwd, heeft tijdens de stranding op Texel dermate geleden, dat geen pogingen tot bergen kunnen worden gedaan.
De gehele inventaris zal door de Nieuwe Berging Maatschappij te Maassluis worden geborgen en het casco door notaris Dikkers te Den Burg op Texel publiek verkocht.

Afbeelding
Datum 21 november 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Texel, 18 november. De gestrande logger MARTINA PETRONELLA, heden verkocht om gesloopt te worden, heeft NLG 400 opgebracht. Koper de heer H. Keesom. (opm: zie ook RN 071118 en RN 131118)

Afbeelding
Datum 02 december 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Texel, 29 november. De geborgen inventaris van de gestrande vrachtlogger MARTINA PETRONELLA is heden verscheept, om naar elders vervoerd te worden. Het casco wordt gesloopt op de plaats van de stranding.

Afbeelding
Datum 15 december 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Schip op de kust geslagen.
De Raad stelde een onderzoek in naar het stranden en wrak slaan op de kust van Texel op 5 november 1918 van het zeilschip MARTINA PETRONELLA, van de rederij N.V. Vrachtvaart Mij. Caland te Rotterdam. De schipper P.C. Kruit te ‘s-Gravenhage, als getuige gehoord, verklaarde, dat het schip circa 40 à 50 jaar oud was. Het was met zes man bemand en had een ballast van 45 ton zand. Op 4 november vertrok het schip bij gunstig weer uit Rotterdam. Later werd het weer slechter; er stond een hevige ZZW wind. Het versperde gebied, dat nog van kracht was, heeft getuige vermeden. Om half 12 ‘s avonds, toen het schip Egmond gepasseerd was, hoorde getuige een geweldigen klap; het zeil was aan flarden geslagen. Ook het bazaanzeil scheurde en de bazaangaffel was gebroken. Het laatst had getuige de boei dwars van Bergen gezien en hij had bij de boei van Petten koers gezet op het Haaks-vuurschip. Hij wilde de haven binnenlopen, om Nieuwediep te bereiken en trachtte ‘s morgens het anker klaar te maken, doch voordat het anker was uitgelegd strandde het schip. Daar het onderzoek ook liep over de vraag of het ongeluk te wijten was aan een daad of nalatigheid van de schipper, deelde getuige in antwoord op de vragen van de president mee, dat hij het diploma grote vaart 3e klasse bezat en vroeger op de visserij had gevaren. Hij ging toen in militaire dienst, nadat hij tevoren nog drie reizen op schepen van de Mij. Nederland had meegemaakt. In 1917 had hij een diploma van de Zeevaartschool behaald. Ten slotte verklaarde getuige nog, dat hij aan de wal ten anker wilde komen, om gunstig weer af te wachten. Hij heeft het gevaar van stranding wel onder de ogen gezien, maar hij dacht het wel te kunnen wagen, omdat de zee onder de wal wat kalmer was. De inspecteur voor de scheepvaart was van mening, dat de schipper geen voldoende zeemanschap bezit. Het was geen manier, om zulke grote zeilen te dragen. Spreker achtte het niet nodig, dat het schip aan het strand moest komen.

Afbeelding
Datum 19 december 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart deed gisteren uitspraak betreffende de stranding en het vergaan van het zeilschip MARTINA PETRONELLA op de kust van Texel. De Raad is van oordeel, dat de ramp is te wijten aan een nalatigheid van de schipper, hierin bestaande, dat hij op de vlakbij zijnde kust inhield zonder te zorgen, dat zijn anker gereed was, zodat hij het niet tijdig kon laten vallen. Op zich zelf was reeds het inhouden op de kust een manoeuvre, welke, ofschoon wellicht door de omstandigheden gewenst, niet zonder gevaar was, maar in ieder geval had de schipper moeten zorgen, dat hij elk ogenblik het anker kon werpen. Niet gebleken is, dat de ramp een gevolg was van de ongeschiktheid van de schipper. Een disciplinaire straf moet de schipper worden opgelegd; de Raad meent te kunnen volstaan met de straf van een berisping.

Afbeelding