Inloggen
NIJVERHEID - ID 17194


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1823-07-19 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830

Identification Data

Bouwjaar: 1816
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: America
Werfnummer:
Delivery Date: 1816-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 190.00 tons (oude meting)
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1840
Type: Rebuilt
Omschrijving: Volgens de heer Delporte is de brik in 1840 ‘herbouwd’.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1823
Datum agenda: 1823-07-19
Register nr: 18230160
Scheepsnaam: NIJVERHEID
Type: Brik
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bogaert, C.
Plaats: Brugge
Kapitein op moment van verzoek: Coellinck, D
Opmerkingen: Eerste of nieuwe zeebrief
nr. ZB 878
92 ton of last

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1816-00-00 BOCCA TIGRIS
Manager: J. & Th. Perkins, Boston, Boston (Mass.), America
Eigenaar: J. & Th. Perkins, Boston, Boston (Mass.), America
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston (Mass.) / America

Date/Name Ship 1820-04-00 NIJVERHEID
Manager: C. Bogaert, Bruges (Brugge), Netherlands
Eigenaar: C. Bogaert, Bruges (Brugge), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Netherlands

Date/Name Ship 1830-10-28 NIJVERHEID
Manager: C. Bogaert, Bruges (Brugge), Belgium
Eigenaar: C. Bogaert, Bruges (Brugge), Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Belgium

Date/Name Ship 1841-00-00 NIJVERHEID
Manager: H. Jonckheere, Bruges (Brugge), Belgium
Eigenaar: H. Jonckheere, Bruges (Brugge), Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Belgium

Ship Events Data

1820-03-00: Stranded
Begin maart 1820 strandde de BOCCA TIGRIS, kapt. F.W. Comerford, nabij Blankenberg.
1845-07-28: Damaged
Op 28 juli 1845 is de NIJVERHEID, kapt. P.A. Lievens, lek Dover binnengelopen.
1854-03-19: Damaged
Op 19 maart 1854 is de NIJVERHEID, kapt. P.A. Lievens, lek Falmouth binnengelopen.
1857-11-10: Damaged
Op 10 november 1857 is de NIJVERHEID, kapt. P.A. Lievens, lek te Scilly binnengelopen.
1859-11-01: Final Fate: Stranded

Op 1 november 1859 is de NIJVERHEID, kapt. J.F. Meseure, nabij Shields gestrand.

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1826-03-08
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NEIVERHEID
Schipper: Reinhard, Jan J
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

 

1816

De BOCCA TIGRIS is in 1816 in Boston Mass, Verenigde Staten, gebouwd door Sprague & James. Dit was het eerste schip dat op deze werf werd getimmerd, welke was gesitueerd in Medford/Boston aan de voet van wat nu bekend is als Foster’s Court ter hoogte van Riverside Avenue.
Opdrachtgever tot de bouw was mogelijk Joseph Lee, die het schip snel moet hebben doorverkocht aan J. & Th. Perkins & Co in Boston, Mass. die de brik hebben uitgebracht. Perkins zou bij deze werf nog meer schepen laten bouwen.
Nadat tijdens de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog (1775-1783) drie Engeland getrouwe leden van de familie Perkins vanuit de Verenigde Staten naar Engeland waren uitgeweken maakten zij fortuin in de handel in Afrikaanse slaven naar West-Indië. In het brievenboek van de firma J. & Th. Perkins & Co bevindt zich een brief uit 1792, met instructies aan de kapitein van het schip WILLING QUAKER, onderweg naar de Afrikaanse kust om slaven te halen, met de (vertaalde) inhoud:

Zie er op toe dat zij jong en gezond zijn, zonder gebreken aan hun ledematen, gebit en ogen, en zo weinig mogelijk vrouwen. Grote aandacht dient te worden geschonken dat zij goed worden gevoed en gebruikt en schoon en droog worden gehouden. Want wanneer zij eenmaal worden ontmoedigd sterven ze als schapen. Zorg dat ze door niemand worden geslagen om wat voor reden ook, houd de mannelijke slaven permanent in de ijzers en sluit de roosters bij het vallen van de avond…. Zet koers naar Suriname en ontdoe je daar van je vrouwelijke slaven. Wanneer je 50 dollar per stuk kunt maken mag je allen van de hand doen.’
Hun handelsmodel bestond dankzij slaven uit goedkope arbeid op de Amerikaanse katoenplantages, om vervolgens de in Engeland gemaakte katoentjes in India te dumpen. Door een slavenopstand in Santo Domingo in 1792 verloor een van de broers weliswaar zijn plantage en handel, maar daarover werd waarschijnlijk niet lang getreurd. Dankzij de handel op India, waar katoen werd ‘geruild’ tegen opium, was men in contact gekomen met de handel vanuit India naar China. Perkins was in 1790 met partners deze zeer profijtelijke handel begonnen. Echter niet vanuit India, waar de Engelsen het monopolie hadden, maar vanuit Izmir in Turkije, waar George Perkins zich vestigde.


Uit het brievenboek van J. & Th. Perkins:
Onze BOCCA TIGRIS is 14 november 1816 in Livorno aangekomen uit Turkije, met een deellading van 40.000 pond opium, en 18 november weer vertrokken met 250.000 lb kwikzilver (opm: kwik, dat uit Oostenrijk afkomstig was, van welke handel Baring Bros het monopolie bezat; de bestemming van beide partijen was ongetwijfeld China). De BOCCA TIGRIS moet enkele reizen met opium hebben gemaakt tot de brik in maart 1820 tussen Blankenberge en Oostende strandde en naar Brugge werd verkocht.
In datzelfde brievenboek staat op 16 januari 1817 dat men was gewaarschuwd dat de Chinezen een bevelschrift hadden uitgevaardigd tegen het bezit van opium en dat de verkrijging gevaarlijk was. In Izmir was de waarde op dat ogenblik $ 2,66 per Engels pond, terwijl in Canton (nu Guangzou) $ 5,43 werd genoteerd.
Perkins handel bleef groeien. Van januari 1824 tot juli 1825 verscheepten ze 177.837 pond. In 1829 rapporteerden ze dat de lading van de BANSHAW $ 570.00 - 600.000 waard was, waarbij ze een winst verwachtten van $ 150.000 – 250.000.

1820


PLDA 080220
Falmouth, 4 februari. Aangekomen BOCCA TIGRIS, Comerfort, van Canton in 106 dagen.
(opm: zie RC 110320)
GVB 080320
Brugge, 3 maart. Van Blankenberge hebben wij bericht dat gisteren omstreeks drie uren na den middag beoosten de stad, op strand gesmeten en gestrand is de Amerikaanse brik BOCCA TIGRIS, kapitein Frederic Comerford van Boston, den 29 uit Havre gezeild en naar Hellevoetsluis bestemd, geladen met thee, nankins enz. Den kapitein en de equipage ten getale van 14 mannen zijn te Blankenberge aan land gekomen.
RC 110320
Amsterdam, 9 maart. Volgens nadere berigten uit Ostende is de tussen die haven en Blankenberg gestrande brik genaamd BOCCA TIGRIS, kapt. F.W. Comerford, van Kanton (opm: Guangzhou) naar Rotterdam, laatst van Havre; de equipagie was op een man na te Blankenberg aan land gekomen; van de lading was nog zeer weinig nat en zwaar beschadigd geborgen; het schip zou met het grootste gedeelte der lading weg zijn.(opm: het schip, gebouwd in de Verenigde Staten in 1819, werd nog in maart 1820 aangekocht door Ch. Bogaert, Brugge, die het wrak borg om in Brugge te laten herstellen; in juli 1823 ging de brik onder Nederlandse vlag als NIJVERHEID met kapt. Dominicus Coellinck weer naar zee).
GVB 150320
VERKOOP IN BLANKENBERGHE
Makelaar J.G. du Jardin, te Brugge, zal op verzoek van de heer J. du Jardin, gerechtelijk verkopen voor rekening en op naam van hen die het aangaat, door tussenkomst van de deurwaarder C. van Windekens, in Hotel Belle Vue te Blankenberghe, donderdag 16 maart 1820 om 10 uur in de morgen, het hol van de Amerikaanse brik BOCCA TIGRIS van 220 ton laadvermogen, de 2e dezer gestrand op de kust van Blankenberghe, gedubbeld en koper genageld, gevoerd door kapitein F.W. Comersford, evenals haar trossen, waarvan twee nieuw, watervaten, tuigage, zeilen, kanonnen, twee sloepen, enz.
Den 20 maart, zelfde plaats en uur, zal worden begonnen zoals hieronder met de verkoop van de geborgen lading van genoemd schip, bestaande uit
Ongeveer 25.000 stuks nankin.
Ongeveer 15.000 idem, groot.
Ongeveer 150 kisten Souchong thee.
Ongeveer 10 idem Oostindische inkt.
Ongeveer 1570 pakketten galanga wortelen.
Ongeveer 14 kisten bevattende gelakte handelswaar.
Ongeveer 500 ounce muskus (opm: elk circa 28 gram, geurstof voor de bereiding van parfum)
Alles min of meer beschadigd.
De catalogus met de te verkopen goederen zal drie dagen voor de verkoop worden afgegeven door de heer J. du Jardin.
PLDA 060420
Gisteren arriveerde een postbestelling uit Nederland. Volgens Nederlandse kranten tot 2 april werden in Brugge nog steeds juridische stappen ondernomen tegen zekere inwoners van Blankenberge en andere plaatsen wegens het stelen, vinden, kopen of verkopen van goederen, in het bijzonder van een grote partij nankings (opm: Chinese katoenen stof van vale of rossig gele kleur) die deel uitmaakt van de lading van de Amerikaanse brik BOCCA TIGRIS die onlangs op hun kust is gestrand. Het wrak is voor 4.430 Nederlandse guldens verkocht.
GVB 080520
Brugge. Den 5 dezer ten 9 uren ‘s avonds, is het rechtsgeding, in den rechtbank van eersten aanleg, wegens het wegnemen, kopen en verkopen van nankin uit het gestrande schip de BOCCA TIGRIS, gewezen; twintig beschuldigden zijn tot een jaar en acht tot een maand opsluiting veroordeeld; de overige dertien zijn vrijgesproken.


1823

Op 19 juli 1823 werden de eerste zeebrief en een Turkse Pas verstrekt voor de NIJVERHEID, aangevraagd door C. Bogaert, Brugge, voor D. Coellinck als kapitein.

OHC 111123
Amsterdam, 8 november. Ter reede van Oostende is gearriveerd kapt. Coellinck (opm: brik NIJVERHEID), van Theodosia en Konstantinopel (opm: Krim resp. Istanboel), laatst van Sira.

1824

RC 240224
Advertentie. In lading in de Kom te Brugge voor Konstantinopolis (opm: Istanbul), Smirna (opm: Izmir), enz. het mooi Nederlands brikschip (opm: thuishaven Brugge) de NIJVERHEID, kapt. D. Coellinck. Dit schip, inhoudende 240 vat, gedubbeld in koper, is uitmuntend door zijn sterkte en schoonheid zijner constructie, en andermaal door zijn onovertreffende zeiling. In gereedheid om onder zeil te gaan van 25 tot 30 maart toekomende. Men zal er koopmanschappen en passagiers aanvaarden.
Zich te adresseren bij Mr. C. Bogaert, proprietaris (opm: eigenaar) van het gemelde schip.

Op 25 februari 1824 werd een Turkse Pas verstrekt voor de NIJVERHEID, voor een reis naar de Zwarte Zee, aangevraagd door C. Bogaert, Brugge, voor Dominicus Coelinck als kapitein. Het schip was buitenslands gebouwd en bestemd naar de Zwarte Zee.

GVB 080924
Brugge, 8 september. Gisteren is alhier binnen gekomen de Nederlandse brik NYVERHEYD, kapt. Coellinck, van Smyrna, met verscheyde goederen, aan Charles Bogaert, 190 tonnen.
GVB 220924
Advertentie. Te koop binnen Brugge, de onderstaande koopmanschappen, nieuwelings aangekomen van Smirna, met het Nederlands brik-schip NIJVERHEID, als:
100 okshoofden (grote vaten) Turkse Korinten.
200 tonnen rode rozijnen (gezeid Carabournou)
100 kistjes, idem, allerfijnste.
Ene partij Turkse tapijten.
75 osse huiden.
Een vat zeer oude Chijpersche wijn.
Zich t’adresseren ten huize van d’heer Charles Bogaert, in de witte Leertouwerstraat, no. 41.

1825

In 1825 moeten voor kapt. J.J. Reinhardt van de NIJVERHEID een zeebrief en Turkse Pas zijn afgegeven in verband met een rondreis naar Egypte, maar deze zijn niet gevonden.

1826

RC 110226
Amsterdam, 9 februari. Scheepvaartberichten:
Kapitein J.J. Reinhart, voerende de brik DE NIJVERHEID, thuis behorende te Brugge, van Alexandria in Egypte, de welke, na een reis van 58 dagen, den 1 dezer te Oostende binnengekomen en den 2 in Texel gearriveerd is, heeft den 16 januari, op de hoogte van Gibraltar, gepraaid de brik LA VIERGE MARIE, kapitein Joseph de Meire, van Messina naar Antwerpen.

Op 1 maart 1826 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NIJVERHEID, aangevraagd door C. Bogaert, Brugge, voor J.J. Reinhardt als kapitein.

1827

Op 8 januari 1827 werd een Turkse Pas aangevraagd voor de NIJVERHEID door C. Bogaert, Brugge, voor T. Coellinck als kapitein. Deze werd in advies gehouden, schip thans in Middellandse Zee; nader bijzonderheden vragen. Deze Turkse Pas was waarschijnlijk noodzakelijk geworden omdat de reis naar / in de Middellandse Zee door een tussenreis zal zijn verlengd. Hierdoor werd langer risico op kapers gelopen, waarvoor dus premie moest worden betaald.
Nadat aan de formaliteiten was voldaan, werd op 20 januari de Turkse Pas door de Solliciteur in Brussel verstrekt.

1828

RC 301228
Rotterdam, 29 december. Te Antwerpen is gearriveerd de NIJVERHEID, kapt. J.G.M. Meyer, van Smyrna.

1829

Op 5 februari 1829 werd de Turkse Pas van de NIJVERHEID, kapt. T. Coellinck, door de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen, naar Den Haag geretourneerd waarna deze op 12 februari werd geroyeerd.
Op 30 juli 1829 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NIJVERHEID, aangevraagd door C. Bogaert, Brugge, voor J. Rickmers als kapitein. Voor deze combinatie werd ook een Turkse Pas verstrekt. De bestemming was de Middellandse Zee.
RC 011029
Rotterdam, 30 september. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild DE STAD ANTWERPEN, kapt. E. van der Zweep en VASCO DA GAMA, kapt. C. Brandaris, naar Batavia met troepen; ANTWERPEN, kapt. H.C. Schultz, naar Arnede; DE NIJVERHEID (opm: brik, thuishaven Brugge), kapt. J. Rickmers, naar Nice; DE ATLAS, kapt. J. Jurgenson, naar St. Jago; ZELFSTANDIGHEDEN. kapt. J. Zahler, naar St. Martin; ISABELLE, kapt. W. Haven, naar Kadix; PEGAGUS, kapt. H.H. Wagener, naar Villa (opm: Villa Nova); CONCORDIA, kapt. J.H. Nagel, naar …. ; CONCORDIA, kapt. A.E. Pot, THEODORE, kapt. J. Wybrands en DE HARMONIE, kapt. G.E. de Boer, naar Liverpool; DE GOEDE HOOP, kapt. A.C. Dinsworth, naar Havanna; JOHANNA GEZIENA, kapt. P.G. Schuur, naar Yarmouth; CUPIDO, kapt. G. Pettersen, naar Gothenburg; AURORA, kapt. B.J. Wygers, naar de Middellandsche Zee; CATHARINA, kapt. J. van der Schuyt, naar Londen; ANTWERPSCH WELVAART (opm: ANTWERPSCH WELVAREN), kapt. N. Peters, naar Rio-Janeiro en DIANA, kapt. W.J. Stuit, naar Bayonne.

1830

RC 100730
Amsterdam, 8 juli. Het Nederlands schip DE NIJVERHEID, kapt. J. Rickmers, van Smyrna, is volgens brief van Smyrna van de 16e mei, de 22e april op de hoogte van Tenos aangehouden geworden door twee mistiken, onder Griekse vlag, die het schip met drie schoten scherp, waardoor de boot beschadigd werd, deden bijdraaien, doch, wegens het vuren met kogels en kartetsen, door kapt. Rickmers genoodzaakt waren af te houden.

België
Gedurende 25-27 augustus 1830 waren er in Brussel onlusten geweest welke de opmaat vormden tot de revolutie die resulteerde in de afscheiding van België. Op 4 oktober 1830 werd eenzijdig de onafhankelijkheid van België geproclameerd. In reactie hierop decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoorden de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Dit betrof 196 schepen, waaronder de NIJVERHEID, kapt. J. Rickmers. Omdat de brik nog in de Middellandse Zee voer had dit K.B. geen enkel gevolg tot het schip in Nederlandse / Belgische wateren zou zijn teruggekeerd.

1831

Op 19 april 1831 werd de zeebrief van de NIJVERHEID, kapt. J. Rickmers, door de gouverneur van de provincie Zuid-Holland naar Den Haag geretourneerd, met vermelding ‘schip behoort in de zuidelijke provinciën’, waarna op 21 april royement volgde.

GVB 220731
Oostende, 20 juli. Binnengekomen de Belgische brik NYVERHEYD, kapt. Rickmers, van Liverpool, met zout, aan Ch. Bogaert, ….. tonnen.

1832

GVB 100832
Oostende, 8 augustus. Uitgevaren de Belgische brik NYVERHEYD, kapt. Rickmers, op avontuur, in ballast, aan Ch. Bogaerts, 200 vat.

1833

GVB 211033
Brugge, 19 oktober. Uitgevaren de Belgische brik NYVERHEYD, kapt. Rickmers, op avontuur, in ballast, aan Ch. Bogaerts, 200 vat.

1834

GVB 230634
Oostende, 22 juni. Uitgevaren de Belgische brik NYVERHEYD, kapt. Rickmers, naar Liverpool, met schors en tin, aan Ch. Bogaert, 200 vat.

1835

SVV 100535
Brugge, 7 mei. Binnengekomen de Belgische brik NYVERHEYD, kapt. Rickmers, 200 tonnen, van Liverpool, met zout, koffie, katoen enz., aan Ch. Boegaert.

1836

GVB 040436
Brugge, 4 april. Binnengekomen, den 2, de Belgische brik NYVERHEYD, kapt. Lievens, van Bordeaux, met wijn, brandewijn, wijn-azijn, anijs-zaad, pruimen, amandels en meer andere goederen, aan Ch. Bogaert, 200 tonnen

1837

AB 171137
Binnengekomen. Antwerpen, 15 november. De NIJVERHEID, kapt. P.A. Lievens, van Liverpool.

1838

OHC 130138
Amsterdam, 12 januari. Het schip de NIJVERHEID, kapt. Lievens, van Antwerpen naar Liverpool, te Ramsgate binnen, heeft den 4de januari de reis voorgezet.

1839

OHC 180539
Amsterdam, 17 mei. Het schip de NIJVERHEID, kapt. Lievens, van Liverpool naar Antwerpen, heeft den 12 mei deszelfs reis voortgezet.

1840

GVB 240640
Brugge, 23 juni. Uitgevaren de Belgische brik NYVERHEYD, kapt. Lievens, naar Belfast, met 336 balen vlas en 65.600 kg. eikeboomschors, aan ‘t adres van Hyp. Jonckheere, 173 vat.

1841

GVB 150941
Brugge, 13 september. Binnengekomen de Belgische brik NYVERHEYD, kapt. Lievens, van Liverpool, beladen met 211.000 kilogrammen ruw klipzout, van Engeland, aan de consignatie van Hyp. Jonckheere, 175 vat.

1842

GVB 100842
Oostende, 8 augustus. Binnengekomen de Belgische brik NYVERHEYD, kapt. Lievens, van Liverpool met zout, aan Den Duyts, 173 vat.

1843

GVB 090643
Oostende, 8 juni. Binnengekomen de Belgische brik NYVERHEYD, kapt. Lievens, van Liverpool met zout, aan de weduwe Hofland, 173 vat.

1844

GVB 260644
Oostende, 26 juni. Binnengekomen de Belgische brik NYVERHEYD, kapt. Lievens, van Liverpool met zout, enz. aan de weduwe Hofland, 173 vat.

1845

AC 020845
Dover, 28 juli. Het schip de NIJVERHEID, kapt. P.A. Lievens, van Liverpool naar Oostende, is alhier lek binnengelopen.

1846

RC 140746
Maassluis, 11 juli. Te Oostende is den 2 dezer gearriveerd de NIJVERHEID, kapt. P.A. Lievens, van St. Ubes (opm: Setubal).
GVB 240746
Sieur J.A. Lievens, kapitein van den brik NYVERHEYD, komt het bevel over den nieuwsten brik HERTOG VAN BRABAND opgedragen te worden, brik van 230 tonnen, die men tegenwoordig in den bassin alhier uitrust, voor rekening van den heer Hip. Jonckheere.
Sieur B. Bricx, gewezen kapitein der goellette MINERVA, heeft het bevel over de NYVERHEYD genomen.

1847

GVB 250647
Brugge, 27 juni. Uitgevaren de brik
NYVERHEYD, kapt. Bricx, naar Cadix (Spanje) met hout, kristal, boeken, enz., aan den makelaar H. Jonckheere, groot 173 vat.


1849

RC 130149
Rotterdam, 12 januari. Het schip NIJVERHEID, kapt. P.A. Lievens, van Cadix naar Oostende, te Falmouth binnen, heeft den 7 dezer de reis voortgezet.

1850

NRC 241250
V
ertrokken.Oostende, 19 december. De NIJVERHEID, kapt. Lievens, naar Marseille.

1853

GRC 110253
Vertrokken van Cadix den 19 januari de NIJVERHEID, kapt. Lievens, naar Brugge.

1854

NRC 240354
Falmouth, 19 maart. Het schip de NIJVERHEID, kapt. P.A. Lievens, van Liverpool naar Ostende, is alhier lek binnengelopen.

1856

GRC 300356
Cadix, 6 maart. Binnengekomen de NIJVERHEID, kapt. Lievens, van Oostende.

1857

NAH 191157
Scilly, 12 november. Het schip NIJVERHEID, kapt. Lievens, van Liverpool naar Oostende, is den 10 dezer alhier lek binnengelopen.

1859

SVV 120259
Brugge. Wij vernemen dat het bevel van den Belgische brik NIJVERHEID, van onze haven, komt gegeven te worden aan den kapitein J.E. Meseure, in vervanging van den kapitein P.A. Lievens, die voor redens van zijn gezondheid zijn pensioen heeft gevraagd.

BWZ 051159
Shields, 2 november. De Belgische brik NIJVERHEID, kapt. Meseure, toebehorende aan de haven van Brugge, werd verleden nacht de haven van Shields binnengesleept, doch de touw gebroken zijnde, is zij op de Herd Sand gedreven en daar verongelukt. Het volk werd gered.
NRC 061159
Shields, 3 november. Het grootste gedeelte van de inventaris van het alhier gestrande Belgische schip NIJVERHEID (opm: stranding 1 november [niet gerapporteerd in NRC], brik, bouwjaar 1819, thuishaven Brugge, kapt. J.F. Meseure) is geborgen. Het schip is wrak.

NDC 081159
Het casco van de Belgische (opm: voormalige Zuid-Nederlandse) brik
NIJVERHEID, gestrand op het Herd Sand, aan de zuidzijde van de mond van de Tyne, is door veilingmeester de heer Glover voor GBP 72.-.- verkocht.
De partij die het wrak heeft gekocht heeft ezels onder haar aangebracht, en wanneer het weer zich goed houdt hoopt men haar af te brengen.

 

 

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag toegangnr. 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
B.V. site http://digiview.gbv.de/viewer/toc/54962810X/1/LOG_0000/
De heer A. Delporte, Luik
De heer Maurice Voss, Welkenraedt, België
Info scheepsbouwer: https://archive.org/stream/medfordhistorica05medf/medfordhistorica05medf_djvu.txt
Brievenboek firma J. & Th Perkins, link id=dgmDCgAAQBAJ&pg=PT72&lpg=PT72&dq=1817+brig+bocca+tigris&source=bl&ots=HnOR5n53gh&sig=ACfU3U3ijjG1dWJaYtjrKAxorL8xmtiUTQ&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwiF_vPF48LgAhUPYlAKHcxxC8kQ6AEwBXoECAkQAQ#v=snippet&q=bocca%
AB = Avondbode
AC = Amsterdamsche Courant
BWZ = Burgerwelzijn, Brugge
GRC = Groninger Courant
GVB = Gazette van Brugge
MOP = Morning Post - London, London, England (vertaald)
NAH = Nieuw Amsterdamsch handels- en effectenblad
NDC = Newcastle Daily Chronicle - Newcastle-upon-Tyne (vertaald)
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
PLDA = Public Ledger and Daily Advertiser – London (vertaald)
RC = Rotterdamsche Courant
SVV = Standaerd van Vlaenderen