Inloggen
DINA - ID 1701


Kroniekberichten

Datum 26 mei 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Alloa (opm: Firth of Forth), 22 mei. De Nederlandse schoener DINA werd, toen zij in de toegang tot het dok lag, aangevaren door de 3-mast schoener HILDUR en brak daarbij de kluiverboom.

Afbeelding
Datum 10 mei 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl, 9 mei. De 3 mast gaffelschoener DINA van kapitein Huizinga is verkocht aan kapitein Dost te Groningen.

Afbeelding
Datum 05 mei 1908
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

(Geen datum) Volgens telegram uit Kiel is de Ned. gaffelschoener DINA kapt. Duit, van Norrköping met hout naar Londen, aldaar binnengelopen met beschadigde boeg en verlies van boegspriet, zijnde bij Föhr in aanvaring geweest te zijn met een Duits stoomschip.

Afbeelding
Datum 06 mei 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Holtenau, 4 mei. De boegschade aan de Nederlandse schoener DINA is boven water. Het ligt hier op de rede de aankomst van de Nederlandse expert af te wachten. De FÖHR is ogenschijnlijk onbeschadigd.

Afbeelding
Datum 12 mei 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kiel, 8 mei. De Nederlandse schoener DINA is, gesleept wordende, hier aangekomen om te repareren.

Afbeelding
Datum 06 juni 1908
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Flensburg, 3 juni. Op 3 mei zijn in de nabijheid van het Fehmarnbelt-vuurschip de Nederlandse schoener DINA en het stoomschip FOEHR met elkander in aanvaring geweest. Het Seeamt dat deze zaak behandelde oordeelde, dat de schuld bij het stoomschip lag.

Afbeelding
Datum 19 november 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 november. Volgens telegram uit Karlshamn is de Nederlandse schoener DINA, kapt. Duit, aldaar nabij de ingang van de haven aan de grond geraakt. Het zal echter waarschijnlijk zonder schade weer kunnen worden vlot gebracht. Assistentie is naar het schip vertrokken.

Afbeelding
Datum 26 november 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Karlshamn, 22 november. De Nederlandse stomer DINA kwam, na een deel van de lading steen te hebben gelost, met lekkage weer vlot en alhier binnen. Het schip zal naar Hamburg worden gesleept. (opm: zie ook AH 191110)

Afbeelding
Datum 02 december 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 30 november. Het Nederlandse schoenerschip DINA (zie Avondblad 26 dezer) is hier heden aangekomen op sleeptouw.

Afbeelding
Datum 09 december 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 7 december. De Nederlandse schoener DINA is, na lossing van de lading, heden naar Groningen vertrokken om te repareren. (opm: zie ook AH 191110, 261110 en 021210)

Afbeelding
Datum 11 januari 1911
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad voor de Scheepvaart houdt vrijdag 13 januari te 2 uur een openbare vergadering tot het instellen van een onderzoek inzake de scheepsramp op 18 november 1910 overkomen aan het schoenerschip DINA, schipper, tevens eigenaar, G. Duut, Groningen.

Afbeelding
Datum 13 januari 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
Amsterdam, 13 januari. De Raad voor de Scheepvaart behandelde hedenmiddag de zaak van de scheepsramp op 18 november 1910 aan de schoener DINA, eigenaar en schipper G. Duut, overkomen. Het schip geladen met kop- of straatstenen op drie plaatsen in het district Karlshamn, stootte op genoemde datum bij mooi handzaam weer op een blinde klip bij Karlshamn, met het gevolg, dat het schip daarop gedurende 5 uur, van 10 tot 3 uur, vastzat. Een loodsmotor op het noodsein aangekomen, rekwireerde van wal twee stomers en een lichter. Met vereende krachten werd het schip, na gedeeltelijk gelicht te zijn, achteruit los gesleept. Het schip had in de voorpiek een klein lek, dat met cement werd gedicht en na expertise te Karlshamn naar Hamburg gesleept. De DINA had vijf man aan boord, benevens de schippersvrouw als passagier. Het ligt thans opgelegd te Harburg. Deze verklaring van de schipper werd door de getuige, stuurman H.J. Brust, bevestigd. De uitspraak is later.

Afbeelding
Datum 14 januari 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad heeft gisteren behandeld het ongeval, overkomen aan het ijzeren schoenerschip DINA, schipper G. Duut te Groningen, op 18 november 1910. Dit schip was in ballast gegaan naar het Karlshamn district (Zuid-Zweden), waarheen het was bevracht om op enige plaatsen straatstenen te laden en naar Hamburg te brengen. Toen het schip van een van die landingsplaatsen ter hoogte van de haven van Karlshamn was gekomen, is het daar op een blinde klip gelopen, waarop het 5 uur heeft vastgezeten. Op de noodsignalen kwamen enige sleepboten ter assistentie en een lichter, waarin de lading gedeeltelijk gelost werd. Met een lek in de piek werd de DINA In de haven gesleept en daarna naar Hamburg ter reparatie. Kapitein Duut, door de Raad gehoord, deelde mede dat hij tevens eigenaar van de DINA Is, die hij voor NLG 16.000 heeft verzekerd, Hij had geen loods aan boord en heeft niet het lood gebruikt. Langs de oostkant was het vaarwater op de plaats van de stranding niet betond. Het schip is van Karlshamn, nadat daar het lek met cement gedicht wat, naar Hamburg gesleept zonder hernieuwd attest van zeewaardigheid, alleen op advies van de assuradeurs, omdat in Zweden de reparatie duurder zou zijn. De kapitein werd op het roekeloze hiervan gewezen. Op een desbetreffende vraag antwoordde hij dat hij aan de wal geen inlichtingen omtrent het vaarwater heeft ingewonnen. De stuurman, H.J. Drust, werd daarna gehoord, hij kan niet op de kaart lezen. Later heeft hij van de kapitein gehoord, dat het vaarwater om de west beter ware geweest. Wat hij doen moet als de kapitein in volle zee b.v. plotseling ziek wordt, weet hij niet. De kapitein zei hierop dat de stuurman zich dommer houdt dan hij is. Op de vraag van de president of hij misschien deze winter wat zeevaartkunde gaat studeren antwoordde de stuurman ontkennend; hij gaat maar een betrekking aan de wal zoeken. De kapitein zei nog, dat het bijna een onmogelijkheid is in het noorden van het land, een goede stuurman op de kleine zeilvaart te krijgen. De uitspraak volgt later.

Afbeelding
Datum 14 januari 1911
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad voor de Scheepvaart deed gistermiddag uitspraak in de zaak van het stoomschip ARY SCHEFFER van de Havre Stoomboot Mij. te Rotterdam en de logger ZORG EN VLIJT, Scheveningen 274, die op de Nieuwe Waterweg 17 september 1910 met elkander in botsing kwamen. De ARY SCHEFFER begaf zich van Rotterdam naar zee, de ZORG EN VLIJT kwam terug van Doggersbank en bij de Noorderpier vond de aanvaring plaats, waarbij de ZORG EN VLIJT bijna onmiddellijk zonk. De Raad is van oordeel, dat de ARY SCHEFFER geen schuld heeft, daar de ZORG EN VLIJT haar rode licht vertoonde. De ARY SCHEFFER heeft toen naar stuurboord afgehouden, toen het licht weer groen werd. De kapitein van de ARY SCHEFFER heeft alles gedaan, om de ZORG EN VLIJT niet aan te varen en maatregelen genomen om hulp te bieden. De mededelingen van de schipper van de ZORG EN VLIJT acht de Raad om tal van redenen niet geloofwaardig. Of de ZORG EN VLIJT opzettelijk haar rode licht vertoonde of dat zulks door het gieren van het schip gebeurde, kan niet worden vastgesteld.
- Vervolgens werd behandeld de scheepsramp 18 november 1910 overkomen aan het schoenerschip DINA van Groningen, schipper en eigenaar G. Duut. De 18e november had dit ijzeren schoenerschip ter hoogte van Karlshamn onder de Zweedse kust, toen het op weg was van Koningsbergen naar Hamburg, bij mooi weer op een blinde klip gestoten, met het gevolg dat het van 10 tot 4 uur op de klip bleef zitten. Een loods-motorboot werd met behulp van vlagsignalen ontboden. Deze verliet weer de DINA om een lichter te halen en een andere motorboot, eveneens van 10 pk. Een gedeelte van de vracht werd in de lichter overgeladen. De beide boten trokken de DINA los, die met de lichter naar Karlshamn gesleept werd. De DINA had een lek in de voorpiek gekregen, dat te Karlshamn met cement werd gedicht. Na expertise te Karlshamn werd het schip naar Hamburg gesleept. Thans bevindt het zich te Harburg aan de Elbe, waar het is „opgelegd". De kapitein bezit geen diploma. Aan boord van de DINA hadden zich bevonden 5 man en de vrouw van de schipper. Op de klip bevond zich een baken aan de westzijde, terwijl de DINA aan de andere zijde passeerde. De voorzitter wees er de kapitein-eigenaar op, dat het op zijn weg had gelegen aan de westzijde te passeren, ook al scheen hem dat niet het voordeligst. De schipper verklaarde zich naar Hamburg te hebben doen slepen, omdat hij vreesde, dat reparatie in Zweden te kostbaar zou uitkomen.
Een van de leden van de Raad achtte het wei wat onachtzaam het daar ter plaatse zonder loods te willen stellen.
Een ander lid wees er de kapitein op dat hij niet had gelood en niets geen aanwijzing had, hoe ver hij van de klip moest blijven. Nog werd de kapitein de vraag gesteld, of hij niet inlichtingen had ingewonnen, hoe hij zijn weg moest kiezen, hetgeen deze ontkennend beantwoordde, daar hij zulks overbodig geacht had. De kapitein had reeds 5 jaar op de DINA gevaren. Hij had aan boord 240.000 kg steen. De kapitein verklaarde, dat de Duitse kaart, waarop hij gevaren had, en zijn journaal zich aan boord bevonden. Deze zou hij dus eerst later kunnen overleggen. De stuurman H.J. Brust bleek niet op de kaart te kunnen kijken. „Als de kapitein nu eens ziek is", merkte da voorzitter op, „moet het schip dan maar naar de kelder ?”
De stuurman verklaarde zijn vak op zee in de praktijk te hebben geleerd: als jongen was hij naar zee gegaan.
De kapitein had de stuurman geraadpleegd. „Dus u heeft de raad ingeroepen van iemand, die niet op de kaart kan kijken?” vroeg de voorzitter.
„Och mijnheer, de stuurman houdt zich nu wat dommer dan hij is. Ik raadpleeg hem steeds voor de „leerzaamheid". „Dan zou ik hem maar liever eens een winter naar de zeevaartschool zenden." Aan de stuurman vroeg de voorzitter, of hij weer met de kapitein gaat varen. Deze vraag werd ontkennend beantwoord. „Ga je naar een zeevaartschool deze winter ?'' „Neen mijnheer." „Dat zou je geen kwaad doen". „Ik zoek een betrekking aan de wal, mijnheer." Nog vroeg een van de leden van de Raad, hoe de kapitein nog wel met zijn vrouw aan boord het durfde wagen met deze stuurman een dergelijke reis te aanvaarden. De kapitein antwoordde, dat hij in het voorjaar een betere stuurman had, doch dat het zeer moeilijk voor hem is, een goede stuurman te krijgen. De datum van de uitspraak wordt later vastgesteld. De Raad voor de Scheepvaart zal op dinsdag 17 januari n.m. 2 uur, een onderzoek instellen in zake de scheepsramp op 31 december 1910 overkomen aan het schoenerschip BERENDINA, schipper en eigenaar N.H. Wijnstok, te Groningen.

Afbeelding
Datum 17 januari 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad voor de Scheepvaart heeft heden uitspraak gedaan in de zaak van het schoenerschip DINA, schipper en eigenaar G. Duut te Groningen, welk schip op 18 november jl. aan de zuidkust van Zweden op een blinde klip gelopen is en met een lek in de haven van Karlshamn werd binnengesleept.
De Raad is van oordeel, dat het ongeval hieraan te wijten is, dat de schipper het westelijke, in plaats van het oostelijke vaarwater gekozen heeft, hoewel hij wist, dat alleen het westelijke vaarwater betond was, en hij zich niet eerst bij een loods vergewist heeft, welk vaarwater veilig was. Meerdere voorzorg van de zijde van de schipper had het ongeval kunnen voorkomen. (wordt vervolgd)

Afbeelding
Datum 17 januari 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

De Raad voor de Scheepvaart
Amsterdam, 17 januari. De Raad voor de Scheepvaart deed heden uitspraak in het ongeval, de schoener DINA overkomen bij Karlshamn, waar het op een blinde klip liep. De Raad oordeelde, dat de schipper verkeerd vaarwater koos en op goed geluk in zee stak zonder loods, zonder eerst te onderzoeken, waar hij het best kon varen. Meer voorzichtigheid zijnerzijds had het ongeluk kunnen voorkomen.

Afbeelding
Datum 17 september 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 17 september. De navolgende schepen liggen hier wegens tegenwind in de haven: HOOP OP ZEGEN, kapt. Slump, RISICO, kapt. Kunst, EBENHAEZER, kapt. Salomons, HENRIETTE, kapt. Balk, EDORA, kapt. Zuidema, EERSTELING, kapt. Lei, STAD GRONINGEN, kapt. Koenen, EETJE, kapt. Bos, HARMINA, kapt. Diepenveen, EBENHAEZER, kapt. Veen, LUCINA, kapt. Ensing, CONFID, kapt. Harmsen, NEPTUNUS, kapt. Kunst, REHOBOTH, kapt. Kunst, NEDERLAND, kapt. Wildeman, VRIENDSCHAP, kapt. Fekkes, MARGIENA GEZIENA, kapt. Bolhuis, COSMOPOLIET, kapt. Tuyl, JANTIENA, kapt. Bonninga, CHRISTINA, kapt. Boontjes, ONDERNEMING, kapt. Krook, en de sleepboot GEERTRUIDA met JANTJE, kapt. Wijngaarden, en VEENDAMMERWERF, kapt. Kunst.
Ter rede liggen DINA, kapt. Duut en JANNA, kapt. Dost.

Afbeelding
Datum 08 januari 1915
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 8 januari. In Koningsbergen liggen evenals in Hamburg en andere Duitse havens nog verscheiden Nederlandse schepen, waaronder een groot percentage Groninger zeilschepen. Nu was de plaats, waar een deel van deze schepen in de haven van Koningsbergen lag, onveilig of niet geschikt gebleken. De firma Wijnne en Barends alhier heeft zich namens de schippers gewend tot de Minister van Buitenlandse Zaken met de vraag om de Nederlandse Consul te Koningsbergen te verzoeken toezicht op deze schepen uit te oefenen. Dit heeft succes gehad. De firma ontving gisteren van onze Minister van Buitenlandse Zaken mededeling van een schrijven door Z.Exc. van de betrokken Consul via de Nederlandse gezant te Berlijn ontvangen. In dat schrijven lezen we nu het volgende: Ik meld Uwe Excellentie, dat ik de Nederlandse koopvaardijschepen ZWALUW, CATHARINA, GEZIENA, EXCELSIOR heb laten verhalen van hun ligplaats naar de plaats waar de andere Nederlandse schepen ADELAAR, GERTRUIDE METTINE, NAJADE, DINA, ZWERVER en SOLI DEO GLORIA liggen. Deze maatregel was nodig om de nog al ver verwijderd liggende schepen beter onder het oog te hebben, daar op het schip CATHARINA sporen van inbraak bij de kajuit merkbaar waren. De maatregel was ook nodig om de schepen veiliger ligplaats bij ijsgang te verzekeren. De plaats, waar zij lagen, bij de gasfabriek, was ook om andere redenen ongunstig. De schippers van de genoemde schepen zijn, naar wij vernemen, bijna allen uit deze provincie en thans hier vertoevend.

Afbeelding
Datum 13 juli 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Delfzijl, 10 juli. Heden arriveerde alhier de te Groningen thuis behorende gaffelschoener DINA, kapt. Duut, met een lading hout van Gefle naar Groningen. Het schip was slechts bemand door de kapitein en stuurman. Een Deense matroos was gedeserteerd te Gefle en nabij Borkum was hun een Rus (Finlander) door de Duitsers van boord gehaald.

Afbeelding
Datum 13 augustus 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 11 augustus. Gisteren vertrok van de rede alhier het schoenerschip DINA, kapt. Kajuiter, met bestemming Söderhamn. Bij het Duitse wachtschip nabij de Bocht van Watum, werd het schip echter weer terug gezonden omdat er geen sleepboot voor was en de Duitsers niet toestaan, dat een zeilschip Borkum zeilende passeert.

Afbeelding
Datum 09 november 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Groningen, 5 november. Kapitein-eigenaar Duut heeft voor geheime prijs verkocht aan de heer J.J. Onnes alhier zijn twee-mast schoenerschip genaamd DINA. Het schip bevindt zich met een lading hout op reis van Gotenburg naar Zaandam waar het schip na aankomst, na bezichtiging en goedkeuring, zal worden overgenomen.

Afbeelding
Datum 18 december 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 17 december. Volgens een telegram uit Frederikshavn is de Nederlandse kof DINA, van Gotenburg naar Zaandam, bij Skagen gestrand. Een bergingsvaartuig verleent assistentie. (opm: kapt. Kajuiter)

Afbeelding
Datum 20 december 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 18 december. De gestrande Nederlandse kof DINA is vlot gebracht en kan de reis voortzetten. (opm: zie ook RN 181215)

Afbeelding
Datum 21 december 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Frederikshavn, 16 december. Nadat de bergingsboot EXPRESS vergeefs getracht had de meergemelde kof DINA vlot te brengen, besloot men van de lading te werpen. De gehele deklast is daarop geworpen. Het schip kwam vlot toen de bergingsboot SVAVA ook hulp verleende. Het schip werd in de haven gebracht en Svitzer verlangt 6.000 kronen bergingsloon. Het schip is niet zwaar beschadigd en zal na lossing repareren.

Afbeelding
Datum 28 december 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Skagen, 21 december. Een expertise is over het na stranding alhier binnengebrachte Nederlandse schip DINA gehouden en is zeewaardig verklaard. De geworpen en later weer geborgen lading wordt weer herscheept en daarna zal de reis naar Zaandam worden voortgezet.

Afbeelding
Datum 14 januari 1916
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Delfzijl, 14 januari. Gisteren arriveerde hier de te Groningen thuis behorende schoener DINA kapt D.K. Kajuiter, welk schip 11 december 1915 met een lading hout van Gotenburg (Zw.), met bestemming naar Zaandam, vertrok. Op 15 december strandde het schip bij Skagen maar werd, nadat de deklast over boord was geworpen, de volgende dag door twee bergingsboten genaamd EXPRES en SVAVE, thuis behorende te Frederikshaven, vlot gesleept en te Skagen binnengebracht. De overboord geworpen deklast dreef grotendeels op het strand aan en werd nadat het schip weer zeewaardig was gemaakt, opnieuw aan boord genomen, waarna de reis op 30 december werd voortgezet, waarna de stormen van de laatste dagen in de Noordzee werden doorgemaakt. Ter hoogte van de Kifshoorns, richting Doggersbank en Hollandse kust, passeerden ze vijftien drijvende mijnen en twee wrakken. Bij Schiermonnikoog kreeg het schip een zware breker over, waardoor de seinbakken wegsloegen, het stagzeil scheurde, voorpiek en kettingbakken gedeeltelijk vol water sloegen en meer dekschade verkregen werd, waarna werd afgehouden naar de Eems, alwaar het door een Duits regeringsvaartuig werd binnengebracht.
De lading zal waarschijnlijk te Groningen worden gelost en met kleine vaartuigen binnendoor naar Zaandam worden gebracht. Het schip is voor geheime prijs verkocht aan de heer Onnes te Groningen en zal na gelost te zijn, worden afgeleverd.

Afbeelding
Datum 02 februari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl, 31 januari. Het te Groningen thuis behorende schoenerschip DINA, groot netto 379 m3, kapt. D. Kajuiter, onlangs verkocht aan de heer J.J. Onnes te Groningen, is heden na gehouden bodemonderzoek op de werf van de N.V. Scheepsbouwwerf ‘Farmsum’ voorheen Gebr. Niestern, overgenomen.

Afbeelding
Datum 25 juli 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Aanslagen op de Nederlandse koopvaardijvloot.
De Nederlandse schoener DINA, kapt. Boerma, op reis van Christiania naar West Hartlepool met een lading mijnhout (contrabande), is bij de Engelse kust door een Duitse onderzeeër aangehouden Nadat de opvarenden van boord waren gegaan, is de DINA tot zinken gebracht. De onderzeeër nam vervolgens de sloep op sleeptouw en na 41/2 uur varen kwam het Zweedse stoomschip ONSALA in zicht, aan welk schip de bemanning werd overgegeven. De ONSALA heeft ze te Nyborg aan land gezet. (De DINA is een stalen twee-mast gaffelschoener, 165 bruto en 134 netto reg. ton groot, in 1898 gebouwd en behoorde aan de rederij J.J. Onnes te Groningen.)

Afbeelding