Inloggen
HÉROS - ID 16980


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1818-10-01 / 1830-10-18 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830
Onder Nederlandse Vlag tussen:1831-05-16 / 1854-04-20 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)
Onder Nederlands Indische vlag tussen:1831-05-16 / 1854-04-20

Identification Data

Bouwjaar: 181?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Three masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Canada
Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 260.00 tons (oude meting)
Gross Tonnage 2: 137.00 lasts
 
Length 1: 26.30 Meters Registered
Beam: 4.70 Meters Registered
Depth: 4.73 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1819
Datum agenda: 1819-11-29
Register nr: 18180093
Scheepsnaam: HÉRO
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: West, William Ogle
Plaats: Antwerpen
Kapitein op moment van verzoek: Poppens, Hendrik
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief
Vorige ZB nr 44 afgegeven 01-10-1818. Gevoerd geweest door Gerrit Poppens

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1817-00-00 MIMAXA
Manager: Russia
Eigenaar: Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Russia

Date/Name Ship 1818-10-01 HÉROS
Manager: Norbert Louis Josephus de Wael, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Norbert Louis Josephus de Wael, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1819-11-29 HÉROS
Manager: William Ogle West, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: William Ogle West, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1824-01-19 HÉROS D'ANVERS
Manager: William Ogle West, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: William Ogle West, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1831-05-16 HELD
Manager: William Ogle West, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: William Ogle West, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1833-10-26 ERASMUS
Manager: Thomas Thornton, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Thomas Thornton, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1840-00-00 ERASMUS
Manager: Adam Hazekamp, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Adam Hazekamp, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1841-00-00 ERASMUS
Manager: Said Hassan Alhabassy, Soerabaja, Netherlands East Indies
Eigenaar: Said Hassan Alhabassy, Soerabaja, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Soerabaja / Netherlands East Indies

Date/Name Ship 1845-00-00 SHAT EL FRAT
Manager: Said Hassan Alhabassy, Soerabaja, Netherlands East Indies
Eigenaar: Said Hassan Alhabassy, Soerabaja, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Soerabaja / Netherlands East Indies

Date/Name Ship 1854-00-00 CELEBES
Manager: Said Hassan Alhabassy, Soerabaja, Netherlands East Indies
Eigenaar: Said Hassan Alhabassy, Soerabaja, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Soerabaja / Netherlands East Indies

Ship Events Data

1821-09-27: Op 27 september 1821 liep de HÉROS Kaap de Goede Hoop aan voor herstel van opgelopen zeeschade.
1822-06-00: In juni 1822 moest de HÉROS Kaap de Goede aanlopen voor herstel van roerschade.
1838-02-00: De ERASMUS, kapt. P.F. Mark, kreeg in februari 1838 zware stormschade waardoor het schip voor herstel Cowes, I.o.W., moest aanlopen.
1840-12-26: Wegens muiterij van de bemanning is de ERASMUS onder kapt. A. Hazekamp op 26 december 1840 Kaap de Goede Hoop binnengelopen.
1854-04-20: Final Fate:
De CELEBES, kapt. Said Achmat Alhabassij, is op 20 april 1854 bij Japara van zijn ankers geslagen, op een klip gestoten en gezonken

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1818
Kapitein: HANSEN, JOHAN

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Zie hierna

 

Overige bijzonderheden

In een e-mail dd 23 april 2006 vermeldt André Delporte uit Luik het volgende:

De “Heros” is een schip van West & Co te Antwerpen. Het staat in de periode 1818-1821 onder gezag van kapitein G. Poppen en wel met: 24 oktober 1818 verlaat Antwerpen naar Batavia; 24 maart 1819 te Batavia; 07 april 1819 van Batavia naar Soerabaja; 02 mei 1819 van Soerabaja naar Batavia; 09 mei 1819 te Batavia; 14 mei 1819 van Batavia naar Antwerpen; 26 oktober 1819 aankomst te Antwerpen.

01 februari 1820 verlaat Antwerpen naar Batavia; 22 juli 1820 te Batavia; 04 september 1820 van Batavia naar Antwerpen. In 1821 staat als gezagvoerder te boek kapitein H. Poppen,

 

Rotterdamsche Courant 23 februari 1822114

Rotterdam, 22 februari. Van Vlissingen wordt van den 19 gemeld:

Sedert onze laatste zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen CATHARINA, H.H. Veldhuis, van de Marennes; de HOOP, C. Pleth, van Helvoetsluis; FORTUNA, J. Everst, van Memel (opm: Klaipeda); de FLORA, kapt. Christie, van Marseille; THERONIMUS, H.J. Smit, van Napels,

en zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de VROUW JANNA, A.H. Beeland, naar Guernsey; de HOOP, H.J. Prins, naar Lissabon; THEODORA, F.C. de Boer, naar Liverpool, en de MARIA, G. Poppen, naar Londen.

Advertentie bij de juiste kapitein Poppen?

 

 

Datum vanaf: 1818
Kapitein: Poppen, G.

Datum vanaf: 1819
Kapitein: POPPEN, HENDRIK / HENRI

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Sietzes was met vlagnummer 77 in de periode 1826-1829 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd108.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 vermeldt een bericht uit de Amsterdamsche Courant dd 15 juni 1826:

“Brussel 12 Juni. Het Nederl. fregatschip Magnaminus, Kapt. Sietzes, 6 Sept. 1825 van Antwerpen vertrokken, is 30 Jan. 1826 te Lima gearriveerd a/b hebbende A.Serruys, Consul van Z.M.”

 

Van Sluijs meldt tevens dat het een fregat betreft van 508 ton in 1806 gebouwd in Amerika.

 

Overige bijzonderheden

Liggende in de haven van Montevideo op 23 mei 1826 meldt J.Boelen:

“Den drie en twintigsten Mei, des avonds, ankerde alhier ter reede het Nederlandsche schip Magnanime kapitein S***, komende van Lima.”

Uit 1e deel p.381:

J.Boelen Reize naar de Oost- en Westkust van Zuid-Amerika en, van daar naar de Sandwichs- en Philippijnsche eilanden China enz. gedaan in de jaren 1826, 1827, 1828 en 1829 met het koopvaardijschip Wilhelmina en Maria.

Amsterdam, Ten Brink & de Vries, 1835, 3 delen

 

Gegevens van H.Hazelhoff Roelfsema100

MAGNANIME’ (brik, 265 t., maar ik zie ook een maal le trois mâts)

1819     J.Sietzes, in Antwerpen uit Calcutta, ladingontvanger De Wael

1821        -“-                -“-               uit Marenne met zout

1822        -“-                 -“-             uit Buenos Aires

1823     10/4 -“-               -“-         uit Buenos Aires

               31/12 –“-                         -“-                         -“-

1824   3/01    -“-                                 -“-      verlaat dok

         6/9 -“-                                   -“-    uit Bahia

1825 2/5  -“-                -“-             uit Bahia

 

1826 30/1 -“-                in Lima, Serruys (consul en agent NHM) daar van boord.

23/5 in Rio de la Plata (schrijft Boelen), dus op de terugreis.         

               5/10 Jean Sietzes in Antwerpen van Lima en Rio met vooral koffie voor NHM doch ook lading, o.a. 744 huiden, 1 kist thee (monster?) voor De Wael e.a. Antwerpse    ontvangers. Dus geen typisch Peruaanse producten

1827 15/7           J.Sietzes, in Antwerpen van Bahia en Hamburg, met o.a. cocosnoten

 

De ‘Magnanime’ had onder Sietzes diverse reizen naar Zuid-Amerika achter de rug, vanaf 1822 twee maal naar B.A. en twee maal naar Bahia. Het zal daarom door de NHM zijn bevracht voor de proefreis naar Peru. Doch andere Antwerpse handelshuizen waren er waarschijnlijk bij betrokken. Dossier ‘Bijzondere Reizen’van NHM hierover nog te bezien. De ‘Magnanime’ is niet in de vaart op de Westkust gebleven..

In een e-mail dd 23 april 2006 meldt André Delporte uit Luik het volgende:

Fregat “Heros” In de periode september 1827-1829 onder commando van kapitein J.Sietzes. 27 september 1827 verlaat het schip Antwerpen naar Batavia; 20 januari 1828 aankomst te Batavia; 03 februari 1828 van Batavia naar Soerbaja; 09 februari 1828 te Soerabaja; 25 februari 1828 van Soerabaja naar Antwerpen; 14 juli 1828 aankomst te Antwerpen.

Op 05 januari 1829 verlaat het schip wederom Antwerpen met bestemming Batavia, waar het op 07 mei 1829 aankomst. Bij de volgende melding van het vertrek uit Batavia naar Antwerpen op 09 augustus 1829 staat het schip onder gezag van kapitein C.Böhme.

 

Ontleend aan:

“Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.41 e.v. in “Agenten van de Nederlandsche Handel-Maatschappij 1826-1830.

Auguste Serruys was agent van NHM . Serruys schrijft vanuit Lima “dat ‘le vieux Magnanime’ veel water heeft gemaakt maar hij verwacht geen schade aan de lading en deelt voorts mee 225 piasters aan kapitein Sietzes te hebben betaald om zijn mensen de lading met eigen boten aan land te brengen”….

 

Ontleend aan:

“Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

p.41 e.v. in “Agenten van de Nederlandsche Handel-Maatschappij 1826-1830.

Jean Francois Doursther was agent van NHM . Hij schrijft vanuit Valparaiso: “De Victor had veel slecht weer gehad bij Kaap Hoorn, ‘mais le navire étant extrémement solide, il est à présimer que la cargaison n’aura rien souffert..’. De dag na aankomst begon de Victor met het losse, voornamelijk lakens, kaas jenever en bier. Op 14 maart was de lossing gereed maar nog niets verkocht. Lading voor Europa was er ook niet veel….”

….“Het is opvallend dat beide schepen ( opm. de VICTOR en de MAGNANIME) de uitreis hebben gemaakt zonder tussenhavens aan te lopen. … Beide schepen aanvaardden binnen twee maanden in ballast (de Victor met ook een kleine partij koper) de thuisreis, waarbij Buenos Aires zou worden aangelopen om af te laden met huiden.”

Deze haven was echter geblokkeerd vanwege een oorlogstoestand in Brazilië. Kapitein van Schie van de Victor en Sietzes van de Magnanime werd geadviseerd uit tw eijken naar Montevideo. …

”Deze aanwijzing pakte voor beide schepen verschillend uit. Van Schie zeilde 2 juni (1826?)de Platamonding binnen en arriveerde 7 juni op de binnenrede van B.A., ‘gelukkig zonder eenige moleste’, zoals hij aan Doursther schreef. Die vernam echter door een (misscchien wat opgeblazen verslag in een krant uit B.A., dat de Victor wel degelijk door een Braziliaans oorlogschip was achter volg doch door zijn geringe diepgang had kunnen ontkomen De brik had volgens die lezing dus bewust de blokkade gebroken en zou – zolang het conflict niet was beslecht – de haven misschien niet meer kunnen verlaten zonder door de Brazilianen tot een goede prijs te worden verklaard. Tot overmaat van ramp werd van Schie door de autoriteiten in B.A. verplicht zijn parij koper te lossen . Als van Schie had gehoopt dat de oorlog spoedig voorbij zou zijn, kwam hij bedrogen uit. Hij schrijft: ‘het zal een groot verlies zijn voor de compagnie wanneer het schip van hier in ballast zoude vertrekken’ . En dat is precies wat gebeurde nadat het opschorten van de blokkade zijn vertrek mogelijk maakte.

De Magnanime was al op 29 maart 1826 uit Callao vertrokken, moest een grotere afstand afleggen en verscheen 23 juni op de Rio de la Plata. Kapitein Sietzes constateerde dat de blokkade nog bestond, ging daarom naar de rede van Montevideo en voer tenslotte via Rio de Janeiro thuis met koffie, thee en huiden. Op 5 oktober lag de Magnanime weer in Antwerpen.

Ook de Victor is tenslotte veilig – zij het vijf maanden later – thuisgekomen. Hoe de brik uit zijn penibele situatie is geraakt, weten wij niet. Tussen de reder ( Weber) en de charterer (N.H.M.) begon een proces overr de schuldvraag van het oponthoud en de derving van vrachtgelden.

 

Rotterdamsche Courant 23 januari 1819114

Londen, 19 januari. Den 15 dezer is te Cowes binnengelopen het schip MAGNANIME, Sutes (opm: driemast schip, thuishaven Gent, kaptein Sietzes), van Bengalen naar Antwerpen; hetzelve had een anker en kabel verloren, en is den 18 weder vertrokken.

 

Rotterdamsche Courant 06 maart 1821114

Rotterdam, 5 maart. Uittreksel uit de Lloyd’s Lists van den 27 februari en den 2 maart 1821:

Het schip de MAGNANIME, Sietses, van Marennes naar Antwerpen, is den 16 februari met schade te Rochelle binnengelopen; had op strand gezeten…..

 

Rotterdamsche Courant 09 maart 1822114

Amsterdam, 7 maart. Kapt. J.J. Bart, voerende het schip MARIA JACOBA, in 36 dagen van Curaçao in Texel binnen, heeft den 2 februari laatstleden in de Monapassa in goede staat gepraaid het schip ALBERTA JACOBA, kapt. D.J. de Groot, van Curaçao naar Amsterdam; den 4 dezer, in het Kanaal bij Wight, kapt. P. Muntendam en een brik en een driemastschip, voerende Antwerpse nummervlag 77; ook passeerde hij daar nog een pink; alle deze schepen zeilden onder Nederlandse vlag voor Z.Z.W. om de West met mooi weer.

 

Rotterdamsche Courant 09 maart 1822114

Rotterdam, 8 maart. Van Vlissingen wordt van den 5 gemeld:

Sedert onze laatste zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen de VROUW MARIA, A. Schipman (opm: galjoot, thuishaven Antwerpen, kapt. A. Schepman), naar Gibraltar; la VIERGE MARIE (opm: brik, thuishaven Kortrijk), J. de Meire, naar Messina; de MORGENSTAR, H.F. Veen, naar Liverpool; de JONGE JUFVROUW ELISABETH (opm: kof, thuishaven Antwerpen), J.F. Witteveen, naar Rio-Janeiro; l’ÉCLAIR, J.H. Schoneveld (opm: schoener, thuishaven Antwerpen, kapt. Joannes Albertus Schönefeld), naar Lissabon; NATALIA, J.C. Maglietz, naar Maidhead; MAGNANIME, J. Zietzes (opm: driemaster, na verkoop thuishaven Antwerpen, kapt. Jean Sietzes), naar Rio-Janeiro; la JEUNE COLLETTE, C. van Dijcke, naar Malaga; MARIA JOSINA (opm: kof), A. Muntendam, naar Marseille; WILHELMINA, H. Lootz en de VROUW LUPPINA, E.H. Mulder, naar Londen; de VROUW ANNA, J.G. Sap, naar Engeland; de VROUW GEZINA, H. Laarman, naar Rouaan; MERCURIUS, K. Folkers (opm: ook: Folkerts), naar Zante; FREDERIK, J. Brand, naar Rio-Janeiro; de VRIENDSCHAP, N. Heeren, naar Londen; de VROUW LUMEGINA, J.B. Goosens, naar Engeland; ROSALIA, H.J. Zeeven, naar Maidhead; JETZKA CORNELIA (opm: kof JETSKA CORNELIA), L.K. de Boer, naar Hamburg; de VROUW ALIDA, T.E. Bart, en AURORA, S.J. Brouwer, naar Liverpool; de VROUW MARGARETHA, O.K. ten Hove, en BELLE ALLIANCE (opm: pleit, thuishaven Brussel), O.A. Wilman, naar Londen.

 

Rotterdamsche Courant 16 maart 1822114

Rotterdam, 15 maart. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 12 maart:

Het schip MAGNANIME, Sietzes, van Antwerpen naar Braziliën, was den 4 dezer op de hoogte van het eiland Wight. …

 

 

Datum vanaf: 1827
Kapitein: Sietzes, Jean/Jan

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.B. ten Ham als gezagvoerder gedurende:

*    1832 t/m 1837 van de brik “Held”, gebouwd in 1800, bouwlocatie niet vermeld, 258 ton o.m., varend voor West & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1830
Kapitein: Ham, C.B. ten

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.F.Marks als gezagvoerder gedurende:

*    1834 t/m 1839 van de brik “Erasmus”, gebouwd in 1815, bouwlocatie niet vermeld, 260 ton o.m., varend voor T.Thornton te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1833
Kapitein: Marks, P.F.

Rotterdam

Datum vanaf: 1839
Kapitein: HOP, WILLEM MATTHIJS

Familiegegevens en opleiding

Adam Hazekamp werd gedoopt op 09 oktober 1903 te Groningen als zoon van Jacob Jans Hazekamp en Ida Boon.

Adam was getrouwd met Geertje Klasens Kramer, geboren op 04 april 1807 te Hoogezand als dochter van Klaas Pieters Kramer en Gepken Brugts Niet teruggevonden in www.allegroningers.nl . Geertje overleed te Delfshaven op 02 oktober 1868, weduwe, 61 jaar.

Adam overleed op 23 mei 1841 in het militair hospitaal te Weltevreden, Batavia als kapitein van de brik “Erasmus”

Uit:1. Gens Nostra 34 (1979); K.A. Reuvers2. Gens Nostra 34 (1979); K.A. Reuvers

http://www.ngv.nl/Stamboom/homepageGetperson.php?personID=I7082&tree=A301209

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Hazekamp was met vlagnummer R89 in de periode 1835 t/m 1841 effectief lid van het Rotterdams zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1841 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat A.Hazekamp in 1841 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat dat zijn weduwe een uitkering kreeg van f 116,03 voor haar en haar en twee kinderen voor een periode van 7 maanden058

In de Jaarverslagen 1849 en 1851 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe A.Hazekamp een uitkering krijgt van f 170,- voor onderstand van haar en één kind. In 1855, 1858 en 1859 is de jaarlijkse uitkering voor haar alleen zijnde f 150,-058.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Hazekamp als gezagvoerder gedurende:

*    1836 t/m 1837 van het fregat “Anna”, gebouwd in 1830 te Antwerpen, 415 ton o.m., rederij niet vermeld;

*    1840 t/m 1844 van de brik “Erasmus”, gebouwd in 1815, bouwlocatie niet vermeld, 260 ton o.m., varend voor T.Thornton te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Journaal gehouden aan boord van het schip Anna gevoerd door kapitein Adam Hazekamp op deszelfs reize van Rotterdam naar Batavia, uitgezeild door 21 December 1835 terug gekomen door H. Rozema, 2e stuurman 

Noordelijk Scheepvaartmuseum Inventarisnummer D-IV haze 

 

Algemeen Handelsblad 05 maart 1841

De Nederlandse brik ERASMUS, kapt. Hazekamp, van Rotterdam en Londen naar Batavia, is 26 december ten gevolge van opstand der equipage aan Kaap de Goede Hoop binnengelopen.

 

Javasche Courant 14 april 1841

Batavia, 11 april. Gisteren is hier aangekomen de Nederlandse brik ERASMUS, kapt. A. Hazekamp, van Rotterdam vertrokken de 17e augustus.

 

Javasche Courant 17 april 1841

Advertentie. De ondergetekenden verklaren mits deze, dat zij zich niet verantwoordelijk stellen voor de schulden van A. Hazekamp, gewezen gezagvoerder van de Nederlandse brik ERASMUS.

Batavia, 14 april 1841, Thornton & West

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: HAZEKAMP, ADAM

Datum vanaf: 1841
Kapitein: REHLING, A.

Datum vanaf: 1841
Kapitein: HABASSY, SAID ABDULLA

Datum vanaf: 1845
Kapitein: BASET, SALIM

Datum vanaf: 1847
Kapitein: ALHABASSY, SAID HASSAN

Datum vanaf: 1850
Kapitein: PETERSEN, H.

Datum vanaf: 1851
Kapitein: HABASSY, SECH

Datum vanaf: 1853
Kapitein: ALHABASSY, SAID ABDULLA BIN HASSAN

Datum vanaf: 1853
Kapitein: ALHABASSY, ABAS

Datum vanaf: 1854
Kapitein: ALHABASSY, SAID ACHMAT

Algemene informatie

Het fregat HÉROS is volgens Lloyd’s Register van 1819 gebouwd in New Brunswick, destijds behorende tot Groot Brittannië, thans Canada. LR meldt dat het schip toen onder de naam MAIMAX voer; kapitein was G. Poppen en de reder Thornton; geen plaatsnaam vermeld. NGVB 120617 noemt het schip een Rus, dat lijkt het meest waarschijnlijk.
De scheepsnaam МАЙМАКСА (uitspraak Maymaksais en in de kranten voornamelijk Engels-fonetisch geschreven als MIMAXA) stamt af van een wijk in of bij Archangel.
Wanneer het fregat is gebouwd kon niet worden vastgesteld. LR 1819 zegt dat het schip vijf jaren eerder was geïnspecteerd, hetgeen bouwjaar 1814 of eerder zou betekenen. Onze Belgische medewerker André Delporte geeft 1800 als bouwjaar aan. Bouma meent dat het schip in 1815 is gebouwd. 1814-1815 Komt Marhisdata als aannemelijker voor, de lange staat van dienst van het schip in aanmerking nemende.
De Franse scheepsnaam HÉROS werd in de Noordelijke Nederlanden met enige regelmaat – onjuist – geschreven als HERO, HÉRO of HERO d’ANVERS.

1817

OHC 130317
Amsterdam, 10 maart. Aan de Kaap de Goede Hoop is met verlies van fokkemast en boegspriet binnengelopen het schip MIMAXA (opm: Russisch fregat, werd in 1818 de Zuid-Nederlandse HÉROS), kapt. Hansen, van Batavia naar Texel en Petersburg. 
NGVB 120617
Antwerpen, 4 juni. Binnengekomen het Russisch schip MAYMAKA (opm: fregat, ook wel MIMAXA of MAIMAX), kapt. John Hansen, van Batavia, geladen met 295 canasters suiker, 188 zakken caffé, 114 flessen arak, 33 zakken sago, 16 kisten cigaren, 1 ton en ½ Indisch hout, een deel riete kaenen, 82 kisten arak in flessen.

1818

Op 22.08.1818 vroeg N.L.J. de Wael, Antwerpen, voor de HERO onder kapt. Johan Hansen een Nederlandse zeebrief aan. De scheepsnaam werd in Den Haag foutief geschreven en moest HÉROS zijn. Deze zeebrief werd reeds op 1.10.1818 ingetrokken toen kapt. Hansen werd vervangen door kapt. Poppen.

Op 1.10.1818 vroeg Norbert Louis J. de Wael, Antwerpen, voor de HÉROS onder kapt. Gerrit Poppen een nieuwe Nederlandse zeebrief aan, evenals een Turkse Pas.

1819

RC 051019
Bataviasche Berigten, van den 1 mei tot den 5 juni.
Den 9 mei is van Batavia vertrokken het schip JOHANNA MARIA, Jonker, naar Middelburg; den 14 dito HERO, Poppin (opm: fregat HÉROS, thuishaven Antwerpen, kapt. Gerrit Poppen), naar Antwerpen; den 24 dito FLORA (opm: fregat), Tieman, naar Amsterdam; den 28 dito WILHELMINA (opm: fregat), Palm, naar Rotterdam 
NGVB 281019
Antwerpen, 23 oktober. Binnengekomen het Belgisch schip HERO (opm: fregat HÉROS, kapitein Gerrit Poppen, van Batavia, geladen met 5400 balen rijst, 155 canasters suiker, 80 balen rijst.

Op 5.11.1819 werd door De Wael de HÉROS voor 6.500 gulden verkocht aan handelaar William Ogle West, eveneens uit Antwerpen.

Op 29.11.1819 vroeg William Ogle West, Antwerpen, voor de HÉRO onder kapt. Hendrik Poppen een nieuwe Nederlandse zeebrief aan, evenals een Turkse Pas. De scheepsnaam werd in Den Haag opnieuw foutief geschreven en moest HÉROS zijn.

1820

RC 301120
Batavia, 5 augustus. Te Batavia is den 22 juli gearriveerd het schip HERO (opm: fregat HÉROS, thuishaven Antwerpen), H. Poppen;
Ter rede van Batavia liggen Zijner Majesteits schip TROMP, kanonneerboot No. 11, roei-kanonneerboten No. 1, 6 en 7, gearmeerde (opm: bewapende) laadschouwen No. 1, 2, 4 en 5, de schepen (opm: 3-masters) de GENERAAL DE KOCK, VROUW MARIA, JOHANNA, WILHELMINA, MERRIJ, HERO (opm: HÉROS), VREDE EN RUST, MERCURIJ, DELPHINA, EVERTZEN, 
RC 231220
Batavia, 18 augustus. Ter rede van Batavia liggen Zijner Majesteits schip TROMP, kanonneerboot No. 11, schepen BARONESSE VAN DER CAPELLEN, VROUW MARIA, JOHANNA, WILHELMINA, DELPHINA, JACOBA, BETZEIJ AND CAROLINA, HERO (opm: HÉROS), RACE HORSE, MERCURIJ, MARIA LOUIZA, brikken ADSISTENTIE, JACOBA AMBROSINA,

1821

RC 230121
Rotterdam, 22 januari. Den 15 dezer zijn te Vlissingen, voor Antwerpen bestemd, aldaar ter rede gekomen TWEE DAMES, kapt. M. Jansen, van Malaga, en de HERO (opm: fregat HÉROS, thuishaven Antwerpen), H. Poppen, van Batavia
RC 260521
Rotterdam, 25 mei. Van Vlissingen wordt van den 22 gemeld:
Van den 17 tot heden van de Schelde afgekomen en naar zee gezeild LORD NELSON, T. Smithren, naar Hull; la BELLE ALLIANCE, O.A. Wilman, naar Memel (opm: Klaipeda); l’ADÈLE, A. Ferber, naar Boulogne; MARIA, J. Sicker, de JONGE JOSEPHA, P. Sparboom, en le CHARLES (opm: brik uit Antwerpen), J.C. Rasmussen, naar Liverpool; de TWEE GEBROEDERS, S. Bakker, naar Oleron; de JUFVROUW AKKE, M. Jeltes, naar Liverpool; de VROUW GEZINA, H. Ebes, en de VROUW ELLINA, H. Oortjes, naar Hamburg; FREDERICH WILHELM, D. Reinders, naar de Oostzee; NEERLANDSCH KROONPRINS (opm: pink NEERLANDS KROONPRINS), A. van der Meijde, naar Lissabon; LOUISE WILHELMINE (opm: brik LOUISA WILHELMINA, thuishaven Gent), J.G. Lovgreen, naar Liverpool; ZELIMA, C.J. Neurenberg, naar Batavia; MERCUUR (opm: brik, thuishaven Antwerpen), J.F.P. Smit, naar Marseille; MARIA, J. Lovgreen, la PRÉVOYANTE, J. Langhetee (opm: driemaster, thuishaven Antwerpen, kapt. Jacob Langethée), naar Liverpool; MARGARETH, I. Hall, en JAMES CORLTAR (opm: slecht leesbaar), W.F. Hill, naar Philadelphia; GEZINA CHARLOTTE, G. van Veen, naar Noirmoutier; de HERO, H. Poppen, naar Londen (opm: fregat HÉROS, thuishaven Antwerpen, kapt. Hendrik Poppen, bestemming Batavia); NEPHTUNES, J. Jurgenson, naar Marseille; CATHARINA, J. Endicot, naar Batavia, la DAME HARRIETTE (opm: kof DAME HENRIETTE, thuishaven Oostende),

RC 271221
Amsterdam, 25 december. Het Nederlandse schip HERO (opm: fregat HÉROS), kapt. H.J. Poppen, van Antwerpen naar Batavia, laatst uit Engeland, den 27 september aan de Kaap de Goede Hoop binnengelopen, heeft schade en moet repareren; gemelde kapitein heeft den 1 dito in zeer goede staat gepraaid het schip de VROUW MARIA, kapt. F. van den Berg, van Rotterdam naar Batavia.

1822

RC 200822
Rotterdam, 19 augustus. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 16 augustus:
Het schip HERO (opm: fregat HÉROS, thuishaven Antwerpen, kapt. Hendrik Poppen), van Batavia naar Antwerpen, is den 6 juni gepraaid op 15º18’ breedte 34º59’ lengte; zeilende naar de Kaap, om deszelfs roer te repareren.
RC 290822
Batavia, 23 maart. Den 17 februari is van Batavia, over de Molukken, naar Nederland vertrokken het schip IDA ALEIJDA (opm: fregat VROUW IDA ALEYDA), kapt. J.K. Sipkes; den 24 dito het schip HERO (opm: fregat HÉROS), H. Poppen, naar Amsterdam (opm: de bestemming werd Rotterdam).
RC 261022
Rotterdam, 25 oktober. Van Vlissingen meldt men den 22 oktober: sedert onze vorige is alhier ter rede gekomen de HERO (opm: fregat HÉROS), H. Poppen, van Batavia.
RC 291022
Rotterdam, 28 oktober. Het schip dat den 27 te Helvoetsluis in het gezigt was is genaamd HERO (opm: fregat HÉROS, thuishaven Antwerpen), H. Poppen, van Batavia, laatst van Vlissingen.
RC 161122
Advertentie. Nicolaus Montauban van Swijndregt, Hubertus Montauban van Swijndrecht en Fredrik van Dam, makelaars te Rotterdam, als lasthebbenden van hun meester, zijn van mening, na gedane aangifte, ingevolge de wet, op dinsdag den 3 december 1822, des namiddags te vijf uren, in het Logement genaamd het Badhuis, in de Boompjes, in het openbaar te veilen en verkopen: het extra snelzeilend gekoperd en met koperen bouten voorzien Nederlands Fregatschip, genaamd DE HERO (opm: HÉROS, thuishaven Antwerpen), laatst gevoerd geweest door kapt. H. Poppen, volgens meetbrief lang 26 ellen 25 honderdsten, wijd 4 ellen 95 honderdsten, diep 4 ellen 36 honderdsten (opm: 26,25 x 4,95 x 4,36 m.), en alzo groot 378 Tonnen, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere scheeps-gereedschappen, zo als hetzelve zal zijn liggende in de Haringvliet, en aldaar daags vóór en op de dag der veiling door een ieder zal kunnen worden bezigtigd. Nadere onderrigting bij gemelde makelaars.
(opm: het schip werd niet verkocht)
RC 311222
Rotterdam, 30 december. Van Vlissingen meldt men den 24 dezer:
Eergisteren zijn alhier ter rede gekomen de schepen de HERO (opm: fregat HÉROS, thuishaven Antwerpen), H. Poppen, van Rotterdam naar deze stad

1823 – 1824

Als gevolg van gebrek aan product uit Oost-Indië heeft de HÉROS na lossing in Antwerpen enige tijd opgelegd gelegen, waarin het schip zeker niet de enige was. Lloyd’s Register rapporteert ‘in 1824 nearly rebuilt’. Van deze gelegenheid moet gebruik gemaakt zijn om naast reparaties het fregat te vertuigen tot brik door o.a. een mast te verwijderen.

Op 19.1.1824e werd door William Ogle West voor de HÉROS D’ANVERS (opm: bedoeld is HÉROS uit Antwerpen) een zeebrief aangevraagd onder kapt. Hendrik Poppen.
Het vertrek naar Batavia is niet gevonden.

1825

DC 290325
Vlissingen, 22 maart. Den 20 en 21 dezer zijn voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen VENILLIA VAN ROTTERDAM (opm: brik VENILLIA, thuishaven Rotterdam), kapt. W. van der Kolff, van Jersey, en le HÉROS, kapt. H. Poppen, van Batavia, beide met koffie; PACKET VAN AMSTERDAM, kapt. L. Lauwers, van Amsterdam met ballast; DE JONGE ALIDA, kapt. H. Brinkman, van Rouen met koffie en suiker.
MCO 260425
Vlissingen, 23 april. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en van den 21 dezer tot heden naar zee gezeild de HERO (opm: brik HÉROS), kapt. H. Poppen en de VROUW PETINA, kapt. H.D. Mulder, beide naar Londen, met boomschors.

1826

Op 1 mei 1826 werd voor de HÉROS D’ANVERS een nieuwe zeebrief afgegeven met H. Poppen als kapitein; dit zou op de HÉROS zijn laatste rondreis naar de Oost worden.

BC 121025
Batavia, 8 oktober. Binnengekomen Le HÉROS D’ANVERS (opm: brik HÉROS) , kapt. H. Poppen, van Antwerpen den 6de juni.

1827

Op 25.08.1827 werd door William Ogle West voor de HÉROS een nieuwe zeebrief aangevraagd onder kapt. J. Sietzes.

RC 041027
Rotterdam, 3 oktober. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de HERO (opm: brik HÉROS), kapt. J. Sietzes, naar Batavia.

1828

Op 5.11.1828 werd door William Ogle West voor de HÉROS een Turkse Pas aangevraagd onder kapt. J. Sietzes.

1829

JC 090529
Den 7 mei zijn te Batavia gearriveerd de brik le HÉROS, kapt. J. Sietzes, met een passagier en Zr.Ms. troepen, den 5 januari van Antwerpen vertrokken.

1830

Op 11 maart werd via de Gouverneur van Antwerpen de zeebrief van kapt. Sietzes naar Den Haag gezonden, waar deze op 19 maart werd geroyeerd.

Op 22 maart werd voor de HÉROS een nieuwe zeebrief aangevraagde door W. Ogle West, Antwerpen, nu voor kapt. B.C. ten Ham.

Spoedig daarna vertrok de HÉROS van Antwerpen naar Batavia om in Antwerpen niet terug te keren.

Gedurende 25-27 augustus 1830 waren er in Brussel onlusten geweest welke de opmaat vormden tot de revolutie die resulteerde in de afscheiding van België. Op 4 oktober 1830 werd eenzijdig de onafhankelijkheid van België geproclameerd. In reactie hierop decreteerde koning Willem I bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoorden de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Dit betrof 196 schepen, waaronder de HÉROS.
Op 20 december werd de scheiding der Nederlanden door de grote mogendheden (Groot Brittannië, Frankrijk, Pruisen, Oostenrijk en Rusland) erkend en was de afscheiding een voldongen feit.

De HÉROS was tijdig vertrokken om voorlopig geen last te hebben van de revolutie in de thuishaven en de oekaze van de koning. Het zou ook lang en breed uit Oost-Indië zijn vertrokken voordat diens orders daar zouden zijn aangekomen.
Op langere termijn zou er wel een probleem kunnen ontstaan. De rederij was voor het emplooi van dit schip vrijwel volledig afhankelijk van de Nederlandsche Handel-Mij, die voor een belangrijk deel de lading vanuit Oost-Indië controleerde en de zeevrachten subsidieerde. In de (zeer slechte) vrije markt was het schip niet rendabel te maken. Datzelfde gold voor alle fregatten, barken en brikken voor zover ze op Oost-Indië hadden gevaren.

Sommige rederijen besloten na terugkeer van het schip de verdere ontwikkelingen af te wachten, en besloten soms later alsnog naar Nederland terug te gaan.
Ogle West nam echter meteen de beslissing en vestigde een kantoor in Rotterdam. De kapitein kreeg opdracht niet naar een Belgische haven maar naar Rotterdam te zeilen.

1831

Op 16 mei 1831 vroeg het opgerichte Rotterdamse kantoor van Ogle West een Nederlandse zeebrief aan voor de brik met de vernederlandste scheepsnaam HELD een kapiteinsnaam werd niet vermeld. 
De autoriteiten namen hiermee geen genoegen en verlangden van de rederij papieren in te zenden op grond waarvan vrijdom rechten wordt verleend. Nadat hieraan was voldaan werd op 31 mei op naam van de HELD een nieuwe zeebrief afgegeven aan Rotterdam voor kapt. B.C. ten Ham.

De HELD kon onder kapt. Ten Ham afvaren naar Oost-Indië en belandde in Sourabaya.

1832

JC 030132
Te Soerabaija 25 december ter rede liggende schepen:
Zr.Ms. korvet ZWALUW, Zr.Ms. schoeners WINDHOND, DAPHNE, KROKODIL en KAMELION en Zr.Ms. Transportboot No. 4,
de koopvaardijschepen FAIT ALLAM, CAROLINA EN JACOBA, MEDINA, IMMAGONDA SARA CLASINA, HELENA, MAAS, ONDERNEMING, JOHANNA FREDERIKA, NEERLANDS KONING, FATAL BARIE, en CHARLOTTA, de stoomboot VAN DER CAPELLEN,
de brikken de HELD, TEKSING, MARGARETTA en ONDERNEMER,
de schoeners IRIS, MAINA, GOANHIEN, TRAJOE MAAS, DOLPHIJN, ALCESTA, IRIS, ZEEMEEUW, en ZEPHYR, en
de barken MARGARETA en THEODORA, en twee buitenlandse schepen.
RC 240732
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, het Nederlands gekoperd brikschip de HELD, kapt. B.C. ten Ham, mede voor passagiers, om den 13 augustus te vertrekken.
Adres ten kantoren van Kuijper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
(opm: op 23 augustus werd nog steeds geadverteerd met de HELD; een nieuwe vertrekdatum werd niet genoemd)
RC 060932
Rotterdam, 5 september. Den 4 dezer, des morgens, zeilden de STAD ROTTERDAM, kapt. C. Poort, de MAAS, kapt. J.C. Tevez en de HELD, kapt. B.C. ten Ham, naar Batavia (opm: de HELD via Londen).

1833

RC 250633
Rotterdam, 24 juni. Kapt. S. van Delden, bovengemeld, rapporteert, dat de 11e mei in goede staat van St. Helena gezeild is het schip de HELD, kapt. B.C. ten Ham; de 10e juni in goede staat gepraaid te hebben, op de hoogte van de Sorlings, Zr.Ms. korvet PANTHER, kapt. Edeling en de 22e juni, mede in goede staat, in de Hoofden gepasseerd te zijn een driemastschip, tonende de Amsterdamse nommervlag, waarschijnlijk 206.
RC 180733
Rotterdam, 17 juli. Het schip de HELD, kapt. B.C. ten Ham, de 25e februari van Soerabaya naar Rotterdam vertrokken, is de 10 dezer te Cowes binnengelopen.
RC 200733
Rotterdam, 19 juli. De 17e dezer, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis DE HELD, kapt. B.C. te Ham, van Batavia, laatst van Cowes.

Op 26 oktober werd de HELD door William Ogle West verkocht aan Thomas Thornton, reder en koopman te Rotterdam. De nieuwe scheepsnaam werd ERASMUS.

Op 5 november 1833 werd de zeebrief van de HELD (kapt. B.C. ten Ham) geretourneerd wegens verkoop van het schip.

Op 6 november werd aan T. Thornton in Rotterdam t.n.v. de ERASMUS een nieuwe zeebrief afgegeven op naam van kapt. P.F. Mark

RC 121133
Advertentie. Naar Batavia liggen in lading te Rotterdam, om in december te vertrekken:
Het nieuw gebouwde gekoperde fregatschip RHOON EN PENDRECHT, gevoerd door kapt. Aamrik Schaap, hebbende een grote kajuit en zeer ruime hutten tot verblijf van passagiers.
Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia:
Het snelzeilend gekoperd Nederlands fregatschip SUSANNA, kapt. G. Feykes, mede voor passagiers, waarvoor hetzelve zeer goede inrichtingen heeft; ligt gereed.
Voor goederen en passagiers, waarvoor hetzelve goede inrichtingen heeft, het Nederlands gekoperd brikschip ERASMUS, kapt. P.F. Marks, om in het laatst van deze maand te vertrekken.

1834

DC 060234
Hellevoetsluis, 3 februari. De kapiteins A. Schaap, J.J. Kortrijk, F.J. Rand, D.J. Mik, welke gisteren mede naar zee gezeild, maar bij de Goereesche haven ten anker gekomen waren, zijn heden morgen opnieuw naar zee gezeild, maar daarvan zijn wederom A. Schaap, evenals kapt. P.F. Marks, voerende de ERASMUS, alle naar Batavia bestemd, nog niet in zee kunnen komen.
DC 080234
Hellevoetsluis, 5 februari. Heden morgen zeilden naar zee: ERASMUS, kapt. P.J. Marks, naar Batavia.
DC 110234
Hellevoetsluis, 7 februari. Gisteren namiddag zeilde in zee: ERASMUS, kapt. P.J. Marks, naar Batavia.
DC 120434
Dordrecht, 11 april. Van de 46 Belgische koopvaardijschepen, die, vanaf de uitbarsting der Belgische revolutie (opm: eind 1830) tot op heden, de stad Antwerpen voorgoed hebben verlaten, en thans de Nederlandse vlag voeren, varen deze 14 naar Amsterdam:
de FELICITAS, de DILIGENCE, de ROSALIE, de SURINAME, de EUGENIE, de MATHILDE, de AUGUSTIN, de JOSEPH, de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, de DIANA, de GRAAF BAILLET, de NATALIE, de JONGE PIETER, de STAD BRUGGE.
En de navolgende 32 naar Rotterdam: de INDIAAN, de JAVA, de PRINS VAN ORANJE, de DE COCK, de ELISA, de VASCO DA GAMA, de EMANUEL, de BATAVIER, de ERASMUS, de MARIA, de MARGARETHA, de MALEYR, de BATAVIER, de PRINS FREDERIK, de MARIA THERESIA, de ANNA HELENA, de STAD ’s-GRAVENHAGE, de GENERAAL CHASSÉ, de SUMATRA, de BELLONA, de ANJER, de RIBBLE, de KOOPHANDEL, de SCHELDE, de APOLLO, de AVENTURE, de JULIANA, de VIJF GEBROEDERS, de PHENOMENE, de MACASSAR, de VAN DER WERVE, de ORTELIUS. 
JC 140634
Batavia, 12 juni. Heden zijn alhier aangekomen de bark MARIE THERÈSE, kapt. F. Joffroij, vertrokken van Rotterdam de 3e februari, en de brik ERASMUS, kapt. P.J. Marks, eveneens van Rotterdam, vertrokken de 6e februari.
JC 300734
Aan- en Uitvoer te Batavia, van en naar Nederlandse en vreemde havens, van den 26 tot 29ste juni.
Uitvoer. Naar Nederland, met de Nederlandse brik ERASMUS, kapt. P.F. Mark.
210 picols koffij, 303 do. peper, te Soerabaija geladen 100 picols. sapanhout, 4.000 do. suiker, Thornton, West en Co.
AH 131234
St. Helena, 10 oktober. Binnengekomen de ERASMUS, kapt. P.J. Mark, van Batavia; dezelve heeft den volgende dag de reis naar Rotterdam voortgezet.

1835

OHC 030135
Amsterdam, 2 januari. Te Gravesend is gearriveerd het schip ERASMUS, kapt. Marks van Batavia. (opm: de lading was afkomstig van particuliere verschepers, niet van de N.H.M., die aan ruim beschikbare jongere schepen de voorkeur gaf) 
JC 101035
Batavia, 8 oktober. De 5e oktober zijn alhier aangekomen het Nederlandse schip BATAVIA, kapt. H. Bruhn, met een passagier, de 30e juni vertrokken van Rotterdam, en de dito schoener JOHANNES EN ARNOLDUS, kapt. P.J. Kerkhoven, de 14e mei vertrokken van Amsterdam, en heden de Nederlandse brik ERASMUS, kapt. P.F. Marks, de 16e juni vertrokken van Londen.

1836

RC 260136 
Rotterdam, 25 januari. Kapt. F.H. Trip heeft de 4e oktober in Straat Sunda, bij Poela Babie (opm: Pulau Babi; Varkenseiland), ten anker zien liggen het schip JOANNES ARNOLDUS, kapt. P.J. Kerkhoven, van Amsterdam, als ook diezelfde dag, mede in Straat Sunda, het schip BATAVIA, kapt. H. Bruhn, van Rotterdam, beide naar Batavia en de 5e dito, op de hoogte van Anjer, het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. P.J. Marcks (opm: brik, kapt. P.F. Mark), van Londen naar Batavia.
DC 070436
Hellevoetsluis, 4 april. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: WILLEM, kapt. J.F. Klomp, ANTHONIJ, kapt. B. van der Tak, ERASMUS, kapt. J.F. Marks, en JOHANNA CORNELIA, kapt. L. Heijkoop, beiden van Batavia;
DC 020636
Advertentie. H. Montauban van Swijndregt, F. van Dam en F.N. Montauban van Swijndregt, beëdigde makelaars, residerende te Rotterdam, zullen op dinsdag 7 juni 1836, des namiddags ten 5 ure, in het Lokaal der Openbare Verkopingen, op de Scheepmakershaven A no. 458, veilen en verkopen het Nederlands gekoperd brikschip, genaamd ERASMUS, gevoerd bij kapt. P.F. Mark, lang 26 ellen 30 duimen, wijd 4 ellen 70 duimen, hol 4 ellen 73 duimen, en alzo groot 260 tonnen, aangeslagen in de Eerste Klasse, 137 lasten, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere inventaris, zo als hetzelve is liggende in de Boompjes. Informatiën bij de makelaars.
(opm: de brik werd eerst in 1839 verkocht)

Op 9 juni werd aan T. Thornton in Rotterdam t.n.v. de ERASMUS een nieuwe zeebrief afgegeven op naam van kapt. P.F. Mark

1837

JC 130937
Batavia, 10 september. Heden is hier aangekomen de Nederlandse brik ERASMUS, kapt. P.F. Mark, de 15e mei vertrokken van Londen.
RC 161237
Rotterdam, 15 december. De Javasche couranten tot den 20 september behelzen:
Te Batavia lagen ter rede Zr.Ms. brikken ORESTES en SNELHEID, fregatten BELLONA en CASTOR, schoener KROKODIL, civiele schoener VLIEGENDE VISCH; Nederlandse schepen (opm: 3-masters) JOHANNA SUSANNA, MARZOEK, BATO, OEMAR OSMAN, DE VROUW MARIA en ANNA; brikken TWEE GEBROEDERS, ERASMUS, TEKSIN en PATRIOT.

1838

ZP 010338
Het schip ERASMUS, kapt. Macks (opm: brik, kapt. P.F. Mark), ligt sedert 5 november (1837) te Batavia met bestemming naar Cowes.
(opm: Uit de [voorlopige] bestemming Cowes en latere berichten mag worden geconcludeerd dat de ERASMUS geen lading van de N.H.M. kreeg maar van particuliere afladers, zie ook OHC 030135; de bestemming werd waarschijnlijk Londen. De reden lag ongetwijfeld in de ouderdom van de brik terwijl er een overschot was aan jonge Nederlandse schepen.)
ZP 080338
Straat Sunda passeerden: den 7 november 1837 het schip (opm: brik) ERASMUS, kapt. P.F. Mark, van Batavia naar Rotterdam, en den 12 november de schepen ROTTESTROOM (opm: brik), kapt. B.H. Kuiper, van Batavia naar Rotterdam, ABEL TASMAN (opm: fregat), kapt. H. Zeylstra, van Batavia naar Amsterdam, en VROUW JOHANNA ELISABETH (opm: bark), kapt. Bonn, van Batavia naar Rotterdam.
ZP 240338
Kapt. P.F. Mark, voerende het brikschip ERASMUS, van Batavia naar Rotterdam, rapporteert in een brief uit Cowes van den 7 dezer, dat hij op den 23 februari laatstleden ter hoogte van de Wester-Eilanden (opm: Azoren) door een zware storm is belopen geworden, waardoor met een hoge verbolgen zee het schip zo geweldig werkte en slingerde, dat hij voor het behoud daarvan vreesde, waarop het schip een zware stortzee overkreeg, die de verschansingen geheel wegsloeg, de rustingen (opm: bevestigingspunten van het staande want) aan bakboord braken en de kap van het volkslogies insloeg, waardoor het voorschip veel water inkreeg en 1 el 25 duim (opm: 1,25 m.) bij de pompen stond. Men pompte onophoudelijk en bevond, dat de suiker beschadigd was, daar men veel molasses pompte. Ook bevond men, dat het halve galjoen (opm: licht, ondersteunend deel van de boeg, waarop de boegspriet rust) was weggeslagen, de voorsteven ontzet, en drie der roerhaken gebroken waren. Tot den 28 dier maand bleef hij met zware stormen en hooglopende zeeën worstelen, gestadig pompende. Den 29 bedaarde het weder en toen vervolgde hij de reis tot Cowes, alwaar hij gelukkig arriveerde.

1839

OHC 230239
Amsterdam, 21 februari. Het schip (opm: brik) ERASMUS, kapt. P.F. Marks, van Batavia, is 15 februari ter rede van Deal binnengelopen, om order voor Londen of Rotterdam af te wachten. (opm: dat werd Londen)

Op 5 maart 1839 werd een nieuwe zeebrief aangevraagd voor de ERASMUS, door T. Thornton, Rotterdam, voor P.F. Mark als kapitein. Deze werd ‘in advies’ gehouden. Eerst moest het bewijs van eigendom worden overgelegd.

RC 260339
Advertentie. Uit de hand te koop het Nederlands brikschip ERASMUS, met deszelfs volkomen  inventaris, thans liggende te Londen, lang over steven 26 el 30 duim, wijd 4 el 70 duim, hol 4 el 73 duim Nederlandse maat, geijkt op tweehonderd zestig tonnen, aangeslagen in de eerste klasse op 137 lasten. Informatie te bekomen bij de makelaars H. en F.N. Montauban van Swijndrecht en F. van Dam, residerende te Rotterdam.
(opm: koper werd W.M. Hop, Rotterdam; kapitein bleef P.F. Mark)

Op 26 april werd de ERASMUS door Thomas Thornton, inmiddels woonachtig in Londen, in Rotterdam officieel overgedragen aan Willem Matthijs Hop, commissjonair te Rotterdam.  Thornton werd in Rotterdam vertegenwoordigd door de Britse consul Alexander Ferrier. De brik lag in Londen en de feitelijke verkoop had reeds op 4 april plaatsgevonden.

Op 17 april vroeg Den Haag aan Thornton om bewijs dat voor dit schip reeds eerder een zeebrief was verstrekt. De verkoop had dan wel op 4 april plaatsgevonden, maar de officiële overdracht nog steeds niet. Twijfel was dus terecht, temeer daar eigenaar Thornton een buitenlander, Engelsman was en inmiddels in Londen woonde.

Op 8 mei 1839 was aan alle Haagse voorwaarden voldaan en werd door W.M. Hop te Rotterdam een nieuwe zeebrief aangevraagd voor de ERASMUS onder kapt. P.F. Mark. Het schip vertrok van Londen met een lading stukgoed voor Batavia

JC 2311039
Aan- en uitvoer te Batavia, van den 13de tot en met den 19de oktober 1839.
Van Londen, met het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. P.F. Mark, 6146 staven ijzer, 12 kn. koper, 2 vn. koperen spijkers, 10 bn. vilt, 24 oxh. bier, 1 kt. naalden, 2 kn. ouwels, 3 dito lak, 16 vn. hagel, 2 kn. zadelwerk, 25 dito zuren, 76 vn. aardewerk, 77 kn. katoenen en wollen goederen, Thornton & West.
25 vn. bier, 2 kn. en 3 vn. lampen, 14 kn. en 4 vn. parfumerieën en zuren, 5 oxh. wijn, 20/4 dito dito, Maclains, Watson & Co.
7 vn. 6 kn. koralen, W. Anderson, Sen & Co.
5 kn. zadelwerk, 1 kt. koralen, 1 dito gouddraad, Order.
Enige regalen en restant provisien.

1840

Op 4 juli 1840 kwam via de Gouverneur van Zuid-Holland in (opm: brik) Den Haag het verzoek tot hermeting van de ERASMUS. Daarop werd op 9 juli door Den Haag aan W.M. Hop gevraagd om het bewijs te leveren wanneer de kopie meetbrief was verzonden.

Kennelijk was er grote twijfel of de voorgenomen reis naar Oost-Indië wel moest doorgaan, want de volgende dag werd de ERASMUS te koop aangeboden.

AH 100740
Advertentie. Uit de hand te koop het onder Nederlandse vlag varend gekoperde brikschip genaamd ERASMUS, groot volgens meetbrief 137 lasten, met complete inventaris. Nadere informatie bij de makelaars Montauban van Swijndregt te Rotterdam.
AH 180740
Advertentie. H. Montauban van Swijndregt, F. van Dam en F.N. Montauban van Swijndregt, beëdigde makelaars, residerende te Rotterdam, zullen in hunne kwaliteit als last en order hebbende van hunne meester, op dinsdag de 28e juli 1840, des namiddags ten 4 ure, in een zaal op de Scheepmakershaven, letter A. nummer 458, in het openbaar veilen het snelzeilend, onder Nederlandse vlag varende gekoperd brikschip genaamd ERASMUS, laatst gevoerd bij de gezaghebber P.F. Mark, volgens meetbrief lang 26 el 40 duim, wijd 4 el 86 duim, hol 4 el 68 duim, en alzo groot 267 ton, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen, kettingkabels, geschut en verdere gereedschappen, zo als hetzelve thans is liggende in de Leuvehaven oostzijde, nabij de Scheepmakershaven, in deze stad. Nadere informatiën bij de makelaars.
(opm: waarschijnlijk werd kapt. A. Hazekamp koper dan wel mede-eigenaar, terwijl W.M. Hop als boekhouder bleef fungeren)

Op 30 juli werd door W.M. Hop een nieuwe zeebrief aangevraagd voor de ERASMUS, nu onder bevel van kapt. A. Hazekamp. De brik verliet Rotterdam op 17 augustus.
1841

AH 050341
De Nederlandse brik ERASMUS, kapt. Hazekamp, van Rotterdam en Londen naar Batavia, is 26 december ten gevolge van opstand der equipage aan Kaap de Goede Hoop binnengelopen.
JC 140441
Batavia, 11 april. Gisteren is hier aangekomen de Nederlandse brik ERASMUS, kapt. A. Hazekamp, van Rotterdam vertrokken de 17e augustus. (opm: zie AH 050341 en JC 110841)
JC 170441
Advertentie. De ondergetekenden verklaren mits deze, dat zij zich niet verantwoordelijk stellen voor de schulden van A. Hazekamp, gewezen gezagvoerder van de Nederlandse brik ERASMUS.
Batavia, 14 april 1841, Thornton & West

Kapt. Adam Hazekamp overleed op 23 mei 1841, 37 jaar oud, in het militair hospitaal te Weltevreden, Batavia.
Mogelijk heeft Thornton & West als scheepsagent die de ERASMUS al vaker had behandeld in opdracht van de zieke kapt. Hazekamp de regie in handen genomen en de brik onder kapt. Rehling naar Sourabaija gestuurd, zie JC 280441.

JC 280441
Batavia. Vertrokken. 25 april de Nederlandse brik ERASMUS, kapt. A. Rehling, naar Soerabaija, passagier de heer R.G. Culbert.
JC 110841
Op de 30e juli is van Soerabaya vertrokken over Sumanap naar Padang de Nederlandse brik ERASMUS, kapt. Said Abdulla Habsy (opm: Said Abdulla Habassij) 
(opm: bouwjaar waarschijnlijk circa 1815, nu verkocht aan Said Hassan Alhabassy, een Arabier uit Sourabaija; vergelijk JC 140441 en 170441)

1842

Besluit GG 21 augustus 1842 no. 1. Eerste zeebrief voor de brik ERASMUS, ex-Nederlands ERASMUS, eigenaar pangeran (opm: een titel) said (dat is meneer) Hassan Alhabassy te Soerabaija. Het schip is buiten het koninkrijk gebouwd en in Nederland was de jongste zeebrief afgegeven op 30 juli 1840. Het eigendomsbewijs was op 31 mei 1842 te Soerabaija afgegeven.

1845

In 1845 blijkt de brik te zijn vertuigd tot bark en is daarom van naam veranderd in SHAT EL FRAT (ook wel SHAT EL VRAT). Door deze derde mast te herplaatsen heeft het schip voor een deel zijn oorspronkelijke tuigage als fregat herkregen. Het eigendom is niet gewijzigd.

JC 011045
Soerabaija, 20 september. Heden is van hier vertrokken naar Batavia, de Nederlandse bark (opm: circa 1844 vertuigd van brik, zie ook JC 110841) ERASMUS, thans hernaamd SHAT EL FRAT, kapt. Sech Salim Baset.
JC 101245
Soerabaija, 28 november. Vertrokken de Nederlandse bark SHAT EL VRAT, kapt. Sech Salim Baset, over Samarang naar Batavia, met Zr.Ms. troepen.

1847

JC 081247
Soerabaija, 26 november. Aangekomen de Nederlandse bark SHAT EL VRAT (opm: ook SHAT EL FRAT), kapt. Said Abdullah Habassij, van Samarang den 21ste november, met Zr.Ms. troepen en bannelingen.
(opm: de SHAT EL FRAT, ex-ERASMUS [1833] ex-HELD [1831] ex-HÉROS 1818, gebouwd New Brunswick circa 1815, is als CELEBES 1854 nabij Japara vergaan, zie SAB 280454)

1854

SAB 140454
Samarang, 9 maart. Aangekomen de Nederlands-Indische bark SHAT EL FRAT, hernaamd CELEBES, kapt. Said Hamat Alhabassij, van Sumanap.
SAB 280454
Samarang. Op den 19den dezer is van hier vertrokken het Nederlands-Indische barkschip CELEBES, gezagvoerder Said Achmat Alhabassij, bestemd naar Sumanap (opm: op Madura) over Japara (opm: 6º35’ ZB 110º39’ OL), op welke laatste plaats het nog een gedeelte vracht moest innemen. Is des nachts van de ankers afgeslagen, op een klip gestoten en geheel verbrijzeld. De lading is geheel verloren gegaan. Gelukkigerwijze heeft niemand daarbij het leven verloren. (opm: de bark, ex-brik, ex-fregat is circa 1815 in New Brunswick, nu Canada, gebouwd, zie ook JB 280654).  
De Regent van Samarang, kleinzoon van wijlen de Sultan van Sumanap, die zich om familie-aangelegenheden naar Sumanap met dit schip begaf, had in de avond van die nacht een bezoek bij den Regent van Japara afgelegd en is heden per praauw TJEMPLON terug gekeerd.
OP 210654
Van Sanarang en Japara per de Nederlands-Indische bark ABDUL HASSIN, gezagvoerder Said Aoei Alkadrie, agent, Gezagvoerder.
4 2/100 pic. oud koper, Gezagvoerder; 4 ktn. kat. goederen, Rujl Cramer & Co.; 1 kt. petit pois, Van Raalten & Kocken; 2 ktn. ruwe zijde, 21 ktn. Damar, Order, en enige scheepsinventaris, afkomstig van het verongelukte schip SHAT ELFRAT, thans hernaamd CELEBES.
JB 280654
Aan- en uitvoer te Soerabaya van den 17 tot en met den 20 juni 1854.
Enige scheepsinventaris goederen afkomstig van het verongelukte schip SHAT EL FRAT, thans hernaamd CELEBES. (opm: bekort, zie SAB 280454)

 

Akten

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.23
DVD - XXXI – 73-74
ACTE KOOP/VERKOOP en CEDULE

Naam schip HÉRO

plaats en datum acte Antwerpen, 5 november 1819

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Norbert Louis Joseph De Wael, handelaar Antwerpen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper William Ogle West, handelaar Antwerpen

te voeren door kapt. Henri Poppen

grootte in tonnen 129 last

tuigage / aantal dekken 3 masten 1 dek

afmetingen 80 voet 10 10/12e duim lang, 20 voet 11 8/12e duim wijd (holte niet vermeld)

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Antwerpen, 6 november 1819

nummer van registratie folio 13 verso case 3

notaris Antoine Alexis Gleizes, notaris te Antwerpen

prijs NLG. 6.500,-

bijzonderheden ligt in 2de dok, Antwerpen
buiten de Nederlanden gebouwd.

bijgevoegd : zeebrief, ‘s Gravenhage 1 oktober 1818



researcher/datum research: AD/140309

Naam HERO
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1819
Toegang 512.0044
Inventaris 132

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.293 Foto DVD III – 052-54 _________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: de HELD, thans ERASMUS

Plaats en datum acte koop/verkoop, Rotterdam, 26 oktober 1833

Soort schip Nederlands brikschip

Bouwwerf / verkoper William Ogle West, koopman te Rotterdam

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Thomas Thornton, reder en koopman te Rotterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 260 ton

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 28 oktober 1833

Nummer van registratie deel 30, folio 163, verso vak 1.

Notaris Willem Kleij, notaris te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 10.000,-

Bijzonderheden: Het brikschip DE HELD is aan William Ogle West in eigendom gekomen door aankoop van de heer Norbert Louis Joseph de Wael, koopman te Antwerpen, blijkens acte van koop/verkoop van 5 november 1819 voor Antoine Alexis Gleizes, notaris te Antwerpen.







Researcher/datum research ML/020307

Naam ERASMUS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1833
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

NATIONAAL ARCHIEF Den Haag
Register ter Inschrijving van Bijl- en Koopbrieven Zeeschepen 1838, 1839
Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. – No. 8 d.d. 06.05.1839
__________________________________________________

KOOPBRIEF ERASMUS (ex-de HELD)
foto 16-18

plaats en datum acte Rotterdam, 26 april 1839

type schip brikschip

kapitein

bouwwerf

verkoper Alexander Ferrier, Brits consul, namens Thomas Thornton,
koopman en reder te Rotterdam, doch thans woonachtig te
Londen

koper Willem Matthijs Hop, commissionair te Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 260

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 26,30 m., breed 4,70 m., hol 4,73 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 27 april 1839

nummer van registratie deel 39 folio 117 recto vak 7

notaris Willem Kleij, Rotterdam

prijs ƒ 8.000,-

bijzonderheden:

Verkoper had het schip – toen genaamd de HELD – op 26 oktober 1833 t.o.v. notaris Kleij gekocht van William Ogle West, wonende Rotterdam.
Bij verkoop ligt de ERASMUS te Londen, maar voert het de Nederlandse vlag. Koper heeft op 4 april 1839 het schip feitelijk in bezit genomen.

De meetbrief gedateerd Rotterdam, 11 mei 1836.

researcher/datum research GJM 0202 2007

Naam ERASMUS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1839
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: RA – Beveren, Archiefnummer Antwerpen 512.0044.00132.23
Archief N.A. Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.56.65.293
Archief N.A. Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. – No. 8
Archief N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, diverse zeebrieven
Archief N.A. Den Haag, toegang nummer 2.10.01, inventaris 2636, besluiten Gouverneur Generaal Ned. Oost-Indië
De heer André Delporte, Luik
De heer Luc van Coolput, Antwerpen
De heer Ben Bouma, Groningen
De heer Sikko Parma, Hilversum
B.V. site http://digiview.gbv.de/viewer/toc/54962810X/1/LOG_0000/
Lloyd’s Register of Ships online
DC = Dordtsche Courant
JB = Javabode
JC =Javasche Courant
LL = Lloyd’s List
MCO = Middelburgsche Courant
NGVB = Nieuwe Gazette van Brugge
OHC = Opregte Haarlemmer Courant
OP = Oostpost
RC = Rotterdamsche Courant
SAB = Samarangsch Advertentieblad
ZP = Zeepost